De meeste simpele vragen stelt u hier! Deel II alweer

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Hoya en b+w zijn goede merken.
veel mensen gebruiken ook helemaal geen beschermfilters, zeker niet op bijv de kitlens.
Er is op dit forum al heel veel geschreven over het gebruik van beschermfilters, zoek eens in de al bestaande topics.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Beste bescherming voor je frontglas is een zonnekap.
Uitzondering is plaatsen waar kans is op rondvliegende stenen, zoals rally/motorcross.
En effect-filters uiteraard.
Voor de rest doen "bescherm" filters vaak meer kwaad dan goed voor je resultaten. Moderne lenzen hebben niet voor niets coatings en je beeldschip is nauwelijks of niet gevoelig voor uv straling.
Dus sluit me aan bij de vorige spreker. Tenzij specifiek gewenst geen filter, maar eventueel zonnekap.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

let op: dit wordt het 85e wellis-nietis beschermfilter topic :?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zou het...? Haha
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Wilde vragen waar de fotoketting blijft, maar heb het antwoord inmiddels gevonden. Hij loopt nog...
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9&t=106803" onclick="window.open(this.href);return false;
henrivdl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 21:11

Welke meting gebruiken jullie meestal bij studiofotografie en dan met bijvoorbeeld twee peuters die je niet of nauwelijks kan sturen?
Groeten,
Henri
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

In de studio maak ik altijd gebruik van een lichtmeter, en doe geen meting op de camera dus.
In de tijd dat ik de lichtmeter nog niet had, stelde ik mijn sluitertijd en diafragma op de gewenste waarden in (meestal 1/125 en f/11) en dan was het een kwestie van opname maken en de studioflitser bijstellen indien nodig
henrivdl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 21:11

Sorry, bedoel eigenlijk deelmeting, spotmeting enz. enz.
Groeten,
Henri
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Die hebben in een studio geen nut, je camera kan toch geen meting doen zonder je flitsers af te laten gaan... En studioflitsers worden niet getriggerd als je je belichting op de camera vastzet. In een studio zal je dus altijd manueel werken.
henrivdl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2009 21:11

Dus als ik het goed begrijp maakt het geen fluit uit waar die op staat?
Groeten,
Henri
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nope.. helemaal correct :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is ook wel logisch hoor.

Wanneer je je ontspanknop een stukje indrukt, wordt er door de camera het licht gemeten. Dan kan spotmeting of deelmeting invloed hebben. Druk je nu door, dan wordt de foto gemaakt (daar zit nog een meting in als je de interne flitser gebruikt)

Maar zodra het sluitergordijn open is (dan neemt de sensor daadwerkelijk op) wordt er geen lichtmeting meer gedaan. Immers is al bepaald hoe lang het sluitergordijn open moet blijven en wat het diafragma is. En in dat moment laat je ook nog eens een losse studioflitser afgaan, daar kan je lichtmeting van de camera echt geen rekening mee houden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

simpele vraag van mij! (again.. :P)

gezien dit een foto is van iemand anders ga ik hem niet hier op het forum plaatsen..
maar, ik vroeg me af hoe deze foto is gemaakt, als ik zulke foto's wil maken dan krijg ik of een silhouet of een overbelichte lucht.. hier zou wel een grijsverloop filter gebruikt kunnen zijn.. maar wat als dit NIET zo is? hoe kan ik dit dan voorelkaar krijgen?

gr. Michel

[edit]
http://www.flickr.com/photos/ajgeddes/4566933013/" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is misschien wel een beter voorbeeld..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

bij de tweede foto: gezien de hele scherpe randen langs de bergen zou ik niet verbaasd zijn als die lucht er later achter is geplakt.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik zat ook bij andere foto's in die reeks te kijken, maar ik vermoed dat er in elk geval al gebruik is gemaakt van een polarisatiefilter. Of er daarnaast ook nog een grijsverloopfilter gebruikt is weet ik niet.
Geplakt zal de lucht denk ik niet zijn, anders heeft hij dat bij deze foto wel behoorlijk knap gedaan: http://www.flickr.com/photos/ajgeddes/4566944031/" onclick="window.open(this.href);return false; En aangezien ze allemaal zulke mooie luchten hebben vermoed ik gewoon niet dat er geplakt is

Daarnaast denk ik dat de plek waar dit gefotografeerd is ook al behoorlijk scheelt... Thailand of Nederland zal best schelen als je zoiets probeert :)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Billie-90 schreefCOLONsimpele vraag van mij! (again.. :P)

gezien dit een foto is van iemand anders ga ik hem niet hier op het forum plaatsen..
maar, ik vroeg me af hoe deze foto is gemaakt, als ik zulke foto's wil maken dan krijg ik of een silhouet of een overbelichte lucht.. hier zou wel een grijsverloop filter gebruikt kunnen zijn.. maar wat als dit NIET zo is? hoe kan ik dit dan voorelkaar krijgen?

gr. Michel

[edit]
http://www.flickr.com/photos/ajgeddes/4566933013/" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is misschien wel een beter voorbeeld..
Zelf doe ik dit meestal door licht te meten op de lucht, nadeel is dat onderste deel donkerder wordt. Dit is weer gemakkelijk te corrigeren in Lightroom met invullicht.

Werken met Grijsverloop filters is een optie, maar niet altijd nodig.
Je kunt ook de basis principes toepassen zoals bij een CPL filter. Fotografeer niet direct tegen de zon in, maar probeer zoveel mogelijk te fotograferen op een hoek van 90graden van de zon. Luchten zullen iets sneller uitgebeten zijn.

Nabewerking klein beetje invullicht en kan de map in voor de vakantie snapshots.
http://www.flickr.com/photos/superdaant ... 138494341/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik denk zelf gewoon point en shoot in dit geval, je ziet aan de schaduwen dat het laat in de middag is, dan zijn meestal dit soort foto's simpel zonder hulpmiddelen te maken. Anders wordt het als het midden op de dag is, dan zul je inderdaad gebruik moeten maken van of een grijsverloop of nabewerking.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Waarschijnlijk is deze vraag al eerder gesteld, maar ik kon het antwoord niet terugvinden op het forum. Wat maakt een goede CPL filter? Is er een manier om een "slechte" CPL filter te herkennen? Ik zie prijzen van 40 euro tot dik over de 100 maar is duurder beter?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is geen manier om ze te herkennen zonder ze uit te proberen.
Slechte filters zwemen, veroorzaken meer onscherpte en/of (in geval van Circulair PolarisatieFilters) kunnen voor een lelijke polarisatie zorgen.
Ga er van uit dat de duurdere beter zijn. Zeker als je bij de gerenomeerde merken als B+W blijft.
Zolang je ze niet op een ultragroothoek als 10mm wil plakken, dan kun je de ultra-slimversies buiten beschouwing laten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor info, fotojeroen. Ik heb toch maar een goedkopere versie gekocht. Ik weet nog niet of ik het veel ga gebruiken. Een duurdere/betere kan altijd nog.
Nog een vraagje betreft Circulair Polarisatie Filters: Bij fotograferen van wolkenpartij, draai ik het filter totdat het volgens mijn smaak mooi is. Is er een speciale methode voor het positioneren van het filter, of is het meer een persoonlijke keuze?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar