Weinig van te zien op dat beeld he... ( lang leve L )eos4all schreefCOLON...en 1/30sec is voor de maan al aan de trage kant
De meeste simpele vragen stelt u hier!
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
- IngridM
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 359
- GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
- WoonplaatsCOLON Delfgauw
Ik ben in dit topic bijna bij blz. 30 dus misschien ga ik nu vragen stellen die al langsgekomen zijn maar voordat ik ze vergeet (heb veel vragen):
- klopt het dat foto's alleen scherp worden bij een bepaalde afstand van camera tot onderwerp ? Dat ik er niet vanuit kan gaan dat ik scherpe foto's heb omdat ik bv. te ver weg sta bij een bepaald diafragma en sluitertijd ? (dan wordt het allemaal nog moeilijker voor me dan ik al dacht dat het was haha)
- discussie met partner; ik zeg dat een scherpe foto een foto is die je op 100% op je pc bekijkt scherp is. Is de foto op 100% niet scherp, dan vind ik het geen scherpe foto. Hoe bekijken jullie dat ? Mijn vriend vindt dit onzin want "op internet zie je op klein formaat niet dat hij op 100% niet scherp was"
- hoe werkt een batterijgrip ? Klopt het dat je dan niet meer hoef te wisselen met batterijen ? Of is het dat je ze dan gewoon "bij je hebt" en dus makkelijker en sneller kan wisselen ?
- ik heb altijd begrepen dat je portretfoto's (in mijn geval van dieren) beter kunt maken met een zoomlens (bv. op 200 mm), maar de theorie erachter weet ik eigenlijk niet. Echter, nu lees ik in andere topics dat de 50 mm. ook een goede portretlens is.....Dat spreekt elkaar dan tegen. Hoe zit dat ?
- met bewerken ben ik echt een doos, tot nu toe alleen maar af en toe wat veranderd qua lichter maken ofzo met een vaag programma.
Is Elements een goed iets of moet je echt aan photoshop gaan beginnen ?
- Kun je IS beter uitschakelen bij snelbewegende objecten (rennende paarden en honden) ? Wel handig voor het maken van portretten van deze beesten ?
-
- klopt het dat foto's alleen scherp worden bij een bepaalde afstand van camera tot onderwerp ? Dat ik er niet vanuit kan gaan dat ik scherpe foto's heb omdat ik bv. te ver weg sta bij een bepaald diafragma en sluitertijd ? (dan wordt het allemaal nog moeilijker voor me dan ik al dacht dat het was haha)
- discussie met partner; ik zeg dat een scherpe foto een foto is die je op 100% op je pc bekijkt scherp is. Is de foto op 100% niet scherp, dan vind ik het geen scherpe foto. Hoe bekijken jullie dat ? Mijn vriend vindt dit onzin want "op internet zie je op klein formaat niet dat hij op 100% niet scherp was"
- hoe werkt een batterijgrip ? Klopt het dat je dan niet meer hoef te wisselen met batterijen ? Of is het dat je ze dan gewoon "bij je hebt" en dus makkelijker en sneller kan wisselen ?
- ik heb altijd begrepen dat je portretfoto's (in mijn geval van dieren) beter kunt maken met een zoomlens (bv. op 200 mm), maar de theorie erachter weet ik eigenlijk niet. Echter, nu lees ik in andere topics dat de 50 mm. ook een goede portretlens is.....Dat spreekt elkaar dan tegen. Hoe zit dat ?
- met bewerken ben ik echt een doos, tot nu toe alleen maar af en toe wat veranderd qua lichter maken ofzo met een vaag programma.
Is Elements een goed iets of moet je echt aan photoshop gaan beginnen ?
- Kun je IS beter uitschakelen bij snelbewegende objecten (rennende paarden en honden) ? Wel handig voor het maken van portretten van deze beesten ?
-
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Da's geen punt.IngridM schreefCOLONDus misschien ga ik nu vragen stellen die al langsgekomen zijn
Er is een minimum. Je kunt niet met ieder objectief een scherpe foto maken als je onderwerp op een 40 centimeter staat. Een maximum is er niet. In de verte moet het altijd kunnen. Maar als je het diafragma te ver knijpt, dan kunnen foto's ook weer onscherper worden. Dit verschijnsel heet diffractie en begint ongeveer bij f/11 of f/16. Dat verschilt per objectief.IngridM schreefCOLONklopt het dat foto's alleen scherp worden bij een bepaalde afstand van camera tot onderwerp ?
Beiden hebben gelijk. Een foto op 100% bekijken en niet scherp is simpelweg niet scherp. Maar als je de foto gaat verkleinen tot 900x600 pixels, dan kan dat kleine beetje onscherpte wel eens niet opvallen. Een foto die totaal uit focus is, dat komt natuurlijk niet meer in orde.IngridM schreefCOLONdiscussie met partner; ik zeg dat een scherpe foto een foto is die je op 100% op je pc bekijkt scherp is. Is de foto op 100% niet scherp, dan vind ik het geen scherpe foto. Hoe bekijken jullie dat ? Mijn vriend vindt dit onzin want "op internet zie je op klein formaat niet dat hij op 100% niet scherp was"
De grip kan twee accu's herbergen die beide tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. In plaats van één heb je dus twee accu's die je camera voeden. Je hoeft dus minder te wisselen.IngridM schreefCOLONhoe werkt een batterijgrip ? Klopt het dat je dan niet meer hoef te wisselen met batterijen ? Of is het dat je ze dan gewoon "bij je hebt" en dus makkelijker en sneller kan wisselen ?
Ik maak tegenwoordig het gros van mijn portretten met een 17-35. maar dit zijn meer journalistieke portretten. In de studio werk ik veelal met 85mm of 135mm. Soms ook meer. Ik heb portretten gemaakt met 300mm. Maar aan de andere kant ook met specialistische objectieven als een 15mm fish-eye of een tilt/shift-objectiefIngridM schreefCOLONik heb altijd begrepen dat je portretfoto's (in mijn geval van dieren) beter kunt maken met een zoomlens (bv. op 200 mm), maar de theorie erachter weet ik eigenlijk niet. Echter, nu lees ik in andere topics dat de 50 mm. ook een goede portretlens is.....Dat spreekt elkaar dan tegen. Hoe zit dat ?
Het is een kwestie van smaak en wat je aan spullen hebt.
Lees anders dit eens door: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat over objectieven in de modelfotografie met name dan eigenlijk over de wat meer apartere objectieven
Elements is een prima programma waar 99 van de 100 fotografen mee uit de voeten zouden kunnen. Photoshop zelf is meer DE standaard. Lightroom schijnt ook een goed alternatief te zijn. Ik werk met Photoshop, maar heb ook met Elements gewerkt. Voor 80% van de dingen die ik doe zou ik met Elements afkunnen. Die overige 20% zijn met wat sprongen ook wel in Elements te doen maar gaan makkelijker in Photoshop. Het is maar net wat je wilt. Maar voor de meeste bewerkingen is Elements echt wel goed genoeg. Zeker als je de meerprijs van Photoshop ziet.IngridM schreefCOLONmet bewerken ben ik echt een doos, tot nu toe alleen maar af en toe wat veranderd qua lichter maken ofzo met een vaag programma. Is Elements een goed iets of moet je echt aan photoshop gaan beginnen ?
Daarnaast kan Lightroom ook interessant zijn, maar daar heb ik te weinig ervaring mee om je mee te kunnen helpen.
Bedenk wel dat je ook in een bewerkingsprogramma goed thuis moet zijn om er het maximale uit te halen. Zo zal een Elements-expert meer uit een foto kunnen halen dan iemand met Photoshop en die daar geen kaas van heeft gegeten.
Ik heb mijn IS eigenlijk altijd uitstaan. Maar zolang je onderwerp stilstaat is IS een mooi hulpmiddel. Al is het maar voor je zoekerbeeld. Soms hebben objectieven een schakelaar om het IS in te stellen. Je kunt het dan zo instellen dat het geen horizontale bewegingen corrigeert waardoor je wel stabiel een voorbij rennend paard kunt fotograferen.IngridM schreefCOLONKun je IS beter uitschakelen bij snelbewegende objecten (rennende paarden en honden) ? Wel handig voor het maken van portretten van deze beesten ?
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- IngridM
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 359
- GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
- WoonplaatsCOLON Delfgauw
Super bedankt weer Jeroen !
De minimale afstand voor scherpstellen wist ik maar ik denk dat ik 2 dingen door elkaar ben gaan halen door de dofmaster.com site.
Je hebt me in ieder geval gerustgesteld
Vwb de portretfotografie; is een grotere brandpuntsafstand bij een paardenhoofd/hondenhoofd niet altijd mooier ? Of zie ik dat weer verkeerd ?
Of met een bv. 50 mm. zou ik dan heel dichtbij moeten staan voor hetzelfde effect ?
Ja Elements hebben we hier nog en lijkt me makkelijker om te leren dan Photoshop en ja, een cursus daarvoor ga ik dan zeker zoeken of bij iemand in de leer
De minimale afstand voor scherpstellen wist ik maar ik denk dat ik 2 dingen door elkaar ben gaan halen door de dofmaster.com site.
Je hebt me in ieder geval gerustgesteld
Vwb de portretfotografie; is een grotere brandpuntsafstand bij een paardenhoofd/hondenhoofd niet altijd mooier ? Of zie ik dat weer verkeerd ?
Of met een bv. 50 mm. zou ik dan heel dichtbij moeten staan voor hetzelfde effect ?
Ja Elements hebben we hier nog en lijkt me makkelijker om te leren dan Photoshop en ja, een cursus daarvoor ga ik dan zeker zoeken of bij iemand in de leer
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Met een kleiner brandpunt moet je inderdaad dichterbij staan om hetzelfde hoofd even groot in beeld te krijgen. Daarnaast wordt met een langer brandpunt je achtergrond ook onscherper wat als mooier ervaren wordt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- IngridM
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 359
- GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
- WoonplaatsCOLON Delfgauw
maar hoe kan dat dan (dat achtergrond onscherper wordt) want daar zorgt een open diafragma toch juist weer voor ? Dat zou ik dan toch juist met een f/2.0 lens ofzo krijgen ?fotojeroen schreefCOLONMet een kleiner brandpunt moet je inderdaad dichterbij staan om hetzelfde hoofd even groot in beeld te krijgen. Daarnaast wordt met een langer brandpunt je achtergrond ook onscherper wat als mooier ervaren wordt
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
met een langer brandpunt heb je met hetzelfde difragma toch een kleiner scherptegebied, dat is een fysieke eigenschap van brandpunten.
Probeer met je groothoek op 18mm maar eens een foto te maken met f/8.0 en kijk maar eens hoeveel er scherp is. (Alles)
En doe dat dan ook eens met 200mm, dan is er al minder scherp
Probeer met je groothoek op 18mm maar eens een foto te maken met f/8.0 en kijk maar eens hoeveel er scherp is. (Alles)
En doe dat dan ook eens met 200mm, dan is er al minder scherp
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- JRS
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 173
- GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
- WoonplaatsCOLON Almere
- CONTACTCOLON
@ingridM
Met betrekking tot scherpte ben ik het volledig met je vriend eens.
Waar het uiteindelijk om gaat is de kwaliteit van het eindprodukt, waaronder scherpte, en het doel daarvan.
Het is namelijk de vraag of je de onscherpte die je mogelijk ziet bij een 1:1 vergroting ook zichtbaar is op het eindprodukt.
Een foto mag dan op 1:1 niet helemaal scherp zijn maar ik zou niet weten waarom je je er druk om moet maken als het niet zichtbaar is op jouw eindprodukt.
Pixelpeepen is best leuk om te doen maar leg daarbij wel een relatie naar het uiteindelijke eindprodukt.
Met betrekking tot scherpte ben ik het volledig met je vriend eens.
Waar het uiteindelijk om gaat is de kwaliteit van het eindprodukt, waaronder scherpte, en het doel daarvan.
Het is namelijk de vraag of je de onscherpte die je mogelijk ziet bij een 1:1 vergroting ook zichtbaar is op het eindprodukt.
Een foto mag dan op 1:1 niet helemaal scherp zijn maar ik zou niet weten waarom je je er druk om moet maken als het niet zichtbaar is op jouw eindprodukt.
Pixelpeepen is best leuk om te doen maar leg daarbij wel een relatie naar het uiteindelijke eindprodukt.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
http://www.jrlm.nl
- pascal2704
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 325
- GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
- WoonplaatsCOLON Echt
- CONTACTCOLON
Moet je in photoshop lagen samenvoegen voordat je verkleint en verscherpt en geldt dit ook als je verscherpt met behulp van hoogdoorlaatfilter? Ik neem aan dat dit het beste is, maar hoor graag van een meer ervaren photoshopper of dat inderdaad zo is.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het topic even vluchtig doorgezocht en ook de zoekfunctie gebruikt, maar niet kunnen vinden...
Ik wil graag mijn foto's voorzien van een merkje (niet te groot, maar wel zichtbaar), maar hoe kan ik dit doen, zonder al te veel kennis???
Ik wil graag mijn foto's voorzien van een merkje (niet te groot, maar wel zichtbaar), maar hoe kan ik dit doen, zonder al te veel kennis???
Ondanks dat ik zelf een enorme hekel heb aan watermerken, toch deze tip:Wenche schreefCOLONIk wil graag mijn foto's voorzien van een merkje (niet te groot, maar wel zichtbaar), maar hoe kan ik dit doen, zonder al te veel kennis???
http://www.bordermaker.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Judith
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6247
- GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
De kruisgevoelige punten kijken in beide lengte richtingen (horizontaal/verticaal) naar contrast om hierop scherp te kunnen stellen. Andere punten maar in 1 lengte richting. Of horizontaal of verticaal.
Dit houdt in dat kruisgevoelige sneller/nauwkeuriger scherpstellen dan de andere AF-punten.
Ook als het iets donkerder wordt stellen deze kruisgevoelige punten wel scherp, terwijl dat niet met de andere punten lukt.
De instapmodellen als de 1100D/550D/600D hebben 1 kruisgevoelig punt..dat is de middelste.
Vandaar dat je het beste met het middelste punt kunt scherpstellen als je bewegingsfoto's maakt. Voorheen was dit alleen voorbehouden aan de semi-prof modellen, maar sinds de komst van de 650D zijn alle AF-punten kruisgevoelig net als bij de 60D en 7D.
De pro-body's zoals 1DX en 5D3 beschikken in het midden zelfs over 5 dubbel-kruisgevoelige AF-punten. Die zijn ideaal voor situaties waar snelle en nauwkeurige AF is gewenst zoals bij sportfotografie
Dit houdt in dat kruisgevoelige sneller/nauwkeuriger scherpstellen dan de andere AF-punten.
Ook als het iets donkerder wordt stellen deze kruisgevoelige punten wel scherp, terwijl dat niet met de andere punten lukt.
De instapmodellen als de 1100D/550D/600D hebben 1 kruisgevoelig punt..dat is de middelste.
Vandaar dat je het beste met het middelste punt kunt scherpstellen als je bewegingsfoto's maakt. Voorheen was dit alleen voorbehouden aan de semi-prof modellen, maar sinds de komst van de 650D zijn alle AF-punten kruisgevoelig net als bij de 60D en 7D.
De pro-body's zoals 1DX en 5D3 beschikken in het midden zelfs over 5 dubbel-kruisgevoelige AF-punten. Die zijn ideaal voor situaties waar snelle en nauwkeurige AF is gewenst zoals bij sportfotografie
De 5D III (als goed is de 1Dx ook) heeft 61 af-punten, waarvan 41 kruisgevoelig zijn bij f/4 objectieven en vijf zijn van het dubbele kruistype bij f/2,8 objectieven. Als ik het goed heb onthouden ?
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
.
- steven l
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1292
- GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
- WoonplaatsCOLON Helmond
Gisterenavond met het fotoclubje op pad geweest voor nachtfotografie. De voorzitter is een echte Nikon fan en is altijd lovend over zijn camera's. Een aantal leden hebben ook Nikon (Weet niet precies welk type). Wat mij opviel is de lange proces tijd. Na een foto gemaakt is, is de camera zeker een seconde of 10 bezig om het op te slaan. Met mijn Canon EOS duurt het slechts een seconde of misschien minder.
De voorzitter zit iedereen lekker te maken met zijn toestellen, maar zijn Nikon's echt zo traag?
De voorzitter zit iedereen lekker te maken met zijn toestellen, maar zijn Nikon's echt zo traag?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 240
- GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
- WoonplaatsCOLON Veghel
Hadden ze hun lange sluiter tijd ruis reductie niet aan staan?
Dus als je een foto maakt van 10 seconden dan maakt hij daarna nog een zwarte foto van 10 seconden.
Dus als je een foto maakt van 10 seconden dan maakt hij daarna nog een zwarte foto van 10 seconden.