Bommel (Herder x Husky) in de sneeuw

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Vanmiddag was mijn schoonzus hier met haar 3,5 maanden oude pup, een kruising tussen een langharige herder en een husky. Duidelijk is te zien dat ze van haar moeder in ieder geval dat ene lichtblauwe oog heeft meegekregen!
(Dat maakt het er meteen ook niet gemakkelijker op!)

Qua compositie en scherpte ben ik zeker niet tevreden, maar het probleem is natuurlijk het grote contrast: zonlicht, sneeuw en zo'n donkere hond. De ISO had ik achteraf wat hoger moeten zetten, zodat ik wat meer sluitertijd had gehad; maar had ik hier nou iets aan belichtingscompensatie moeten toepassen? Ofzijn er nog andere tips qua belichting?

In photoshop heb ik de schaduwen wat opgelicht en wat naverscherpt)

Foto's gemaakt met de 60D met de 17-85 IS USM lens.

1. f/8; 1/100 s; 85 mm

11171

2. f/8; 1/80 s; 85 mm

11172

3. f/8; 1/60 s; 75 mm

11173

4. f/8; 1/80 s; 75 mm

11174

Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Leuke foto's en leuke pup!. De scherpte had inderdaad beter gekund. Hoewel.. de laatste twee zijn wel redelijk scherp. Wel apart dat de pup 2 aparte kleur ogen heeft.
Laatste 2 vindt ik tevens de mooiste. Wel had ik even de halsband afgedaan

Qua belichting... Toevallig vandaag ook even naar het bos geweest met onze hond. De grote contrast verschillen had ik al wel verwacht daar we midden op de dag
gingen wandelen, en dat met een zwarte rottweiler in de witte sneeuw. Dus een flitsertje en mijn cactus v4 triggers meegenomen.
Met de flitser de contrast verschillen toch wat meer in mijn voordeel kunnen krijgen. Mijn vriendin hield de flitser vast en richtte deze op de hond
terwijl ik de foto's nam. Was wel even lastig om een natuurlijke foto te krijgen waar je niet ziet dat er geflitst is maar uiteindelijk wel gelukt.
Merk wel dat ik nu eigenlijk een 2e vriendin nodig heb want zodra ik hond + vriendin op de foto wilde zetten had ik niemand meer om de flitser vast te houden
on-camera geprobeerd maar dat was niet mooi. Uiteindelijk maar met een elastiek aan een boomtak gehangen.....

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Erwin bedankt! Gisteren heb ik wat uitgeprobeerd met de twee rotweilers in de sneeuw, met de flitser (met een diffuser ervoor), maar dat valt nog niet mee....de resultaten waren nog niet goed. Maar met onze eigen hond (die ook tegen zwart aan is) en de bergen sneeuw die er nog liggen, krijg ik de komende dagen nog wel gelegenheid om te oefenen.

Heeft niemand antwoord op mijn vraag of ik nou juist iets ónder- of óver moet belichten bij donkere onderwerpen met witte achtergrond (zonder flitser dan)?
ajschot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2010 13:28
WoonplaatsCOLON Lelystad
CONTACTCOLON

erg mooie foto's! Leuke ogen heeft dat beesie!
Foto 1 vind ik persoonlijk wl de mooiste
7D + EF 24-105/f4.0 L IS USM + Tamron: 10-24/3.5-4.5 Di-II LD + AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF + Samyang: 8/3.5 FE + 14/2.8 IF ED UMC + 650-1300 IF MC/8-16 + EF 75-300/4.0-5.6 III + EF 50/1.8 II + EF-S 18-55 IS II + Lensbaby Composer
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Heeft niemand antwoord op mijn vraag of ik nou juist iets ónder- of óver moet belichten bij donkere onderwerpen met witte achtergrond (zonder flitser dan)?
Een camera heeft de neiging om een overwegend witte plaat te onderbelichten om zo op 18% grijs uit te komen.
Om dit te verkomen dus overbelichten, let wel op dat je highlights binnen het histogram blijven.

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar