Eerste stappen op het strobist pad, welke spullen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

Naar aanleiding van de workshop van Sugarman op de EOSdag van 2010 lijkt het mij een uitdaging om te gaan 'strobisten'.
Alleen mijn probleem, er is heel veel informatie te vinden en ik zie door de bomen het bos niet meer geloof ik.

Mijn voorlopige lijstje van wat ik nodig zou hebben hieronder, wat ik graag zou willen weten: past het bij elkaar, zijn er andere spullen te krijgen die ik (nog) niet heb gevonden? Ik geloof dattie redelijk compleet is, maar ik weet het niet zeker.

Allereerst de flitser:
een Yongnuo YN-560 (in aanvulling op de 430 EX II die ik al heb). Er zijn wel andere flitsers, maar die zijn meestal duurder en kunnen vrijwel hetzelfde voor zover ik kan zien.

Een radio trigger set (1 zender en dus 2 ontvangers minimaal):
Waarschijnlijk de Yongnuo RF-602. De Cactus v4 schijnt voor hetzelfde geld hetzelfde te doen, alleen ik lees relatief veel berichten dat de Cactus wat onbetrouwbaarder is.

Een lightstand:
Ik lees vrijwel uitsluitend over de Lumopro LP605, af en toe ook een Manfrotto Nano. Geloof dat ik hier niet zoveel anders kan :).

Nu de tricky part, een umbrella swivel:
ik zoek me rot, je hebt goedkope plastic versies, duurdere metalen versies, versies met cold-shoe, versies zonder coldshoe maar met statief aansluiting. Springen er hier ook nog merken/modellen uit of voldoet elk model wel?
Ik lees wel heel veel dat je beter een swivel met een statiefaansluiting (stud heet dat geloof ik) kan nemen. Je trigger schroef je daar toch op vast en daarbovenop zet je je flitser. Is dit inderdaad het handigste?

Als laatste (volgens mij) de umbrella:
Er is heel veel keus. Ik krijg het gevoel dat de meeste mensen met een shoot-through umbrella werken, maar zijn er daar nog verschillen in kwaliteit of zo?

Zo, een heel verhaal, maar misschien dat jullie me een beetje kunnen helpen met dit lijstje aan spullen om mee te beginnen.

Thanks alvast,
Martien
I don't have a solution, but I admire the problem
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Hm.. klinkt interesant, neem hier even een abonnementje op.

Ben ook net met "strobisten" begonnen. Ben inmiddels in bezit van de Yongnuo RF-602, 1 zender en 2 ontvangers. En dat bevalt goed, nog geen missers gehad.
Als flitser heb ik een 22 jaar "oude" Soligor 42 DA flitser. Deze is geheel manueel instelbaar. En zo komt hij na al die jaren weer eens uit de kast.
Als 2e flitser heb ik een Canon 420EX, helaas is deze helemaal niet manueel instelbaar. Moet nog kijken wanneer ik die nuttig kan gebruiken.

Over het gebruik van de paraplu ben ik ook erg benieuwd. Ik heb laatst een velletje A4 losjes over de flitser heen geplakt, dit zorgde ook al voor een redelijk difuus beeld.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
Mart B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2010 12:27
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik had altijd metalen swivels, lekker stevig!

Paraplu's zijn er in heel veel maten en soorten, bijv de witte (doorschijn), de zilvere reflextie, de goude reflextie...
50 cm tot 100 + cm ...
Zoveel kosten die dingen niet... lekker proberen en op internet zijn genoeg plaatjes te vinden wat ze doen qua licht...
google is je vriend...


Qua triggers, ik heb altijd cactussen gebruik! zo af en toe is ene misfire!
Maar ik schiet nu met de elinchrom skyport, en nog steeds heb je 1 x in de 100 foto's een misfire... dat blijft nou eenmaal het nadeel van draadloos werken...
Als je nooit misfires wil hebben moet je met een sync kabel gaan werken, maar dan moet je weer uitkijken dat hij niet uit je camera valt...

Of te wel... gewoon cactus of Yongnuo halen, maakt volgens mij niet zoveel uit..

Qua lightstands, je kan ook goedkope falcon eyes nemen..., a la 25 euro bij de Kamera-express/cameranu/ enz...
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Lijstje lijkt me redelijk compleet om mee te beginnen.
Eventueel nog een setje kleuren gells voor over je flitsers. Kan je kant en klaar kopen, maar ik heb ze gewoon zelf geprint.
De laser kleuren printer op het werk gebruikt en dan geprint op een aantal van die oude overhead-sheets

Verder gebruik ik:
Flitsers : 580EX II, YN560, YN460-II
Let op dat de YN460-II geen zoom-kop heeft! Vindt ik persoonlijk wel een gemis

Lampstatieven:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... atief.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... atief.html

Eerste is lekker klein en licht van gewicht. Prima voor binnen. De 2e is wat steviger/zwaarder en beter geschikt om ook buiten te gebruiken

Als swivel gebruik ik deze. Voelt wel wat goedkoop aan, maar voldoet verder prima voor mij
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... l-n-3.html

Als triggers gebruik ik de cactus V4. Nog geen missers mee gehad. Wel irritant is het batterijenklepje wat steeds eraf valt.
Uiteindelijk een stukje plakband erop gedaan.

Verder een aantal paraplu's in verschillende maten, zowel shoot-through als reflectie en een hand-held reflector
Snoots & grids heb ik zelf gemaakt m.b.v karton, zwarte rietjes en zwarte gaffer tape

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
FYE
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2010 23:11
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

voor de umbrella swivel gebruik ik de LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe deze is van staal/aluminium is in mijn ogen toch iets steviger dan plastic.

als lightstand kun je voor de LumoPro LP604 5-sect. Stand gebruiken deze is dacht ik een stuk goedkoper dan die van Manfrotto, maar hij is ook van staal/aluminium
zelf vind ik ze prettig werken omdat ze heel klein opvouwen, maar ze zijn niet heel erg stabiel. Als je buiten bent en het waait een beetje gebruik ik liever een iets grotere lightstand
eentje van Falcon Eyes bijv.

Wouter.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Lightstand ? Met een voetje onder de flitsers (in mijn geval Sigma's) op een normaal statief parkeren, en schieten maar..... Normaal toestelstatief is toch altijd weer steviger (idd, ivm wind e.d.) ?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Bij cameratools.nl heb je mooie starterpakketten van lumepro. Zelf heb ik daar een set gekocht meet lightstand, swifel, shoottrough umbrella met zwarte cover om er een reflecterende van te maken en een cactusset, dit alles voor 110 euro. Deze set hebt je ook incl. Flitser en extra ontvanger voor de cactus. Kijk maar op Hun site en kijk bij het hoofdstuk "strobist"
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ook ik heb een tijdje geleden de eerste (voorzichtige) stappen gezet, met een echte basic set.

Hier staat de topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... no#p936763" onclick="window.open(this.href);return false;

Inmiddels razend enthousiast en ook vorige week als tweede flitser de YN560 besteld. Hoop dat deze nog voor de Kerst binnen komt, want ik wil deze graag uittesten bij een optreden van een klein koor in een klein kerkje.
Gebruik nog steeds een oud fotostatief als lampenstatief, maar het voldoet nog steeds.
Ben benieuwd wat het worden gaat.
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

Wheely schreefCOLONMet een voetje onder de flitsers (in mijn geval Sigma's) op een normaal statief parkeren, en schieten maar
Voetje heb ik voor mijn 430 EX II, maar ik heb statieven tekort :).
Ik denk ook dat een gewoon statief heel vaak te kort zal zijn, gaat denk ik tot maximaal 180cm of zo. Ik denk dat je soms je licht wel hoger wilt hebben.
I don't have a solution, but I admire the problem
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

FYE schreefCOLONvoor de umbrella swivel gebruik ik de LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe deze is van staal/aluminium is in mijn ogen toch iets steviger dan plastic.
Okay duidelijk, wat ik me alleen afvraag, wat is nou handiger of beter. Een swivel met of juist een zonder shoe?? Zonder lijkt me makkelijker met je receiver, die heeft toch al een statiefaansluiting.
I don't have a solution, but I admire the problem
Gebruikers-avatar
Biite
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 06:31

bobvanduin schreefCOLONBij cameratools.nl heb je mooie starterpakketten van lumepro.
Was me ook al opgevallen. Ook fotoshopaalten.nl heeft aardig wat spullen. Ik ga eens rondneuzen bij deze shops.
I don't have a solution, but I admire the problem
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Ik heb nu 2 verschillende swivels, degene uit mijn eerste post en nu ook deze: http://cgi.ebay.com/Flash-Shoe-Umbrella ... 3a5c96439b" onclick="window.open(this.href);return false; van metaal.

Beide zijn goed en voor nog geen 5 euro thuis bezorgd.
Gebruikers-avatar
Superbruud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 21:42
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Mijn aanraders
LP160 flash (heb er twee) niet duur en krachtig
Calumet swifel's metaal ook 2x (twee soorten draad voor bevestiging statief)
In combi met 2x konig 3poot statief waar de kop af kan, daar kan dan weer de swifel op (driepoot handig voor buiten shoots)
Twee doorschiet paraplu's a 85 cm (Klein passen daarom in rugtas)

Mijn afraders
Cactus zelfs met de antenne mod (binnen een 6/10 raak, buiten een ramp).
Paul c Buff cyber syncs, was nu gegaan voor de phottix atlas. (cyber syncs niet verkrijgbaar in NL zijn wel super)

Gr
Ruud
Die van mij zegt Klik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Superbruud, Cactus V2 misshien ja, maar de V4 versie is zeker meer dan voldoende. Ik vind dat je wel appels met peren vergelijkt, een set van 2 Phottix voor 150 euro of 1 set van Cactus voor 30 euro.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Superbruud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 21:42
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ligt er aan als je buiten foto's wil gaan maken dan komen ze echt tekort.
En niet echt appels en peren maar meer elstar - granny smith (ff de zure doorbijten).

gr
Ruud
Die van mij zegt Klik.
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb slechte ervaringen met de Cactus V4.
1 zender en 2 ontvangers, maar 1 ontvanger maakt bijna geen contact waardoor hij eigenlijk onbruikbaar is. De ander doet het wel, maar alleen als er echt super volle, nieuwe batterijen in zitten en anders niet.

Iemand nog tips voor een goed en niet te duur alternatief?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Superbruud schreefCOLONLigt er aan als je buiten foto's wil gaan maken dan komen ze echt tekort.
En niet echt appels en peren maar meer elstar - granny smith (ff de zure doorbijten).

gr
Ruud
Granny Smith is niet 5x duurder dan Elstar.
Ik vind 30 meter buiten meer dan voldoende, wat precies de afstand is dat k succesvol haal.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Superbruud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 21:42
WoonplaatsCOLON Rotterdam

@ Bobvanduin, echt halen ze 30 meter >8uit10? Dan heb jij inderdaad een superdeal ik niet met mijn V2's.

@ Lygun, de volgende stap in mijn ogen is phottix, cyber syncs, pixel en radio popper jr.. Het is dan twee drie keer zo duur maar wel de helft van PW's

Gr.
Ruud
Die van mij zegt Klik.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Lygun schreefCOLONIk heb slechte ervaringen met de Cactus V4.
1 zender en 2 ontvangers, maar 1 ontvanger maakt bijna geen contact waardoor hij eigenlijk onbruikbaar is. De ander doet het wel, maar alleen als er echt super volle, nieuwe batterijen in zitten en anders niet.

Iemand nog tips voor een goed en niet te duur alternatief?
heb zelf deze: http://cgi.ebay.nl/iSHOOT-PT-04-A-Wirel ... 3a5f93bf5e" onclick="window.open(this.href);return false;

hebben mij nog nooit teleurgesteld! betaalbaar en gratis verzending ook nog!

succes
Canon
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLONheb zelf deze: http://cgi.ebay.nl/iSHOOT-PT-04-A-Wirel ... 3a5f93bf5e" onclick="window.open(this.href);return false;
hebben mij nog nooit teleurgesteld! betaalbaar en gratis verzending ook nog!
succes
Deze lijken verdomd veel op de Yongnuo RF602

Heb onlangs de falcon eyes set FAGBK aangeschaft met o.a. een kleine softbox ( 25x25). Deze valt mij erg tegen qua constructie. Krijg het doek in het geheel niet strak. De andere onderdelen zie er goed en degelijk uit en denk ik ook veel plezier van te krijgen.

Voor het complete assortiment van Yongnuo kijk HIER
Allemaal te koop via Ebay.com.
Groeten, Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar