Foto's bloemen binnen deel 3

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
steffan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Almelo

Hallo allemaal,

Wat jullie in deel 2 hebben verteld toegepast, en een nieuwe serie foto's gemaakt.
doordat ik afgelopen woensdag ben geholpen aan mijn keelamandelen (verwijderd) lekker veel tijd om te fotograferen (ziektewet) en te leren in huis.
Ook heb ik wat gespeeld met een zaklamp om bij te lichten, is niet helemaal gelukt bij foto 4

Nieuwe op en aanmerkingen zoals altijd welkom.

1:F10, 1/6 sec, Iso 100

13642

2:F25, 1,3 sec, Iso 100

13644

3:F 25, 2,5 sec, Iso 100

13646

4:F25, 1,3 sec, Iso 100

13647

Deze roos (uit het valentijnsboeket) vindt ik persoonlijk zeer geslaagd, helder en mooi afgestoken van de achtergrond.
5: F5/6, 0,6 sec, Iso 100

13649

Canon 1000D - Kitlens 18-55 zonder IS - statief Vanguard
Arnoud-79
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 16:52
WoonplaatsCOLON Naaldwijk (Westland)

wat is de rede dat je zo'n klein diafragma hebt gekozen bij 2,3 en 4?
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

De foto's lijken nog niet 100% scherp. Heb je vanaf statief geknipt? Ik neem aan dat de lange sluitertijden te maken hebben met het feit dat je binnen gewerkt hebt. Je zou de iso-waarde wat omhoog kunnen doen (niet teveel want dat geeft ruis) zodat de sluitertijden korter kunnen. Ik weet niet hoe ver je daarmee kunt gaan met de 1000D, maar iso 800 is misschien wel mogelijk. Dat scheelt alweer 3 stops. Dan hoeft dus de belichtingstijd maar eenderde te zijn van wat die nu is geweest.
De diafragmawaarde kan dan zo blijven om de juiste scherptediepte te realiseren.
Lange sluitertijden geven eerder bewegingsonscherpte. Je zou de camera ook met de timer af kunnen laten gaan, omdat het toestel ook kan bewegen als je de sluiterknop indrukt...

Ik ben het wel met mijn voorganger eens dat het diafragma wel erg klein is. De lens wat verder open geeft een geringere scherptediepte, waardoor de bloem als het ware boven op een onscherpe achtergrond komt te liggen. Een lagere f-waarde geeft een grotere lensopening en ook daarmee kan belichtingstijd ook weer korter.

Bij foto 3 en 4 is de scherpe scheiding op de achtergrond van de tafel wat storend.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ik kom nu thuis vanuit mijn werk. Het lijkt alsof ik thuis een betere monitor heb dan op mijn werk, want de foto´s zijn nu duidelijk scherper, al is het nog niet 100%
In aansluiting op mijn eerdere verhaal: Als je uit de hand knipt, moet je de belichtingstijd niet langer maken dan bijvoorbeeld 1/60 seconde (bij jouw kitlens). Vanaf statief kan natuurlijk wel langer....
Anoniem 3

Misschien dat je in de vorige tips het diafragma-getal verkeerd interpreteert.
Groter diafragma = kleiner getal.
Nu is voor en achtergrond bijna even scherp.
Overigens moet je wel letten op je achtergrond.
Bij foto's 3 en 4 stoort het wel heel erg dat er twee kleuren achtergrond is. Bruin en licht. (Oeps, ik zie nu dat er al wat over gezegd is.)
En je mag best naar een wat hogere ISO-waarde. Dat scheelt dan weer in belichtingstijd.
Probeer eens ISO 400 met diafragma 4.5 of zo.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De 18-55 zou over t algemeen beter moeten presteren qua scherpte op f8 - f11. Ik denk dat je op een zo klein diafragma als f25 gegarandeerd diffractie hebt (klik ) .....verder idd als je uit de hand schiet minimaal 1/60 sec aanhouden zonder IS

Maar ook op mijn monitor zijn nr 1 en 5 niet echt scherp (en 2, 3 en 4 echt erg onscherp)
steffan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Almelo

Alvast bedankt voor de reactie, meer is welkom.
Wat betreft de diafragma, daar ben ik nu mee bezig om goed door te krijgen wat dit doet.
Ik wou bij foto 2, 3 en 4 het blad ook scherp hebben, misschien had hier een F 12 of nog kleiner ook volstaan.

Had al het idee dat boven de F 20, eigenlijk de fot er niet mooier op werd, en ze snel onscherp werden.

ja ik heb van statief geschoten en met een automatische timer van 2 sec.
daarom heb ik niet de iso verhoogd om de sluitertijd omlaag te halen.

Dat foto 1 en 5 niet scherp overkomen komt denk ik, omdat ik de foto's moest verkleinen om te kunnen uploaden.

De 2 kleuren achtergrond is de tafel en de muur (was zo bezig met fotograferen, dat ik daar niet op heb gelet) bedankt voor de tip.
Canon 1000D - Kitlens 18-55 zonder IS - statief Vanguard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar