Help mij kiezen, Sigma 24-70 of 28-70 2.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

"soft" is een begrip maar de mate waarin voor jou acceptabel niet. als je de 24-70 L soft vind wide-open ben je veroordeeld tot primes...

maar goed, daar hadden we het niet over, het is onzin te stellen dat de Tamron 28-75 of de Sigma 24/28-60/70 onwerkbaar zijn wide-open, absoluut niet. Maar als je heel goed kijkt zie je wel dat hij een stopje dicht net ff scherper is. De één hangt daar meer aan dan de ander... en hoef soft voor jou storend is ook. vind je de sigma té soft en kun je voor jezelf 4x het bedrag veroorloven... en denk je ook dat de kwaliteit 4x zo goed is... dan is de L mss wel wat voor je. Maar ik denk dat voor minstens 75% van de mensen dit allemaal geneuzel in de kantlijn is. De meeste onscherpte komt toch door de fotograaf :mrgreen:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het DG en non DG verhaal is vooral marketing, er zal best een soort coating op zitten meer het blijft een aangepaste versie beter geschikt gemaakt voor digitaal.

Ik had met de 24-70 veel meer last van uitgebeten partijen dan de goedkopere Nikon 18-70 speciaal voor DX (aps-c formaat).

Ben van mening dat vooral de objectieven gemaakt speciaal en niet aangepast voor digitaal het beste presteren.

En over het soft verhaal met een groothoek heb je naar mijn idee meer last van minder bruikbare foto's dan op bijv. 70mm.

Maar nogmaal ik heb weinig tot geen echt bruikbare foto's kunnen maken op f2,8 met mijn Sigma, beetje diafragmeren en hij was wel scherp.
(maar daar koop je toch geen 2,8 voor). al is het wel zo dat je dicht op het onderwerp nooit het beeld helemaal scherp krijgt op f2,8 maar das logisch gezien de kleine scherptediepte!
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ben zelf ook al een tijd aan het kijken voor een lens in het bereik 24 - X

Ben in eerste instantie ook uitgekomen bij de Sigma 24-70. Lijkt mij een prima lens voor een mooie prijs. Als je dan de diversen reviews leest kom je al snel tot de conclusie dat deze lens niet je van het is. Vooral de filtermaat is erg ongebruikelijk. Daarnaast is de lens bij F2.8 idd erg soft en de focus langzaam en "luidruchtig". Ook het double clutch mechanisme om te schakelen naar handmatige focus wordt zeer wisselend ervaren.
In combinatie met mijn 400D vind ik een lens van 28-X te weinig groothoek hebben. Zoals al eerder genoemd is volgens mij de Canon 24-70 2.8 de enige lens in dit bereik die goed uit de testen komt. Enige nadeel van deze lens vind ik het gewicht (bijna 1kg) en de prijs (ongeveer €1175). Zelf vind ik het ook wat overkill om een lens van deze prijs / kaliber te gebruiken in combinatie met een 400D. Ben er zelf nog niet helemaal uit.
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

ben zelf erg te spreken over de 24-105 die is iets goedkoper en heeft ook nog eens IS en al goed bruikbaar op f4.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bluecupra schreefCOLONZelf vind ik het ook wat overkill om een lens van deze prijs / kaliber te gebruiken in combinatie met een 400D.
Optisch-technisch gezien (let wel: dat heeft niets te maken met het maken van een aansprekende opname!) verdient de 400D juist wel de best beschikbare objectieven. De hoge resolutie legt de onvolkomenheden van mindere objectieven bloot.

Helaas heeft het altijd te maken met de grootte van het budget.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jandb schreefCOLONben zelf erg te spreken over de 24-105 die is iets goedkoper en heeft ook nog eens IS en al goed bruikbaar op f4.
Als ik nu voor de keuze stond zou het ook dit objectief worden.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
rvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2006 13:35

DarkDaan schreefCOLON Waar ik nou dus heel benieuwd naar ben is in hoeverre je het verschil in groothoek van 4MM ziet...
:?: Je hebt toch een 18-55. Niet zo moeilijk omdat te testen.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
bluecupra schreefCOLONZelf vind ik het ook wat overkill om een lens van deze prijs / kaliber te gebruiken in combinatie met een 400D.
Optisch-technisch gezien (let wel: dat heeft niets te maken met het maken van een aansprekende opname!) verdient de 400D juist wel de best beschikbare objectieven. De hoge resolutie legt de onvolkomenheden van mindere objectieven bloot.
Wijze woorden Jan. :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONWijze woorden Jan. :D
:oops: :oops:
Kennelijk toch iets raars gerookt :D

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Visuels80 schreefCOLONIk heb zelf de 28-70 en zou hem je afraden. Ik heb 'em aangeschaft voor precies hetzelfde doeleinde (concerten), maar op F2.8 is hij zo soft dat hij eigenlijk niet bruikbaar is... Ik gebruik nu voor concerten noodgedwongen weer mijn 50 F1.8
Ik zou die lens eens na laten kijken dan. Ik heb een Sigma 28-70 F2.8 EX (en dan nog een heel alfabet erachter) en die is messcherp. Nog scherper en je hebt een wapenvergunning nodig zeg ik altijd.

Voor concerten niet de meest ideale lens, maar ik doe het er ook mee. Alleen ik zit met de beperking dat ik in het donker niet verder moet gaan dan ISO400 met mijn 1D. Dus ik flits een heel klein beetje bij (-1 3/4 tot -2 FEC). Het is te doen, maar 28-70 is niet het ideale bereik voor concerten. Ik heb nu een Sigma 70-200 2.8 en dat gaat al een stuk beter. Binnenkort ga ik toch voor de Canon 70-200 2.8 IS want het is gewoon erg lastig om in het donker nog een knap plaatje te knippen. Maar dat is wel het bereik waarmee je een beetje kunt inzoomen op de artiesten.

Maar...die 28-70 is nog steeds mijn lieveling. Een hele fijne lens. Ik heb er overigens 2de hands +/- €275 voor betaald. In onberispelijke staat.

Tip: doe er geen El Cheapo UV filter voor. Zo'n lens verdient een multi-coated en een Hoya HMC Super 77mm is er al voor €25.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLONZo'n lens verdient een multi-coated en een Hoya HMC Super 77mm is er al voor €25.
Mike, dit objectief heeft toch een 67mm filter maat? :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
Mike Philippens schreefCOLONZo'n lens verdient een multi-coated en een Hoya HMC Super 77mm is er al voor €25.
Mike, dit objectief heeft toch een 67mm filter maat? :?:
Niet bij mij. Ik heb een 77mm, net als de 70-200. Zouden ze het veranderd hebben of is de site gewoon fout?
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO -> 82mm
Sigma 28-70mm F2.8 EX DG -> 77mm

Let wel op alle toevoegingen, scheelt wel per lens!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

en de sigma 24-60 f/2.8 -> 77mmm

(zijn we weer compleet... :wink:)
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

en de Tamron 28-75mm F2.8 is 67mm :)

Ook een lens die ik je zeker kan aanbevelen als je voor 28mm gaat. Lekker compact licht ding. Geen lomp geval wat een F2.8 zoomlens snel is. Mocht je daar nog waarde aan hechten.

24mm is zeker een stukje meer groothoek. Mocht je daar waarde aan hechten zou ik voor de 24mm gaan.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLONen de Tamron 28-75mm F2.8 is 67mm :)
Dat is zeker een mooie lens. Was volgens mij een van de kitlenzen voor de Minolta D7D. Ik heb alleen een keer met zo'n Tamron gespeeld en vond ze een beetje traag focussen. Is dat bij deze ook? Die Sigma focust als een dolle moet ik zeggen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

DarkDaan schreefCOLONik wil morgen een nieuwe lens gaan halen, maar ik zit nog even te twijfelen... Budget is voor mij een enorm probleem, dus ik moet goed nadenken over welke lens ik gebruik.
Zit je vast aan Sigma? Ik zou zelf voor de Tamron 28-75mm f/2.8 MACRO gaan, die zit qua prijs tussen de 2 lenzen van Sigma in. Ik gebruik hem zelf voor sport en concert fotografie en valt me niet tegen. Een stuk stiller dan de meeste Sigma's die ik ken, die vind ik zelf meer als koffiemolens klinken als se AF bezig is. De Tamron is een stuk stiller niet dat je dat op een concert zal merken.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Visuels80
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2006 10:44

Mike Philippens schreefCOLON
Visuels80 schreefCOLONIk heb zelf de 28-70 en zou hem je afraden. Ik heb 'em aangeschaft voor precies hetzelfde doeleinde (concerten), maar op F2.8 is hij zo soft dat hij eigenlijk niet bruikbaar is... Ik gebruik nu voor concerten noodgedwongen weer mijn 50 F1.8
Ik zou die lens eens na laten kijken dan. Ik heb een Sigma 28-70 F2.8 EX (en dan nog een heel alfabet erachter) en die is messcherp. Nog scherper en je hebt een wapenvergunning nodig zeg ik altijd.
Heb jij dan enig idee waar ik em na kan laten kijken?
Ik heb em ook tweedehands gekocht namelijk en hij is uit de garantie...
Zijn er bedrijven die dat doen en zou me dat veel geld gaan kosten?
Check mijn <a href="http://www.visuels.nl" target="_blank">fotosite</a>
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

is hij wel soft of heeft hij last van front- of backfocus.... controleer het eesn met een focuschart

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

(lees goed de instructies...)
www.johanvanderwielen.nl
Visuels80
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2006 10:44

schoffie schreefCOLONis hij wel soft of heeft hij last van front- of backfocus.... controleer het eesn met een focuschart

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

(lees goed de instructies...)
Heb toevallig vorige week getest met die chart; hij heeft ook een paar centimeter frontfocus.

Ook met de frontfocus buiten beschouwing gelaten is hij erg soft (m.a.w. hij is nergens echt scherp op F2.8 )

Is er een bedrijf dat daar iets aan kan doen voor een redelijke prijs (< 100 euro)?
Check mijn <a href="http://www.visuels.nl" target="_blank">fotosite</a>
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar