Probleem Canon 500d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Virm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 18:41

Hallo allemaal,

Ik heb de canon 500d met een 18-55 IS objectief in bezit. Ik ben er erg tevreden mee en hij maakt mooie foto's.
Nu heb ik soms een probleem: Als de camera op manueel staat heb ik het soms dat de camera "bevriest" en dat ik dan niet meer de sluitertijd en het diafragma kan instellen. Hier baal ik van want nu zijn sommige foto's mislukt. Het helpt ook niet als ik de camera aan en uit zet. Maar opeens is het probleem dan verdwenen. Ook heb ik dit probleem in de Tv stand.
Nog een vraagje: Weet iemand de ideale instellingen voor de beeldstijl. Een vriend heeft zn camera gekocht bij een fotozaak en daar is dat ding helemaal ingesteld maar hij wil de instellingen niet geven omdat hij dat geheim vind.

Groetjes Thomas.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou terug gaan naar de winkel, klinkt niet goed, dat bevriezen. EN die vriend zou ik uitlachen en een andere gaan zoeken. Presets niet delen? Ik zou uberhaubt niet met jpg gaan schieten. Misschien moet je je vriend dat niet zeggen en stiekem RAW gaan schieten en dan bewerken. :)

Maar kun je iets duidelijker zijn in je handelingen? Ik vind dat bevriezen nogal raar klinken, maar kan er zo niet 123 iets mee.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Fijne vriend is dat. Er is toch weinig geheims aan hoe iemand zijn camera instelt, lijkt mij. Wat de ideale instellingen zijn voor de beeldstijl zal afhangen van ieders persoonlijke smaak. Ik weet niet precies hoe het op een 500D werkt. Bij mij 40D kan het via het menu, maar ik heb ook een aparte knop met een soort bloem, daarmee kun je de beeldstijl aanpassen. Er zijn diverse standaardinstellingen aanwezig voor landschap, portret, monochroom enz. Per instelling kun je dan naar eigen voorkeur de scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon aanpassen. Is een kwestie van een beetje proberen wat je zelf het mooiste vindt.

Dat andere probleem lijkt me iets voor de leverancier om wat aan te (laten) doen. Hopelijk heb je nog garantie.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Het klinkt heel dom maar ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik op het knopje voor zelfportret heb gedrukt en dan lijkt et alsof de camera niks doet alleen begint ie dan met aftellen. Ik weet niet of het daar aan ligt bij jou anders is het inderdaad even terug naar de winkel waar je de camera hebt gekocht.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Anoniem 3

Met zelfportret bedoelt Hayo waarschijnlijk: zelfontspanner.....
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

klopt, ik was er even niet bij met mijn hoofd geloof ik :wink:
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

ik heb voor ik mijn 60D kocht ook een 500D gehad en nog nooit dit probleem gehad of er over gehoord..misschien toch even langs de fotozaak gaan waar je hem gekocht hebt..
En die vriend...weird...de instellingen zijn persoonlijk, tis maar net wat je zelf mooi vind..zelf proberen en de instellingen van bv portret of landschap of gewoon de standaard eens aanpassen en bv je contrast omhoog of omlaag zetten en kijken wat er gebeurt en wat jou het meeste aanspreekt..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Virm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 18:41

Met het bevriezen bedoel ik dat er niks gebeurt al draai ik aan dat wieltje om de sluitertijd en dat soort dingen mee in te stellen. 5 minuutjes later en een paar keer de accu eruit halen deed ie weer normaal, maarja toen was die mooie lange goederentrein al voorbij. En schieten in raw doe ik graag maar niet als ik een dag aan het foto's maken ben, veel te veel moeite en geheugen :oops: . Betreft die vriend, die loopt me natuurlijk te plagen omdat hij zn camera heeft gekocht bij een speciaalzaak en ik bij de Saturn :oops: . Maarja dus een beetje spelen met de instellingen dus :P . Er zit nog zat garantie op. ik heb hem sinds eind november.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Voor wat betreft de instellingen. Niet in de verleiding komen om instellingen van anderen over te nemen. Ga er zelf mee aan het experimenteren, daarvan leer je de camera
het beste kennen en het verruimt je eigen inzicht.
Ik ken iemand die zijn camera ook helemaal heeft laten "tweaken" door een "expert".
De resultaten die daaruit komen beantwoorden totaal niet aan mijn smaak. Hij fotografeert nu al 2 jaar met deze instellingen en ik blijf zijn foto's niet mooi vinden. En met mij veel anderen. Zelf weet hij niet beter of beter gezegd, wil hij niet beter weten. Hij staat ook niet open voor onze suggesties want zijn camera is ingesteld door een "expert".
Nogmaals, instellingen zijn je persoonlijke smaak. Door die van anderen over te nemen beperk je jezelf ermee. Gewoon lekker zelf vandan klooien :wink:

Natuurlijk zijn er wel een aantal instellingen die "standaard" erg handig zijn. Die tips worden weergegeven in diverse boeken. Dus nog een advies: koop een goed boek als naslagwerk bij je camera.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Ien
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2011 18:10

Virm, heb je nog steeds dit probleem met je camera?

Ik heb afgelopen weekend ongeveer hetzelfde gehad. Opeens kun je de ontspankonop niet meer indrukken en de scherpstelpunten werken ook niet meer, het was buiten en prachtig weer, dus aan hoeveelheid licht en objecten om scherp te stellen ligt het niet. Na een aantal keren aan en uit, accu erin en eruit, diverse andere instellingen (Av enz.) deed hij het nog steeds niet, of af en toe een foto.
's Avonds de camera opnieuw gepakt en toen werkte alles weer normaal.

Ben je nog terug geweest naar de winkel of iets dergelijks?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar