Aankoopadvies 5d of 1d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

En je kunt met N versie bv rawfiles naar de cf kaartje & jpg files naar sd kaartje of andersom gescheiden opslaan :P

Als je in RAW & Jpeg fotografeer,is dat wel weer lekker....
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

kan bij de Mk II ook...
www.johanvanderwielen.nl
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

JoCa schreefCOLONEn je kunt met N versie bv rawfiles naar de cf kaartje & jpg files naar sd kaartje of andersom gescheiden opslaan :P

Als je in RAW & Jpeg fotografeer,is dat wel weer lekker....
Precies wat Schoffie zegt. Zet ze maar naast elkaar, de N heeft alleen een groter scherm en die styles, meer niet. Dpreview heeft 'm niet eens getest omdat ie gewoon identiek is aan de MkII. De N was gewoon een kleine update omdat ze blijkbaar al wisten dat ze pas veel later een échte opvolger zouden presenteren. Het is namelijk nogal moeilijk om zinnige updates te bedenken voor de 1D serie die voor profs interessant zijn. Die zijn nl niet echt geïnteresseerd in meer MP's of anti dust toestanden...

Ohja...de N onderteund dacht ik ook direct print...(ook erg belangrijk!).
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Als ik me niet vergis is de ruis-onderdrukking beter op de mkII-N bij hogere ISO waarden. :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

P.S.

Hier nog een artikeltje wat ik gevonden had over de 1D mkII-N waarbij ook de eerdere mkII genoemd word als zijnde "een probleem hebbende"

Dus ik zou zeggen... , lees het eens voor wat het waard is. :wink:

http://www.sportsshooter.com/news/1490
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONHier nog een artikeltje wat ik gevonden had over de 1D mkII-N waarbij ook de eerdere mkII genoemd word als zijnde "een probleem hebbende
Ik kan hier kort over zijn: opgeblazen verhaal. Deze meneer is naar mijn weten de enige die dit met deze termen benoemd. Amerikanen zijn berucht om hun gewichtig-doenerij. De 1D is gruwelijk scherp, mede door het lichte AA filter (wat moiré oplevert in bepaalde gevallen). De MkII had idd zoals meneer opmerkt de in-camera shapening uit staan. In een ander verhaaltje (weet niet meer waar, maar het is 'somewhere out there') zei iemand ook al dat je dan gewoon de sharpening moet inschakelen en als je 'm op 2 zet zou je weer gewoon strakke plaatjes krijgen.

Kijk, die meneer kan op zijn hoofd gaan staan, maar je gelooft toch zelf niet dat er hele legers prof fotografen met een MkII langs de lijn staan om out-of-focus plaatjes te produceren? En geloof mij dat lang niet alle profs en masse zijn overgestapt op de MkII N. Dus ik hoeft niet eens het hele verhaal te lezen om te concluderen dat deze meneer zichzelf interessanter wil maken dan ie in werkelijkheid is. De realiteit spreekt 'm namelijk tegen.

De 1D heeft ook een aantal issues zoals banding en een groene waas over de foto. Beide isssues zijn min of meer verholpen met een custom tone curve en PS haalt het laatste vleugje groen ook wel uit de foto. Is de camera daarmee onbruikbaar? Dacht het niet.

Zo ook met de MkII; gewoon een prima camera. Je moet ook niet alles geloven wat je op internet leest.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

schoffie schreefCOLONkan bij de Mk II ook...
Bekijk deze dan maar n,s :

http://web.canon.jp/Imaging/eos1dm2/

http://web.canon.jp/Imaging/eos1dm2n/index.html



:wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLON.../... Ik kan hier kort over zijn: opgeblazen verhaal. Deze meneer is naar mijn weten de enige die dit met deze termen benoemd. Amerikanen zijn berucht om hun gewichtig-doenerij. .../... Dus ik hoeft niet eens het hele verhaal te lezen om te concluderen dat deze meneer zichzelf interessanter wil maken dan ie in werkelijkheid is. De realiteit spreekt 'm namelijk tegen .../... Je moet ook niet alles geloven wat je op internet leest.
Daarom schreef ik ook: "Voor wat het waard is"

Iedereen moet daar maar zijn eigen conclusies aan verbinden. Dat heb jij nu ook gedaan. Maar om dan meteen te stellen dat deze man liegt en dat hij zichzelf belangrijker wil laten gelden dan hij in werkelijkheid is vind ik ook weer te ver gaan. Jij kent de beste man niet, en ik ook niet. Maar gezien het artikel ga ik er van uit dat hij binnen dat sportwereldje toch wel iemand is met hoog aanzien.
Mike Philippens schreefCOLONIs de camera daarmee onbruikbaar? Dacht het niet.
Hij stelt ook niet dat de 1D mkII daardoor niet bruikbaar is. Hij stelt in zijn verhaal slechts dat de mkII-N scherpere platen oplevert. Misschien heeft het met AI-Servo te maken, die zou wellicht beter kunnen zijn in de mkII-N versie. Ik ga er van uit dat een dergelijke sportfotograaf deze focus-modus vrijwel altijd zal gebruiken.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONDaarom schreef ik ook: "Voor wat het waard is"
Dat zag ik ook. En dat deed ik ook.
musicjohn schreefCOLONJij kent de beste man niet, en ik ook niet. Maar gezien het artikel ga ik er van uit dat hij binnen dat sportwereldje toch wel iemand is met hoog aanzien.
Dat kan best, maar hoe de man zich uitdrukt laat je haast geloven dat de MkII een onbruikbare camera is. En dat is iets dat ik veel zie bij Amerikanen. Of het aan hun land ligt weet ik niet, maar kijk maar eens op de Dpreview forums of POTN. Op zich een hoop nuttige info, maar ze hebben een bepaalde manier om een/hun 'absolute waarheid' te verkondigen die mij niet aanstaat. Ik stel simpelweg dat de realiteit is dat er een heel leger prof fotografen is die hele mooie plaatjes schiet met de MkII, dus dat wat de man zegt ofwel inmiddels opgelost is, ofwel best wel meevalt. En bovendien is het een artikel van eind 2005.

Ik weet dat de MkII vlak na de introductie iets had met kleurweergave. Michael Schumacher leek bv ineens voor de Gay Krant te rijden ipv Ferrari. Dat soort dingen worden dan erg snel opgelost door CPS.

Begrijp me goed, ik val jou niet aan, maar wat deze meneer zegt is volgens mij inmiddels achterhaald. Om tot die conclusie kom ik zonder de MkII ooit te hebben gebruikt. Knap hè? :wink: Maar het simpele feit dat ie nog steeds gebruikt wordt door de profs zegt mij genoeg. Vooral de sportfotografen werken doorgaans niet eens met eigen spullen, maar krijgen de gear van hun werkgever (Sutton enzo). Als zij steeds plaatjes naar huis sturen die niet goed zijn, of belangrijke shots missen door slechte spullen, is het Exit Canon. Of in ieder geval Exit MkII. Dit is dus niet het geval. Een journalist heeft geen tijd om uren met PS te gaan zitten pielen, dus moet de foto straight uit de camera al redelijk bruikbaar zijn.

Dus wat ik eigenlijk zeg (heel voorzichtig) is dat je niet al te snel dingen moet aanhalen/herhalen wat iemand roept zonder er erg kritisch naar te kijken. Alleen die opmerking 'voor wat het waard is' gaat aan velen voorbij. De grap met internet is dat er veel te veel mensen op te vinden zijn die klakkeloos dit soort dingen overnemen. En voordat je het weet krijg je weer zo'n wijsneus die in een serieuse discussie roept dat de MkII een kötding is... :wink:
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLON Michael Schumacher leek bv ineens voor de Gay Krant te rijden ipv Ferrari.
Dat doet hij toch nog steeds? :lol: :lol: :lol:

Maar je hebt gelijk. Amerikanen hebben (vaak) een bepaalde manier van schrijven die op ons over komt als "opdringerig".

Wat mij betreft zul je nooit uit mijn mond horen dat de 1D mkII een slechte cam zou zijn. Ik mocht willen dat ik hem had. :oops:

Maar we mogen er toch wel van uit gaan dat er in de mkII-N een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd, even los van de cosmetische veranderingen. :wink:

Het is een beetje het zelfde verhaal als destijds van de 20D naar de 30D

Voor sommigen niet de moeite om de overstap te kunnen varantwoorden, maar de 30D heeft wel nieuwere features die bij zouden kunnen dragen aan betere resultaten binnen jouw eigen tak van sport.

Ik denk dat je het met de 1D mkII en de 1D mkII-N ook zo moet zien. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
PeeTee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2005 23:38
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLON
JoCa schreefCOLONEn je kunt met N versie bv rawfiles naar de cf kaartje & jpg files naar sd kaartje of andersom gescheiden opslaan :P

Als je in RAW & Jpeg fotografeer,is dat wel weer lekker....
Precies wat Schoffie zegt. Zet ze maar naast elkaar, de N heeft alleen een groter scherm en die styles, meer niet. Dpreview heeft 'm niet eens getest omdat ie gewoon identiek is aan de MkII. De N was gewoon een kleine update omdat ze blijkbaar al wisten dat ze pas veel later een échte opvolger zouden presenteren. Het is namelijk nogal moeilijk om zinnige updates te bedenken voor de 1D serie die voor profs interessant zijn. Die zijn nl niet echt geïnteresseerd in meer MP's of anti dust toestanden...

Ohja...de N onderteund dacht ik ook direct print...(ook erg belangrijk!).
Eh, ik ben eigenlijk zeer geïnteresseerd in anti dust-toestanden. Het gezeur van elke drie maanden (of eerder) m'n bodies laten schoonmaken, ben ik aardig beu...

Wat de 1D MKIIN beteft: ik zou gewoon voor een goede, gebruikte, 1D MKII gaan. Prima apparaat, dat iets grotere scherm is nauwelijks - naar mijn mening - de extra euros waard. Om over de voorgebakken fotografeermodi maar te zwijgen.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Daar ben ik ook even naar op zoek geweest,maar die zijn weinig te vinden.

En wat ik me nog afvraagt met antidustsysteem,waar blijven de vuiltjes eigenlijk?

En de opvolger van de MKIIn zal er wel niet goedkoper op worden,denk ik ...


:wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

PeeTee schreefCOLONEh, ik ben eigenlijk zeer geïnteresseerd in anti dust-toestanden. Het gezeur van elke drie maanden (of eerder) m'n bodies laten schoonmaken, ben ik aardig beu...
Tsja...je kunt het ook makkelijk zelf doen. Dat ding is niet van suiker gemaakt hoor. Kost je een minuut of 5-10 en dan is ie weer lekker schoon. Een anti-dust systeem is ook niet zaligmakend. Afhankelijk van de omgeving waarin je je lenzen wisselt, komt er ook wel eens echte bagger op en die trilt er echt niet af.

Al die angst om de sensor schoon te maken en de nadruk die er op die paar stofjes wordt gelegd vind ik allemaal maar erg overdreven. Gewoon lekker plaatjes knippen en als je wat rommel ziet, maak je 'm een keer schoon. No big deal. Met een trillende sensor ontkom je daar echt niet aan. Je hebt alleen een extra onderdeel in je camera die:
* kapot kan
* tijd kost
* accuvermogen kost
* nooit 100% effectief is
* tóch geld kost

Ik zie het voordeel dus niet :wink:
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONMaar we mogen er toch wel van uit gaan dat er in de mkII-N een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd, even los van de cosmetische veranderingen. :wink:
Dat zal best. Een paar tweakjes hier en een paar mods daar. Maar spectaculair waren de wijzigingen niet. Zoals ik al zei, dpreview heeft 'm niet eens getest. Dat zegt genoeg.
Meneer Pekka van POTN heeft indertijd wel de moeite genomen om 'm te reviewen. Het is een kort verhaaltje, en de vermeende softness issues behandelt ie ook. Ook geinig leesvoer. Niet zo'n vreselijk uitgebreide pijnbank test als we gewend zijn van bv dpreview. Het is meer een eerste indruk van Pekka met deze camera.
PeeTee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2005 23:38
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLON Tsja...je kunt het ook makkelijk zelf doen. Dat ding is niet van suiker gemaakt hoor. Kost je een minuut of 5-10 en dan is ie weer lekker schoon. Een anti-dust systeem is ook niet zaligmakend. Afhankelijk van de omgeving waarin je je lenzen wisselt, komt er ook wel eens echte bagger op en die trilt er echt niet af.

Al die angst om de sensor schoon te maken en de nadruk die er op die paar stofjes wordt gelegd vind ik allemaal maar erg overdreven. Gewoon lekker plaatjes knippen en als je wat rommel ziet, maak je 'm een keer schoon. No big deal. Met een trillende sensor ontkom je daar echt niet aan. Je hebt alleen een extra onderdeel in je camera die:
* kapot kan
* tijd kost
* accuvermogen kost
* nooit 100% effectief is
* tóch geld kost

Ik zie het voordeel dus niet :wink:
Dat m'n camera's niet van suiker zijn, weet ik al: anders waren ze al lang kapot gegaan tijdens m'n werk :)

En inderdaad: ik ben een schijterd wat het schoonmaken van de sensor betreft. Als zo'n trildinges 70 tot 80 procent van de vuiltjes weg weet te halen, dan ben ik blij. En extra accu's sjouw ik toch al mee :)
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ik las hier in het topic :

alles wat de 5D kan , kan de 1D mkiin ook..

wie kan dat nog beamen ?
|| Canon || Elinchrom ||
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

PeeTee schreefCOLONEn inderdaad: ik ben een schijterd wat het schoonmaken van de sensor betreft.
Dan is het misschien een idee om een keer een middagje te organiseren om het aan iedereen uit te leggen die er ook bang van is. De eerste keer zat ik ook met het zweet in mijn handen, maar die sensor kan best wat hebben.

Als je er niet overheen durft te gaan met zo'n zwabber is een combinatie van een rocket blower en een sensor brush misschien een idee. Met het borsteltje kun je de rommel een beetje losduwen en vervolgens met de blower een orkaantje er door heen en klaar is PeeTee.

Maar ik denk dat als het je een keer is voorgedaan en je hebt het 1x onder begeleiding gedaan, je over je angst heen bent.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

ijsje schreefCOLONik las hier in het topic :
alles wat de 5D kan , kan de 1D mkiin ook..
wie kan dat nog beamen ?
Foto's maken kunnen ze beiden :wink:
De 5D moet je eigenlijk qua formaat vergelijken met de 1Ds, die is ook full frame. Verder zijn het nogal verschillende camera's: sensor, af systeem, body en features verschillen nogal. Ze zijn ook verschillende doelgroepen gemaakt, vandaar.

Maar foto's maken kunnen ze allemaal, en wat dat betreft zal er niet zo gek veel verschil in het uiteindelijke resultaat zitten. Wat niet wil zeggen dat het niet uitmaakt welke camera je hebt. Vergelijk het met een auto: met zowel een Mercedes uit de C klasse als uit de S klasse kun je van Amsterdam naar Parijs rijden. Alleen de snelheid, comfort en vooral de prijs verschillen nogal. De 1D serie is zeg maar de S klasse van Canon, de 5D zit denk ik bij de E.

Vergelijk ze hier bij dpreview.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

ijsje schreefCOLONik las hier in het topic :

alles wat de 5D kan , kan de 1D mkiin ook..

wie kan dat nog beamen ?
Dacht het niet, wheater seald body, sneller (ruim 2x), aantal focuspunten, uigebreidere menus.

Ik vind de 5d net een 30d met een grotere zoeker en sensor voor de rest idem.

De 1d is duidelijk meer de pro, waarom lopen de meeste pro's met een 1d serie cam en niet met een 5d.

(als zou ik best een 5d willen hebben, de 1d zou mijn voorkeur hebben).

En als de TS er budget voor heeft en de 1d sluit het meest aan op zijn wensen, doen! Al zou je id met de 5d heel goed uit te voeten kunnen.

maar ze met elkaar vergelijken....
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ik zit zelf ook een beetje uit te kijken naar een nieuwe camera en nou vind ik de stap naar de 30d niet echt groot te noemen..

een 5D of een 1D lijkt mij echt een camera waarbij ik allround mee kan zijn
er word gezegd dat de 5d meer een studiocamer is waarbij ie een heel stuk snelheid mist wat de 1d wel heeft
de 1dmkiin is dan weer puur een snelheidscamera,maar kantie ook voor studiowerk gebruikt worden ?

niet dat het voor nu is ,dus ik wacht rustig de eventuele 3D en 1d mkiii af maar bekijk toch de opties al
|| Canon || Elinchrom ||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar