Sigma 17-70

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik keek bij Foka en daar staat 'ie niet in de lijst :wink:
Er blijken er 3 te zijn:
- Sigma 18-50mm F/2.8 iF DC EX Macro Digital (€333 K-E)
- Sigma 18-50mm F/3.5-5.6 DC (€69 K-E, staat niet meer op de site van sigma-photo.co.jp)
- SIGMA 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM (€??)
Ik heb even gekeken, maar er zijn nog geen tests van de SIGMA 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM, wel gek want de aankondiging is van 2009-03-03.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONIk heb even gekeken, maar er zijn nog geen tests van de SIGMA 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM, wel gek want de aankondiging is van 2009-03-03.
Die HSM zou je (voorlopig) sowieso buiten beschouwing kunnen laten:
Note: Sigma has announced an HSM (Hyper-Sonic Motor) version of this lens for Nikon mount (which supports autofocus with D40 and D40x, as well as other Nikon DSLRs).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx is de Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC uit productie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Maar ik begrijp dat er een opvolger is gekomen met de toevoeging 'macro'.
An updated version of this lens improves macro capability.
KE verkoopt de macro versie.

Allemaal wel een beetje verwarrend, die (bijna) gelijke benamingen voor verschillende (versies van) objectieven.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

knoet schreefCOLONGa je het nog verklappen btw?
Ik zou hier nog op terugkomen: De 1e foto is gemaakt met de 17-70, de tweede met de 17-40L.

Resultaat van dit vergelijkje is dat twee personen goed gegokt hebben en dat één persoon verkeerd heeft gegokt (de twee personen die goed hebben gegokt hebben desgevraagd hun keuze niet onderbouwd dus ga ik ervan uit dat ze hebben gegokt). Een vierde persoon heeft de kleuren van de 17-70 Sigma met onderbouwing toegeschreven aan de Canon 17-40L.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

waterdicht onderzoek Ravon! (maurice de hond, eat your hart out....)

Dus tis bewezen: de 17-70 is beter dan de 17-40, balen dat ik m verkocht heb :wink:


[/zondagavondironiemodus]
[size=84]onderschrift[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

knoet schreefCOLONDus tis bewezen: de 17-70 is beter dan de 17-40, balen dat ik m verkocht heb

Misschien moet je nog eens goed naar die foto's kijken. Nu je weet dat de tweede foto met de Canon lens gemaakt is vind je de kleuren van die foto bij nader inzien vast véél beter dan de kleuren van de eerste foto :wink:
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ja, nu je het zegt en ook veel scherper :lol:
[size=84]onderschrift[/size]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Sterk, ravon. Misschien zouden we meer van dit soort testjes moeten doen op het forum :)

Verstandig dat je de foto's nog even hebt ontdaan van de EXIF btw.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Heb even een voorbeel voor een donkere situatie waar de sigma 17 - 70 erg sterk uit de hoek komt heb het maar even zo gedaan.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=148279
grt Leon
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deos schreefCOLONSterk, ravon. Misschien zouden we meer van dit soort testjes moeten doen op het forum :)
In ieder geval een leuke bezigheid :wink:

Voor mij is het de vraag of het helpt bij de keuze van een objectief.
Ik zou op basis van de opnamen van Ravon niet zonder meer €300 extra uitgeven.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 29 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONIk keek bij Foka en daar staat 'ie niet in de lijst :wink:
Er blijken er 3 te zijn:
- Sigma 18-50mm F/2.8 iF DC EX Macro Digital (€333 K-E)
- Sigma 18-50mm F/3.5-5.6 DC (€69 K-E, staat niet meer op de site van sigma-photo.co.jp)
- SIGMA 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM (€??)
Ik heb even gekeken, maar er zijn nog geen tests van de SIGMA 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM, wel gek want de aankondiging is van 2009-03-03.
Ik heb de OS HSM gekocht nadat ik die en de 18-50 F2.8 naast elkaar had getest in de winkel... De resultaten van de foto's waren echt identiek! Daarom heb ik gekozen voor de veel snellere HSM versie.. Je heb dan niet 2.8 over je hele bereik maar daarvoor hebben we een flitser mocht dat echt nodig zijn.. Een ander voordeel van de hsm versie vond ik dat hij niet uitschuift tijdens het zoomen.. ivm vuil etc..

Als je kijkt op mijn site.. Alle foto's zijn gemaakt met de 18-50 OS HSM versie!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Opperclowntje: Het belangrijkste is dat jij er tevreden mee bent :D

Maar ik doelde met tests op die van photozone en slrgear.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Nee maar zo bedoelde ik het ook niet.. Ik zag de discussie en d8 ik zal mijn ervaringen even delen in het topic misschien dat het handig is voor iemand..

Ik weet dat er nog geen reviews zijn van die lens dus vandaar.. ik heb hem een beetje op de gok gekocht..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONIn ieder geval een leuke bezigheid :wink:
Ja, ik was nieuwsgierig geworden door het enthousiasme wat veel fotografen voor L-lenzen tonen. Toen ik een paar L-lenzen van een vriend kon lenen (ik kwam bij hem om een 70-200 f/2.8 te lenen en ik vertrok met ook een 17-40L, een 28-70L, een 1.4x converter en een set tussenringen in de tas omdat hij van het spul af wil) lag het voor de hand om deze lenzen op een vrije dag eens rustig te vergelijken met het spul wat ik zelf in gebruik heb. En wat is er leuker om dat te doen door simpelweg een reeks foto's te maken?
Voor mij is het de vraag of het helpt bij de keuze van een objectief.
Misschien relativeren dit soort vergelijkjes het enthousiasme voor L-lenzen wat niet altijd gefundeerd lijkt op nuchtere feiten. Het vergelijken van deze lenzen heeft mij bijvoorbeeld doen inzien dat voor gebruik op een cropcamera de 17-40L optisch gezien geen upgrade is tov mijn Sigma 17-70.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb beide objectieven nooit in handen gehad, vandaar mijn opmerking "Ik zou op basis van de opnamen van Ravon niet zonder meer €300 extra uitgeven".

Ik ben het met je eens dat "verheerlijking" op basis van een merk of aanduiding volslagen flauwekul is, ik kijk liever naar wat droge feiten.
Ook opmerkingen zoals "ik heb 'em ook" (m.a.w. dus is 'ie goed!) zijn ook van beperkte waarde.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb die voorbeeld-gallery van mij ook eens laten zien aan een collega beroepsfotograaf (en een hele goede ook!!!) maar dan zonder exif gegevens er onder, en geen titel-kop erboven. Ook had ik hem niet verteld welk objectief het betrof.

Na de foto's gezien te hebben merkte hij meteen op dat hij ook maar eens een 24-105 "L" aan moest gaan schaffen omdat de foto's die hij met zijn 17-40 "L" en 24-70 f/2.8 "L" maakte, lang niet zo scherp en contrastrijk waren.

Hij sloeg stijl achterover toen ik hem vertelde met welk objectief ik de hele serie gemaakt had.

:lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heel veel objectieven presteren rond f/8 of f/11 prima en het zal dan ook heel moeilijk zijn om verschillen (aan de hand van platen) aan te tonen als de omstandigheden gunstig zijn.

Maar het wordt een ander verhaal als je een combinatie van optische kwaliteit, lichtsterkte en snelle autofocus nodig hebt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLON... het zal dan ook heel moeilijk zijn om verschillen (aan de hand van platen) aan te tonen als de omstandigheden gunstig zijn.
Er werd op pagina 1 van dit draadje gesproken over een "veel" beter contrast, "veel" betere kleuren en "veel" betere zuiverheid (wat dat ook wezen mag). Deze "veel" betere eigenschappen blijken bij f/8, 1/60 en ISO 100 niet zichtbaar. Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dat bij mindere omstandigheden anders zou zijn.
Maar het wordt een ander verhaal als je een combinatie van optische kwaliteit, lichtsterkte en snelle autofocus nodig hebt.
Ook dat lijkt mij een kwestie van een reeks foto's maken, we zijn immers nieuwsgierig. Geef de exacte omstandigheden maar aan, die 17-40L kan ik vast nog wel een keertje lenen.

Als je het niet erg vind verzin ik dan ook omstandigheden waarvan ik zeker weet dat die 17-40L zich erin verslikt. Een close-up opname op 70 mm bijvoorbeeld of een opname uit de hand in de schemer met f/2.8 want ik wil natuurlijk een beetje spelen met de DOF :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Be my guest :wink:
Denk je dat de dan verkregen optische info iets toevoegt aan de tests van slrgear en photozone?
Want daar zijn toch de sterke/zwakke punten van objectieven uit te halen (dacht ik).

Ik ben wel benieuwd naar testresultaten van de autofocus met AI-Servo want daar is helaas weinig over te vinden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar