Wat doen jullie met je RAW's na editing?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Cathelijne schreefCOLON Een backup maken met Vaults heb ik niet begrepen. Als ik namelijk een add vault doe dan staat er 208 foto's worden gebackuped en 8471 foto's are not included. Dat is niet handig, want dan kan ik net zo goed geen Vault maken... Kan je mij uitleggen hoe Vaults werkt en hoe jij wel al je foto's in een Vault krijgt?

Edit: Het lijkt wel alsof hij dus alleen de foto's die wel in aperture library staan opgeslagen dat hij daar een vault van maakt. Als ik dus nu een Vault maak dan zitten de originele masters (RAW's) er niet in, maar zit de data van de edits, er dan wel in?
De Vault is bedoeld als update van de Library. Je conclusie dat je de RAWs dus apart moet veiligstellen is dus juist. Je bewerkingen worden inderdaad in de Vault opgeslagen. Ik laat Time Machine mijn afbeeldingen met RAWS en Library veiligstellen.
Ik heb een dagelijkse Vault die ik bijwerk nadat ik bij bewerkingen heb gedaan en verder nog 4 week Vaults. Ik werk daarvan elke week 1 bij, zodat ik in geval van een ramp toch 4 weken terug kan.
Daarnaast stel ik de RAWs ook nog een keer veilig buiten Time MAchine

Met Add Vault maak je een nieuwe Vault aan en met Update Vault werk je hem bij. Zoals ik het begrijp zijn die 8371 fotobewerkingen nog niet opgeslagen en ben je de meldling kwijt wanneer je de update hebt gedaan.
Backupen met Time Machine werkt niet goed, dus ik zorg dat ik de library nog apart naar een externe schijf sleep.
Geen probleem bij mij
Weet jij waar in de library die bewerkte data van de originele RAWs staan. Ik kan niet direct een mapje vinden met waar ze echt instaan.
Ik nu ook even niet. Ik heb hem wel eens gevonden en bekeken, maar kon er niets mee :). Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je er mee wilt. Met de hand in de Library dingen veranderen is behoorlijk riskant.
Verder kan ik in Aperture ook opslaan als psd. Ik krijg dan een hele grote file, maar nergens kan ik de RAW data terug vinden. Als ik namelijk die psd weer importeer naar aperture staat alles weer op 0 en lijkt de foto dus onbewerkt. Hoe kan dat?
Ik heb nog nier met PSD files gewerkt, dus daarbij kan ik je niet helpen. Misschien dat je op [=http://discussions.apple.com/category.j ... goryID=184]Aperture Forum[/url] iets kunt vinden hierover.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Bedankt voor al je reacties!!!
Met Add Vault maak je een nieuwe Vault aan en met Update Vault werk je hem bij. Zoals ik het begrijp zijn die 8371 fotobewerkingen nog niet opgeslagen en ben je de meldling kwijt wanneer je de update hebt gedaan.
Het probleem is dat als ik een Vault maak ik meer dan 8000 foto's NIET in die vault heb omdat die ergens anders dan in de aperture library staan opgeslagen. Dus die gaan niet in de Vault opgenomen worden. Wat ik mij afvraag is of de gegevens van de RAWs dus de dingen die ik geedit heb, wel in die vault komen?

Backupen met Time Machine werkt niet goed, dus ik zorg dat ik de library nog apart naar een externe schijf sleep.
Geen probleem bij mij
Zou je voor de gein is willen kijken hoe groot je library is in je finder en hoe groot die is als je je time machine opent de laatste keer(dus niet het voorste scherm want dat is hoe je finder er op dit moment uiziet)? Bij is mijne in de finder 13 Gb en diegene in de time machine maar 5,7.....

Zijn ze bij jou even groot?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Je aanpassingen staan in de Vault, dus daarover hoe je je niet ongerust te maken.
De vergelijking van de van de library dioe ik later dit weekend even, OK?
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Cathelijne schreefCOLON Zou je voor de gein is willen kijken hoe groot je library is in je finder en hoe groot die is als je je time machine opent de laatste keer(dus niet het voorste scherm want dat is hoe je finder er op dit moment uiziet)? Bij is mijne in de finder 13 Gb en diegene in de time machine maar 5,7.....

Zijn ze bij jou even groot?

Ik heb net gekeken naar de grootte. Beide zijn 11,49 GB.
Kijk je wel naar de juiste library? Ik heb er 2 onder de gedeelde afbeeldingen, waarvan 1 foute en waarmee ik werk en daarbij nog trial voor Aperture V3 onder mijn persoonlijke bibliotheek.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
lapostel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 22:00

Hoi Cathelijne,

ook ik maak mijn foto's alleen met RAW, deze ga ik bewerken in PS en sla ze dan op naar JPG.

De orginele RAW bewaar ik, dit meer om eventueel later van een foto die ik nog eens terug bekijk van het JPG formaat en ik zou deze willen gaan afdrukken om dan nogmaals vanuit de RAW mijn bewerking te doen.

maar eigenlijk ook voor als ik meer ervaringen en tips van het forum hier mee krijg wat betreft werken met RAW en foto's bewerken, het stukje wat ik nu misschien mis maar pas later tegen kom dat de bewerking ook anders kan om een nog mooiere foto er van te kunnen maken.

Dan wil ik mijn JPG foto's nog wel eens terug bekijken, daar dan een selectie uithalen de RAW bestanden hiervan dan weer op te zoeken en de foto opnieuw bewerken en dan schrijf ik mijn oud JPG bestanden weer over.

Als ik erg veel bestanden heb backup ik deze op een 5 of 9Gb dvd.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Hoihoi.

Ik fotografeer ook alleen in RAW, en bewerkt wat foto's en slaat ze op in jpg.
Ik heb een hd voor m'n raw files, en een voor de jpg files in m'n macpro zitten, die ik ook nog n's kopieer naar een back-up schijf...
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar