Nieuw: Canon EF 24-105 F4L IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONFrodo, heb je toevallig een voorbeeld van een foto waarbij je het probleem zag?
Schijnbaar als je een sterke lichtbron net buiten je frame hebt krijg je dit soort resultaten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ok dan... had bij de problemen nog geen foto's gezien...
Maar dit is toch echt wel een probleem! Zeker helemaal als je er een L-predikaat op hebt geplakt...

Frodo heb jij ook zulke voorbeelden van jezelf?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Wow, apart!

Maar goed, ik ben van mening dat Canon professioneel genoeg is om dat probleem goed, vakkundig en snel op te lossen, dit soort dingen kunnen overal gebeuren.

Wel jammer natuurlijk daar niet van.
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik heb in een discussie op een ander (niet nederlands) forum gelezen dat Canon dit probleem onderkend heeft en de al verkochte lenzen zal terugroepen voor een correctie. Echter het onderdeel wat dit probleem oplost is niet op voorraad en wordt pas over 3 weken verwacht. Pas dan kunnen lenzen gerepareerd worden.

Dat 'niet op voorraad' klinkt een beetje als een deftige omschrijving van 'we hebben het ontwerp van een onderdeel aangepast en de eerste delen zijn over 3 weken klaar' :D
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONIk heb in een discussie op een ander (niet nederlands) forum gelezen dat Canon dit probleem onderkend heeft en de al verkochte lenzen zal terugroepen voor een correctie. Echter het onderdeel wat dit probleem oplost is niet op voorraad en wordt pas over 3 weken verwacht. Pas dan kunnen lenzen gerepareerd worden.

Dat 'niet op voorraad' klinkt een beetje als een deftige omschrijving van 'we hebben het ontwerp van een onderdeel aangepast en de eerste delen zijn over 3 weken klaar' :D
:lol: :lol: :lol: Of meer een deftig wordt voor het nog steeds zoekende zijn naar de oorzaak 8)
anneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 07:51
WoonplaatsCOLON Drachten
CONTACTCOLON

Wat zijn voor jouw de redenen om deze lens aan te schaffen als je al zulke goede lenzen hebt?
hmm, ik ben getrouwd met een man die die goede lenzen heeft........uiteraard staan ze tot mijn beschikking :wink: :wink:
Sommige lenzen 'delen' is niet altijd even praktisch: die heb je gewoon regelmatig nodig.

Zelf wil ik graag een goede walk around lens hebben en dit leek me een hele aardige.......
Alternatief is evt ook de 24-70, maar de 24-105 sluit mooier aan vind ik.
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

bobeldijk schreefCOLON
Mathijs schreefCOLONIk heb lang getwijfeld tussen de de 24-70 en de 24-105 ik ben nu nog blijer dat ik voor de 24-70 ben gegaan.
Ik heb precies hetzelfde gedaan!
Me too. Heb wel even zitten twijfelen, maar uiteindelijk toch de goede keus gemaakt...
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Inmiddels is er een officiele kennisgeving van Canon USA dat het flare probleem inderdaad een fout in de lens is: http://consumer.usa.canon.com/ir/contro ... elid=11924
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Het rare is (vind ik in ieder geval) is dat niet elke 24-105 het heeft...

Dus tijdens de fabricage hadden ze wel het probleen gezien volgens mij en dat deeltje anders gemaakt / andere materialen gebruikt...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONHet rare is (vind ik in ieder geval) is dat niet elke 24-105 het heeft...

Dus tijdens de fabricage hadden ze wel het probleen gezien volgens mij en dat deeltje anders gemaakt / andere materialen gebruikt...
Kan ook zijn dat Canon een bepaald onderdeeltje inkoopt bij een sub-leverancier en dat ze erachter gekomen zijn dat de fout maar in 1 leveringsbatch (de eerste dus) zat van die leverancier. Als ze een goed volgsysteem hebben kunnen ze terugtraceren in welke serie lenzen dit foute onderdeeltje is ingebouwd.
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Het gaat dus ook alleen om de eerste 1000 lenzen...
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Denk dat Canon niet echt gaat zeggen waar het aan lag... Maar maakt ook niet echt uit... Canon lost het denk ik wel goed op zo!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Het is gewoon een foutje wat erin geslopen is, dat soort dingen kunnen gebeuren en gaan ze voor zover ik nu kan zien naar volle tevredenheid oplossen ;)
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
flashofbeauty
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 11:27

Gezien het feit dat we weer even wat verder in de tijd zijn en het probleem bij een bepaalde serie van deze lens is geconstateerd, ben ik nu eens benieuwd of er al mensen zijn die deze lens in hun bezit hebben of ermee getest hebben. De enige die ik hier heb gezien is Frodo, maar die was er niet echt enthousiast over. Toch heb ik ook al wel positieve berichten op internet mogen lezen en blijf ik benieuwd naar de gebruikerservaringen (meer nog dan de gerenomeerde testen...) Binnen een paar weken heb ik het geld voor óf de 24-70L f2.8 óf de 24-105L f4 en wil tich wel een beslissing kunnen nemen. Bovendien speelt ergens in mijn achterhoofd de 17-40L f4 icm 70-200 f4 ook nog wel mee met als opvulstuk de 50 f1.8 mk2. Misschien dat iemand me kan helpen overtuigen?
Gebruikers-avatar
DeKeuv
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2005 07:23
WoonplaatsCOLON 6561 nogiets

Mededeling EF24-105mm f/4L IS USM

Canon heeft ontdekt dat er in de eerste productie van de EF24-105mm f/4L IS USM-objectieven een lichtvlek in het beeld voor kan komen.

De lichtvlek komt niet voor bij normale opnameomstandigheden, dus de objectieven kunnen in de meeste gevallen zonder problemen worden gebruikt. Onder minder gunstige omstandigheden (bijv. bij achtergrondlicht of nachtfoto's waarbij een sterke lichtbron achter het onderwerp schijnt) verschijnt mogelijk een lichtvlek. In die gevallen kunnen gebruikers het effect voorkomen door de camera iets te draaien of de brandpuntsafstand (beeldhoek) wat te wijzigen terwijl ze kijken of er lichtvlekken in de zoeker te zien zijn.

Als u wilt vaststellen of uw objectief tot deze eerste productie gerekend kan worden, kunt u dit doen door het controlenummer van het product na te kijken.

Het betreft het model en de controlenummers:
EF24-105mm f/4.0L IS USM

Het controlenummer staat op de achterzijde van het objectief(zie voorbeeld rechts, rood omcirkeld). Als het nummer de letters UT bevat, gevolgd door een getal onder de 1000, is het mogelijk dat uw objectief dit effect kan vertonen.

Neem contact op met de helpdesk van Canon klantenservice als u het controlenummer niet kunt vinden.

Servicebeleid:
Eventuele vervanging is mogelijk vanaf 15 november 2005. Voor nadere instructies vragen wij gebruikers met een defect product contact op te nemen met de helpdesk.

Voor meer informatie over de procedure kunt u contact opnemen met onze helpdesk via telefoonnummer 0900 – 2022915.

Bron: http://www.canon.nl/About_Us/News/Consu ... elease.asp
Kijken is niet altijd zien.
anneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 07:51
WoonplaatsCOLON Drachten
CONTACTCOLON

Onlangs bij echte kenner geweest. Hij was errug duidelijk: 24-70 toplens, 24-105 kan dat bij lange na niet evenaren.........voor mij dus duidelijk: het gaat de 24-70 worden tzt.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Anneke schreefCOLONOnlangs bij echte kenner geweest. Hij was errug duidelijk: 24-70 toplens, 24-105 kan dat bij lange na niet evenaren.........voor mij dus duidelijk: het gaat de 24-70 worden tzt.
Zou je dit misschien wat nader kunnen toelichten.
Denk dat meerdere mensen zitten te twijfelen tussen deze 2 lenzen.

Wil graag eens horen wat de "echte kenner" ervan vindt!
Gebruikers-avatar
DeKeuv
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2005 07:23
WoonplaatsCOLON 6561 nogiets

Wie kan even dit setje kopen voor mij ;)

http://www.fotoaparat.cz/images/0154/015454_full.jpg
Kijken is niet altijd zien.
anneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 07:51
WoonplaatsCOLON Drachten
CONTACTCOLON

Wil graag eens horen wat de "echte kenner" ervan vindt!
Kan zijn woorden zo (helaas) niet letterlijk herhalen. Maar de 24-70 zou duidelijk van betere kwaliteit zijn. Het verhaal was voor mij zo overtuigend dat ik niet langer twijfel.
Gebruikers-avatar
flashofbeauty
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 11:27

Anneke schreefCOLON
Wil graag eens horen wat de "echte kenner" ervan vindt!
Kan zijn woorden zo (helaas) niet letterlijk herhalen. Maar de 24-70 zou duidelijk van betere kwaliteit zijn. Het verhaal was voor mij zo overtuigend dat ik niet langer twijfel.
Aan de andere kant is het prijsverschil er ook wel naar: de 24-105 is iets goedkoper, maar deze heeft ook nog eens IS en dat maakt een lens in deze klasse al gauw wat 100jes duurder, dus denk dat de 24-105 zonder IS misschien 750,- kost ipv 1000,- met IS. De 24-70 zou met IS ook een stuk duurder zijn. Tenminste, als je de vergelijking maakt met de 70-200 2.8 "gewoon" en de 70-200 2.8 IS.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar