Een paar foto's van mijn vrouw (graag wat adviezen )

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
gerald nijverdal
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2010 15:00

Afbeelding
1. ( Canon EOS 1000D met lens 70-250mm IS F5.6 ISO 200 )

Afbeelding
2. ( Canon 1000D met lens 18-55mm F4.5 ISO 800 )

Afbeelding
3. ( Canon 1000D met lens 18-55mm F5.6 ISO 400 )

Afbeelding
4. (Canon 1000D met lens 18-55mm F5.6 ISO 400)

Dit zijn een paar foto's die ik gemaakt heb van mijn vrouw,er is helmaal nog niks aan de foto's bewerkt ofzo. Ik wil later als ik wat beter de camera onder controle heb wat meer shoots van mijn vrouw maken,zouden jullie mij wat adviezen kunnen geven waar ik vooral op moet letten. En ook met achtergronden omdat ze blond is.
Laatst gewijzigd door 2 op gerald nijverdal, in totaal 11 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Allereerst: ik ben niet zo van de portretten, dus beschouw mijn opmerkingen maar als goedbedoeld van een kritische kijker.

#1: vind ik de spontaanste van de serie. Je vrouw lacht en komt daardoor vriendelijk over.
#2: de achtergrond vind ik wel erg storend en niet passen bij een portret van een mooie vrouw. Belichting is wel warmer.
#3: hard flitslicht maakt een vlak portret, bovendien staat er veel achter- zijgrond op.
#4: weer een harde frontale flits, die het geheel geen goed doet. De achtergrond stoort minder dan bij 3.

In het algemeen: of de achtergronden bij brunettes en blondines nou zoveel verschillen??
En jammer dat alle exif gegevens uit de foto's verdwenen zijn.
Gebruikers-avatar
wiepko lubbers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2009 21:25
WoonplaatsCOLON Wieringermeer

De opmerkingen van Gabriel over de achtergrond en het harde flitslicht, sluit ik mij graag bij aan.
Verder maak je de compositie wat mooier door het onderwerp minder centraal te zetten. Ook kan een groter diafragma een enorme bijdrage opleveren in positieve zin.
Succes!!
Vr.gr. Wiepko
Kijken is nog niet altijd alles zien. Fotograferen is vastleggen wat je ziet.
gerald nijverdal
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2010 15:00

@ Gabriel bedankt voor je reactie, en het klopt wat je zegt bij foto 2.Maar deze foto heeft een medewerker van een fotozaak in Den Ham gemaakt,hij wou het toestel van ons even uit proberen(en vroeg of mijn vrouw even "slachtoffer" wou zijn.) En ook met en zonder flits en met welke lens de foto's mooi werden (een 18-55mm of 70-250mm) Deze fotonr.2 is met de 18-55mm gemaakt. Vandaar die achtergrond,maar je hebt helemaal gelijk
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Foto 1 is een hele fraaie foto! De schaduw op de voorgrond is jammer!
Foto 2 heeft m.i. een verkeerde WB. Als je in RAW geschoten hebt kun je dit gemakkelijk corrigeren!
De foto oogt veel te geel. Zelfs het jasje heeft een gelige zweem!
De twee andere foto's hebben geen mooie lichtbalans door de flits en staan erg centraal geplaatst. Als het hoofdonderwerp(in dit geval jouw echtgenote) in de foto komt(vanuit een hoek oid) maakt dat de foto een stuk spannender!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Mooi dat je om wat feedback vraagt. Hopelijk heb je na alle reacties (uiteindelijk) ook wat tips meegekregen waar je in het vervolg wat mee kan.
- Als een medewerker de foto #2 heeft gemaakt dan begrijp ik niet helemaal waarom je hem geplaatst hebt. De foto is inderdaad te geel en een achtergrond waar je op een fotobeoordelingsforum, terecht, kritiek op zult krijgen. Dit soort foto's is meer geschikt voor een kijker die de gefotografeerde persoon in kwestie kent en wat minder voor een neutrale kijker.
- Voor fotografie op lokatie zou ik blijven kiezen voor jouw 70-250mm objectief. Met hoger mm's krijg je namelijk meer verschil in de DOF (gebied op foto dat scherp is) en heb je dus een mooi zachte achtergrond (als je de exif onder de foto zet is het ook prettig als de uiteindelijke MM's en F getal waarop gefotografeerd is neergezet wordt).
- Foto 1 had je nog iets meer naar beneden kunnen maken zodat de handen er net binnen vallen en de bovenkant ongeveer aansluit bij haar hoofd.
- Foto 3 en 4 is (vaak) mooier als bij een dergelijke pose de vrije ruimte wat rechts van het onderwerp ligt. Dus jouw vrouw meer links in de foto plaatsen.
- Bij foto 3 en 4 vind ik de achtergrond niet zo interessant (zie m'n opmerking over de keuze vh objectief). De sprietjes in de voorgrond op foto 3 storen wat en de achtergrond voegt weinig toe. Als je echter je vrouw een paar meter naar voren had gehaald en haar dan in dezelfde pose had gefotografeerd dan had je een wazige achtergrond gekregen met die stengels. En dat is, vind ik, veel leuker om naar te kijken.

Ik heb het nu alleen maar gehad over jouw verbeterpunten zonder in te gaan op wat ik wel goed vind. Dat hoort eigenlijk niet bij positieve feedback, maar hopelijk waardeer je m'n goede bedoelingen :-)

Groet en succes!
Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Foto 1 is leuk en lekker spontaan, qua achtergrond en belichting het beste.

Foto 2, 3 en 4 vindt ik te centraal in het midden staan.
Probeer volgende keer evt. ook foto's te maken zonder flits, dit maakt het erg vlak.

Verder zou ik zeggen, probeer veel, experimenteer en probeer er veel lol in te hebben.
Ook is het fijn als je vrouw iedere keer als model wil staan, hoef ik hier niet te proberen, daar zijn ze me nu al moe :P
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar