Camera keus: Doe ik haar hier goed mee?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Beetje lastig, zo'n vraag.

Het is zeker niet meer zo dat een spiegelreflex per se beter is dan een mirrorless systeem, en dat laatste heeft zeker op reis veel voordelen. Voor 'overdag' foto's in tropische oorden doen veel compactcameras het ook echt uitstekend, en laten pas steken vallen als het een stuk donkerder wordt. Hangt er dus een beejte vanaf wat zij belangrijk vind, en waar zij mee bekend is. Mijn overwegingen:

1. Heeft ze ooit een DSLR gebruikt? Als je compactjes gewend bent, dan is een DSLR wel wat 'dom' en vergt meer van de gerbuiker. De kwaliteitswinst als 'ie in volautomaat staat is niet altijd even groot, en zal enige nabewerking vragen. DSLR's hebben bijv. weliswaar betere tracking AF (beetje dubieus bij instappers, trouwens), maar voor single shot maakt het niet heel veel uit, en de 'slimmere' face recognition systemen e.d. doen het vaak verbazingwekkend goed. Beter dan 'dom' alle AF punten aan (standard auto instelling).

2. Budget?

3. Er zijn compactcameras die betere kwaliteit leveren dan de 350D, inmiddels, maar niet voor 220 euro.

4. Ik zou haar in ieder geval aanraden om ruim voor de reis de boel aan te schaffen en goed leren te gebruiken. Als de tijd krap is, eerder een 'advanced compact' aanschaffen (G serie canon, S serie canon, LX serie panasonic, RX100 van Sony, relatief beperkt bereik maar wel goede kwaliteit allemaal, en sommigen passen gewoon in je jaszak. Afmetingen zijn niet onbelangrijk tijdens het reizen).

Als 'random aside' optie: als ze duikt, dan is deze (mirrorless) set wel erg scherp geprijsd en wellicht een interessante optie:

http://www.onderwaterhuis.nl/onderwater ... izing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(in de VS nog goedkoper, 499 dollar, maarja, komt nog verzending bij als je 'm uberhaupt al kan vinden...)
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Ik heb lang 'rondgelopen' met een Panasonic-Lumix camera.
Was daar heel tevreden over: goede belichting, mooie zoom in groothoek- als in telebereik. Lekker compact.
Echte nadeel: je kan niet goed scherp stellen op een specifiek punt dat jij hebt uitgekozen !!!

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het prettig reizen is in een land als Indonesië met een joekel van een cameratas met lange lens en dan ook nog eens te weinig tijd hebben om echt aan de camera te wennen.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik vanwege het reisgemak misschien zelfs nu nog voor de Panasonic kiezen.
Maar dat is mijn mening...
Succes in het kiezen, Anita
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Uhm, Werner heeft deze vraag op 28 februari gesteld. Zou me niks verbazen als de vriendin inmiddels is voorzien van een passende camera. Maar wellicht kan Werner daar zelf antwoord op geven?
Ik heb hem even een pb'tje gestuurd :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar