Themaketting december (warmte) - Het resultaat!

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Sophie

Met complimenten voor alle deelnemers, want ik vind dat het resultaat er zeker mag zijn.
Natuurlijk aan ieder de uitnodiging om zijn/haar commentaar te geven op het resultaat.

Op een gegeven moment liepen we wat voor op de planning en later vielen er wat deelnemers uit door verschillende omstandigheden, maar in onderstaand resultaat heb ik voor mijn gemak :) de originele data aangehouden.

Zaterdag 11 december: SVerbeek
Afbeelding
Sverbeek schreefCOLONtjsa, een ketting willen starten is 1 ding, maar de beginfoto maken.... Toch niet meteen een open deur in willen trappen en daarom gekozen voor een foto met zwarte achtergrond, rode wijn met kaarsjes iets onscherp en (veel moeite moeten doen voor) een wijnglas met condens zichtbaar, wat dus ook warmte weergeeft.

Zondag 12 december: Marfique
Afbeelding
Marfique schreefCOLONBij het zien van wijn bij kaarslicht denk ik aan de komende feestdagen; gezelligheid, warmte, en lekker uitgebreid kokkerellen onder het genot van de nodige portjes!

Maandag 13 december: viking_in_shorts
Afbeelding
viking_in_shorts schreefCOLONIk had zoals gewoonlijk én te verwachten - geen flauw idee wat ik hiermee moest. Het thema warmte lag er erg dik op en de foto zat vol met details waar ik uit kon kiezen voor mijn eigen foto. Zo kon ik kiezen voor het hout van de lepels, het glaasje lekkers wat ernaast staat, koper als materiaal, de Peugeot pepermolens waardoor ik al 14 jaar samen ben met mijn vriendin ;) of - zoals ik uiteindelijk gekozen heb: "Wat zit er in de pan?"

Na een aantal verschillende foto's met diverse voorwerpen, is uiteindelijk deze foto eruit gekomen. Titel van de foto: "Wat zit er in de oven?"

Bewust het display van de thermometer slecht leesbaar gehouden, het doorkijkglas van de oven weggecropped en het focuspunt op de temperatuurmeter gelegd: "Warmte!"

Dinsdag 14 december: Frank64
Afbeelding
Frank64 schreefCOLONIn de aangeleverde foto was voor mij het begrip tijd prominent aanwezig. Dit heb ik dan ook als uitgangspunt voor mijn foto genomen en gepoogd het toch weer een accent van warmte/sfeer mee te geven...

Woensdag 15 december: JvdH
Afbeelding
JvdH schreefCOLONEen klok met een kerst muts tegen een achtergrond van een kerstboom met lampjes. Wat kan ik daarop nu reageren met het thema "warmte" in mijn achterhoofd? Dat is zo'n beetje de eerste reactie die ik had uitgeschreven in correct nederlands (de echte gedachte was "K*t, wat moet ik daar mee").

Na er een nachtje over geslapen te hebben wou ik eigenlijk de kerkklok bij ons in het drop tegen een hele mooie warme zonsopgang fotograferen, maar jullie raden het al. Grijs, regen, koud ...... niks warmte of een mooie lucht waar ik wat mee kon. Tijd voor een backup plan (die ik ook al in mijn hoofd had gemaakt). En zie hier. Een kerstkrans met een kaarsje op de achtergrond een horlogen omdat het vijf voor twaalf is vanwege de kerst dgen en een lekker warm kopje koffie maken de foto compleet. En klaar is Jurgen.

Vrijdag 17 december: gvasseldonk
Afbeelding
gvasseldonk schreefCOLONIk vond het nog te vroeg om op de tijd te reageren. Ik had er een minuutje later van kunnen maken, maar zover is het nog lang niet.
Ook van de kop warme chocolademelk kon ik geen chocola maken.
De kerstboom met ballen moet hier in huis nog gezet worden, dus ook daar liep mijn fantasie dood.

Toen zag ik opeens het vlammetje. Er ging me een lichtje op, zogezegd. buiten had het gesneeuwd en die arme vogeltjes moeten zich maar in die kou zien te redden. Kon ik daar nou niks aan/mee doen?
In de tuin hangen twee mussenappartementen. Ik heb ervoor gezorgd dat ze ieder voorzien werden van een eigen open haardje. Een dankbaar, van de bittere koude wit uitgeslagen wintervogeltje, toonde zich heel even in de deuropening en draaide zich daarna om om van de heerlijke warmte te genieten......

Zaterdag 18 december: sven2912
Afbeelding
sven2912 schreefCOLONde foto die ik van Gabriël aangeleverd kreeg liet 2 brandende kaarsjes voor een vogelhuis zien, uit het vogelhuis piepte het kopje van een vogeltje. hierbij moest ik gelijk denken aan dieren die het in de winter erg koud hebben, en hoe goed mijn hond het met haar dikke wintervacht het eigenlijk wel niet heeft. verder staat de kerstboom voor mij symbool voor een periode van gezelligheid en warmte. ondanks het koude weer buiten.

Zondag 19 december: Red_Spike
Afbeelding
Red_Spike schreefCOLONIk zag licht en moest gelijk aan de Westlandse warenhuizen denken, deze
gebruiken licht om ervoor te zorgen dat de gewassen steeds sneller groeien.

Bijkomstig is hier dat de warmte wordt opgeslagen, dmv. warm water in de
grote tank met de naam erop.
Verder zijn de vierkante schoorstenen die je ziet een Warmte Kracht
Koppeling (WKK) deze zorgen ervoor dat de restwarmte die over blijft bij
het verwarmen van de warenhuizen, wordt omgezet in elektrische energie,
waar de lichtjes van de foto van mijn voorganger dan weer op branden.
Leuke cirkel dacht ik zo.

Maandag 20 december: Scubadero
Afbeelding
Scubadero schreefCOLONLinks op de foto van Alexander dacht ik de afbeelding van een tros druiven te zien. Samen met de naam die er naast staat kwam ik al snel op wijn. Door het thema van deze ketting heb ik maar een lekker glühweintje voor jullie ingeschonken.
(Dat Schenkeveld zich eigenlijk bezighoudt met het kweken van trostomaten i.p.v. druiven laat ik voor ‘t gemak maar buiten beschouwing :wink: )

Dinsdag 21 december: Frank64
Afbeelding
Frank64 schreefCOLONDe vorige deed me sterk denken aan spijs en drank op een kerstmarkt. Vandaar mijn keuze om hierop voort te borderen, maar dan een weekje verder in de tijd,thema oud en nieuw dus.

Woensdag 22 december: redone51
Afbeelding
redone51 schreefCOLONIk kreeg de foto van Frank64 en dacht gelijk aan oud en nieuw vieren.
Een ouderwetse oudejaarsavond met "mens erger je niet" en een kop hete chocomelk met slagroom en de kerstboom op de achtergrond vind ik bij het oud en nieuw vieren horen.

Vrijdag 24 december: Builder
Afbeelding
Builder schreefCOLONOp de foto van redone51 zag ik een op zich gezellig tafereeltje, alleen lijken op deze foto de mensen wat abrupt vertrokken. De warme chocolademelk staat klaar, maar is nog onaangeroerd. Ook de pionnen van het bordspel zijn wat verschoven, wat mij ook deed denken aan plotseling vertrokken spelers. Waarom zouden deze mensen vertrokken zijn? Misschien naar een familielid/vriend o.i.d. die plotseling in het ziekenhuis terecht is gekomen? De warmte van de familie-/vriendschapsband is soms belangrijker dan de warmte van de Kerstsfeer...

Zaterdag 25 december: Ina
Afbeelding
Ina schreefCOLONVan te voren had ik allerlei scenario’s bedacht die ik zou kunnen fotograferen in het kader van het thema ‘warmte’. Ik had zitten bedenken met welke materialen warmte eventueel uit te beelden is en hoe ik het in een natuurfoto zou kunnen uitdrukken.
Maar toen kreeg ik op eerste kersdag bovenstaande foto van Wieger en in één klap werden alle ideeën van tafel geveegd.

Misschien is dat toch maar goed ook want hoewel je je aan heel veel materialen kunt warmen, het is allemaal maar voor tijdelijk. De warmte tussen mensen onderling is toch de meest intense, daar kan zelfs geen knapperend haardvuur tegen op.
Gelukkig is de foto van Wieger in scene gezet, want het suggereert dat één van de twee (ernstig) ziek is. De ‘zieke’ hand mag rusten in de gezonde hand. Waarmee de gezonde hand zijn onvoorwaardelijke warmte naar de zwakkere uitstraalt.

Zelf werden wij dit jaar geconfronteerd met ziekte, bij mijn vader werd kanker geconstateerd en oud als hij inmiddels is begon hij vol goede moed aan de chemokuren.
Ik heb daar zoveel bewondering voor, want ondanks dat hij nu al 10 jaar zijn grote liefde, onze moeder, zo ontzettend mist heeft hij toch de kracht om te vechten voor het leven.
Die kracht vindt hij in de warmte zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen maar vooral warmt hij zich aan zijn kinderlijk eenvoudig geloof.

Gelukkig reageert hij goed op de kuren, en mogen wij weer volop genieten van zijn grapjes en zijn pretoogjes.
De dag voor kerst zei hij me: ‘Voor mij is het iedere dag kerst; op het allereerste kerstfeest begon immers hét Leven….wat een cadeau!’

Eigenlijk is het daarom wel een beetje logisch dat ik, na het zien van Wieger’s foto, mijn vader maar weer voor de camera ‘gesleept’ heb. (Vorig jaar deed ik dat voor de fotoketting ook al eens ☺ )
Ondanks gemis en ziekte straalt hij de warmte van liefde en vertrouwen naar ons uit, waarbij hij de allerkleinsten voorál niet vergeet.
Hij kán niet anders en hij wíl niet anders…..wat een blijvend warm cadeau!

Maandag 27 december: Brakel
Afbeelding
Brakel schreefCOLONKerst,Licht in donkere dagen .
Ik zie licht in het donker, en warmte,samen met opa wachten op het kerstmaal,heerlijk door moeder bereid.
Ergens anders op de wereld vieren ze ook kerst.
GAMBIA,Daar wordt het eten ook door moeder bereid. Puur levensbehoud,geen sfeer of warmte.
In een stinkend heet hok,vol met verstikkende rook,wordt de vis bereid,voor het avondmaal en handel.
Dat is hun Kerst..

Dinsdag 28 december: haamhof
Afbeelding
haamhof schreefCOLONIk zag vissen die gerookt werden, vis en stoom.

Vandaar het idee stoom komt van warm water, als een vis in het water... Volg je het nog?

Dus op zoek naar een zwembad, verwarmd, maar helaas, geen sauna liet me toe ;)

Woensdag 29 december: ebvandevechte
Afbeelding
ebvandevechte schreefCOLONNa het bewonderen van (de toegezonden foto van) Barbie in de hot whirlpool in de sneeuw zit Ken ongeduldig bij het warme haarvuur met de champagne klaar om samen het nieuwe jaar in te luiden en onder het genot van vuurwerk de reisgids voor 2011 er bij te pakken om de sneeuw achter hen te laten en gauw een warmer oord op te zoeken.

Donderdag 30 december: JohnS
Afbeelding
JohnS schreefCOLONAansluitend bij de foto van Eb; de sterretjes hielpen me op weg. Daarnaast is de warmte van de brandende sterretjes letterlijk te zien. Bij het einde van het jaar vuurwerk, maar ook het samenkomen van mensen om samen te zijn, samen te vieren. Dat is de achterliggende warmte in de foto.
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Wat een mooie ketting is dit geworden... Heb helemaal gemist dat er 1 ging draaien. :( had ik mij wel ingeschreven, volgende keer weer :)

Hij is iig erg gaaf geworden!!!

Groetjes Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Anoniem 3

Sonja,
mijn complimenten voor het maken van deze ketting, ondanks alle persoonlijke toestanden.
Ik heb soms met tranen in mijn ogen zitten kijken, genieten van deze fotoketting.
Zo mooi, hoe de een de ander weet te inspireren.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Er zitten leuke en verrassende wendingen in :!:

Eerst maar even op me laten inwerken voor het uitgebreidere commentaar...
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

hij is erg leuk en "twisty" geworden, wat een inspiratie kunnen sommige halen uit kleine details van een foto!
Sonja, bedankt voor de moeite! je hebt het geweldig gedaan!
Canon
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Geweldig, wat een resultaat... er zitten veel leuke twists in, maar er zijn voor mij twee foto's (met het bijbehorende commentaar) die er echt uitspringen: die van Builder en van Ina. Geweldig... heel mooi hoe de warmte tussen mensen onderling in beeld is gebracht!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Wat een leuke wendingen.... heb blauw gelegen om je reactie Eb.... ha ha, dacht eerst: euh hoe sluit deze foto nou aan op de mijne, maar toen las ik je omschrijving :lol: very funny!

De foto's van Gabriel en Ina vind ik het meest bijzonder. (Tenzij die vogel van Gabriel een poppetje is :twisted: haha)

En Ina, je omschrijving doet het altijd goed, overgrootvader met achterkleinkind. Mooi hoor!

En dan die van Marfique: wow, wat een mooie keuken!
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Gave serie geworden, met inderdaad heel verrassende wendingen hier en daar!

Fijn Sonja dat je dit ondanks alle sores toch zo snel gefixed hebt!

Haamhof bedankt :D Je snapt dat het zo een plezier is om daarin te mogen koken :D
Gebruikers-avatar
redone51
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 850
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Op de Brabantse Wal

@ Sonja, bedankt voor alle energie die je erin hebt gestoken om dit te organiseren.
Hij is erg mooi geworden.
Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.
Smaken verschillen-Gelukkig maar. :)
Anoniem 3

Allereerst mijn dank aan Sonja.
Ik kan echt genieten bij de hersensprongen van de deelnemers.
Gelukkig zijn er geen open haarden aan te pas gekomen, buiten die van mij dan :roll: en de ketting getuigt voor mij maar weer van een ongebreidelde fantasie van de forumleden.
Zeker weer voor herhaling vatbaar. Ik ga vast denken.....
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Mijn complimenten gaan in de eerste plaats naar Sonja! Geweldig hoe je de ketting aan elkaar hebt geknoopt :!:
Maar ook complimenten voor alle deelnemers......ik dacht dat ík een moeilijke foto had.....pffff, ze waren er nog moeilijker zie ik :shock:

In het week-end wil ik proberen voor elke foto een commentaartje te schrijven (dat hoort nu eenmaal ook bij een ketting toch? :wink: )
Wat me nu al snel is opgevallen, dat er veel foto's met eten en drinken zijn gemaakt, waar ik juist had verwacht dat er open haarden en haardvuren zouden zijn gefotografeerd :lol:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Het is een heel leuk resultaat geworden. Met logische en minder logische wendingen. Leuk!
Jammer dat de mijne zo klein geplaats zijn, boeten ze toch iets in aan kracht.
Maar al met al, bij de volgende ketting doe ik zkeer weer mee, was leuk om te doen.

EN bij deze Sonja en Koen nogmaals dank voor getoonde inzet en betrokkenheid ondanks alles!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Sophie

Een korte 'huishoudelijke mededeling' van de kant van Sonja (even door Koen geplaatst in dit geval)

de foto's van: Haamhof, Brakel, Ina, Frank, Scubadero, Sven, Gabriel & Viking zijn allen via een 'omweg' geplaatst omdat Sonja ze niet op de normale manier gepost kreeg (waarschijnlijk ligt dat eraan dat ze vanuit hier inlogt op de iMac thuis en via dat ip-adres 'surft' en inlogt op EOSdigitaal, maar weet dat niet zeker).
Nu heeft ze die foto's gedownload en via mijn website naar het de post in het forum gelinkt.

Zoals in het geval van Frank leverde dat foto's op van het formaat zoals ze nu zijn gepost. Terug in NL probeert Sonja ze alsnog in de post te zetten zoals ze oorspronkelijk waren aangeleverd, mocht dit niet lukken, roepen we admin hulp in :)

Groetjes van ons beiden
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

No problemo hoor, komt goed en zo niet, ook goed.

Alvast een voorspoedige terugreis toegewenst allebei!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Lekker warm bij de kachel, met een lekker warme kop koffie erbij....tijd om de ketting eens even rustig op m'n gemakje te bekijken.

SVerbeek:
Een goede openingsfoto; glühwein heeft alles met koud én WARM te maken.

Marfique:
Koken moet wel een hobby van je zijn: wat een sfeervolle keuken zeg!
Logisch dat je daar gebruik van hebt gemaakt als vervolg op de openingsfoto.

Viking_in_shorts:
De titel van jouw foto maakt me wel nieuwsgierig: want wat zat er nu écht in de oven?
Overigens ben ik blij dat ik niet zo'n foto kreeg...wat een moeilijke om op door te gaan :shock:

Frank64:
Compliment voor je creatieve denktank!!
En zelfs met een strakke, zakelijke klok heb je een 'warme' foto weten te maken.

JvdH:
Leuk bedacht!
De chocolademelk is toch wel hét symbool voor opwarmen.

gvanasseldonk:
Wat een gezellige rijtjeshuisjes!! Kunnen de musjes lekker buurten, zelfs het kacheltje staat al aan :lol:
Bewondering voor de leuke wending die je hebt bedacht.

Sven2912:
Goed zeg, dat je de gedachte van waaruit Gabriël de foto heeft gemaakt hebt opgepikt uit zijn foto en daarmee binnenshuis bent verder gegaan.
Grappig en ondeugend koppie heeft je hondje :P

Red_Spike:
Zó!! Jij maakt een hele wending!! Hoe bedénk je het!!
Het gele licht geeft deze industriële foto toch weer een warm sfeertje: mooi!

Scubadero:
Knáp hoe je vanuit de industrie deze gezellige foto hebt weten te maken,
Je brengt de ketting weer helemaal terug in de warmte binnenshuis.

Frank64:
Helemaal in de sfeer van de vorige foto gebleven: leuk!
Maar vooral ook LEKKER! :P

Redone51:
Een écht warm Hollandsch sfeertje, vanwege het licht, maar meer nog door het 'mens-erger-je-niet' spel wat op tafel ligt.
De warmte straalt er af.

Builder:
Een aandoenlijke foto, waar ik in eerste instantie van schrok toen ik 'em kreeg.
Maar gelukkig had Wieger erbij gezet dat de foto in scéne was gezet.
Ik zag en zie heel veel menselijke warmte in deze foto: heel mooi!

Ina:
n.v.t.

Brakel:
Prachtig dat licht op die (stinkende) rook.
Met je bijschrift erbij, sta ik even stil bij de gedachte hoe ontzettend goed wij het hier hebben.
Een ketting vol eten en drinken.....en dan deze foto :!:

Haamhof:
Nou, jij weet ook hoe je een ketting een wending moet geven: bedenk het maar eens!
Barbie schijnt overigens totaal geen last van de kou te hebben :D

ebvandevechte:
Ben toch benieuwd waar Barbie en Ken uiteindelijk naar toe zijn gegaan :lol:
Knap hoe je vanuit de vorige foto de draai naar Oud en Nieuw hebt weten te maken.

JohnS:
Een mooie warme afsluiter van de ketting.


Zelf had ik van te voren van alles zitten bedenken wat ik zou kunnen fotograferen binnen het thema.
Ik had bedacht foto's te maken van iemand met muts en sjaal, of iets met dekens, of mensen rondom een haardvuur of een oud huisje/straatje in het donker met het licht door de ramen.
Maar omdat ik dat eigenlijk allemaal zo logisch vond, had ik verwacht dat veel meer zoiets zouden doen.
Wat grappig om nu achteraf te zien, dat er helemaal geen foto van iets dergelijks bij zit.
En dat is nu juist het leuke aan een ketting, je hebt geen idee welke kant het op gaat :D
Daarom bewondering voor alle deelnemers :!:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Hee, een ketting :-)
En wat voor 1, deze is weer erg mooi geworden, hulde voor de deelnemers die druk zijn geweest met improviseren. Mooi geheel zo geworden!
Volgende keer hoop ik weer op tijd te zijn voor de inschrijving.
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Ina, Top dat je elke foto besproken hebt!

Da's een klusje ;)

Gr. Gaab
Sophie

Wij zijn alweer enkele dagen terug in NL, maar zit nog alles behalve lekker in mijn vel.
Maandag begin ik ook pas weer met werken.

Ik heb nog een poging gedaan om de foto's alsnog online te zetten zoals ze waren aangeleverd, maar zowel Koen als ik kregen dat niet voor elkaar voor de foto's die eerder genoemd zijn.

Ina, top dat je moeite hebt genomen alle foto's en verhalen van commentaar te voorzien.

Ondanks het ( in ieder geval voor ons ) wat chaotische verloop van de ketting ben ik er toch best tevreden over :)

Zodra ik weer wat lekkerder in mijn vel zit, zal ik ook weer meer van me laten horen hier :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar