Statief ..

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar ;)

Ik ben niet zo heel aktief met reageren maar kom graag langs om eea te lezen.
Ik ben op zoek naar een statief voor mijn Canon EOS 500D en zou graag van jullie willen
weten wat een goede is. Advies is ook zeer welkom, waar moet ik op letten ed ..

Ik zou graag de landschappen ermee fotograferen maar ook van dichtbij ;)
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik heb de zelfde camera als u en ik heb dit staief http://www.cameranu.nl/artikel/7681 en beb er geel erg tevreden over ! voor landschap en macro
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Oké, Kees, je bent tevreden met een Manfrotto 190XPROB. [rant]waarom plaatsen mensen een link terwijl ze ook gewoon het type kunnen opschrijven[/rant]

Anyway, een statief moet stevig genoeg zijn voor je camera, een 500D is niet zo heel zwaar, ik weet niet wat voor lenzen je hebt, maar dat kan ook nog verschil maken. Let er op dat je wel een statief neemt voor fotografie en niet een video statief.
Een statief moet stijf zijn, zo dat er geen trillingen worden overgebracht. Dat betekent een zwaarder statief, of een statief gemaakt van carbon (= bijzonder stijf).

Wat er overblijft is nog heel erg veel. Ik heb een Digipod - een mooi stevig statief dat de concurentie aankan met de Giotto's en Manfrotto's van deze wereld. Maar volgens mij is er niemand in Nederland meer die ze levert. Een ander typisch statieven merken is Velbon. Hama's kun je op iedere straathoek vinden, maar veel zijn video statieven, en de foto statieven zijn niet altijd de beste.

Ik vermoed dat je het beste naar een wat grotere goed uitgeruste fotowinkel kunt gaan (denk aan Foto Konijnenberg en Kamera Express) en kijk zelf eens rond. Bepaal ook wat je er voor wilt uitgeven, of het een statief die je mee wilt nemen als je gaat wandelen (dan wil je een lichte carbon) of dat het er eentje is die eigenlijk alleen met de auto ergens heen gaan (want dan wil je een wat zwaardere stabiel statief die niet omwaait).

Kortom, het is nog niet zo eenvoudig.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De Gitzo GT5560SGT in combinatie met een Arca-swiss balhoofd zal zeker volstaan, maar wellicht een beetje boven budget? Daarmee is het dus zaak eerst je budget te bepalen, daarna hoeveel het maximaal mag wegen en dat wat je er precies van verwacht. Want je kunt wel en oerdegelijk statief kopen van 10kg, maar als je het dan altijd thuis laat heb je er nog niets aan. Hetzelfde geld voor een flabberstatief van 0,5kg dat met het minste zuchtje wind omwaait.

Ik heb ook een Gitzo (wel een ander type) en durf er mijn camera gerust op te laten staan, ook met sluitertijden van meerdere seconde krijg ik geen bewegingsonscherpte.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor eigen gebruik heb ik een statief van Manfrotto. Uit mijn hoofd iets uit de 055-serie. Inclusief kop was ik iets van 120 euro kwijt. Het statief is stabiel en kan genoeg dragen. Leuk statief voor een leuke prijs.

Op mijn werk hebben we Gitzo's. Buiten het feit dat we daar soms echt zware dingen op kunnen zetten en dat de statieven echt hoog kunnen (heb ze soms echt op 2,5 meter hoogte) zijn ze gewoon lomp zwaar om mee te sjouwen.

Maar d'r zijn zoveel verschillende statieven te verkrijgen, in allerlei geuren en kleuren. Het is maar wat je er aan uit wilt geven. Maar als je je geld uitgeeft; doe het in één keer goed. Koop een statief waarvan je weet dat je er jaren mee vooruit kunt. Ze gaan langer mee dan je camera. Dus beter nu één keer 200 euro uitgeven dan in de loop der jaren 4 x 60 euro.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Niet alle Gitzo's zijn lomp en zwaar hoor, al zijn de carbon-versies wel een beetje duurder.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, klopt, ze zullen van Gitzo ook hele normale versies hebben (ook non-carbon). Die bij ons vallen wel in de rubirek 'zwaar en lomp' maar ze staan wel als een huis.

Kijk in ieder geval ook naar een statief waar je ook dingen los van kunt kopen. Bij Manfrotto en Gitzo kun je ook nog losse onderdelen bestellen. D'r kan wel eens iets stuk gaan en het is zonde als je dan een compleet statief weg moet gooien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

als je naar statieven van fabrikant Gitzo gaat kijken neem dan ook Benro mee in de overweging, naar mijn mening zelfde kwaliteit voor minder geld.
ben dan ook zeer te spreken over mijn Benro A650.

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

addy101 schreefCOLONOké, Kees, je bent tevreden met een Manfrotto 190XPROB. [rant]waarom plaatsen mensen een link terwijl ze ook gewoon het type kunnen opschrijven[/rant]

ik uhh? vind je reactie een beetje niet op zn plek , wat maakt het uit als je niet wil reageren doe dat dan ook niet of ga niet direkt zitten zeuren en mauwen!
toen ik opgezocht had hoe hij precies heette dacht ik ik kan net zo goed de link de link plaatsen !

dit zoort dingen maakt nu precies waarom ik minder en minder reageer.....het is toch nooit goed!

veel succes ik kap ermee (druppel!)
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden ... hihi de keuze is reuze zag ik al ;) Poeh heel moeilijk
Ga maar naar Konijnenberg en zie ter plekke wel wat ik dan ga doen ... als het maar in mijn budget past :D

@ Kees ik vind een linkje altijd wel heel handig ;)
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLONals je naar statieven van fabrikant Gitzo gaat kijken neem dan ook Benro mee in de overweging, naar mijn mening zelfde kwaliteit voor minder geld.
ben dan ook zeer te spreken over mijn Benro A650.

Succes
Nee, wel goed maar zeker niet op Gitzo niveau :) Die staan echt op veel vlakken boven de marktleiders Manfrotto, Giotto's, Velbon.

Maar zeker te overwegen, als ook de net zoals Benro/KOOD; RedGed.

Maar Los daarvan zijn de volgende merken zinvol om te bekijken

Gitzo
Manfrotto
Velbon
Benro/KOOD
Giotto's
RedGed

En er zijn nog een paar zeer goede merken maar minder makkelijk verkrijgbaar.

Wat Jeroen de Jong aanhaalde, haal ik ook vaak aan dat Manfrotto toch vaak wint op allerlei vlakken en zeker voor enthousiastelingen als wij zelf zijn, zonder iedere dag er gebruik ervan te hoeven maken. Juist om de prijs qualiteits verhouding, als ook de verkrijgbaarheid van accessoires of vervangings onderdelen en bijna overal. Ga naar een beetje foto winkel en je kunt er Manfrotto vinden. Gitzo is begeerlijk en bijna het ultieme, maar het licht ook aan wat je doet. Ik ben ff de naam kwijt maar er is een club die van die Houten statieven maakt. Onverslaanbaar bijna in studio.

Echter wat jij wilt en als er er ook nog mee gaat lopen is denk ik een 190 serie in carbon van Manfrotto voor 1/3 van de prijs :)

En dan komen Benro RedGed en Velbon in de Sherpa series er goed vanaf, en hebben zijn betaalbare grafieten exemplaren die je body en lenzen, met gemak aan kunnen.

Ik zelf heb meerder statieven en monopods. Van Manfrotto 055, Giotto's en Gitzo, maar ik heb verder voor een merk en type snelsluitkoppelingen gekozen, wel zo makkelijk als je wisselt tussen een monopod en statief.

Ik wil je echter even op een statief duiden die ik wel in Engeland gezien heb maar nog niet ben tegen gekomen in Nederland, maar ik heb er dan ook niet naar gezocht :) en dat is de

Giotto's Vutruvian. Een zeer goed en licht statief, met twistlocksluitingen, en 1 van de poten kan eraf en dat is het het een monopod. Niet veel afgekeken en dan lookalike of freubel kwaliteit als HAMA of Vanguard maar echt goed. Noveau Benro, RedGed ed.

Dan heb je beide, en bij Giotto's krijg je gereedschapsets, draagriemen en gepolsterde opbergzakken met extra schouder draagriem. Echt waanzinnig veel waarde voor je geld.

Maar als ik kijk naar je wensen dan zit de beter keuze, Manfrotto, in een te duur segment als het om de carbon uitvoering gaat.

RedGed daarentegen heeft het zoals Giotto's zoveel afgekeken van Manfrotto, Gitzo ed en ook daadwerkelijk qualiteit dus niet alleen optische qualiteit, voor een zeer goede prijs verhouding, en je het is Nederlands en dus ook goed voor de nationale economie :)

Maar als je geld ervoor opzij wilt zetten de 190 pro serie carbon en gewoon zoals het hoort je fototas onder je statief voor resonatie en luchttrillingsdemping.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Ik heb als 'begin' statiefje voor mijn 500D met batterijgrip en de 18-135 IS lens een vanguard mk4 gehaald.

was 5 tientjes en doet het prima voor dat geld, lekker stevige poten en kop. opgeklapt en ingevouwen goed te vervoeren (ik heb hem toch altijd achterin de auto liggen) weegt 1,5 kg en is ingeklapt 62 cm hoog en uitgevouwen tot 162cm.

Zit alleen geen tasje om maar dat mocht de pret voor mij niet drukken...
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

check Marktplaats even, heb daar een redged TSA 428 gescoord, waren demomodellen en voor een leuk bedrag nu, absoluut een aanrader, zijn voor het geld uitstekende statieven.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb Feisol nog niet voorbij ziet komen in het rijtje.

Ga binnenkort zelf voor een Feisol Tournament CT-3342. Degelijk, lichtgewicht, beter dan Benro, en vergelijkbaar met Gitzo, niet helemaal, maar komt eng in de buurt. Heb al verschillende reviews van Gitzo gebruikers gelezen die de Tournament serie zelfs beter vonden dan sommige Gitzo modellen, zeker als je ook de prijs in ogenschouw neemt.

Schijnen ook erg goede service te hebben, onderdeeltje kwijt op kapot, ze sturen meteen een nieuw onderdeel. Veel losse accessoires verkrijgbaar, middenzuilen, horizontaal adapters, levelers, panning base, spikes etc. Nadeel van de Benro's is standaard een middenzuil, terwijl je die eigenlijk niet wilt gebruiken. Bij de Feisol's is de middelzuil een optie, resultaat is meer stabiliteit en lichter.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Arnold dat merk bedoelde ik geloof ik. Zij hebben toch ook die blankhouten statieven. Type landmeter van vroeger?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Snip schreefCOLONIk heb als 'begin' statiefje voor mijn 500D met batterijgrip en de 18-135 IS lens een vanguard mk4 gehaald.

was 5 tientjes en doet het prima voor dat geld, lekker stevige poten en kop. opgeklapt en ingevouwen goed te vervoeren (ik heb hem toch altijd achterin de auto liggen) weegt 1,5 kg en is ingeklapt 62 cm hoog en uitgevouwen tot 162cm.

Zit alleen geen tasje om maar dat mocht de pret voor mij niet drukken...
Die moet je dus NIET nemen. Ik heb hem ook, alleen heb ik wel een draagtas en 35 euro betaald, maar als je de poten volledig uitklapt is het wiebellig en met een beetje wind, trilt alles, dus zelfs met MLU (spiegel opklappen) en een draadontspanner trilt de heleboel. Daarbij zit de kop vast en zit er zo'n takel stuk op. Het is een model dat ook meer gemaakt en ontwikkeld is voor camera's aangezien er ook een hefboom sluiting op zit.

Compact ja, goed nee. Ik gebruik hem 3 dagen per jaar voor mijn flitser, en omdat ik niemand dit ding wil aanbieden zelfs niet gratis voor fotografie.

Een statief neem je om stabiel te fotograferen. Met een xxxD en een wat langere lens staat het NIET stabiel.

Vanguard is het zoals HAMA, leuk voor speledingetjes, maar geen advies voor iemand die een statief zoekt voor fotografie.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONArnold dat merk bedoelde ik geloof ik. Zij hebben toch ook die blankhouten statieven. Type landmeter van vroeger?
Feisol heeft geen houten statieven, ik denk dat je Berlebach bedoeld.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zie bij Camera.nl een mooie aanbieding :

Manfrotto 55 XDB + kop 3 weg voor 129,- Euro, mooi statief om mee te beginnen (of te stoppen).

http://www.camera.nl/Catalogus/BekijkPr ... 221526790/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Die heeft bijna iedereen. Ik heb hem als 055 CLB met de 804RC2 drieweghoofd. Anderen als pro versie. Verschil is de manier waarop de centerkolom kan kantelen en de knijpsluitingen vs vleugelmoeren. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

ook ik heb een manfrotto 055 en dan de XPROB met kantelbare centerkolom. Dit is erg handig als je een keer een lage opstelling wil. Ben begonnen met een licht Slik alluminium statief maar met een DSLR er op is dit erg gammel en werkt niet prettig. Om je keuze makkelijk te maken :wink: denk ook na over de statiefkop. Toen ik de set van manfrotto kocht zat er een driewegkop op. Deze heb ik afgelopen voorjaar ingeruild voor een balhoofd. De driewegkop moet je met drie hendels verstellen wat in de praktijk toch lastig is bij het bepalen van je compositie. Misschien is dit persoonlijk maar een balhoofd is echt veel fijner om mee te werken. Ik heb nooit spijt gehad van mijn Manfrotto. Succes met je keuze.

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar