Try Out

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Tsja Jeroen, alle begin is moeilijk, dat geldt ook voor mij :wink:
Na wat heen en weer geschuif zijn we uiteindelijk op de juiste plek terecht gekomen.

Via onderstaande link kun je de richtlijnen voor het plaatsen van foto's lezen. Neem er even de tijd voor, dan wordt het je allemaal een stuk duidelijker.
En plaats gerust meer foto's want deze was al veelbelovend.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 75&t=46284
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Hallo ik heb vandaag nog een try out plaatje gemaakt, meerdere zelfs maar dit vindt ik even genoeg.

Graag zou ik bij deze foto feedback ontvangen met name over de door mij gekozen camera instellingen, met het risico off course dat ik weer knullig overkom ;)

De plaat kan wat rood lijken zelf denk ik dat het zo was in werkelijkheid mede veroorzaakt door het tijdstip van de opname, zo rond 16.00 hier al richting schemer maar als het ergens anders aan ligt hoor ik dat ook graag. Wat heb ik er tot nog toe mee gedaan ? Weinig anders dan de raw opname naar jpeg geconvertreerd middels canon,s digital photo professional en em daarna verkleind. Ik weet ( nog ) niet of en hoe raw opnamen te verkleinen of te posten.

Zelf vindt ik de raw opname veel mooier en helderder dan en meegeschoten jpeg variant.

Bij voorbaat dank voor het geduld en de leerzame informatie Gr Jeroen

23998

Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Jeroen,

Ik vind de foto niet scherp genoeg.
De Canon EF-S 15-85 zou bij f25,0 toch veel scherper moeten zijn.
Ik heb het vermoeden dat er bij de gehanteerde sluitersnelheid van 1/41 mogelijk bewegingsonscherpte is ontstaan.

Wanneer het origineel wel scherp is zou de noise-reduction bij het converteren naar jpeg verantwoordelijk kunnen zijn voor de onscherpte. Bij ISO 1000 kan er, mede afhankelijk van de camera, best veel ruis ontstaan.

Een raw-bestand dient overigens altijd verscherpt te worden. Lightroom gebruikt daar standaard een setting van 25 uit een maximum van 150 voor. Volgens mij past DPP standaard geen verscherping toe.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

F22, Iso1000, 1/40sec. 24mm. Dit zijn niet de meest practische landschaps instellingen.
Probeer het nog eens op max. F8 bij een lagere ISO dan moet er verbetering in zitten.
Pak er evt. een statief bij als je sluitertijden te lang worden.

Vuistregel bij uit de hand fotograferen: Sluitertijd=Focus afstandx1,6
Dus bij 24mm word het dus -> 24x1,6= 1/40sec maximaal
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

f/25 geeft onscherpte door diffractie.
Bij de 7D begint dat vanaf f/6,8 (is afhankelijk van de pixelgrootte) en is op 100% goed zichtbaar bij f/11 (afhankelijk van je opticien).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Bedankt weer wat geleerd de regel des te kleiner diafragmeren is automatisch over het gehele gebied meer scherpte diepte zit kennelijk verkeerd tussen m,n oren

met minder iso was het niet uit de hand te doen, een statief heb ik nog niet :oops: dus dan blijft over en klein diafragma ...

"Vuistregel bij uit de hand fotograferen: Sluitertijd=Focus afstandx1,6
Dus bij 24mm word het dus -> 24x1,6= 1/40sec maximaal "

hier ga ik nog eens extra hard over nadenken ... is er een " dummie,s " versie van en of een ezelsbruggetje voor cijferblinden waartoe ik mezelf reken ?

bedankt voor het reageren ...
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Boels heeft volstrekt gelijk en ik had het dus mis.

Het was even zoeken maar ik vond op Internet een review waarin vermeld stond dat diffractie bij de EF-s 15-85 al zichtbaar is bij f11.

Nu wil het niet direct zeggen dat het ook altijd zichtbaar is wanneer een foto wordt afgedrukt maar het is zeker iets waar je rekening mee moet houden.
Overigens lijkt het mij wel duidelijk dat het handmatig fotograferen met een sluitersnelheid van 1/40 en een ISO van 1000 het risico op onscherpe foto's vergroot.

Dankzij het topic van Jeroen en de reactie van Boels heb ik weer wat geleerd.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

en ik ook ;)

gr
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

JeroenOk schreefCOLONBedankt weer wat geleerd de regel des te kleiner diafragmeren is automatisch over het gehele gebied meer scherpte diepte zit kennelijk verkeerd tussen m,n oren
Nee. dat zit goed tussen je oren. F22 geeft meer scherptediepte dan F4. (zie ook de Dofcalculator) MAAR bij F22 loop je ook tegen de randen van het hunnen van je objectief aan.
JeroenOk schreefCOLONmet minder iso was het niet uit de hand te doen, een statief heb ik nog niet :oops: dus dan blijft over en klein diafragma ...
En je ISO. Ik denk dat je beter na F16 je ISO omhoog kunt gooien voor een mooie resultaat dan je diafragma nog meer knijpen. (maar iedereen zijn eigen mening hierover)
JeroenOk schreefCOLON ... is er een " dummie,s " versie van en of een ezelsbruggetje voor cijferblinden waartoe ik mezelf reken ?
Je zou die x1,6 (voor de crop-cam) kunnen wegdenken. Dus 24mm~1/24 sec (100mm~1/100sec etc.). Maar je eigen 'kunnen' telt ook. Let op je ademhaling bijvoorbeeld en de stand van je voeten bij het afdrukken.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij de stelregel Sluitertijd=Focus afstandx1,6 (voor cropcam's) hoort nog een randvoorwaarde: "en niet langzamer dan 1/60 sec". Natuurlijk zijn het richtlijnen, er zijn mensen met zo'n vaste hand dat 1/10 nog lukt.
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

@ JvdH bedankt voor je reactie, allemaal bedankt wat dat betreft. De link naar de Dofcalculater zit meteen in m,n favoriete jammer dat ie niet onder windows & wil instaleren want zo,n printje in m,n lensdop lijkt me erg gemakkelijk ..

Overigens was dit een onbewerkte foto en inmiddels bewerk ik alles even na ( voornamelijk scherpte en contrast eigenlijk )

Gr Jeroen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar