houdbaarheid lcd scherm.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hallo medeforummers,

Ik zit al een tijdje een (klein) beetje met een vraagje in m'n maag.
Hoe lang gaat een goed lcd scherm mee?
Ofwel, na hoeveel tijd denkt of weet de goede fotobewerker dat het scherm aan vervanging toe is?
Wat "slijt" er eigenlijk aan zo'n scherm?

Ik heb al geruime tijd een HP L2035 en wil deze alleen afdanken als ik met een ander (vergelijkbaar) scherm verbetering binnenhaal.
Mijn Pc staat gemiddeld (denk ik) wel een uurtje of 4 à 5 per dag aan, met schermbeveiliging... (m'n foto's, random).

Graag jullie meningen en ervaringen.
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het zijn de CCFL-buisjes (soort TL) die na verloop van tijd gaan lijden aan verminderende lichtopbrengst.
Met LED's gaat dat een stuk trager.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

boels069 schreefCOLONHet zijn de CCFL-buisjes (soort TL) die na verloop van tijd gaan lijden aan verminderende lichtopbrengst.
Met LED's gaat dat een stuk trager.
Ook led verlichting heeft te maken met verminderde lichtopbrengst na verloop van tijd. Bovendien verloopt de kleurtemperatuur door ouderdom. Daarnaast is het lastig om leds te vinden die allemaal exact gelijk blijven in kleurtemperatuur na verloop van tijd. Dus led is zeker geen tovermiddel, dat schijnt OLED wel te zijn maar dat is nog niet productierijp.
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik weet dat Eizo 5 jaar garantie geeft, of 30.000 uur. Uitgaande van dat laatste en 5 uren per dag gebruik dan heb je nog wel even te gaan.

Ik ga er daarbij vanuit dat andere monitoren ook rond de 30.000 uur probleemloos moeten kunnen functioneren.

Ik heb zelf een Eizo met 11.000 (!) uur op de teller, dat scherm werkt nog perfect, mijn andere Eizo staat op 77 uur :wink:
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Mijn Eizo van 2 jaar hield er half december ineens mee op. Ik dacht eerst dat het aan de videokaart lag, maar na aansluiten van een andere monitor op de VGA uitgang en weer een andere op de DVI uitgang, bleek die nog helemaal goed te werken.
Ik heb Eizo gebeld en ze zijn bij mij thuis (door de vreselijke sneeuw) een ruilmonitor komen brengen (zelfde type) en hebben de mijne weer meegenomen. Na twee weken was mijne weer gemaakt (het backlite was kapot) en zijn ze hem weer bij me thuis terug komen ruilen. Super service!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Palabra schreefCOLONSuper service!
Goed om te horen dat dat nog bestaat :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar