Vlek op de spiegel!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONMisschien is de link al meerdere keren langsgekomen (maar ben een beetje lui), maar waar vind ik meer info omtrent deze methode?
Makkelijk te doen??
Hier vindt je alle info: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Zoals eerder in dit draadje vermeld heb ik het vorige week ook eens een schoonmaalbeurt uitgevoerd op m'n sensor. Ging prima, ik had er wel 5 keer voor nodig voordat hij (bijna) helemaal schoon was. Er zat echt wel een hoop rommel op na 10 maanden.

Ik ben er echter pas aan begonnen toen ik in mijn foto's een licht vlekje begon te zien (vooral bij egaal lichte vlakken). Als je ze bij gewon gebruik nog niet ziet op je foto's zou ik er nog even mee wachten als ik jou was.
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ben het met eric_nl eens.
Als je je sensor perfect schoon wilt houden, moet je denk ik bijna elke dag poetsen. Is geen doen dus. Zolang je bij normale foto's geen vlekjes ziet: gewoon doorschieten. Pas bij maximale zoom of macro loop je de kans dat je vlekjes gaat zien en dan pas zou ik de sensor schoon maken.
Verder doe ik het zo een keer per maand zoals reeds gezegd.

Ook ik was huiverig om het te doen. Ben echt geen onhandige jongen maar ja, een keer krak en het kost massa's duiten.....
Het stelt echter niks voor dat schoonmaken. De sensor kan echt wel wat hebben.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik adviseer toch om af en toe eens met een balgje te blazen, want anders loop je kans dat het stof zich later niet zo makkelijk meer laat verwijderen. Ik heb ooit eens een D30 gehad waarvan het stof zelfs met een staalborstel niet weg te krijgen was, zelfs niet door Canon zelf....
Weer ingeleverd bij de winkel (had hem zo 2dehands gekocht) en dus een D60 voor in de plaats...
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, bij regelmatig lens wisselen, toch eens in de 2 a 3 maanden goed schoonmaken. Ook al zie je niets. Want ik heb wel gemerkt dat de algehele kwaliteit terug loopt bij een (niet zichtbare) licht vervuilde sensor. Mn contrasten en scherpte worden minder. Je ziet het echt goed als ie is schoon gemaakt.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien een idee om even tijdens shooting-day in Adam erover te hebben?
Wil wel ff wat weten namelijk, aangezien ik een beetje een n00b ben in dat soort dingen...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

BasZ schreefCOLONMisschien een idee om even tijdens shooting-day in Adam erover te hebben?
Wil wel ff wat weten namelijk, aangezien ik een beetje een n00b ben in dat soort dingen...
Wat wil je wel ff weten? Ben zoooo nieuwsgierig? Please? :D
Gebruikers-avatar
JeWo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2004 19:52
WoonplaatsCOLON Möhlenwarf
CONTACTCOLON

Hallo, ik heb de topic gelezen over het schoonmaken, maar heb toch een vraagje. Als je nooit van lens verwisselt kan het dan toch zo zijn dat de spiegel of sensor vies wordt?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

djc schreefCOLON
BasZ schreefCOLONMisschien een idee om even tijdens shooting-day in Adam erover te hebben?
Wil wel ff wat weten namelijk, aangezien ik een beetje een n00b ben in dat soort dingen...
Wat wil je wel ff weten? Ben zoooo nieuwsgierig? Please? :D
hoe het moet en wat ervoor nodig hebt bijvoorbeeld 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Ja en nee.
Je zou zeggen van niet. De kans is dan erg klein.
Maar, als je bv de kitlens erop hebt, die is niet stof en water dicht. Dus kan het via je lens evt wel binnen komen. Minime kans , maar niet geheel uit te sluiten.
Alleen bekruipt me de vraag, waarom dan een DSLR gekocht? Toch juist om met lenzen te spelen enzo? ;)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
JeWo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2004 19:52
WoonplaatsCOLON Möhlenwarf
CONTACTCOLON

Ja zeker, dat ga ik ook wel doen, maar ik was gewoon benieuwd :wink:
"Ik ben geen duitser, heb alleen maar een duits kenteken...so what???"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar