Sterren, wolken en molens bij Kinderdijk

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
polariteit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010 12:06
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

2 weken terug 's avonds even naar de molens geweest om wat nachtfoto's te maken, aangezien het redelijk helder weer was. doel: molens icm de sterren.

Zie hieronder 2 resultaten:

#1
Afbeelding
stars, clouds and mills by Marcel Tuit, on Flickr

#2
Afbeelding
Stripes and mills by Marcel Tuit, on Flickr


Iemand trouwens een idee hoe het kan dat de sterretjes veelal blauw lijken? Ik heb hier eigenlijk altijd last van, zelfs als ik foto's maak van puur alleen de lucht :(
Canon EOS 7D, Sigma 17-70 OS, Tamron 11-18, Sigma 105, Sigma 150-500 OS
dennisdijk87
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 15:25

Hele mooie foto's! vooral de eerste vind ik heel gaaf! Hebben de blauwe sterren niet iets te maken met je witbalans?
7D | EF-S 10-22 | EF 24-105 L | EF 50 F1.4 | EF-S 60 MACRO | | EF 100 F2.8 L MACRO IS | EF 70-200 F4 L IS | 430 EX II | YN 460
http://www.flickr.com/photos/dennisdijk87/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

je wolken zijn mooi wit, terwijl die normaal gesproken geel zouden zijn door de natriumverlichting. Je witbalans is inderdaad verschoven waardoor de witte sterren nu blauwer zijn geworden...
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Klopt normaal gesproken Andre, maar in dit geval is het echt de witbalans
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Foto 1 vind ik erg mooi. Ik zie liever blauwe sterren en witte wolken, dan witte sterren en gele wolken... Had misschien iets meer ruimte aan de onderkant mogen hebben.

Foto 2 vind ik niet zo. Die rode streep links en dat verlichte huisje (of zoiets) trekken teveel aandacht en de startrails vind ik eigenlijk net te kort om het indrukwekkend te maken.
Gebruikers-avatar
toledo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 364
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 13:50
WoonplaatsCOLON Wognum

Ik vind ze heel bijzonder en vooral ... mooi !!

Groet,
André.
Je blijft kijken op http://verlaat-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

#1 vind ik wel iets mystieks hebben, hoewel ook ik me af vraag of je wel helemaal goed zit met je witbalans.
Op #2 zijn de sterrensporen eigenlijk te kort mooi te zijn, dan zie ik liever stipjes zoals op #1.
Verder is de lucht te licht, vooral bij de voorste rechtse molen, waardoor alleen de grote balken van de wieken nog maar te zien zijn. De rest van de wieken is foetsie. Ook het licht spoor langs het pad vind ik eigenlijk storend op een landschapsfoto en derhalve niets toevoegen imo.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nummer 1 voor mij ook de mooiste van de twee.

Ook ik had liever iets meer ondergrond gezien.
En gezien de kunstmatige verlichting die op de (achter)grond zichtbaar is lijkt het mij in de praktijk ook onwaarschijnlijk dat de wolken desondanks nog wit zijn?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
polariteit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010 12:06
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties.

Wat betreft de kleuren van de sterren: ik vraag mij sterk af of het wel aan de witbalans ligt, ik ben hier namelijk best lang mee bezig geweest, maar de sterren bleven blauw. Overigens heb ik ook via andere mensen inmiddels begrepen dat sterren gewoonweg niet wit zijn, dus ik laat het maar zo. dat wetende is het toch veel minder storend dat ze blauw zijn ;')

@Andre Berends: interessante link, thansk!

Wat betreft de rode streep in de tweede foto: die vond ik zelf juist een mooie toevoeging, dus vandaar dat ik deze versie plaatste (heb ook nog een versie zonder die streep geloof ik).

@arsariat: wat betreft je opmerking over foto 2 ben ik het niet echt met je eens. de lucht is zo licht in verband met de wolken, en is naar mijn mening absoluut niet te licht. Verder zie je de kleine stukken van de wieken volgens mij gewoon niet omdat de molen best verweg staat.

@Frank64: Ben ik op zich wel met je eens, had zelf ook wel iets meer ondergrond willen hebben. Probleem bij deze foto was echter dat hij met mijn groothoeklens op 11mm is genomen, EN dat ik de lens schuin omhoog heb gemikt. Dit heeft erin geresulteerd dat de molens gigantisch scheef waren op de foto, en dat ik daardoor bij het corrigeren in lightroom aardig wat voorgrond kwijtgeraakt ben. Geloof mij: je ziet liever deze foto dan de versie met meer voorgrond met scheve molens ;)

Klopt trouwens dat de wolken in het echt niet zo wit waren, maar meer naar gelig toe. vond dit toch iets beter eruit zien :)

Iig erg bedankt voor de reacties mensen!
Canon EOS 7D, Sigma 17-70 OS, Tamron 11-18, Sigma 105, Sigma 150-500 OS
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

nice
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar