Scherpte, Ruis, bewerken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLON 1) Bij het openen vanuit Lightroom in Photoshop moet je dan geen Camera RAW window krijgen?
Nee, vanuit Lightroom wordt het weg geschreven als een JPG of wat dan ook (maakt niet uit) maar nooit als een RAW.
Alleen de camera maakt RAW bestanden en niet een software programma.
Ik begrijp nu ook wat je hier mee bedoeld. Vanuit LR wordt dus een PSD of TIFF als het ware gemaakt waarin alle instellingen zitten en GEEN xmp info meer wordt gebruikt in PS zelf. Blijkbaar de LensProfileCorrection dus niet (PS<5)
Ik was er altijd vanuit gegaan dat PS van hetzelfde RAW bestand uit ging en het daarbij behorende XMP-bestand. Foute aanname dus. :oops:
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Anoniem 4

Die LensProfileCorrection is toch een complex algoritme, dus ik vrees dat het handmatige aanpassing in PS<5 wordt.
Of upgraden naar versie CS5, want dat ziet Adobe graag (nieuwe camera, ook nieuwe PS).
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Als je student bent (of je neefje, buurjongen) dan kan je die via surfspot aanschaffen voor rond de 30 euro dus dat valt dan weer mee toch? :)

En inderdaad de praktijk daar gaat het om en ik zal je toch aanraden om niet op F2.8 te blijven zitten (scherp of niet scherp) want je ziet daardoor al op jou foto dat de scherptediepte niet optimaal is.
Daardoor zijn het rechter meisje en linker meisje net niet scherp en dat vinden ze niet leuk hoor die meiden en ik vind het zelf ook niet echt goed weg kijken.
Op F2.8 zou ik wel doen als ik maar een speler in de zoeker zou hebben.

Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten wat je doet en ik geef je alleen maar deze tip mee en je doet er maar mee wat je er mee wilt doen.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ehm... nu moet ik even in mij geheugen graven hoor maar is het niet zo dat als je een foto opent in PS via LR, je normaal gesproken een schermpje krijgt wat je wil?

Open original without LR adjustments
Open original with lightroom adjustments?

Zoiets dan he. Weet niet meer precies wat er staat.

Lijkt mij dat ie dan bij jou nu standaard een tiff genereert zonder LR adjustments.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Nee ik ben zelf niet een student, maar heb wel een dochter op de middelbare school. Werkt ook vast. 30 euro? Hmm even checken dus. Dank voor de tip.

Wat betreft scherpte diepte. Dat weet ik en misschien had ik hier inderdaad beter naar f4 kunnen gaan. Maar dat is ook weer een stop lichtverlies. Deze had dan naar ISO 3200 gemoeten. Ook geen probleem met de 5d mk II, dus ik zal er iets meer op letten in de zaal. Weet zo niet 1,2,3 meer de afstand, maar dacht dat het een metertje of 10 was (is ook wel uit de exif te halen maar dat progje heb ik zo nog niet op de iMac, had er wel 1 op de PC).
Bij die afstand is de DOF 0.99m (dofmaster) en bij F4 is dat 1.41m. Scheelt toch ruim 40cm.
Maar bij 12 meter is het al 1.44 en dat is weer ruim genoeg. Kwestie van goed in blijven schatten dus....
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONEhm... nu moet ik even in mij geheugen graven hoor maar is het niet zo dat als je een foto opent in PS via LR, je normaal gesproken een schermpje krijgt wat je wil?

Open original without LR adjustments
Open original with lightroom adjustments?

Zoiets dan he. Weet niet meer precies wat er staat.

Lijkt mij dat ie dan bij jou nu standaard een tiff genereert zonder LR adjustments.
Open without LR adjustments is dus open van RAW. Daar ging het niet om.
Open with lightroom adjustments , dat doet hij al, echter neemt hij de LensProfileCorrection niet mee. Saturatie ging namelijk wel mee vandaar ook andere instellingen meegenomen in de test.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ah, dan heb ik daar ff overheen gelezen. :oops:
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

@sugerman...student versie kost zo te zien toch nog 250,- (of ik kijk verkeerd?).
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Voor mijn onderwijsinstelling (HBO) kost de hele CS5 serie nog steeds 27,50 euro.
Benader eens iemand die op een HBO instelling studeerd of werkt want daar zijn de contracten met Adobe anders. Heeft allemaal met geld te maken.

Speciale voorwaarden
- Dit product valt onder het door jouw (onderwijs)instelling/school afgesloten Adobe contract waardoor je Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel extra voordelig kunt aanschaffen, het betreft hier de volledige versie van de software
- Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel mag en kan op één computer geïnstalleerd en gebruikt worden
- Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel kent een tijdelijk gebruiksrecht, dit houdt in dat je alleen van het product gebruik mag maken zolang je als medewerker aan een (onderwijs)instelling of school verbonden bent
- Het is niet mogelijk om Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel te registreren bij Adobe

Productinhoud
Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel is een combinatie-artikel van de producten Adobe CS5 Design Premium & Adobe CS5 Web Premium en bevat de volgende programma's:
- Adobe Photoshop CS5 Extended
- Adobe Acrobat 9 Pro
- Adobe Dreamweaver CS5
- Adobe Illustrator CS5
- Adobe Fireworks CS5
- Adobe Contribute CS5
- Adobe InDesign CS5
- Adobe Flash Professional CS5
- Adobe Flash Builder 4
- Adobe Flash Catalyst CS5

Tevens bevat Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel de volgende onderdelen:
- Adobe Bridge CS5
- Adobe Device Central CS5

Productbeschrijving
Adobe Creative Suite 5 Web Premium-software is de totaaloplossing voor het creëren van op standaarden gebaseerde websites en boeiende digitale ervaringen.
Ontwerp en ontwikkel webcontent die op vrijwel alle media kan worden gebruikt dankzij geïntegreerde tools van het Adobe Flash-platform.

Adobe Creative Suite 5 Design Premium is de toolkit voor ontwerpers die hun wildste ideeën met precisie tot uiting moeten brengen, snel op verschillende media moeten kunnen werken en fantastische resultaten verlangen op afdrukken, het web, interactieve toepassingen en mobiele apparatuur.
Maak opvallende afbeeldingen en illustraties, stel verbluffende paginalay-outs samen, maak op standaarden gebaseerde websites, stel interactieve content samen zonder code te schrijven en breid paginalay-outs uit voor weergave op eBook-leesapparaten
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 11 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

ok...gaan we check. thx.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Maar volg je een opleiding of werk je daar sugarman?
Voor medewerkers is het namelijk goedkoper als voor studenten!
Ik werk op een MBO en heb het Web Premium pakket ook voor een euro of 37 geloof ik. De prijs voor studenten kan ik zo niet zien maar die ligt een heel stuk hoger.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONEhm... nu moet ik even in mij geheugen graven hoor maar is het niet zo dat als je een foto opent in PS via LR, je normaal gesproken een schermpje krijgt wat je wil?

Open original without LR adjustments
Open original with lightroom adjustments?

Zoiets dan he. Weet niet meer precies wat er staat.

Lijkt mij dat ie dan bij jou nu standaard een tiff genereert zonder LR adjustments.
Als ik CS 4 als external editor nog een keer toevoeg komt ie wel met die vraag en maakt hij ook daadwerkelijk de psd aan, INCLUSIEF de LensProfileCorrection :) Workaround.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik werk op een HBO instelling en hoe de prijzen voor de studenten zijn zou ik niet weten maar kan ik wel navragen hier. Wordt vervolgd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb het even uitgezocht en ik ben ingelogd geweest als student en als medewerker van mijn HBO instelling.

Als student betaal je 399,- euro en als medewerker betaal je 27,50.
Dit zijn aanzienlijke verschillen in bedragen en ik wist niet dat dit zoveel zou schelen.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

En als ik nou eens tijdelijk bij je in dienst kom? ;)
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat is wel grappig dat je dat zegt want ookal ben je maar een dag in dienst en schaf je hem aan, dan mag je hem volgens de licentie tot in de eeuwigheid blijven gebruiken. :wink:
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Inderdaad, en dan wil ik die dag ook nog wel voor niets werken :)
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Dat is wel grappig dat je dat zegt want ookal ben je maar een dag in dienst en schaf je hem aan, dan mag je hem volgens de licentie tot in de eeuwigheid blijven gebruiken. :wink:
Toch niet helemaal


in het berichtje van sugarnan:
Adobe CS5 Design Premium / Web Premium bundel kent een tijdelijk gebruiksrecht, dit houdt in dat je alleen van het product gebruik mag maken zolang je als medewerker aan een (onderwijs)instelling of school verbonden bent
Via ons werk kun je bij slim.nl bestellen, misschien dat de school daarbij aangesloten is. Ik weet de leerling/ouderprizen niet, maar voor docenten is hij 39 euro

Robert
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

EoneX schreefCOLONEn als ik nou eens tijdelijk bij je in dienst kom? ;)
Ik ben juist van plan om er weg te gaan :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar