Wat doe ik nu toch fout?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Volgens mij zijn ze ok en is er niks mis met je cam, je moet ook rekenen dat je heel dicht op je onderwerp zit, en de kitlens is gewoon wat soft. Heb je de plaatjes verscherpt? Nr3 vind ik helemaal ok, het belangrijkste is helemaal scherp. Als je zeg maar die tak ook scherp had gewild had je toch je diafragma verder moeten knijpen, dus een hoger getal vanwege de beperkte scherptediepte van de 50mm. Nr1 is ook je onderwerp scherp alleen wat soft, dat heeft ook met je lens te maken. Nr2 is onscherp vanwege beweging van het onderwerp en de langzame sluitertijd van 1/100, had opzich gekund als het windstil zou zijn. Er is echt niks aan de hand, of wou je echt de hele plaat van voor naar achter scherp hebben?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

joboris schreefCOLONVolgens mij zijn ze ok en is er niks mis met je cam, je moet ook rekenen dat je heel dicht op je onderwerp zit, en de kitlens is gewoon wat soft. Heb je de plaatjes verscherpt? Nr3 vind ik helemaal ok, het belangrijkste is helemaal scherp. Als je zeg maar die tak ook scherp had gewild had je toch je diafragma verder moeten knijpen, dus een hoger getal vanwege de beperkte scherptediepte van de 50mm. Nr1 is ook je onderwerp scherp alleen wat soft, dat heeft ook met je lens te maken. Nr2 is onscherp vanwege beweging van het onderwerp en de langzame sluitertijd van 1/100, had opzich gekund als het windstil zou zijn. Er is echt niks aan de hand, of wou je echt de hele plaat van voor naar achter scherp hebben?
Ik heb de foto's niet verscherpt, maar ik heb een jaar lang foto's gemaakt met een Olympus (die minder dan 1/3e van deze camera kostte en slechts 3.2 mpix heeft) en die foto's zijn allemaal haar en haar scherp onder dezelfde omstandigheden. Als ik dan de foto's van de Canon vergelijk met die van de Olympus en deze laatste voor het gemak 10/10 scoort, dan scoort de Canon 4/10 (en dan overdrijf ik niet) Bovendien heb ik veel foto's van de EOS gezien op het internet die wél scherp waren, dus vandaar dat ik twijfel of er iets mis is mijn mijn camera (of lens/lenzen).
Ik heb de camera nu precies één maand en heb er (zonder te overdrijven) rond de 1000 foto's mee geschoten waarvan er (voor mijn "standards") zo'n 950 onbruikbaar zijn.

Dit is een foto gemaakt met de Olympus. Los van het feit dat het een macro foto is... zie je het verschil in scherpte?
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6511[/img]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ja ik kan me nog goed herinneren dat ik er precies zo over dacht, ik heb ook een poosje met een compact geschoten en toen ik mijn eerste foto's met mijn 300D maakte dacht ik ook dat ze onscherp waren, Digitaal reflex geeft gewoon iets softere plaatjes, heeft natuurlijk ook met je lens te maken. En soft is natuurlijk wat anders dan onscherp. De scherpe platen uit de compact zijn gewoon gemaakt in die cam eigenlijk een beetje nepperij.
Ik ben ervan overtuigd dat je die foto van je olympus met je 300D en je 50mm vele male mooier kunt maken met veel minder DOF want als je dit blad helemaal scherp zou willen hebben met de olympus was al het gras ook scherp geweest, dat is weer een voordeel van reflex samen met de 50mm. Dat zie je zelf toch ook wel neem ik aan? Voorbeeld 3 helemaal lekker die dof. Echt niet mislukt zoals je zelf zegt, je gaat er echt veel plezier aan hebben. Kun je het origineel bestand posten van voorbeeld nr 3?
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

joboris schreefCOLONJa ik kan me nog goed herinneren dat ik er precies zo over dacht, ik heb ook een poosje met een compact geschoten en toen ik mijn eerste foto's met mijn 300D maakte dacht ik ook dat ze onscherp waren, Digitaal reflex geeft gewoon iets softere plaatjes, heeft natuurlijk ook met je lens te maken. En soft is natuurlijk wat anders dan onscherp. De scherpe platen uit de compact zijn gewoon gemaakt in die cam eigenlijk een beetje nepperij.
Misschien heb je gelijk en zie ik het softe wel als onscherp, maar mooi vind ik het niet :? . Mijn Olympus is ook een digitale camera btw :)
Voorbeeld 3 helemaal lekker die dof. Echt niet mislukt zoals je zelf zegt, je gaat er echt veel plezier aan hebben. Kun je het origineel bestand posten van voorbeeld nr 3?
Schijnbaar niet. Ik kreeg de melding dat de file size te groot was. Heb hem nu als 80% of original size geupload, maar ik zie net dat hij dan nog een keer of 5 kleiner is dan het orgineel (en er-rug gecomprimeerd) :shock: .

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6546[/img]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

misschien kun je het origineel dan beter even verkleinen naar 900 pixels breed en dat posten want op deze zit idd veel compressie. En je had in dit geval toch nog een kleiner diafragma moeten kiezen ivm de afstand tot je onderwerp. Volgende keer gewoon met verschillende diafragma's oefenen op dezelfde afstand en onderwerp dan krijg je er een beter idee van, je kunt met die 50mm echt mooie platen schieten zo uit de cam, die EF-S 18-55 maakt gewoon iets softere plaatjes, die heeft gewoon iets bewerking nodig, maar dat is ook met een D70 of en 10D het geval, heeft gewoon iets nabewerking nodig.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

joboris schreefCOLONmisschien kun je het origineel dan beter even verkleinen naar 900 pixels breed en dat posten want op deze zit idd veel compressie.
Bij deze :)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6591[/img]
je kunt met die 50mm echt mooie platen schieten zo uit de cam, die EF-S 18-55 maakt gewoon iets softere plaatjes, die heeft gewoon iets bewerking nodig, maar dat is ook met een D70 of en 10D het geval, heeft gewoon iets nabewerking nodig.
Als ik ipv parameter 1 (die ik momenteel gebruik) nu handmatig de parameter instel op scherpte +2 en contrast +2, zou het dan niet beter zijn? Ik voel er weinig voor elke foto op mijn PC te gaan bewerken.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik vind foto #3 aardig gelukt hoor!
Ik zie niet echt dat de foto onscherp is...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

IK heb het idee dat die sharpness en contrast parameters in de cam meer kwaas dan goed doen. Ik heb juist alles op 0 gezet, maar is misschien persoonlijke voorkeur. Ik heb het idee dat de camera iets minder fijntjes een sharpness toepast, waardoor je soms een wat blokkerig/vlekkerig resultaat krijgt.

Plaatjes worden mooier scherp als je ze met parameters op 0 en in raw schiet, maar dan moet je ze inderdaad allemaal op de computer bewerken. Met die fileviewutility kan dat trouwens redelijk snel achter elkaar, in een moeite, even foto's schreenen en eventueel bewerkingen toepassen.

Verder heb ik het vermoeden dat het verschil wat jij ziet, inderdaad het wennen aan een andere camera is. De foto's uit mijn pentax-compact waren voor mijn gevoel ook scherper, en de scherptediepte was veel groter. Dat laatste vond ik persoonlijk een nadeel, maar heb het idee dat jij graag alles scherp ziet op de foto? Als ik kijk naar de voorbeelden die je de laatste ronde gaf, vind ik er niks mis mee. Vooral voorbeeld 1 is toch scherp op de voorgrond, en alleen vaag op de achtergrond?

Tot slot vraag ik me af of je voldoende afstand houdt tot je subject en of je camera ook aangeeft dat ie heeft scherpgesteld? Volgens mij zit je steeds een beetje op de grens van de minimale afstand van rond de 50 cm. Dat komt de scherpte en scherptediepte ook niet ten goede.

Verder weet ik het ook niet. Heb niet echt het idee van 'jee, er is iets grandioos fout met die cam!' Alleen als het je met diafragma 22 nog niet lukt om twee schaakstukken scherp te krijgen, dan zou er iets fout kunnen zijn, maar verder is het denk ik inderdaad de softheid van de lens. Ik vind, met name met portretfotografie, die kitlens ook wat soft.
Laatst gewijzigd door 1 op Marieke, in totaal 17 keer gewijzigd.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Als ik ipv parameter 1 (die ik momenteel gebruik) nu handmatig de parameter instel op scherpte +2 en contrast +2, zou het dan niet beter zijn? Ik voel er weinig voor elke foto op mijn PC te gaan bewerken

parameter 1 geeft al contrast sharpness saturation ++ Zou het zeker niet maximaal zetten. Als je photoshop CS of 7 gebruikt heb ik wel een handig script voor je die wat handelingen doet Qua scherpte die ook rekening houd met aantal pixels-contrast ed. Dat betekent echt geen uren met photoshop bezig zijn maar een paar tellen.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Marieke schreefCOLONIK heb het idee dat die sharpness en contrast parameters in de cam meer goed dan kwaad doen. Ik heb juist alles op 0 gezet, maar is misschien persoonlijke voorkeur. Ik heb het idee dat de camera iets minder fijntjes een sharpness toepast, waardoor je soms een wat blokkerig/vlekkerig resultaat krijgt.

Plaatjes worden mooier scherp als je ze met parameters op 0 en in raw schiet, maar dan moet je ze inderdaad allemaal op de computer bewerken. Met die fileviewutility kan dat trouwens redelijk snel achter elkaar, in een moeite, even foto's schreenen en eventueel bewerkingen toepassen.
Misschien moet ik toch maar een keer die Canon schijf installeren. Ben er alleen niet zo happig op omdat mijn PC soms vreemde dingen doet tijdens het installeren. Sommige programma's werken dan niet meer :/
De foto's uit mijn pentax-compact waren voor mijn gevoel ook scherper, en de scherptediepte was veel groter. Dat laatste vond ik persoonlijk een nadeel, maar heb het idee dat jij graag alles scherp ziet op de foto?
Nee, absoluut niet. Ik vind het juist mooi als een deel scherp en de rest onscherp is. Alleen wil ik wat scherp moet zijn ook écht scherp zien. :?
Als ik kijk naar de voorbeelden die je de laatste ronde gaf, vind ik er niks mis mee. Vooral voorbeeld 1 is toch scherp op de voorgrond, en alleen vaag op de achtergrond?
Je bedoeld denk ik foto's 2 en 3? De eerste foto is de onscherpste van de drie (en voor mij onacceptabel).
Tot slot vraag ik me af of je voldoende afstand houdt tot je subject en of je camera ook aangeeft dat ie heeft scherpgesteld?
Volgens mij zit je steeds een beetje op de grens van de minimale afstand van rond de 50 cm. Dat komt de scherpte en scherptediepte ook niet ten goede.
Ik schiet op AF, dus als de camera niet scherpgesteld heeft kan ik niet schieten, maar vwb de afstand, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik zit inderdaad vrij dicht op de onderwerpen en vaak moet ik een stapje terug zetten omdat de camera "zegt" niet scherp te kunnen stellen. Voor mijn manier van fotograferen zou ik misschien een 75-300mm lens moeten kopen, maar ik vraag me af of ik daar zo'n 400 euro aan wil investeren. Mijn andere camera kan die foto's tenslotte ook maken :roll:
Verder weet ik het ook niet. Heb niet echt het idee van 'jee, er is iets grandioos fout met die cam!' Alleen als het je met diafragma 22 nog niet lukt om twee schaakstukken scherp te krijgen, dan zou er iets fout kunnen zijn, maar verder is het denk ik inderdaad de softheid van de lens. Ik vind, met name met portretfotografie, die kitlens ook wat soft.
Na de ronde van gisteren denk ik eerder aan een defect (of beter gezegd 'minder goed werkende') kitlens dan een probleem met de camera zelf. De foto's die met de 50mm lens gemaakt zijn, zijn tenslotte stukken beter en gezien jullie reacties op de foto's denk ik inderdaad dat ik soft voor onscherp aanzie...
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

joboris schreefCOLONparameter 1 geeft al contrast sharpness saturation ++ Zou het zeker niet maximaal zetten. Als je photoshop CS of 7 gebruikt heb ik wel een handig script voor je die wat handelingen doet Qua scherpte die ook rekening houd met aantal pixels-contrast ed. Dat betekent echt geen uren met photoshop bezig zijn maar een paar tellen.
Ik gebruik photoshop 7, dus als je dat script zou willen prijsgeven, dan gráág :) Thanx!
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

als je moeite hebt met te dicht op je onderwerp kruipen, moet je zeker NIET de 75-300 IS USM lens kopen!

Ik heb hem net, en is een prima lens, maar wordt bij slechtere belichting ook wat soft, en is binnen 1,5 meter !!! afstand niet scherp te stellen.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Marieke schreefCOLONals je moeite hebt met te dicht op je onderwerp kruipen, moet je zeker NIET de 75-300 IS USM lens kopen!

Ik heb hem net, en is een prima lens, maar wordt bij slechtere belichting ook wat soft, en is binnen 1,5 meter !!! afstand niet scherp te stellen.
Dat lijkt mij ook al de minimale afstand voor die lens.
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

oh, klopt hoor, bedoelde ik ook te zeggen. Is de officiele minimale afstand van die lens, maar dus niks voor iemand die graag bovenop de bloemetjes kruipt om ze van dicht bij te fotograferen, ook al kom je met de zoomafstand wel weer dichterbij, het wordt dan in sommige gevallen lastig de juiste hoek te maken.
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Als je graag dichtbij je onderwerp wilt kruipen (lees macro-foto's wilt maken) dan zou ik eerder voor een macro lens gaan kijken.
Voorbeelden van een goede macro lens zijn:
* Canon EF 100/2.8 MAKRO USM
* Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG
* Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI

er lopen overigens genoeg andere topics omtrent macro-lenzen...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hier even snel Nr3 iets bewerkt met levels-saturation en SharpenGUI. Kon hier niet gaan croppen ivm het aantal pixels anders had ik links wat weggekropt. Als je photoshop 7 gebruikt moet je eerst het scripting engine voor photoshop installeren, als je CS gebruikt is dat niet nodig, ik zal straks even de link voor het script opzoeken.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

joboris schreefCOLONHier even snel Nr3 iets bewerkt met levels-saturation en SharpenGUI. Kon hier niet gaan croppen ivm het aantal pixels anders had ik links wat weggekropt. Als je photoshop 7 gebruikt moet je eerst het scripting engine voor photoshop installeren, als je CS gebruikt is dat niet nodig, ik zal straks even de link voor het script opzoeken.

Afbeelding
Ziet er goed uit! Dan zie je wat een beetje nabewerking kan doen!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

En hier een crop zoals ik het zou doen

Afbeelding
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Dit is het script
http://www.digitallyactive.com/files/SharpenGUI.js

En hier kun je de scripting engine downloaden voor PS 7
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=1535

De scripting engine heb je nodig wanneer je photoshop7 gebruikt, dus deze eerst installeren dan photoshop even afsluiten en dan het script zetten in presets/scripts folder in photoshop
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Als je graag dichtbij je onderwerp wilt kruipen (lees macro-foto's wilt maken) dan zou ik eerder voor een macro lens gaan kijken.
Voorbeelden van een goede macro lens zijn:
* Canon EF 100/2.8 MAKRO USM
* Sigma AF 105/2.8 APO EX MAKRO DG
* Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI
Thanks! Heb je toevallig ervaring met één van de bovenstaande lenzen?
joboris schreefCOLONAls je photoshop 7 gebruikt moet je eerst het scripting engine voor photoshop installeren, als je CS gebruikt is dat niet nodig
Ehh... wat is CS? :oops:
Dit is het script
http://www.digitallyactive.com/files/SharpenGUI.js

En hier kun je de scripting engine downloaden voor PS 7
http://www.adobe.com/support/downloads/ ... ftpID=1535

De scripting engine heb je nodig wanneer je photoshop7 gebruikt, dus deze eerst installeren dan photoshop even afsluiten en dan het script zetten in presets/scripts folder in photoshop
Thanks!! maar ik ben een echte nit-wit op dit gebied. Dus ik open Photoshop, dan download ik beide bestanden via de bovenstaande links en dan? Hoe krijg ik ze in de presets/scripts folder? :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar