Stof op de sensor! Wat nu?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
twistersam

Anko schreefCOLON Maar hoe maak jij nu de sensor schoon? Want het zal je ook wel eens niet lukken met de stofzuiger. Vanmiddag b.v. heb ik er nog eentje schoongemaakt, die je zeker niet met de stofzuiger schoon zou hebben gekregen.
Ik gebruik mijn camera op plekken waar sommige de rits van hun cameratas niet eens open zouden maken (ooit onder een wash-out van een heli gestaan ??) Camera heeft dan ook geregeld een schoonmaak beurt nodig. Ik ga als volgt te werk (in de keuken of badkamer):

Eerst met een stofzuiger (regelbaar vermogen) de behuizing schoonzuigen door de mond van de zuiger net boven de vatting te houden. Zo maak ik de behuizing schoon en niet de sensor. Indien nodig het matglas eruit en schoonmaken met een artic butterfly. Oculair wordt met een lenspen gereinigd.
Voor de sensor gebruik ik ook een artic butterfly, daarna een controle foto en als er nog vuil op de sensor zit gaat er een natte swab (photographic solutions) overheen met eclipse vloeistof. (Nog nooit een krasje met een swab gehad, en ook nog nooit gehoord dat iemand een krasje heeft gemaakt met een swab als deze op de juiste manier wordt gebruikt.). Als laatste gaat de gebruikte swab nog een keer over de lensvatting om de contactjes schoon te maken, waarna de swab in de prullenbak verdwijnt.

Ik ben wel benieuwd met wat voor wattenstaafjes jij je sensor reinigd, kan me alleen van die stoffige dingen voorstellen maar ik neem aan dat je die niet gebruikt)
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik vlieg zelf en ook in open kisten. Stof genoeg vaak ;-).
Juist het regelmatig schoonmaken, zorgt ervoor dat je het telkens eenvoudig schoon krijgt.
De Butterfly is een erg goed stukje gereedschap. Inderdaad, ook voor het matglas.
Met een swab krijg je ook niet zomaar een krasje. Maar wel sneller als met wattenstaafjes of de Butterfly. De zijkant van een swab is behoorlijk scherp.
De wattenstaafjes die ik gebruik, heb ik besteld bij TechRepair. het zijn behoorlijk lange, houten stokjes, met de watten er zeer stevig omheen gedraaid. TR gebruikt die zelf ook en ik heb de kunst eraf mogen kijken bij TR. Ze hebben, toen we met het groepje van het forum daar waren, rustig uitgelegd en laten zien hoe zij het doen. En zo doe ik het nu zelf. Bij TR hebben ze nog een compressor, omdat ze vaak een sensor schoon moeten maken. Maar met de balg kom je er ook wel. En ik heb nog een kleinere balg, met een tuitje van een paar millimeter. Die wordt gebruikt om oorstukjes van hoortoestellen door te blazen. Dat balgje geeft een heel fijn straaltje lucht, vaak genoeg om een hardnekkig stofje weg te krijgen.
Ik heb ook een loep met leds, speciaal om de sensor te bekijken. En na het schoonmaken, maak ik een foto van een egaal stuk wit, kleinste diafragma, focus oneindig, maximale zoom en bewogen. Dan zie je wel waar nog iets zit. En als ik dan niets zie, in Photoshop, levels automatisch en je ziet alsnog wat je anders niet zag. Maar dat is omdat ik erg kritisch ben.

Niet alle vloeistoffen kan je op alles sensors gebruiken, dat weet je? Maar in ieder geval kan je in de Canons wel alcohol gebruiken. En 96% laat bijna geen vlekjes achter. Die poets je dan weg. (Ik ken iemand die met een lenspen de sensor dan vlekvrij maakt en dat gaat nog goed ook.)

Dit zijn de wattenstaafjes. 100 Stuks kosten iets van vijf Euro.
Afbeelding
twistersam

Bedankt voor je foto, nooit geweten dat je met zulke staafjes je sensor kunt reiningen. Met een lenspen zou ik noot mijn sensor aanraken, vooral niet met een gebruikte. Er blijft toch altijd wat vuil achter het zeempje van de pen.

Voor wat betreft de reinigings vloeistof, de photographic solution eclipse is voor alle canon sensoren geschikt. In het begin was er ook E2 omdat eclipse sommige sensoren zou beschadigen maar dat is achterhaald en E2 wordt dan ook niet meer gemaakt. (E2 bevatte dacht ik meer ethanol).
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Graag gedaan! En jij ook bedankt voor de tips!
Als je een stofje hebt, dat je met de Butterfly niet weg krijgt, dan is een wattenstaafje meestal voldoende.
En dat met die lenspen, het was gewoon de kleine van Hama. Echt, geen probleem te zien en hij doet het al jaren. De vlekjes die je van alcohol krijgt, zijn best wel even lastig weg te krijgen met een droog wattenstaafje. Met de lenspen waren ze zo weg. Ben benieuwd of nat reinigen juist met Eclipse gemakkelijker gaat dan alcohol. Zal het eens proberen.
Wat de verschillende sensors betreft: dat ging er om of het wel of niet een tinoxide laagje had.
twistersam

Tinoxide, dat was het ja (kon er niet meer op komen). Gelukkig is dat verhaal achterhaald en kan ik met een flesje al mijn bodies reinigen.
Eclipse gaat beter dan 96% alcohol, eclipse bevat voornamelijk methanol en een beetje ethanol (om ervoor te zorgen dat er geen water wordt opgenomen) en dat laat geen vlekken achter als het verdampt (de vlekken komen als ik mij niet vergis van die 4% water in alcohol). ALs je ooit in de buurt van Breda komt kun je een beetje eclipse meenemen om te proberen. Ik heb nog wel een bijna leeg flesje liggen met genoeg voor een paar reinigingen.
Wat betreft de lenspen, als je het ding alleen gebruikt voor de sensor zou het best kunnen, geen ervaring mee. Ik zou alleen mijn pennen niet meer voor de sensor gebruiken als je ziet wat een troep ze in de jaren al van mijn lenzen hebben gepoetst.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik kom voorlopig niet in de buurt denk ik, maar ik bestel wel een flesje. Wat je er over schrijft, klinkt aannemelijk. Evenwel: dankjewel voor het aanbod!
Een lenspen, vervang ik op tijd. En na een paar jaar zeker, want ze worden een beetje hard. Ik zal het eens proberen met een oude body en een oude lenspen. Kijken of ik het voorelkaar krijg om de sensor om zeep te helpen. Hier ligt nog een 1000d, waarvan de AF defect is. Bij TR zeiden ze dat het oppervlakte van de sensor erg hard is en dat het veel kan hebben.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo ebloksma,
Heb je al eens gehoord van het TOPIC SENSOR REINIGEN??

M.vr.gr.
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar