Schoolfotografie. Hoe en wat?

ModeratorCOLON Global Moderators

Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONOypo doe ik niet, dat geld steek ik liever in eigen zak. :) Weer een extra plakje brood + beleg... :lol:
Ik zou mij vooral bezig houden met de volgende punten:
- wat levert een bepaalde aanpak mij netto op
- wat voor financiele risico's hangen er aan
- als ik kies voor een arbeidsintensieve methode die me voor deze klus meer oplevert, hoeveel had ik in die zelfde tijd met een andere nieuwe klus kunnen verdienen

Door bij voorbaat een dienst als Oypo(of weet ik wat voor optie) al uit te sluiten zie je mogelijk rendabelere opties over het hoofd. Wat levert het je op!
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Door een online bestelsite te gebruiken word er veel werk uit handen genomen qua levering van de foto's. Jij als fotograaf kunt je dan bezighouden met de actieve rol, fotograferen van de schoolkinderen.
Je loopt nagenoeg geen risico, ouders bestellen de foto's en de afhandeling hoef jij niet meer te doen, dus scheelt geld en tijd.
Uit ervaring moet ik er wel bij vertellen dat men zelfs van bv. Oypo de foto's ript en op Hyves etc.. zet..dussss helemaal safe is het niet.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ook hier op school worden de foto's meegegeven in een doorzichtige enveloppe met tekst erop. enveloppe open = betalen. Anders retour. Ik vond zelf de foto's van mijn kinderen niet goed genoeg (tja) en heb alleen de groepsfoto gehouden. Die kun je zelf tenslotte niet zo snel maken. Ik weet verder dat de school er zo weinig mogelijk werk mee wil en hier krijgen de leerkrachten een foto van henzelf (met pasfoto's) gratis. Of er nog betaald wordt aan de fotograaf weet ik niet.

Succes en laat weten wat het wordt.
Peter
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

dukie schreefCOLON . . . Of er nog betaald wordt aan de fotograaf weet ik niet.
Je zou de vraag ook kunnen omdraaien, hoeveel is de fotograaf bereid te betalen aan de school om daar de schoolfoto's te mogen maken. Door de komst van de digitale camera zijn er natuurlijk heel veel meer mensen die zich fotograaf noemen dan vroeger, en de school heeft de kinderen en bepaald wie er uiteindelijk de foto's mag maken.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Er komen hier zeker goede tips naar boven !

Zoals ik het lees moet je voor jezelf een complete workflow maken en hierin kiezen welke taken jij over laat aan, school, ouders, kinderen en jezelf.

Ook moet je rekening houden dat het idee "achtergrond+flitsertje" wel super efficiënt en betrouwbaar werkt.(kwestie van presentielijst in volgorde afwerken zodat je ook direct de juiste namen kan koppelen aan je bestanden?).
Nu is het nog een beetje natte vingerwerk of jij binnen het berekende tijdsbestek van alle kids andere leuke, spontane binnen & buiten foto's kan maken.
Aangezien het voor jou de eerste keer is lijkt het me wel verstandig om wat assistentie mee te nemen, voor o.a. het timen, ordenen, administreren & snoep uitdelen :)

De truck met het afhandelen is hierin juist weer om dit zo snel mogelijk af te handelen en de drempel zo laag mogelijk te maken voor de ouders.
Ik kan me voorstellen dat de ouders de foto's graag willen kopen zodra ze die eenmaal in hun handen hebben.
Jij geeft echter aan dat je het 'anders' wilt doen, hierdoor heb je de kans dat je met een stapel niet verkochte foto's blijft zitten.

In een ander topic heb je ook al je mening over services zoals Oypo laten doorschemeren, het is nu echter wel tijd om zelf een soortgelijke oplossing op je site te gebruiken(voor de klant direct bestellen en betalen met bijv. overschrijving/ideal) om zo de drempel laag te houden.
Dit vraagt wellicht een investering tijd/geld van jouw kant?

Alvast een kleine heads-up, je kan niet altijd uitgaan van het goede in de mens :)
http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=43&t=61792" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor photoshop kan je gebruik maken van een plugin om zogehete 'picture packages' te maken, zie: http://help.adobe.com/en_US/photoshop/c ... -8000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes !
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Teranique schreefCOLONOok iets om over na te denken ..... als je compleet mapje meegeeft is de scanner een klein stapje en krijg je het mapje weer keurig retour ;)
Het mapje is geseald en als dat open is geweest moet je het afnemen, tenminste bij mijn kids op school.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi mensen,

Ik heb weinig tijd, dus zal ik nu niet iedereen per reactie te antwoordt staan.

Ik weet wel, dat er nog heel wat bij komt kijken. Als ik het doe, zal ik het misschien toch wel via Oypo doen, omdat er anders geen beginnen aan is.

Maar ik moet toch nog diep nadenken of ik het wel doe, want het is toch een gehele andere fotografie dan ik normaal gewend ben.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dexter202

GinoF schreefCOLONUit ervaring moet ik er wel bij vertellen dat men zelfs van bv. Oypo de foto's ript en op Hyves etc.. zet..dussss helemaal safe is het niet.
Ik vind de beveiliging van Oypo wel OK. Volgens mij kun je de foto's alleen met een schermafbeelding rippen, van brakke kwaliteit. Vooral wanneer je een watermerk gebruikt. Deze optie hou je sowieso niet tegen, helaas.

Frappant is wel dat voor veel mensen geld een grotere rol speel dan kwaliteit. Ik heb ook al bureaublad achtergronden gezien, die middels een printscreen bij oypo vandaan zijn gehaald. pixelig en vol artefacts, maar who cares? Met wat fantasie kun je herkennen wie er op staat, en het is gratis! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONHoi mensen,

Ik heb weinig tijd, dus zal ik nu niet iedereen per reactie te antwoordt staan.

Ik weet wel, dat er nog heel wat bij komt kijken. Als ik het doe, zal ik het misschien toch wel via Oypo doen, omdat er anders geen beginnen aan is.

Maar ik moet toch nog diep nadenken of ik het wel doe, want het is toch een gehele andere fotografie dan ik normaal gewend ben.

Benny
Is dat nu juist niet het leuke aan fotograferen Benny?
Dat je je grenzen gaat verleggen en totaal iets anders gaat doen dan wat je normaal gewend bent?
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Precies, niet geschoten is altijd mis. Gewoon een keer proberen joh. Dan doe je het gewoon via Oypo zodat je zelf niks hoeft te regelen. Verdien je misschien iets minder maar dan weet je voor jezelf wel of het iets is.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gino,

Natuurlijk, is dat in zekere zin zo, maar ik heb ook nog mijn andere fotografie. Wel, is het natuurlijk een uitdaging.

Sushi,

Als ik het doe, daar ben ik nu al wel over uit, dan zal ik het zeker via Oypo doen, omdat me dat toch weer werk uit handen neemt. Immers bezig zijn met bestellingen, betekent in principe ook: ergens anders "niet" kunnen fotograferen. Daarom, als ik het doe, laat ik het lekker aan Oypo over.

Eerst zat ik aan die 20% provisie te denken, maar als je kijkt wat hun (Oypo) mij dan uit handen nemen, dan kan ik er zelf niet aan beginnen om zelf te gaan kloten om de bestellingen af te wikkelen. Kan ik weer elders een opdracht uitvoeren...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sandra2010
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2010 21:35

Ik ben wel benieuwd wat voor instellingen jullie gebruiken voor het op de foto zetten van een hele klas (buiten). Ik ben een beginner (en nieuwsgierig) omdat je alle kinderen scherp op de foto moet zetten.
Dexter202

Klein diafragma (= groot f-getal) gebruiken. C'est tout.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat je ze allemaal handmatig scherptstelt :p
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ben uiteindelijlk wel benieuwd of je het al dan niet gedaan hebt
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ik ben ook erg benieuwd :)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Anderhalf jaar na dato? Dan zou ik ff een pm sturen als je t wilt weten.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

goeie :wink:

Ben sowieso wel benieuwd of mensen hier ervaring hebben met schoolfotografie en iets aan tips met mij wilt delen... kan er maar zeer weinig over vinden op t www.
Gebruikers-avatar
Kims
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2013 09:10

Ik heb een paar jaar geleden op een kdv foto's gemaakt van de kinderen.
Ouders konden aangeven of ze de afgedrukte foto's wilden of digitaal.
Het merendeel ging voor digitaal.

En nog een kleine tip! Ik gebruik bij het fotograferen mijn camerabuddy.
Schuif ik over de lens en de kinderen beginnen spontaan te lachen.
Echt een aanrader voor de wiebelende kids!

Afbeelding
Anoniem 4

Denk dat Benny wel genezen is. Zie ook zijn berichten in dit topic.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=105087" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar