EF-S 55-250 Problemen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Rovon, Lees je rechten eens!!!! Helaas doen veel mensen dat te weinig!
Of werk jij soms bij MM??
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

staat toch heel wat anders !

binnen 6 maanden een nieuw product... zou een mooie zijn...

denk echt niet dat dit van toepassing is op consumenten spullen..
lijkt me eerder een gratis reparatie of een vervangend product..
dat laatste is heel wat anders als een nieuwe.

wb7 art21
1.c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.


dat bevestigd het ook..
vraag me echt af hoe jullie aan het woord NIEUW komen..

maar ik denk dat we nu wel heel erg offtopic gaan....
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Je kan wel gelijk met artikelen uit het BW gaan schermen, maar ik denk niet dat je op die manier tot een goede oplossing gaat komen hoor. Praat op een normale manier met de verkopers en toon het respect dat je zelf ook graag van anderen krijgt. Durf erom te wedden dat je, als je met deze insteek probeert een probleem op te lossen, 9 v/d 10 keer een betere en snellere oplossing bewerkstelligt.

Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat je gaat doen als ze echt moeilijk gaan doen? Jij als consument tegen de juristenafdeling van de MM? Ga je dan een advocaat inhuren? Wel eens over nagedacht wat dat kost aan tijd en geld?

Dan nog even over het juridische gedeelte; deze passage (en daarmee bedoel ik het dikgedrukte gedeelte) staat er niet voor niks:
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

cornelus079 schreefCOLONRovon, Lees je rechten eens!!!!
:lol: Ik werk niet bij MM!!!!! (en ook niet bij Sigma) en ik heb die teksten gelezen.

De lens functioneert nog, er zal dus eerst moeten worden vastgesteld of het ding überhaupt defect is. Aan welke verwachtingen buiten het normaal functioneren (zoomen, scherpstellen, IS, scherpe foto's maken) moet een lens nog meer voldoen? Je kunt moeilijk stellen dat een lens niet aan de verwachtingen voldoet als ie goed functioneert en wat geluid blijkt te maken.

Goed, koper komt door het lezen van draadjes over consumentenrecht tot een nieuw inzicht en wil een nieuwe lens omdat de oude lens goed functioneert en geluid maakt.

Als MM het niet met de klacht van koper eens is en niet tot ruilen wil overgaan heeft MM de plicht/het recht om aan te tonen dat die lens bij verkoop niet defect was. Daarvoor moet die lens onderzocht worden waarna reparatie (of vervanging) kan volgen. Dat heeft MM aangeboden en de TS is daar aanvankelijk mee akkoord gegaan maar neemt de lens eerst mee op vakantie (de lens functioneert immers nog).

De omgekeerde bewijslast geeft MM in mijn optiek in dit onduidelijke geval de mogelijkheid om niet te hoeven omruilen.

De vraag is dus of een lens die goed functioneert en een geluidje produceert aan de overeenkomst voldoet en of MM verplicht is om zonder onderzoek die lens te vervangen waardoor een dilemma ontstaat omdat de koper door tijdgebrek geen onderzoek wil maar wel een nieuwe lens. Ik denk dat MM gedaan heeft waartoe ze verplicht is. Ik laat me graag overtuigen dat ik het mis heb dus kom maar op met die teksten.

EDIT: Het lijkt erop dat je zelf het antwoord al gegeven hebt:
cornelus079 schreefCOLONHallo Joris, Had nog ff verder gekeken. Waar jer recht op hebt staat in
art. 21 lid1 punt c
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

Heb ik je nu voldoende geïnformeerd??
Groeten en succes, Gerard
Dat de TS die lens graag meeneemt op vakantie, daar heeft MM in principe niets mee te maken, daarin ben je als klant afhankelijk van de goede wil van de verkoper.

Overigens vind ik het dom van MM als ze die lens niet omruilen want ze winnen er een klant mee als ze het wel doen.
Laatst gewijzigd door 4 op ravon, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

ik heb het id dat ze bij de mm niet aan klantenbinding en klanten vasthouden doen ;) hun vinden aftersales niet zo heel belangrijk naar mijn id..

buiten dat, in roermond hebben ze bijna het hele canon dslr assorti liggen waarvan ik wel versteld stond...
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLON Als MM het niet met de klacht van koper eens is en niet tot ruilen wil overgaan heeft MM de plicht/het recht om aan te tonen dat die lens bij verkoop niet defect was. Daarvoor moet die lens onderzocht worden waarna reparatie (of vervanging) kan volgen. Dat heeft MM aangeboden en de TS is daar aanvankelijk mee akkoord gegaan maar neemt de lens eerst mee op vakantie (de lens functioneert immers nog).

De omgekeerde bewijslast geeft MM in mijn optiek in dit onduidelijke geval de mogelijkheid om niet te hoeven omruilen.
Ravon, De wet stelt in art 17 en met name art 18 het volgende:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

MM heeft dus niet de plicht/het recht om aan te tonen dat die lens bij verkoop niet defect was.

Zelf heb ik het twee maal aan de hand gehad. Één keer in NL en één keer in D. beide keren heb ik een neiwu apparaat ontvangen. Wel moeten [censored] als brugman want deze wet kost de verkoper geld en Canon laat zijn verkoper in tegenstelling tot andere merken in de kou staan.

Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

nogmaals, vervangen of een nieuwe geven is een groot verschil !!!

ik snap dus best dat je geluld hebt als brugman voor een nieuwe.... DAT zijn ze je namelijk niet verplicht.
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

cornelus079 schreefCOLON...MM heeft dus niet de plicht/het recht om aan te tonen dat die lens bij verkoop niet defect was.
Je gaat voorbij aan de noodzaak van beantwoording van de vraag of die lens überhaupt een afwijking vertoont waardoor de zaak niet aan de overeenkomst zou voldoen. Het verhaal van de koper is vaag, de lens functioneert en lenzen met IS maken nu eenmaal geluid.

Voldoet een lens die normaal functioneert en geluid produceert aan de overeenkomst? Heeft de verkoper de lens verkocht met als specificatie dat het ding geen geluid maakt?

Om vast te stellen of er sprake is van een afwijking zal er onderzoek moeten plaatsvinden door de leverancier waarna tot reparatie danwel vervanging kan woren overgegaan.

Relevante tekst:
Artikel 17 lid 1 en 2
Artikel 18 lid 1 en 2
Artikel 21 lid 1b en 1c
Artikel 21 lid 3 (hier staat de plicht van de verkoper inzake het gestelde in 1b en 1c beschreven)

Kom nu eens los van die teksten. Wie zal volgens jou moeten beoordelen of er een afwijking is en of die afwijking groot genoeg is om tot vervanging over te gaan?

Mijn interpretatie van deze case is dat als er al sprake is van een afwijking, dat die afwijking zo klein is dat de verkoper de lens niet hoeft te vervangen maar dat hij de lens redelijkerwijs mag repareren. Dat moet de verkoper binnen een redelijke termijn doen en dat heeft de verkoper ook aangeboden en daarvoor moet de koper de lens te beschikking stellen. Dat de koper ondertussen op vakantie gaat doet niet terzake.

Voor je ingaat op mijn interpretatie stel ik het op prijs als je mijn vragen beantwoordt.
Laatst gewijzigd door 3 op ravon, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

cornelus079 schreefCOLON... want deze wet kost de verkoper geld en Canon laat zijn verkoper in tegenstelling tot andere merken in de kou staan.
Dat vraagt gewoon om nadere info :wink:

Bedoel je dat andere merken de wettelijke garantieverplichtingen van de verkoper overneemt en Canon niet?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
cornelus079 schreefCOLON... want deze wet kost de verkoper geld en Canon laat zijn verkoper in tegenstelling tot andere merken in de kou staan.
Dat vraagt gewoon om nadere info :wink:

Bedoel je dat andere merken de wettelijke garantieverplichtingen van de verkoper overneemt en Canon niet?
bij nokia kan ik dit bevestigen..

zonder tussenkomst 2jaar garantie na factuurdatum ( moet wel aan te tonen zijn met serienummer en datum op factuur ) of zelfs 25maanden na productiedatum !
heel veel consumenten weten dit niet en zijn regelmatig aangenaam verrast.
tevens geld bij nokia een europeesche garantie, alles van binnen de eu kan bij ieder servicepunt dan ook onder garantie hersteld worden..
opzich een heel goed geregeld system als ik het zo hoor hoe canon het regelt.
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

RoGEK schreefCOLON... opzich een heel goed geregeld system als ik het zo hoor hoe canon het regelt.
Wat heb jij gehoord?
En is de Nokiaregeling afwijkend van die van Samsung, Apple, ..., enz.?

Het onderhavige probleem heeft nog geen bemoeienis van Canon nodig gehad.
Het gaat om een ontevreden koper van MM-spul.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jorisvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2009 10:44
WoonplaatsCOLON Arnhem

ravon schreefCOLON Het verhaal van de koper is vaag, de lens functioneert en lenzen met IS maken nu eenmaal geluid.
Dat een lens met IS geluid maakt dat is mij bekend. Echter dat dit van de ene op de andere dag veel luider en met een hoop gepruttel gepaard gaat lijkt mij niet helemaal lekker. Mijn 18-55 heeft ook IS en maakt ook geluid, echter veel minder.

Lens functioneerd nu verder behalve het geluid nog wel, echter dat het geluid ineens een stuk luider is wekt bij mij de indruk dat er een defect opgetreden is, die misschien op latere termijn wel zich kan openbaren naast het geluid. Moet zeggen dat ik daarna de lens ook niet echt meer gebruikt heb om eventueel erger te voorkomen.
450D + grip | EF50mm 1.8 II | EF-S 18-55 | EF-S 55-250 | FD 50 1.4 | FD 135 3.5 | Sigma FD 600 F8 Mirror-Telephoto | 430 EX II | Vivitar 285HV | Redged RTT-423 | Lowepro Flipside 400AW
Gebruikers-avatar
jorisvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2009 10:44
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ralph_86 schreefCOLON Praat op een normale manier met de verkopers en toon het respect dat je zelf ook graag van anderen krijgt.
Waarom neemt men altijd aan dat je als je met papieren ergens heen gaat je meteen als een dolle gaat staan schreeuwen of weet ik veel wat?
Je kunt ook heel goed met respect met iemand in discussie gaan en die papieren als onderbouwing gebruiken.

Hoop toch niet dat mensen hier de indruk hebben dat ik met een botte bijl van plan ben een paar scalpels te halen in de mediamarkt.
450D + grip | EF50mm 1.8 II | EF-S 18-55 | EF-S 55-250 | FD 50 1.4 | FD 135 3.5 | Sigma FD 600 F8 Mirror-Telephoto | 430 EX II | Vivitar 285HV | Redged RTT-423 | Lowepro Flipside 400AW
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

jorisvb schreefCOLONHoop toch niet dat mensen hier de indruk hebben dat ik met een botte bijl van plan ben een paar scalpels te halen in de mediamarkt.
Het hangt ervan af wat je voor de botte bijl betaald hebt en hoeveel scalpels je wilt gaan halen.
Het kan zijn dat je moet bijbetalen.. :wink:


Ik ben overigens erg benieuwd naar de afloop van deze zaak!
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

jorisvb schreefCOLONWaarom neemt men altijd aan dat je als je met papieren ergens heen gaat je meteen als een dolle gaat staan schreeuwen of weet ik veel wat?
Suggereer ik dat? Lijkt me niet, dat is jouw interpretatie... :wink: De tip die ik je mee wilde geven was deze: ga het eerst eens over je probleem hebben en hoe dat opgelost kan worden. Die consumentenbescherming zou ik er pas bij betrekken als je niet tot een oplossing kan komen. Als ik de verkoper was geweest, zou ik het feit dat je mij meteen met wetsartikelen gaat confronteren al meteen een teken van wantrouwen naar mijn kant vinden namelijk. En vertrouwen is nu juist wat je nodig hebt om problemen op te lossen.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
cornelus079 schreefCOLON... want deze wet kost de verkoper geld en Canon laat zijn verkoper in tegenstelling tot andere merken in de kou staan.
Dat vraagt gewoon om nadere info :wink:
Bedoel je dat andere merken de wettelijke garantieverplichtingen van de verkoper overneemt en Canon niet?
Boels, veel fabrikanten, niet alleen van fotoapparatuur, hebben tegenwoordig een gewone garantietermijn van 24 maanden, maar Canon niet.
Na veel tam tam willen zij dan wel vaak over het hart strijken en zogenaamd onder coulange repareren als iets ouder is dan 6 mnd. Maar ik vind dat geen goed uitgangspunt van Canon. Lijkt veel op het DEll probleem waarbij Dell ook bakzeil heeft gehaald.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Website Kamera Express schreefCOLON Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS (image stabilizer), Nederlands
2jaar Garantie en geleverd door Canon Nederland
Website Foto Konijnenberg schreefCOLON Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Standaard Fabrieksgarantie NL/BE 24 maand (NL) / 24 maand (BE)
???
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Dan heeft canon zijn leven ook gebeterd. Heb al een tijdje niks meer van Canon nieuw gekocht, was hier dus nog niet van op de hoogte.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

cornelus079 schreefCOLONDan heeft canon zijn leven ook gebeterd. Heb al een tijdje niks meer van Canon nieuw gekocht, was hier dus nog niet van op de hoogte.
Groeten, Gerard.
Ik had van jou eigenlijk nog wel een inhoudelijke reactie verwacht inzake de rechten en plichten van koper resp. verkoper als het gaat om het ruilen dan wel repareren van een functionerende lens die geluid maakt.
Gebruikers-avatar
jorisvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2009 10:44
WoonplaatsCOLON Arnhem

Moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel benieuwd ben in hoeverre een verkoper mag gaan om aan te tonen dat een product defect gegaan is door de klant of niet.

Mag hij hiervoor bijv. 1.5 maand onderzoek doen? Of moet het ter plekke aan te tonen zijn. Hier staat volgens mij helemaal niets in de correspondentie.

Zelf jammer genoeg nog geen tijd gehad om terug te gaan. Staat voor morgenavond in de planning.
450D + grip | EF50mm 1.8 II | EF-S 18-55 | EF-S 55-250 | FD 50 1.4 | FD 135 3.5 | Sigma FD 600 F8 Mirror-Telephoto | 430 EX II | Vivitar 285HV | Redged RTT-423 | Lowepro Flipside 400AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar