[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jan59 schreefCOLONMaar de details waren even weg...
Geeft niks, ik ben voortdurend de weg kwijt :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

ik heb mijn camera's eens laten schoonmaken door chipclean. Daar kreeg ik te horen dat al die huismiddeltjes meer kwaad doen dan goed doen. Nu kan het wel een verkoopspraatje zijn, maar dat denk ik niet. Voor het geld waarvoor hij het doet kan je die balgjes etc niet zelf kopen. Ik zou zelf niet gaan prutsen aan de sensor. Je lenselementen netjes maken is tot daar aan toe, de sensor... daar blijf ik wel hard van weg en laat het doen door een pro.
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
rikerta+
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2010 19:22
WoonplaatsCOLON nijkerk

ik zou naar chipclean gaan werkt fantastisch en je kan er op wachten
camera en lens weer keurig schoon op profesionele wijze
dus google ff op chipclean
veel sucses
hoop het ooit te leren,beleef veel plezier aan het oefenen
canon 50d 24-105 L is-usm 100-400 L is usm 430 ex
Samueldw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2010 13:44

Welnu, dan zal ik dat maar doen, als mijn chipje vies is.
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

www.sensorreinigen.nl hier laat ik mijn camera en lenzen reinigen. Goede service! Ook een website met allerlei spullen te koop om zelf te reinigen.
alles komt altijd goed, DDWW
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Dat laatste adres kende ik nog niet. Dat is voor mij een stuk dichterbij dan Konijn !
Binnenkort maar es de proef op de som nemen.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Jerenes schreefCOLONik heb mijn camera's eens laten schoonmaken door chipclean. Daar kreeg ik te horen dat al die huismiddeltjes meer kwaad doen dan goed doen.
Chipclean ook al eens een 400D heen gebracht goede service. Moet ook zeggen dat sensor wel heel erg vies was en de swap niet zoveel uitkomst bood. Of zelf reinigen nou zo erg is ? dat vraag ik mij af.

Zelf heb ik een Photographic Solutions Travel Kit Profesional met Eclipse standaard in de tas zitten. Deze heeft mij al aantal keer uit de brand geholpen. Recentelijk nog op mijn vakantie. Ben hier dan ook erg content mee ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Zelf doen (als het alleen stof betreft) is ook prima te doen met een Arctic Butterfly.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

Spuitbus kan goed.. 1 ding dat wel

Niet schudden! zorgen dat er geen vloeistof meer uit komt.. en dan komt het wel goed. ook op tafel zetten helpt.. want als je hem te schuin houd kan er vloeistof weer uit komen.
Canon speelgoed en een leica X1
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Wat een reacties allemaal en eigenlijk ook weer jammer te merken dat het topic over sensor cleanen zo weinig wordt genoemd ( 1x) De link van sugarman ga ik toevoegen aan de links in het topic sensor reinigen.
Erg vreemd, als een swab niet helpt lijkt mij dat niks meer helpt.
Over chip clean is al eens een topic geweest en gek genoeg bleek toen dat zijn verhaal niet overeen komt met hetgeen op de promotievideo is te zien.
Reinigen met perslucht, maar ook met een blaasbalg, is ten zeerste af te raden. Het stof in het camerahuis wordt overal heen geblazen en een vervuilde zoeker moet je dan ook niet vreemd vinden. Daarbij komt de door Boels aangehaalde adiabatische expansie. Die opzich is mogelijk niet zo erg, maar door de koude lucht condenseert het vocht in de lucht en krijg je vlekken door waterdruppels op het AF filter. Deze zijn niet makkelijk te verwijderen als ze opgedroogd zijn.
Mijn advies is gebruik swabs. Helemaal niet link want de sensor raak je nooit aan. Die zit achter het AF filter. Twee druppels vloeistof op de swab een een keer links en een keer met de andere kant van de swab over de sensor en hij is in de meeste gevallen weer helemaal schoon. Ben je op een plaats waar je geen swabs bij de hand hebt ( vakantie ) neem een butterfly kwastje mee dat bij niet vettig stof heel goed werkt.
Meer weten en links vinden lees het topic sensor reinigen.
Groeten en succes Gerard.

PS. Ik denk dat de moderator dit topic maar moet afsluiten.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

cornelus079 schreefCOLONPS. Ik denk dat de moderator dit topic maar moet afsluiten.
Tegenwoordig hebben we de mogelijkheid om topics samen te voegen, en dat leek mij eigenlijk beter. Zo houden we echt alles bij elkaar.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

cornelus079 schreefCOLONDaarbij komt de door Boels aangehaalde adiabatische expansie. Die opzich is mogelijk niet zo erg, maar door de koude lucht condenseert het vocht in de lucht en krijg je vlekken door waterdruppels op het AF filter. Deze zijn niet makkelijk te verwijderen als ze opgedroogd zijn.
De temperatuur aan het eind van het rietje/spuitmond daalt tot ver onder het vriespunt (nooit kunnen meten, wel een "brandblaar" opgelopen bij het wat onvoorzichtig schoonmaken van een PC-koelfan).

Het is niet denkbeeldig een sensor schade toe te brengen door die bloot te stellen aan een plotselinge scherpe temperatuursdaling.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Schade sluit ik ook niet uit Boels, maar vocht is minstens even erg want dat zit echt vast.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Vandaag heb ik gezien dat er weer een nieuw type sensor schoonmaak product te koop is.
via het topic Sensor reinigen? van rickvdK heb ik ontdekt dat er nu ook stempels te koop worden aangeboden die met een kleverige stof kleverig worden gemaakt. dit zijn stempels van Dust-aid en Pentax OICK1 . Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om met kleverige spullen de sensor of beter het AA filter te reinigen. Voor de volledigheid heb ik deze producten echter wel in het overzicht van het openings topic opgenomen.
Welk product je uiteindelijk gebruikt om je sensor te reinigen is een persoonlijke keuze en voorkeur.
Zelf gebruik ik Swabs voor een grondige en de butterfly cleaning brush voor een snelle oppervlakkige reiniging (vakantie).
Groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nieuw niet en al jaren op de markt verkrijgbaar, maar in Nederland minder bekend. Foto Konijnenberg heeft Dust Aid gewoon op de site staan :)

Ik had het al jaren zien staan in de Engelse bladen vooral voor cadeau's voor de kerst. Je hoeft niet bang te zijn voor residu, want het is tacky zoals de engelsen zeggen maar niet als lijm.

Het is een droge methode die minder gevaar op levert dan artics waarbij de smeer van de binnenkant over de sensor gesmeerd kan worden. Ik heb al meerder sensoren van leden de gereinigd ivm uitgesmeerd geveegd vet. En niet allle elipse spul reinigd alle soorten van vuil.

Ik moet zeggen dat ik zelden een vuile sensor heb en ik wissel gewoon daar waar nodig alleen met beleid. En zoals Gerard al aangaf met de lensopening naar beneden en meteen de doppen op de lenzen.

Zodat er geen stof in de lens kan komen. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Mijn "Visible dust Sensor brush" heeft de geest gegeven. Vaaf mijn aanschaf heb ik problemen gehad met deze butterfly brush. Vaak kwam hij onvoldoende op toeren om ook maar een beetje gereed te zijn voor het droog reinigen van de sensor. Nu doet ie niks meer en worden de batterijen bij inschakelen gloeiend heet.
Jaja zijn zijn goed geplaatst, daar let ik wel op.
Voor de aanschafprijs van toen om en nabij de € 100,00 in het maar spul van minimale kwaliteit.
De Econo 1.6 KIt w/SD die momenteel nog bij Konijnenberg te koop is raad ik dus niemand meer aan.

De "Dust aid" methode die Jeroen in het vorige bericht noemde ken ik niet. Het komt mij echter niet degelijk over. Indien ik met het stempeltje op een plaats stof heb opgenomen druk ik dat op de volgende plaats weer op de sensor (zie video) Bovendien laat de info video nog zien dat na gebruik van het stempeltje nog een natte nabewerking noodzakelijk is.

Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Kan noodzakelijk zijn. Artic, en die pacpad zijn net zoals de not for the faintharted scotchtape methode alleen voor droge stof. Vet, smeer of aangekoekte rommel is met vloeistof beter. Ik heb nu ook noodzaak voor de brede swaps. Een FF sensor is toch breder :) en dus laat hij een streep achter bij een smallere swab :) Maar goed dus weer een reden om er weer iets bij te kopen :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Jeroen, Reinigen van de sensor is hoewel niet gevaarlijk voor de sensor toch een secuur werkje om een goed resultaat te krijgen.
Bij mij heeft de natte methode de voorkeur. De brede swabs zijn echter onvoldoende voor hoeken. daarom gebruik ik van visible dust de smalle (3mm) swabs om de hoeken goed schoon te krijgen. Een te natte swab kan ook tot resultaat hebben dat er een streep op de sensor zit.
Toch geen reden om het sensor cleanen uit te besteden aan een zgn. vakman. Op zoom experience zag ik er een paar bezig met blaasbalg gewoon tuussen het publiek. dat is vragen om problemen.
De droge methode met de "butterfly"neem ik altijd mee op vakantie als noodmaatregel. Vandaar dat ik nu ook op zoek was naar de goedkoopste leverancier van dit spul. Nu heb ik gisteren ontdekt dat calumet de motordrive los levert voor ca. € 40,00. Ben komende weken regelmatig in Den Haag, dus op weg terug naar Limburg wordt dat even langsrijden want voor die prijs heb ik geen nieuwe set.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Die spindle is toch voor de houten oudere kwasten. Die kwasten heb ik ook ooit gekocht in zo'n pelican box voor 100 euro. En had er toen geen geld voor over om de spindle te kopen. En toen kwam de 724 op de markt. Maar bij mij komt er vrij weinig rommel op de sensor, en als het gebeurd is het meestal niet van het losse vuil maar inmiddels aangekoekt en pas zicht baar op f/16 ed. Maar aangezien ik meestal niet in dat gebied opereer ivm diffractie van lenzen icm sensoren zie je dat pas na een bepaalde tijd. :) Die corner swabs heb ik ook maar meestal redt ik het met de gewone swab, alleen de 1,6 versie levert idd strepen als je die op een FF sensor gebruikt. Tenminste soms, maar dan is het net steeds te veel en te frustrerend. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar