Uitleg diafragma, sluitertijd en iso

ModeratorCOLON Global Moderators

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

thijs broekkamp schreefCOLONWat moet het dan zijn bij de hoeveelheid licht die op de sensor valt....?
thijs broekkamp schreefCOLONOver de hoeveelheid licht, wat grootste hoek waaronder het licht op de sensor valt, ik wou het niet al te ingewikkeld maken.
Dat je het simpel wilt houden is lovenswaardig, maar je moet daarin niet zo ver doorschieten dat hetgeen er staat niet meer klopt.

Je merkt nu dat iets simpel uitleggen nog niet zo simpel is. :D
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON Dat je het simpel wilt houden is lovenswaardig, maar je moet daarin niet zo ver doorschieten dat hetgeen er staat niet meer klopt.

Je merkt nu dat iets simpel uitleggen nog niet zo simpel is. :D
Inderdaad is dat nogal lastig :p

Ik heb met al jullie commentaren de tekst aangepast. Het is zo inderdaad beter, bedankt voor al jullie commentaren!
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

"Vondt" staat er echter nog altijd in....

Verder klopt van
ISO waarde:
Bepaalt de sluitertijd. Hoge ISO waarde betekent een kortere sluitertijd wat meer ruis veroorzaakt.
niet zo bijster veel. ISO bepaalt helemaal niet de sluitertijd, dat doet de sluitertijdinstelling namelijk al. ISO bepaald wél de lichtgevoeligheid van de sensor, waardoor de sluitertijd moet worden aangepast om (bij een gelijkblijvende diafragma-opening) dezelfde belichting te houden.

Verder moet je écht nog meer naar je spelling kijken. In mijn blikveld (van 700 pixels hoog) zie ik al negen. En dat doet zeer.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Deze zin: "Zo kun je beter de foto maken die je graag wilt dan als je de camera op de automaat hebt staan."

dan als is geen goed Nederlands. Dan is dan wanneer nog een betere optie, alhoewel ook niet echt denderend Nederlands.

Een betere formulering van deze zin zou (kunnen) zijn:

"Zo heb je meer controle over het resultaat dan in de automatische modus"

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

thijs broekkamp schreefCOLONIk heb met al jullie commentaren de tekst aangepast.
Ik zie dat je goed gebruik gemaakt hebt van de gegeven feedback. De tekst is er inderdaad beter op geworden. :D
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie commentaren! Heb hem weer wat aangepast :D
[size=75]Canon eos 40d en 30d|Canon ef 300mm f4|Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM|Canon ef-s 18-55mm IS|Sigma 150mm f 2.8 macro[/size]
Website: http://www.wildnature.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar