Meedenken gewenst bij aanschaf groothoeklens voor reis USA

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hallo allemaal,

Alweer een hele tijd geleden dat ik hier op het forum was. Af en toe nog wel even rondgekeken bij de nieuwe foto's en ik houd graag het tweedehands aanbod in de gaten :-)

Inmiddels hebben we alweer twee jaar de Canon EOS 40D met de 24-105 L van Canon in bezit. Wat een geweldige combinatie die nog steeds goed bevalt. Fotograferen is nog steeds hobbymatig. Bij verjaardagen en familiebijeenkomsten ben ik altijd (vrijwillig) de klos en ik maak graag collages van de neefjes en nichtjes. Diverse vakanties hebben prachtige foto's opgeleverd. Citytrips naar Parijs, Berlijn, Rome...
Eens per maand doe ik een fotoshoot met mijn vaste 'model'. Gewoon omdat ik het maken van portretfoto's erg leuk vind.

Nu staat er voor dit jaar onze eerste 'grote reis' op het programma en we gaan naar Zuidwest-USA en Californië. We gaan een aantal parken bezoeken waaronder Grand Canyon en Yosemite, maar ook een trip naar Las Vegas staat op het programma en ons eindpunt San Francisco krijgt de aandacht. Ons vervoermiddel is een camper die we van Chicago naar San Francisco gaan brengen. En ondertussen vieren wij dan onze vakantie ;-)

Bij de 40D hebben we vooralsnog enkel de 24-105mm L en de 50mm 1.8 (die van 89 euro). We wisselen niet vaak van objectief. Ik wissel nog wel eens als ik binnen foto's wil maken van kinderen of portretfoto's, maar daar houdt het eigenlijk mee op.
Nu heb ik op reis wel eens een groothoek objectief gemist. Vooral wanneer je dichtbij een gebouw staat en maar een klein deel van het gebouw gefotografeerd krijgt. Over het algemeen lukt het vrij redelijk om natuurschoon te fotograferen.
Maar Amerika is een heel ander verhaal, denk ik. Vooral de grootsheid van de natuur lijkt me mooi om te kunnen vastleggen.

Nu sta ik een beetje in tweestrijd en ben ik de voordelen en nadelen aan het bekijken voor het aanschaffen van een nieuw objectief. Ik denk daarbij aan groothoek, omdat door de cropfactor van de 40D de 24mm niet echt als groothoek tot zn recht komt.
Bij groothoek denk ik overigens aan een keuze voor de Tokina 12-24 II F/4 voor ong. 500 euro. (ik heb er niet meer voor over) en ik heb even gedacht aan een tweedehands Canon 10-22, maar ik houd wel van 'nieuw' of ik moet weten wie er achter het tweedehands aanbod zit.... ik vind de Tokina mooi qua prijs/kwaliteit. De review op fredmiranda.com over het vorige objectief 12-24 van Tokina was zeer goed.

Voordelen voor mij bij aanschaf nieuw objectief voor de reis:
1. groter bereik, beter landschappen en steden kunnen fotograferen
Nadelen:
1. genoodzaakt meer te wisselen met objectieven vooral ook als er mensen in beeld staan??
2. wisselen brengt risico van stof/vuil in de camera met zich mee (ik ben het reinigen nog niet vaardig, maar zou dat evt willen leren)
3. meer objectieven is meer gewicht meenemen
4. nog niet vaardig met het bewerken van groothoek-foto's (ik lees het e.e.a. over vervorming)

Als ik het zo bij elkaar neerzet, lijkt het soms net dat ik voor 'niks' een spiegelreflex heb, aangezien ik nauwelijks wissel met objectieven.
Vorige week hebben we overigens de Canon S95 gekocht als handig meeneem camera'tje. Ik miste bij de eerste 'fotoshoot' met de S95 meteen mijn mooie combinatie van snelheid en kwaliteit met de 40D, maar de S95 paste in mijn jaszak...

Op internet hadden we al wel rondgekeken voor een groothoeklens. Van Tamron, Sigma, Tokina naar Canon? Tenminste zo loopt de prijs ongeveer op van 390 tot 730 euro. Naast het nadenken voor een extra objectief hou ik ook nog de aanschaf van een kleine filmcamera in gedachten. Maar ook daar ben ik nog niet over uit haha.

Misschien zijn er forumleden die willen meedenken met dit topic? Ga ik voor aanschaf of houd ik het bij de 24-105?

Groeten,
Marieke
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Voor op vakantie zou ik eens kijken voor een 15-85 is minder groothoek dan de 10-22 maar dan heb je wel een flexibel bereik.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dag Jasper,
Bedankt voor het meedenken. Die lens kost 519,- dus da's prima in budget. Maar de 15-85 ligt wel dicht in de buurt van de 24-105. Natuurlijk pluspunten zijn inderdaad dat deze een grotere hoek aankan en dat ik niet zo hoef te wisselen met lenzen. Ik neem 'em mee in mijn rijtje...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Of de Tokina 11-16, klein bereik maar veel mogelijkheden en zeer goede kwaliteit (beter dan de 12-24). Verschil tussen 16mm en 24 mm is een stapje voor- of achteruit (wel oppassen bij de Grand Canyon :wink: )

http://www.photozone.de/canon-eos/272-t ... rt--review

http://www.photozone.de/canon-eos/379-t ... 6_28_canon
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Misschien een heel rare gedachte: Koop voor een paar tientjes de 18-55 iS kitles van iemand over. Niet echt groothoek maar voldoende om mooi landschappen mee te fotograferen. (ook flexibel). En geef daarnaast je geld uit aan een mooie videocamera.
'T zal in m'n hoofd. Misschien heb je er wat aan.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Uch... 10-22.... Zeker doen!
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

De sigma 10-20 is mij ook altijd erg goed bevallen, degelijke bouwkwaliteit en redelijk betaalbaar.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 10-20 is wel 460 Euro! (nieuw welliswaar) Voor die paar foto's die je ermee maakt, vind ik dat veel geld. Een betere investering zou ik de videokamera vinden. Met een goed statief kan je met de 24-105 ook prachtige panorama's maken.
Uiteraard mijn persoonlijke mening. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Ook niet in het belang een groothoek te hebben.
Uiteraard zullen mensen die wel hebben geïnvesteerd in een groothoek, me nu afschieten...

Ps. wat dacht je van de 70-200 L f4 USM of goekoper de 70-300 iS USM. Er is in de wildparken genoeg te fotograferen met een tele. Hierin ben je ook nog niet in voorzien..
Laatst gewijzigd door 1 op Beasar, in totaal 12 keer gewijzigd.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Beasar schreefCOLONDe 10-20 is wel 460 Euro! (nieuw welliswaar) Voor die paar foto's die je ermee maakt, vind ik dat veel geld. Een betere investering zou ik de videokamera vinden. Met een goed statief kan je met de 24-105 ook prachtige panorama's maken.
Uiteraard mijn persoonlijke mening. Ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Ook niet in het belang een groothoek te hebben.
Uiteraard zullen mensen die wel hebben geïnvesteerd in een groothoek, me nu afschieten...
Pang... ;-). Nee ik kan ook niet bij andere mensen in hun portemonnee kijken, maar ik vind de 10-22 echt het geld waard.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

phd schreefCOLONPang... ;-). Nee ik kan ook niet bij andere mensen in hun portemonnee kijken, maar ik vind de 10-22 echt het geld waard.
Je bedoelt de Sigma 10-20 denk ik? De 10-22 is namelijk 730 EURO!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

730 euro voor een 10-22 is een beetje te hoog (http://tweakers.net/pricewatch/95160/ca ... 5-usm.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Had verwacht dat hij bij bhphotovideo wel wat goedkoper was maar kom je nog uit om $820 = 606 euro.
Er staat er een 2de hands hier: http://www.fotoapparatuur.nl/2deHands/p ... 5-usm/?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zelf ook het objectief en doe hem nooit weg... super lens(je). Ik zou of doorsparen of voor een 2de handse gaan
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Gripen schreefCOLONOf de Tokina 11-16, klein bereik maar veel mogelijkheden en zeer goede kwaliteit
Twee collega's van mij hebben elk deze lens en zijn er erg enthousiast over. Reviews zijn heel goed en de resultaten die ik gezien heb zijn echt goed.
Ik heb zelf de Canon 10-22, die bevalt me ook erg goed. Als de 11-16 er destijds ook al was geweest weet ik nog zo net niet wat mijn keuze was geworden...
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

+1 Tokina 11-16 Heel tevreden over!!!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Heb zelf ook de 10-22 icm 40D. Ben zelf al overgestapt naar een andere camera, maar wil vanwege de 10-22 de 40D niet kwijt.
Vind het echt een sublieme lens.
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Nog afgezien van het feit welk objectief de beste is, wat vinden jullie van de praktische kant van het wisselen van lenzen als je van groothoek naar zoom wilt? En het is natuurlijk niet zo dat ik met een paar stapjes achteruit hetzelfde plaatje maak van een landschap als een 10-22.. Ik kan het me in ieder geval niet voorstellen...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Als je er zo over denkt: Gewoon doen!
Wisselen hoort erbij...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLONNog afgezien van het feit welk objectief de beste is, wat vinden jullie van de praktische kant van het wisselen van lenzen als je van groothoek naar zoom wilt? En het is natuurlijk niet zo dat ik met een paar stapjes achteruit hetzelfde plaatje maak van een landschap als een 10-22.. Ik kan het me in ieder geval niet voorstellen...
Je kunt ook net als ik, heel asociaal, twee camera's meenemen met vakantie. Hoef je niet te wisselen ;)

Ik heb de 10-22 op een 30D gehad en dat is zeker een topobjectief. Wat hierboven beweerd wordt, dat het verschil tussen 16 en 24mm een stapje naar voren of achteren is, is wat mij betreft ook niet waar. Zeker in het geval van (ultra)groothoek gaat het perspectief dat je krijgt bij een bepaalde beeldhoek zeker meespelen. Wat ik van horen zeggen heb, is dat zelfs het verschil tussen 10mm groothoek van de 10-22 en 12mm groothoek van de 12-24 al goed te zien is. Anders gezegd, dat sommige die de 12-24 hebben, soms liever de 10-22 hadden gehad voor nèt wat meer groothoek. Die 2mm maakt dan blijkbaar toch uit.

Als je de kans krijgt om een 10-22 aan te schaffen mét zonnekap (er staat er momenteel eentje op marktplaats, dan doe je wat mij betreft een goede koop waar je zeker plezier aan gaat beleven.

Het wisselen tenslotte, dat hoort erbij. Daar zou ik me niet te druk om maken. Grote kans, dat je een groot deel van je vakantie juist die 10-22 (of vergelijkbaar, mocht je daarvoor gaan) op je cam hebt zitten.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

kan je over de objectieven geen tips geven (behalve dat er hier op het forum een canon 10-22 te koop staat voor €500), maar dat wisselen zou ik me geen zorgen over
maken. Sensor schoonmaken of laten maken voor je vertrekt (die blauwe luchten zijn nogal kritisch met stof) en gewoon lekker wisselen en schieten.
Zorg dat je een goede tas hebt, waar je makkelijk bij kunt, dan ga je er echt geen probleem me hebben. juist heel veel plezier
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Voordat ik overstapte naar full frame heb ik veel gebruik gemaakt van de Tokina 12-24mm/4.0. Weinig vertekening alleen erg gevoelig voor tegenlicht. Ik had de eerste versie. De tweede versie zou op dat punt verbeterd zijn. Vanwege Error 99 heb ik de Tokina 2 keer moeten opsturen naar de importeur. Probleem met chipje...

Daarnaast heb ik ook wel eens gewerkt met de Canon 10-22 mm. Opvallend lage gevoeligheid voor tegenlicht.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Ik heb een Canon EF 17-40mm 4.0L USM naast mijn 24-105 moet zeggen dat ik die 17-40 meer gebruik als die 24-105. Een 10-20 om gebouwen te fotograferen is het volgens mij ook niet ideaal.
Verder panoramafoto's maken, ook dit gaat prima met de 17-40, lekker scherp hoor.

Alleen de prijs, in december €569,- nu €659,- weet iemand hoe dit kan :?

Een andere optie is een powershot G12, geweldige reistoestel met RAW.
Zelf heb ik een G9, die gaat altijd mee op reis naast de spiegelreflex. kijk hier!
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar