Bakc/frontfocus-test wil niet echt lukken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Bedankt voor de tips allen, ik blijf het alleen heel lastig vinden om vast te stellen of ik de test goed uitvoer.
Ik heb inmiddels ook wat gespeeld met de microadjustment, ik zie wel dat dit pas na vele stappen echt goed te zien is (bijvoorbeeld -16).

Verder, als ik de resultaten naast elkaar leg van 'reguliere' portretjes, zie ik dat de 50mm 1.4 scherper en beter in focus is dan deze 50mm 1.2
Ik ga vandaag in ieder geval contact opnemen met de winkel (konijn) om daar ook even te horen. Deze lens moet uiteraard wel een vooruitgang zijn.
Hopelijk kan ik vandaag tussen de bedrijven door wat tijd maken om opnieuw te gaan testen in beter daglicht.

Moet wel zeggen dat ik nog nooit zoveel werk heb gehad van een nieuwe lens
:?

Oja, over de focusshift: heb niet het idee dat dat het probleem is bij dit exemplaar, het lijkt nog steeds op een constante backfocus.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De test dien je volopen te doen en dan kan er geen sprake zijn van focusshift. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
luckynoodles
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2009 11:11

Heb net contact gehad met Konijnenberg. Heb te veel twijfels bij dit objectief en mijn 1.4 lijkt gewoon scherper wat mijn twijfel steeds groter maakt.
Ik ga hem morgen retoursturen :(

De tweedehandsmarkt maar weer in de gaten houden...
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Aquila schreefCOLONBij de 5D is dit van een TTL type. Dit is een techniek die gebruik maakt van contrastmeting. Stel dat je moet scherpstellen op een zwarte lijn op een wit blad. Als je helemaal buiten focus zit, zie je een heel geleidelijk verschil in grijswaarden tussen de zwarte streep en de witte achtergrond.
Autofocus op basis van contrastmeting wordt alleen toegepast in live-view, de normale autofocus meting is op basis van fase detectie. Meer hierover is hier te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus

De fase detectie methode is de betere van de 2 (de richting en de afstand van de focusactie zijn meteen bekend, dus de focusloop is sneller) dus ik zou zeker voor focusmetingen geen live-view gebruiken, maar dat lijkt me logisch :D
Aquila
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2007 16:00
WoonplaatsCOLON Kortessem (B)

eric_nl schreefCOLON Autofocus op basis van contrastmeting wordt alleen toegepast in live-view, de normale autofocus meting is op basis van fase detectie. Meer hierover is hier te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus

De fase detectie methode is de betere van de 2 (de richting en de afstand van de focusactie zijn meteen bekend, dus de focusloop is sneller) dus ik zou zeker voor focusmetingen geen live-view gebruiken, maar dat lijkt me logisch :D
Je hebt volledig gelijk, natuurlijk werken de dslr hier standaard met meting van faseverschuiving :oops: maar dan nog blijf ik bij mijn stelling dat de hoek weinig tot niets zou mogen uitmaken. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar