vraag over de canon 70-300 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

bij die laatste ooievaar lijkt de scherpte achter de oooievaar te liggen. Ik zeg lijkt.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

stel dat, dat zo is (ben daar echt leek is...) wat dan te doen? terug naar Foka met de lens?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONDe lens is gewoon in het laatste bereik (200-300 mm) écht niet haarscherp hoor; heb vanalles uitgeprobeerd; ook op statief en niet bewegende onderwerpen!

In mijn topic van van de zomer staat ook nog het een en ander over deze lens. Het weglaten van het UV filter scheelde bij mij in ieder geval wel! Maar het is natuurlijk geen 70-200 f 2.8 IS USM lens........

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 90&t=81823" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ga het UV filter eraf halen en kijken wat er dan gebeurd...baal er wel van hoor, dacht werkelijk met mijn blonde hoofd een betere lens aan te schaffen in als...opvolger van de 55-250...

Als dit echt aan de lens ligt, ga ik terug naar foka en dan leg ik er nog liever een paar honderd bij voor de 70-200L lens 4.0 IS USM
Laatst gewijzigd door 1 op Judith, in totaal 13 keer gewijzigd.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

In principe zou deze lens wel betere resultaten moeten geven dan de 55-250.

http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/11" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: ik had hiervoor de 'gewone' 75-300 mm en dan is deze echt wel een voortuitgang!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik ga morgen eens wat foto's maken zonder filter erop, kijken of het scheelt..zo niet, ga ik denk even langs foka..

Even offtopic...Heb even in je topic gekeken, fijn peerd zo te zien op de foto's! Zit zelf ook in het paardenwereldje (al een kleine 32 jaar...) oefff wat klinkt dat alsof ik al heel oud ben :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zonder filter, zonder IS en op een statief gericht op een vast object.
Ben benieuwd.
Na de test niet vergeten de IS weer aan zetten :wink:
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ok, ga ik proberen!
Wel een vraagje....vanwaar de IS uitzetten als hij op statief staat? Wordt de kwaliteit van de foto slechter als de IS aan staat?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik heb ff mee zitten lezen, omdat dit objectief ook in mijn bezit is en ik ook wat aanpassingsmoeilijkheden mbt deze lens ken.
Bij mij is het echter de vraag wie aanpassingsmoeilijkheden heeft: de lens of ik! :lol:
De aangeboden foto's geven een scherpteverlies dat ik, ondanks het feit dat ik (nog) niet 100% tevreden over dit stukje glaswerk ben, wel erg groot vind. Zo ontevreden kan ik helaas niet zijn.
Ik denk dat de aangeboden tips uitsluitsel geven of het aan de lens ligt(en dat je dan uiteraard terug moet) of dat jijzelf (icm te krappe instellingen) hier debet aan bent.
Vraagje van mij: Ik heb zelf ook een UV-filter op dit objectief zitten. Heeft deze zulk een invloed op de scherpte als hier gesuggereerd wordt, of willen jullie naar een echte "nul-meting"?

@Judith: IS is een systeem dat ongewenste beweging van de fotograaf wil corrigeren.Als het toestel op statief staat valt er niets te corrigeren en het systeem wil wél corrigeren. Dus kan het systeem verkeerde correctie toepassen. Dus als er geen beweging kan zijn, het systeem uitschakelen!
De foto zo zomaar slechter kunnen worden!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een (Canon) sensor is niet gevoelig voor UV.
Het aanbevolen gebruik van een UV-filter is nu een hardnekkige overlevering uit het analoge tijdperk.

Uitsluitend tegen bescherming van vocht/stof/zand/modder zou ik een neutraal filter gebruiken.

Wil je optimale scherpte: eraf met dat filter!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Een snelle manier om er achter te komen of het aan het objectief ligt of aan de camera is het objectief op een andere body te zetten.

Voordat je de scherptetest gaat doen zal je eerst moeten controleren of de AF goed is.

_ plaats camera op statief
_ fotografeer een krant onder ee hoek van 45 graden
_ gebruik middelste AF punt, markeer de krantenregel waar op scherpgesteld is
_ werk bij uitgeschakeld IF en volle lensopening.

Bij bekijken van het fotobestand zal dezelfde regel scherp moeten zijn. Ligt dat er voor of er achter dan in er spraken van frontfocus of backfocus.

Ik heb afgelopen jaren heel veel cursisten bij mijn cursussen en workshops gehad waarbij dit puinhoop was.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

:D Dank je wel Jan. Is het dan altijd zo dat ik scherpteverlies krijg met het gebruik van een UV?
Want dat is niet aan mijn foto's te zien(vinden ook medeforummers gelet op het ontbreken van opmerkingen over de scherpte)

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Door gebruik van een filter is er een kans op extra ongewenste reflectie. Kwaliteit filter, soort licht, hoeveelheid licht en hoek lichtinval bepalen of er reflectie optreedt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Maar in principe heb je van front- en backfocus alleen écht last bij een heel geringe scherptediepte toch?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

j.jennekens schreefCOLONIs het dan altijd zo dat ik scherpteverlies krijg met het gebruik van een UV?
Ja, maar of je het "ziet" en belangrijk vindt is een tweede :wink:

In het algemeen heeft het geen invloed op de artistieke waarde van een foto.

Wel is het verstandig om bij klachten/twijfel over scherpte en scherpstelling (autofocus) het filter te verwijderen om de oorzaken te beperken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Inderdaad, testen op back of frontfocus want deze foto's zijn echt onscherp. En als er geen sprake is van back of frontfocus dan zou ik eerst eens een heel aantal foto's onder verschillende omstandigheden (dichtbij, veraf, binnen, buiten) met behulp van een statief maken. Op AV stand. Als deze niet goed zijn dan zou je pas conclusies kunnen trekken.
Voor de 70-300 IS USM had ik een 55-250 en die was echt minder hoor!

In het begin moet je dit objectief leren kennen. Dat ben ik met J. Jennekens eens. Met name in de uiterste stand is dit objectief niet altijd even goed. Maar dat staat ook wel beschreven in de diverse testen.
Ondanks de IS heb je bij dit objectief redelijk snel last van bewegingsonscherpte.

Na heel veel opnames te hebben gemaakt kan ik nu zeggen dat ik het objectief ken. Het heeft wat beperkingen maar die kun je met wat plussen en minnen aardig oplossen.

Nog niet terug gaan naar Foka. Daar lijkt mij op dit moment nog niet direct aanleiding toe. Maar wie weet heb ik het helemaal bij het verkeerde eind. Ik weet ik in elk geval wel dat het mij in het begin ook behoorlijk wat missers opleverde en door telkens te speuren naar mogelijke oorzaken kwam ik er geleidelijk achter wat ik moest doen om wel scherpe opnames te krijgen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja maar als hij niet in orde is, is met het bonnetje terug gaan naar de verkoper gewoon je recht. En als je vanavond op de correcte wijze wat voorbeelden schiet, ze hier laat zien of ze kloppen qua testen, dan kun je die resultaten meenemen en mochten ze dan zo eigenwijs zijn, dan mogen ze het even zelf laten zien.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dat spreekt voor zich, daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik alleen maar aan wil geven is dat dit objectief echt wel even wennen is. Ook ik heb ervaren dat het anders "werkt" dan de 55-250.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Vanmorgen foto's gemaakt zonder filter, niet of nauwelijk in gezoomd en het was nog steeds niet scherp...
Ben net terug van foka, die zagen het ook en hebben zonder tegenstribbelen direct een splinternieuwe lens gegeven!... hebben geen testen oid gedaan.

Zal vanavond een net gemaakte simpele foto plaatsen van een o.a eend, zo op de camera is hij 70% beter als al mijn andere foto's! De andere 30% ligt aan mezelf..ben nog een behoorlijke "rookie".
Laatst gewijzigd door 1 op Judith, in totaal 14 keer gewijzigd.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Nou, goede service in ieder geval. Ben wel benieuwd of nu je probleem opgelost is.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

dit zijn de foto's met de nieuwe lens...
en benieuwd of jullie verschil zien, ik wel :wink: Compositie heb ik even geen aandacht aan gegeven, was echt een test...
ik heb alleen bij de laatste foto het contast iets aangepast, niet aan de scherpte..
alle drie genomen op verschillende instellingen en mm..

F6,,3 1/200, ISO 640, 300mm
Afbeelding

F5, 1/200, ISO 125, 175mm
Afbeelding

F4, 1/160, ISO 250 70mm
Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar