Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik vind, dat je als bruidsfotograaf verplicht bent om een tweede camera bij je te hebben. Sowieso als back-up, maar je hoeft ook niet zo gauw te wisselen van lens...
+1, je zal net een prachtig moment missen omdat je aan het wisselen bent.
Daarnaast is een stukje extra zekerheid/backup altijd goed
Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen, dus na de hand wel de resultaten posten hier he!
Niet persé een back-up camera in de zin van: als je inderdaad als amateur een bruiloft van vrienden / familie / buren gaat registreren en je niet iemand bent met de ambitie en/of het budget dan zou ik de boel niet annuleren als je géén backup camera hebt. Natuurlijk zijn er mensen die het overkomen is, en dat verhaal hoor je vrij snel als een discussie ontstaat, maar er zullen er ook zat zijn die het nog nooit is overkomen. Ik kreeg destijds de vraag van een bevriend stel die het heel kleinschalig wilde houden. Heb toen wel geinvesteerd in een fliters maar extra camera kon er echt niet bij.
En ja; een back-up is wel degelijk prettig.
PS: waarom staat dit onderwerp nog steeds in showcase-mensen
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Een goede compact als backup? Voor een onbetaalde shoot lijkt me dat niet eens zo gek. In de vriendenkring is er altijd wel iemand die recent een goede compact heeft aangeschaft. Mocht het dan echt in de soep lopen, dan ben je enigzins verzekerd.
Ik ga in augustus trouwen en mijn overbuurvouw (Semipro<>pro) gaat de shoot doen met een 5D mkII + 24-105L. Zij heeft geen backupcam en we betalen er wel voor (gereduceerd). Natuurlijk gaat de mijne wel mee zoals afgesproken. In het ergste geval kan mijn cam een kusje geven aan een L lens. Vindt hij vast niet erg...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Persoonlijk vind ik, dat als je bruiloften wilt doen, dat je dan over een back-up camera dient te beschikken. Ook al ben je amateur of wat dan ook...
Ik vind, men betaalt voor de fotograaf, en dan mag het bruidspaar geen kopzorgen hebben of de fotograaf wel een reserve achter de hand heeft. Of het bruidspaar nu veel of weinig aan de fotograaf betaalt; de fotograaf moet een back-up achter de hand hebben.
Zelf, doe ik heel veel zakelijke fotografie voor bedrijven, en zelfs dan zou ik niet meer zonder tweede camera willen. Ik heb soms drie body's bij me, om maar niet van lens te hoeven wisselen, want ik heb er een broertje dood aan.
Stel de vraag eens andersom: Wat doe je als je bruiloft in de soep loopt omdat de fotograaf geen back-up had? Ik denk niet dat je blij zou zijn...
- Altijd backup mee! Hoe groot de kans is? klein. Hoe groot de gevolgen als je camera toch stopt? groot.
- Blijf rustig en ontspannen, werkt voor jou en het bruidspaar beter
- Neem bij groepsfoto's duidelijk de leiding, anders wordt het 1 grote chaos
- Bekijk evt fotolocaties vooraf, en bedenk hoe je met het aanwezige licht om gaat
- Zorg voor een goed tijdschema, inc locaties
- in geval van eigen vervoer: zorg dat je op tijd bent, kan parkeren (en dan bedoel ik niet op die ene gereserveerde plaats voor de trouwauto ), je navigatie werkt (ook daar heb ik altijd backup van bij), en de locaties goed bekend zijn / herkend worden in je navigatie.
- Neem een (auto)oplader mee, ik heb wel eens met lege accu's gestaan doordat er een oplader van mij overleden was...
- Gelukkig kon ik verder met penlite batterijen in mn batterygrip =)
Ach, dat vind ik zo'n onzin. Net of dat woordje 'bedankt' je dag goed zou maken. Natuurlijk, het zou wel zo netjes zijn. Maar misschien is hij er nog niet aan toegekomen, is ie zich uitgebreid aan het voorbereiden op zn bruiloft, of heeft ie er niet meer aan gedacht. Kan toch ook gebeuren? Vind dat je daar niet zo moeilijk over zou moeten doen.
denk dat ie zich de .... geschrokken is, kan ook natuurlijk, maar om de TS toch ietwat gerust te stellen, ook al heb je maar 1 camera, goed voorbereid kan er in principe weinig misgaan, ik neem aan dat je alle facetten van fotografie beheerst en weet hoe met verschillende weersomstandigheden om te gaan, genoeg baterijen, paracetemols, water etc.. bij hebt. Mocht je uberhaupt iets missen, de kus of wat dan ook, het is geen schande om eens te rvagen of ze nog eens elkaar een kus geven, of nog eens uit de beker drinken of wat dan ook. Belangrijkste is dat je er lol in hebt en krijgt en dit uitstraald naar het bruidspaar. Wel zou ik als je kunt even van te voren kijken waar je moet zijn, hoe dhet zit met parkeren en meer van dit soort dingen, als fotograaf moet je steeds als eerste en als laatste ergens zijn dus als je eerst moet zoeken waar je moet zijn dan kan het zijn dat men op je moet wachten.
Ook is het handig dat je zelf asertief bent, jij bent als het ware de regiseur samen met de (eventuele) ceremonimeester, vooral tegenwoordig is dit een must met al die met mobiel fotograferende tante Mieps en Ome Karels die steeds net op dat moment met hun toestel voor je neus opdoemen.
Ik heb volgende week woensdag weer een bruiloft en altijd controleer ik een paar dagen van te voor (nooit een dag van te voren, stel dat er iets scheelt, dan heb je geen tijd meer om iets te herstellen of bij te kopen) alles, dus toestellen, lenzen poets ik nog eens op, baterijen voldoende (altijd heel veel bij !!!, zodat ik steeds op de belangrijke momenten met volle baterijen aan de slag kan), doe het vervolgens allemaal lekker in een tas die ik erbij uitzoek, controleer weersvooruitzichten etc...
Ruim van te voren al een paar gesprekken gehad met het bruidspaar wat ze precies willen, wat niet te doen, familieleden die belangrijk zijn bespreken (opa's, Oma's etc.. dat je precies weet wie wie is), eventueel locatie's, incl reserve locatie binnen als het water staat te spoelen.
Als je dit allemaal goed in ogenschouw neemt en je goed voorbereid dan geeft dit jezelf ook een stuk zelfvertrouwen en kun je een leuke dag tegemoet zien.
Enne....ook al gieren de zenuwen je soms door het lijf of ben je onzeker over iets, laat dat nooit merken. Look smart be smart is mijn motto !!! Het werkt....
knoet schreefCOLONWerk op het feest met je flitser, camera op M.
Hoe bepaal je met gebruik van de flitser en de camera op M wat je sluitertijd moet zijn bij een diafragma?
Ik flits wel eens met de camera op M maar dan is de foto bv overbelicht. Oke...dan moet ik een kortere sluitertijd nemen, maar in sommige situaties heb je geen tijd om te experimenteren en de sluitertijd telkens een stop langzamer te zetten...
Zonder flits kan ik mijn belichtingsmeter bekijken en daarop anticiperen, maar met flits kan dat toch niet?
Zijn daar bepaalde methoden voor om te bepalen? Of is dit een vast gegeven bij een bepaald diafragma? Hoe weet ik dus welke sluitertijd bij een diafragma hoort.
Edwardmila. Het is simpel. Je moet het ff omdraaien. Je sluitertijd is in deze situatie minder belangrijk dan je diafragma. Natuurlijk binnen bepaalde grenzen, maar meestal bereik je met je diafragma meer sfeer en effect omdat je daarme je scherptediepte bepaalt. Als je expres beweging in je foto wilt ga je je sluitertijd natuurlijk aanpassen, maar meestal is dat niet het geval. Maar als wilt dat je geen bewegingsonscherpte hebt en wel altijd een goed belichtte foto bij verschillende diafragma's zet je de camera op M en de sluitertijd op bv 1/125. ( 1/100 of 1/80 mag ook nog wel) Heel belangrijk is dat je je flitser op TTL zet want dan past de flitser zich aan aan je diafragma én je sluitertijd. Je kunt nu elk diafragma kiezen wat je maar wilt. Probeer maar. De flitser zal veel licht afgeven bij een klein diafragma en veel minder licht bij een groot diafragma. En dat alles bij een gelijke sluitertijd. Dus nu hoef je je alleen nog maar druk te maken over wat voor scherptediepte je wilt. Nu kun je altijd nog spelen door flitsbelichtings compensatie op je camera of flitser een stopje hoger of lager te zetten als je denk dat er onder of overbelichting is of juist wilt. Probeer maar. Natuurlijk kun je vreselijk interessant en moeilijk gaan doen door alles op M (ook je flitser) te zetten, maar daar heb je gewoon geen tijd voor bij een bruiloft. Daarom flits ik ook nagenoeg nooit bij een bruiloft. Punt één omdat ik het gewoon niet zo mooi vind, maar soms inderdaad ook lastig en heel vaak storend.
bij het flitsen op een feest (kerk, stadhuis etc inderdaad zonder, raakt sfeer kwijt en verstoort de boel) kun je eigenlijk geen goede combinatie van sluitertijd en diafragma vinden. Of je moet op iso 25000 gaan zitten, maar dat levert nog geen bruikbare beelden op. Dus een laag diafragma, sluitertijd van rond de 1/30 om de achtergrond mee te krijgen, sfeerverlichting etc en flitsen om het onderwerp te bevriezen. De flitser op TTL, vaak met compensatie, maar soms ook om M en zelf varieren als nodig.
Op zich veranderen de lichtomstandigheden van een feest niet zo, maar je camera raakt soms wel in de war van een spot, of een donker vlak etc. Terwijl je feestfotos die donkere stukken best mogen laten zien.
maar het blijft lastig, vind ik in elk geval, levert mooie platen op, maar er gaan er ook een hoop mis. Overigens is mijn recente ervaring dat een videograaf in de buurt ook niet altijd helpt. Als die zijn lamp aangooit, verandert er wel even iets in de belichting van je foto
martinus schreefCOLONHeel belangrijk is dat je je flitser op TTL zet want dan past de flitser zich aan aan je diafragma én je sluitertijd. Je kunt nu elk diafragma kiezen wat je maar wilt. Probeer maar
Ik heb onlangs de flits als 'invulflits' gebruikt. Zonder flits haalde ik bij een sluitertijd van 1/2000 bij een hoog diafragma. Ik heb toen de ETTL flits aangezet en mijn foto was super overbelicht. Foto heb ik moeten weggooien. Dan blijkt dat mijn flits een maximale sluitertijd mag hebben van 1/200.
De ETTL fliters past zich dus niet automatisch aan aan het diafragma en sluitertijd? Ik kan dus niet elk diafragma kiezen dat ik wil? Of doe ik iets helemaal fout?
Ik vind het een raar verhaal hoor, een super overbelichte foto bij een sluitertijd van 1/2000 zonder dat je flitser op high sync stond. Dan moet vlgs mij je foto juist zwart zijn.......en wat is vlgs jou een "hoog" diafragma ???