Leersums bos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb nog geen week een canon 550d. Vonnochtend even het bos in geweest en een aantal foto's gemaakt. Sommige zijn toch wel leuk gelukt. Tips zijn welkom. Met name hoe ik het beste de belichting kan instellen in een toch redelijk donker bos.

Groet, Bas


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Als ik zo naar je foto's kijk vind ik dat donkere bos nog wel meevallen. bij de meeste foto's zit je meer aan de te lichte kant dan aan de donkere kant. Graag de volgende keer de foto's nummeren.
Ik vind ten eerste je serie te groot. Probeer de foto's er tussen uit te halen waar je echt wat wilt laten zien.
Bij foto 1 en 2 zit je te licht. zou hier in ieder geval 1 a 2 stappen te onderbelichten. Hierdoor komt de kleuren en de contour van de hond beter uit dan.
Foto 3 had ik uit de serie gehouden. hier is niet echt veel te zien.
Foto 4 vind ik ook nog niet zo verkeerd. Had wel iets donkerder gemogen.
Foto 5 had ik ook uit de serie gehouden (zie foto 3)
Foto 6 is een leuke diepte foto Waar ik niet veel meer aan zou veranderen.
foto 7 en 8 vind ik iets minder.
foto 9 is ook niet verkeerd maar had ik meer gespeeld metde compositie. onderwerp staat nu vrij centraal.
foto 10 vind ik iets beter dan foto 11, komt door de kleuren en iets dat wazige. Wat bij foto 11 niet is.
Foto 11 had ik er dan ook tussenuit gehouden.
Foto 12 Leuk zo met dat bankje, Wel jammer dat die takken ervoor in de weg zitten. Ook had hij wat donkerder gemogen (onderbelichten)
Foto 13 Vind hem niet verkeerd, Maar deze is echt overbelicht(sneeuw)
Foto 14 Is ook net foto 13 overbelicht. Dieptewerking vind ik wel leuk
Foto 15 Vind ik ook nog niet zo verkeerd. Vind het wel leuk zo die doorkijkjes tussen die verschillende diktes van bomen.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dank voor je reactie. Ik kan me in bijna alle tips vinden op 1 na. Jij vindt foto 10 beter dan foto 11. Ik vind dit juist omgekeerd. De rode gloed die valt op de achtergrond geeft veel meer karakter aan de foto. Smaken verschillen.

Wat betreft het overbelicten, daar ben ik schuldig in. Ik heb begrepen, door het lezen van divere topics, dat je bij sneeuwfotos moet overbelichten. De witbalans van de camera zal gaan onderbelichten waardoor je handmatig de belichting moet verhogen. Bij de foto's met sneeuw heb ik dat met gemiddeld 1 stop gedaan. Witbalans op bewolkt. Nadeel, de sneeuw zal dan wel inbranden.

Groetjes Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Maar nu een ander vraagje, heb je de foto's bewerkt. Of komen ze rechtstreeks uit de camera.
Je kunt bv wel sneeuw met de camera wat overbelichten, en dit bij het nabewerken weer wat terugwerken tot wat donkerder kleuren.
Ik zet met sneeuw meestal mijn witbalans op bewolkt. en belicht ongeveer 1 stap over.
Daarna als ik mijn raw files ga nabewerken ga ik met de witbalans kijken wat het mooiste resultaat geeft.

Ik vind bij foto 11 dat uitgebeten stuk lucht niet mooi. waar je bij foto 10 tegen bomen erachter kijkt.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De foto's zijn niet bewerkt en direct uit de camera. Qua belichting heb ik het dus precies zo gedaan als jij ook doet. Behalve bij de hond. Die fotos zijn zeker teveel overbelicht. Over 10 en 11 verschillen we van mening. Kan gebeuren.
De foto's zijn niet opgeslagen in raw. Software moet ik nog installeren. Beetje druk op het ogenblik vandaar nog in jpg.
Ik ga voortaan het histogram direct nakijken wanneer ik een foto heb gemaakt.

groet, Bas

Ps ik ben bang dat de overbelichting gevolg is van ISO 400. ?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar