Advies gevraagd: portretlens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Om het wat simpeler te maken heb ik de belangrijkste dingen even op een rijtje gezet:
Sabrina schreefCOLON.../... Om te beginnen, ik heb de EOS 5DmkII
.../.... Daarbij heb ik de EF24-105mm 4.0L IS USM en de EF 70-200mm 2.8L IS USM
.../... mijn studio van 5 meter bij 8 meter ( :D )
.../...maar ik ga aankomende maand verhuizen en dan wordt een van de 'slaap'kamers mijn studio'tje. En die is maar 3.8m bij 2.9m
.../...Ik heb al enige tijd de EF 135mm 2.0L USM op het oog

- Ik wil wél een objectief met een vast brandpunt
- Ik wil geen objectief binnen het bereik van mijn 24-105mm
Aangezien je een full-frame camera hebt valt alles wat binnen de definitie "portretlens" valt, automatisch binnen het bereik van je 24-105.

Zowel de 50mm f/1.4 als de 85mm f/1.8 zijn de ideale portretlenzen.

Waarom heb je interesse in een 135mm? In je (tijdelijke) kleinere ruimte heb je er al helemaal niets aan, en als je weer in de oude situatie kunt fotograferen dan is de ruimte voor dit brandpunt eigenlijk nog steeds te beperkt. Of wil je uitsluitend "schouder / hoofd" portretten schieten? Dat kun je met een 50mm f/1.4 ook prima hoor, evenals met de 85mm f/1.4

Dus waarom de behoefte aan een 135mm voor in de (relatief) kleine studio? Met de 135mm ga je de diepte al behoorlijki "pletten" wat ten kostte gaat van diepte in de foto en de beleving er van. Een onderwerp los maken van de achtergrond word ook al erg lastig met dit brandpunt.

Dus waarom zou je 1000 euro of meer uit willen geven aan een nieuwe lens waar je volgens mij niets aan hebt? Dat is mij niet geheel duidelijk.

Als het dan per-sé om een nieuwe lens moet gaan (jezelf verwennen is ook leuk :D ) overweeg dan de nieuwe Canon 100mm f/2.8 macro met IS. Deze leent zich uitstekend voor portretten en dan heb je er in ieder geval ook nog iets aan als je een keer macro-shots wilt gaan doen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

John, volgens mij zie je het volgende over het hoofd:
Sabrina schreefCOLONLieverdss.. :lol: Ik zoek een lens voor op locatie binnen en buiten dus niet voor in mijn studio! Daar heb ik de 24-105 wel voor.
Maar dan houd je inderdaad enkel de 135mm over of enkele macro-objectieven zoals de sigma 150mm f2.8. Daar kun je wellicht ook heel leuke dingen mee doen juist net door de korte scherpstelafstand. Vroeger werden macro-objectieven te scherp gevonden voor portretten, maar hedendaags is dat geen probleem meer en de 135mm is minstens net zo scherp. Tja, ik heb ze beide :oops:

Wanneer je ze beide eens wilt proberen mag je anders ook wel even een pb sturen.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONJohn, volgens mij zie je het volgende over het hoofd:
Sabrina schreefCOLONLieverdss.. :lol: Ik zoek een lens voor op locatie binnen en buiten dus niet voor in mijn studio! Daar heb ik de 24-105 wel voor.
Sorry, ik zit kennelijk weer eens half te slapen. :oops: :oops: :oops:

Tsja, dan nog is de 70-200 voor buiten een heerlijke protretlens, ondanks zijn gewicht. Maar als het uitgangspunt zou zijn dat je veel millimeters wilt gebruiken om mooie bokeh's te creëren, dan kun je dat ook bereiken met de 35mm f/1.4 "L" / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8

Het betekent dat je wel een paar stapjes dichterbij moet gaan staan, maar de bokeh's zijn net zo mooi. :wink:

Ik zie de noodzaak van een "nieuwe portretlens" in het bereik verder dan 105mm dus niet zo goed. Het bereik tussen 70mm en 200mm is namelijk al afgedekt door een f/2.8 objectief. De 135mm f/2.0 is leuk, mooi en zeer degelijk, maar dat bereik heb je dus al, maar dan op diafragma f/2.8
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als we het over slapen hebben, uit haar openingsbericht:
Sabrina schreefCOLONOm te beginnen, ik heb de EOS 5DmkII. Daarbij heb ik de EF24-105mm 4.0L IS USM en de EF 70-200mm 2.8L IS USM
Mooi plaatje zou je zeggen, en dat is ook wel zo... maar ik laat de 70-200 steeds vaker liggen bij het maken van portretten omdat ik hem wat te zwaar en onhandig vindt op locatie, waar ik niet met statief werk.
En die 70-200 staat ondertussen te koop heb ik gezien :wink: Dus dat bereik heeft ze straks niet meer :wink:
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Ghehe ik vind het eigenlijk wel vermakelijk :lol:
Maar ik ben er wel uit. 70-200 eruit, 135mm erbij..

Bedankt allen!
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar