Scherpte Canon 50D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

Beste forumleden,

Ik krijg meer en meer het gevoel dat ik geen echte scherpe foto's krijg...heb op diverse fora gekeken en o.a. op Belgium Digital .com zijn er ook discussies over dit topic. Ik heb op al mijn objectieven de volgende filters

Canon 50D
50 MM Vitacon Super Pro UV Digital filter
EF-S 10-22 1:3.5-4.5 USM HAMA UV 390 HTMC
EFS 55-250 HOYA Skylight 1B

Zou de oorzaak aan de filters liggen?
Via het Beeldstijl menu kun je per stijl ook een individuele aanpassing doen op o.a. de scherpte, hij staat bij mij default bij portret op de 2de stand, is daar een mogelijkheid?

Ik fotografeer alleen maar in RAW met de witbalans op AWB, moet ik dat per definitie een nabewerking doen en zo ja hoe pas ik in CS4 de scherpte natuurlijk aan...

Hoop vragen, maar ik hoop op jullie ervaringen en tips

Bijv. dank

Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het is aan te raden om te testen zonder filters, want dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Uiteraard ook testen met voldoende licht , iso100 en vanaf een degelijk statief om eigen fouten zoveel mogelijk uit te sluiten.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

filters kunnen idd pretbedervers zijn. idd, gewoon verschil eens proberen zonder.
behoudens extreme omstandighedne als rally, cross etc biedt een zonnekap ook bescherming.

Wat je instellingen betreft.
Volgens mij heeft de instelling voor verscherping door de camera invloed op JPG, maar in RAW weinig of geen effect...?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

ik zou zeggen plaats een wat foto's met exif informatie.... dan is het waarschijnlijk makkelijker advies geven ;)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zou beginnen met de filters er af te halen, dit beinvloed altijd je scherpte.
Als het is voor bescherming gebruik dan een zonnekap, dit beschermd meestal al tegen het stoten.
Wanneer je in raw schiet dan heeft de beeldstijl volgens mij geen invloed.
Wat verscherpen betreft, er staan op dit forum een paar goede tutorials hierover,
hier en hier. Zoals je zult lezen in de tutorials zijn er meerdere wegen naar rome.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Arvor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 20:01
WoonplaatsCOLON DEN HELDER

Hoi,

ik herken het wel wat je schrijf, zelf fotografeer ik ook met de 50D (zonder filters), en twijfel ook wel eens aan de optimale scherpte. Vaak grijp ik toch naar handmatig scherpstellen en vanaf een statief.
Daarnaast op live mode en flink inzoomen - scherp stellen en weer uitzoomen.
Enfin maar flink blijven oefenen zeg ik maar tegen mijzelf.
Succes verder.
50D - BG-EN2 grip - EF 24 - 105 L F4
Redged RTC-428 met Redged RNB-2 - Lowe Pro Flipside 300
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de 50D heeft als mogelijkheid de focus van verschillende objectieven te fine-tunen met micro-adjustment opties. probeer eens een goede test en stel je focus af? mijn 50D is namelijk haarscherp met al mijn objectieven! 1 van de objectieven was ik minder tevrede over en die heb ik dan ook afgesteld! sindsdien is hij perfect. zowel in Raw als in Jpeg hoeft ik niet te verscherpen voor gewoon gebruik of afdrukken. slechts bij het verkleinen voor webapplicaties (dat is niet meer dan normaal). misschien belangrijk om er bij te vertellen! ik ben zeer veeleisend qua beeldkwaliteit en ben soms ook een pixelzeikerd! ;)

succes!
Canon
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

@sven2912
Ga direct eens aan de slag daarmee! denk dat je hier wel wat hebt namelijk. Even zoeken waar deze optie zit
laat het weten

Overige leden, heel erg bedankt alvast voor de reacties!!

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Niet om het even maar ik zou MA nog even laten zitten! Niet om vervelend te zijn maar ik vermoed een gebrek aan fotograaf kant! Niet meteen boos, worden, maar ik zie 2 lenzen en een body die gewoon normaal goed tot zeer goed zijn. Dan kom je met picturestyles die geen moer met RAW te maken hebben idd, en standje 2 is dan nog soft. Verder heb je filters erop zitten die ik zelf niet de tot de allerbeste reken. Je hebt geen voorbeelden, je doet niet aan verscherpen wat WEL of ALTIJD nodig is vanuit RAW. (Ook al vind Sven zijn foto's goed als RAW zonder verscherping :) )

En dan gaan we experimenteren met Micro Adjustment, waarschijnlijk het F/B verhaal nog niet begrijpend.

Ik zou je echt met het hand op mijn hart adviseren om eerst een aantal voorbeelden te laten zien van bestaande foto's waar je niet te vreden over bent, dan een paar te maken met statief of vanaf een tafel op onderwerpen waar we wat mee kunnen, dus geen bos op 150 meter met mist of nevel.

En verder lees ik dat je steeds meer het gevoel krijgt geen scherpe foto's te krijgen, heb je dat wel gehad dan of niet? En topics, gaan die over de 50D opzich of over jouw topics met onscherpte ivm je lenzen, body en filters.

En wat is je ervaring.

Neem dit allemaal niet kwaadaardig op, maar voordat er weer 1DMkIV's L lenzen en allerlei technische oplossingen worden geboden, laten we eerst even inventariseren waar het probleem mogelijker wijze zit. Zit het in het gebruik, de spullen, de methode van nabewerken, of misschien idd een f/b probleem. Maar ik geloof niet dat je zoveel mazzel hebt, als je over mazzel mag praten dat je body op 0 staat en je beide lenzen op -10 of +10 in MA mode dat je dat zo direct ziet.

Ik geloof daar op het eerste inzicht, gezien je omschrijving van het probleem helemaal niets, van.

Los daarvan zou ik eerst, materiaal, gebruik of verwerking willen uitsluiten voordat we gaan rommelen met MA als daar het probleem niet in zit, je geraakt dan alleen maar verder weg.

Dus AUB

Een aantal voorbeelden van beide lenzen met EXIF die je al gemaakt hebt. Mogelijker wijze ook een aantal die wel goed zijn, dan wat testen misschien, kijken wat je in je nabewerking doet, en dan pas gaan we rommelen met MA lijkt me.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Helemaal eens met Jeroen!
Gewoon die onderzetters van de objectieven halen en pas in een later stadium denken aan de microfocusafstelling.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Kan je aangeven hoe je de AF ingesteld hebt?

Op dit punt worden namelijk veel fouten gemaakt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

Als niets helpt, zou ik eens een goede primelens (2 a 3 stopt gediafragmeerd) proberen om te zien wat de 50D echt op het gebied van scherpte presteert. Immers, een consumerzoomlens met een UV-filter lijkt me niet optimaal als gereedschap omdat scheidend vermogen en contrast nu eenmaal wat lager liggen.

Als ik bijvoorbeeld mijn 17-40 vergelijk met mijn 100mm macro, dan wint de laatste het zonder enige twijfel waar het de scherpte betreft. De 17-40 is geen slechte lens, maar leent zich toch minder om de sensor van de camera tot het uiterste te beproeven.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

annoh schreefCOLONKan je aangeven hoe je de AF ingesteld hebt?

Op dit punt worden namelijk veel fouten gemaakt.
Scherptetests zou ik doen met live view en handmatige scherpstelling. Vanaf statief. :-)
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

amoebe schreefCOLON
annoh schreefCOLONKan je aangeven hoe je de AF ingesteld hebt?

Op dit punt worden namelijk veel fouten gemaakt.
Scherptetests zou ik doen met live view en handmatige scherpstelling. Vanaf statief. :-)
Dan weet je dus nooit of en hoe de AF werkt :) Maar ik vermoed dat Annoh bedoeld met 1 of meerdere AF punten en waarop je scherpstelt eventueel gecombineerd met DOF, CoC, FoV. Waar inderdaad meer fouten dan goede resultaten behaald worden.

Scherpstellen op dingen meer dan 100 meter diep in landschappen met f/16 om maar eens wat te noemen, noem ik als het niet om geavanceerde amateurs, gaat onkunde door gebrek aan kennis :)

Maar daar gaat het nu niet om :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

jvanarkel schreefCOLONDan weet je dus nooit of en hoe de AF werkt :)
Je moet ergens beginnen en zo'n scherptetest lijkt me in dit geval een goed begin. Problemen oplossen is immers vaak een kwestie van afstrepen en kijken wat er overblijft. Als de scherptetests via live view goed zijn, dan zijn camera en lens zelf dus in orde en dan zoek je verder. Bijvoorbeeld in de richting van de AF, vasthouden van de camera, sluitertijden etc.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

@ jeroen

Had een heel verhaal gemaakt, maar kan het niet terug vinden in dit topic. Zal een paar voorbeelden zoeken en je mailen, kan dat via een PB? Ga eerst even testen en proberen. De filters eraf enz. enz.
Hoop dat het aan mij ligt, al moet ik zeggen dat ik met mijn AE1 / EOS / 650 rebel/ 350 / 450 / 500 nooit dit probleem heb gehad. Doe redelijk wat interieur werk (betaald) en sinds kort met de 50D op statief met speedlight, camera op M / ISO 200 / F8 (cursus LNV Styling concept I&II) soms spiegel opgeklapt en altijd met afstandsbediening en krijg negatieve reacties van Makelaars en verkopers over de scherpte.

Had in vorig bericht ook gezegd dat op diverse fora (ZOOM, Belgian Digital) meer opmerkingen lees over scherpte issues. Google eens op scherpte en D50....maar goed hoop echt dat het aan mij ligt.

Gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Amoebe,

Maar handmatig scherpstellen dan weet je of de lens scherp is. Een zoom lens moet wel heel slecht zijn en 2 zeker en zeker deze modellen, om echt onscherp te zijn. Als je goed leest zit er nogal wat haken en ogen aan de verwerking van de foto's en de rest is een aanname. Maar als ik een lens met de hand scherpstel met Liveview, dan weet ik niet of er AF problemen zijn of dat er front of back focus is wat met MA aan te passen is. hartstikke leuke test dus, maar een stuk minder zinvol dan met AF, want dan is er misschien alleen een verkeerde plek maar wel een plek die scherp is, en dus heb je dan jou test ook gedaan. :)
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
b-Arthouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
CONTACTCOLON

@ jeroen

Moet zijn 50D is geen Ni...

gr
Bart
Shadow is Hidden Light

http://www.b-arthouse.com
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

b-Arthouse schreefCOLON Gr
Bart
Kijk dan is een ding al uit de lucht, dat het geen beginners probleem hoeft te zijn :)

maar ik zou gewoon de foto's ed hier eventueel via links ivm grootte plaatsen omdat er meer mensen zijn die capabel genoeg zijn, Jan Boels heeft ook al vaker in dergelijke topics gezeten en zo zijn er nog meer. Een gewogen goed beoordeelde analyse van ons samen lijkt me derhalve beter, en misschien krijg je al antwoord als een ander even niet bij het forum kan komen :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Wat nu wel een korte analyse zou kunnen zijn is, dat je pas je eerste digitale camera hebt? Als ik het zo lees dan is het weten dat je met RAW files rechtstreeks uit de camera andere resultaten hebt dan je gewend bent van film 135 opnames begrijpenlijk.

Misschien (zeker :) ) dat Jan daar een goed linkje voor heeft waarom dat zo is en hoe dat komt, vind het te lang omdat nu zelf weer te gaan verwoorden.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar