Heb inmiddels tweede concertshoot gehad, veel raad en adviezen gekregen vanuit het forum, geweldig. Ben met 50mm f1.8 en 90 mm Tamrom aan de gang geweest, niet echt goede resultaten, ligt aan mij maar ik denk ook wel aan objectief keuze en onwennig met andere instellingen. Heb na mijn eerste shoot veel geleerd en zoals gezegd op basis van het resultaat veel tips. Heb vrijdag mijn tweede shoot, Alan Parsons Live Project. Had toestemming om tijdens de eerste 3 nummers te shooten op zijkant podium. Met alle kennis en tips toch weer teleurgesteld, weer onzuiver/bewogen. Hogere sluitertijd geprobeerd etc. etc. iets gerommeld met diafragma van 1.8 tot 2.4, iets met ISO van 800 tot 1000 maar.....sh** weer niet wat ik wilde. Geen rete zuivere headshots, terwijl ik 3 meter bij de beste man vandaan stond
Wil graag eens van de medeforum leden een canon Tele objectief advies horen, een lichtgevoelig tele objectief. Heb 19 december weer een uitnodiging voor een concertshoot en wil een goed objectief gaan huren...maar welke? En welke is betaalbaar of redelijk goed 2de hands verkrijgbaar.
Wie heeft er advies? En als het dan niet lukt.....blijft het bij mijn modellen werk en interieur/design fotografie, maar als amateur muzikant wil ik gewoon een goede concert shoot kunnen doen
ps. Nog even voor de duidelijkheid, heb onwijs goede adviezen gekregen van forumleden op mijn vraag voor algemene adviezen voor concert shoots. Geweldig om deel te zijn van zo'n actief forum met waardevol advies
Concert fotografie
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- b-Arthouse
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 100
- GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
- WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
- CONTACTCOLON
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Jammer dat het weer niet gelukt is.
Zonder plaatjes is het lastig oordelen waar het probleem zit, maar ik gok toch nog op bewegingsonscherpte.
Wat de telezooms betreft; Alle zooms beginnen minimaal bij F2.8! Dus je sluitertijd gaat verder omhoog.
Je komt dus wel dichterbij, maar het wordt zeker niet eenvoudiger.
Nog los van het feit dat met meer lengte/gewicht de kans op bewegingsonscherpte ook nog groter wordt.
Met de 50mm zou het toch echt moeten kunnen lukken hoor. Ik zou het gewoon nog eens proberen.
Het is echt een kunst hoor, veel zaken om rekening mee te houden.
Maar het jezelf niet te moeilijk. Begin eens op een moment dat er veel licht is en weinig actie.
En zo langzaam opbouwen. Oefening baart kunst.
En schroom niet om eens 1600 iso te gebruiken!
Beter wat ( deels weg te werken) ruis in je plaat dan geen plaat!
Zonder plaatjes is het lastig oordelen waar het probleem zit, maar ik gok toch nog op bewegingsonscherpte.
Wat de telezooms betreft; Alle zooms beginnen minimaal bij F2.8! Dus je sluitertijd gaat verder omhoog.
Je komt dus wel dichterbij, maar het wordt zeker niet eenvoudiger.
Nog los van het feit dat met meer lengte/gewicht de kans op bewegingsonscherpte ook nog groter wordt.
Met de 50mm zou het toch echt moeten kunnen lukken hoor. Ik zou het gewoon nog eens proberen.
Het is echt een kunst hoor, veel zaken om rekening mee te houden.
Maar het jezelf niet te moeilijk. Begin eens op een moment dat er veel licht is en weinig actie.
En zo langzaam opbouwen. Oefening baart kunst.
En schroom niet om eens 1600 iso te gebruiken!
Beter wat ( deels weg te werken) ruis in je plaat dan geen plaat!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
TS heeft hier een serie staan van zijn vorige optreden dat hij heeft gefotografeerd: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 51&t=86740
Wat is je budget straks? Ik kan nu wel roepen dat een 70-200 f2.8 IS ISM II jou goed vooruit gaat helpen, maar als je die nu gaat huren en blijkt dat hij eigenlijk onbetaalbaar is voor jou portemonnee heb je daar weinig aan.
Houd er echter wel rekening mee dat concertfotografie vraagt om lichtsterkte en dat dat duur is.
Wat is je budget straks? Ik kan nu wel roepen dat een 70-200 f2.8 IS ISM II jou goed vooruit gaat helpen, maar als je die nu gaat huren en blijkt dat hij eigenlijk onbetaalbaar is voor jou portemonnee heb je daar weinig aan.
Houd er echter wel rekening mee dat concertfotografie vraagt om lichtsterkte en dat dat duur is.
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
De vorige serie had ik gezien Geert. En ook al commentaar op gegeven...
Net als op zijn vraag vooraf om wat tips.
Ik vraag me af of hij niet té kritisch is. Die andere serie kan met wat bewerking echt nog wel beter worden.
Vandaar de vraag naar wat resultaten van deze laatste shoot.
En de 70-200 2.8 IS II is ongetwijfeld een prachtige lens. Zeker in handen van een geoefend gebruiker.
Maar ik denk dat 1800 euro meer is dan nu zijn hele set bij elkaar...
En zoals gezegd, als de basis (nog) niet goed is maakt het stilhouden van een bakbeest als deze het er zeker niet makkelijker op...
Nog los van het feit dat de sluitertijden niet korter gaan worden ten opzichte van een 1.8.
Net als op zijn vraag vooraf om wat tips.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik vraag me af of hij niet té kritisch is. Die andere serie kan met wat bewerking echt nog wel beter worden.
Vandaar de vraag naar wat resultaten van deze laatste shoot.
En de 70-200 2.8 IS II is ongetwijfeld een prachtige lens. Zeker in handen van een geoefend gebruiker.
Maar ik denk dat 1800 euro meer is dan nu zijn hele set bij elkaar...
En zoals gezegd, als de basis (nog) niet goed is maakt het stilhouden van een bakbeest als deze het er zeker niet makkelijker op...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
- b-Arthouse
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 100
- GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
- WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
- CONTACTCOLON
Bedankt voor jullie reacties, ben wat foto's aan het bewerken. Over het algemeen bewegingsonscherpte....behoorlijk zelfs. Heb ze eerst door DxO Optics Pro 6 gehaald, nog wat veel ruis. Zal er na bewerking wat plaatsen. mijn 50 mm f1.8 is wel de Fantastic Plastic, 80,-- euri in Singapore, dus niet de beste kwaliteit.
Probeer er snel wat te plaatsen
(MOD, kan ik dat in dit topic doen? of heb liever ergens anders)
Probeer er snel wat te plaatsen
(MOD, kan ik dat in dit topic doen? of heb liever ergens anders)
- b-Arthouse
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 100
- GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
- WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
- CONTACTCOLON
Nee, is een andere serie
gr
Bart
gr
Bart
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
Wel van dezelfde avond? Zo ja, dan toch hetzelfde topic. Zo niet, dan een nieuw topic. Wanneer je wilt dat andere ook zich eens uitleven met nabewerking op jou foto's (kan leerzaam zijn) dan is de work-in-progress-sectie het juiste gedeelte om een nieuw topic in aan te maken: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=28
- b-Arthouse
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 100
- GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
- WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
- CONTACTCOLON
Ook niet van dezelfde avond, was een ander concert. Vorige was Vannstein, deze is Alan Parsons. Misschien is inderdaad work in progress een goede optie
Thx
Gr
Bart
Thx
Gr
Bart
- -Gaby-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 154
- GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
- WoonplaatsCOLON Hilversum
Wat je misschien kan overwegen is de Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM.
Deze komt bij veel tests beter uit de verf dan de Canon f/1.4 variant.
Denk haast wel dat de AF van deze Sigma een stuk sneller is dan de 'plastic fantastic' en je hebt f/1.4 wat een iets snellere sluitertijd oplevert dan de 50mm f/1.8
Concert fotografie is naar mijn idee 1 van de moeilijkste takken van deze mooie hobby, kan alleen maar zeggen... practise makes perfect! Ik ben er zelf ook nog lang niet en ben nog altijd jaloers op de mooie platen die hier op het forum voorbij komen! :p
Deze komt bij veel tests beter uit de verf dan de Canon f/1.4 variant.
Denk haast wel dat de AF van deze Sigma een stuk sneller is dan de 'plastic fantastic' en je hebt f/1.4 wat een iets snellere sluitertijd oplevert dan de 50mm f/1.8
Concert fotografie is naar mijn idee 1 van de moeilijkste takken van deze mooie hobby, kan alleen maar zeggen... practise makes perfect! Ik ben er zelf ook nog lang niet en ben nog altijd jaloers op de mooie platen die hier op het forum voorbij komen! :p
- annoh
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 718
- GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
- WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
- CONTACTCOLON
je zou eens goed de gemaakte concertfoto's moeten gaan analyseren.
Letten op o.a.:
Scherpte. Onscherp door trilling, bweging of slechte AF?
Ruis. Welke ISO haal je bij optimale bewerking?
Compositie. Krijg je een mooiere compo met andere beeldhoek?
Zonder je analyse afgewacht te hebben, hen je wel eens gedacht aan een (gebruikte) 100 mm/2.0 of een 85 mm/1.8?
Letten op o.a.:
Scherpte. Onscherp door trilling, bweging of slechte AF?
Ruis. Welke ISO haal je bij optimale bewerking?
Compositie. Krijg je een mooiere compo met andere beeldhoek?
Zonder je analyse afgewacht te hebben, hen je wel eens gedacht aan een (gebruikte) 100 mm/2.0 of een 85 mm/1.8?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
- b-Arthouse
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 100
- GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 22:49
- WoonplaatsCOLON regio Haarlemmermeer
- CONTACTCOLON
ps. er staan op mijn hyves meer afbeeldingen en o.a. 15 afbeeldingen die hier ook het forum staan van mijn voorgaande concert shoot. Ik kan niet echt beoordelen of ik beweging/ trilling / slechte AF heb. Dat is de 60.000 $ vraag voor mij.
Heb begrepen van een aantal forumleden dat 50 mm f1.8 het echt moet zijn.
http://b-arthouse.hyves.nl
Heb begrepen van een aantal forumleden dat 50 mm f1.8 het echt moet zijn.
http://b-arthouse.hyves.nl
- sven2912
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1745
- GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
- WoonplaatsCOLON Nijmegen
B-arthouse,
de foto's op je hyves vind ik totaal niet tegenvallen! de 50 f1.8 is een heerlijk scherp lensje (wel het diafragma lichtjes knijpen!
het formaat van de foto's is welliswaar niet zo groot. maar ze zien er toch vlijmscherp uit? misschien kun je ergens wat grotere foto's posten voor een betere beoordeling?
Gr Sven
de foto's op je hyves vind ik totaal niet tegenvallen! de 50 f1.8 is een heerlijk scherp lensje (wel het diafragma lichtjes knijpen!
het formaat van de foto's is welliswaar niet zo groot. maar ze zien er toch vlijmscherp uit? misschien kun je ergens wat grotere foto's posten voor een betere beoordeling?
Gr Sven
Canon
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
b-Arthouse,
Deze lens hunt vaak, trage AF, op diafragma f1.8 onbruikbaar enz. enz. En handmatig scherpstellen is bijna ondoenlijk en een gekloot van niks, omdat steeds het scherpte gebied veranderd; en met f1.8 heb je al niet zo'n groot scherpte bereik...
Een 50mm lens die wel goed voldoet, is de "Sigma 50mm f/1.4 HSM". En wil je helemaal top, dan kom je op de "Canon EF 50mm f/1.2 USM".
Nog een tip: Waarom niet hoger dan 800 a 1000 ISO? Als de situatie erom vraagt, dan moet je gerust hoger gaan. Stel dan gerust 1600, 3200 of zelfs 6400 ISO in. Dit alles, om nog met een acceptabele sluitertijd uit de hand te kunnen fotograferen en om nog enigzins de beweging van de artiest te kunnen bevriezen.
Benny
Vergeet het maar!Heb begrepen van een aantal forumleden dat 50 mm f1.8 het echt moet zijn.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Deze lens hunt vaak, trage AF, op diafragma f1.8 onbruikbaar enz. enz. En handmatig scherpstellen is bijna ondoenlijk en een gekloot van niks, omdat steeds het scherpte gebied veranderd; en met f1.8 heb je al niet zo'n groot scherpte bereik...
Een 50mm lens die wel goed voldoet, is de "Sigma 50mm f/1.4 HSM". En wil je helemaal top, dan kom je op de "Canon EF 50mm f/1.2 USM".
Nog een tip: Waarom niet hoger dan 800 a 1000 ISO? Als de situatie erom vraagt, dan moet je gerust hoger gaan. Stel dan gerust 1600, 3200 of zelfs 6400 ISO in. Dit alles, om nog met een acceptabele sluitertijd uit de hand te kunnen fotograferen en om nog enigzins de beweging van de artiest te kunnen bevriezen.
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dark_Angelus
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 328
- GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2010 15:32
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Ik had je vorige keer al wat dingen via de PM geadviseerd en eens kijken of we in dit topic weer wat verder gaan komen.
Merk dat veel mensen nu op die 50mm lens gaan zitten, tuurlijk is het niet een hele beste lens qua snelheid focus maar opzich een prima lensje om wat dingen mee te gaan proberen. Daarbij mocht je echt gaan investeren in een lens ga dan eens kijken richting een 35mm 2.0 van Canon. Met een 50mm kom je vaak uit op halve ledematen ed. Anders is een zoomlens natuurlijk ook een optie, veel gebruikte lenzen zijn natuurlijk de 24-70 & 70-200. De 16-35 kom ik ook geregeld tegen maar is met name interessant bij grote shows met spectaculaire visuals.
Over het ISO verhaal, geroepen wordt om maar lekker hoog te gaan zitten, ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als jij met een 1/160 sluitertijd, op 2.8 - 3.5 goed zit met een ISO van tussen de 800 - 1600 daar lekker op blijven hangen. Tuurlijk is het soms interessanter om omhoog te gooien en kijken hoever je je sluiter kan veranderen. Maar zeker als je een wat beginnende / oudere camera hebt is hogere ISO niet altijd beter.
Al met al, gewoon veel doen![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Merk dat veel mensen nu op die 50mm lens gaan zitten, tuurlijk is het niet een hele beste lens qua snelheid focus maar opzich een prima lensje om wat dingen mee te gaan proberen. Daarbij mocht je echt gaan investeren in een lens ga dan eens kijken richting een 35mm 2.0 van Canon. Met een 50mm kom je vaak uit op halve ledematen ed. Anders is een zoomlens natuurlijk ook een optie, veel gebruikte lenzen zijn natuurlijk de 24-70 & 70-200. De 16-35 kom ik ook geregeld tegen maar is met name interessant bij grote shows met spectaculaire visuals.
Over het ISO verhaal, geroepen wordt om maar lekker hoog te gaan zitten, ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als jij met een 1/160 sluitertijd, op 2.8 - 3.5 goed zit met een ISO van tussen de 800 - 1600 daar lekker op blijven hangen. Tuurlijk is het soms interessanter om omhoog te gooien en kijken hoever je je sluiter kan veranderen. Maar zeker als je een wat beginnende / oudere camera hebt is hogere ISO niet altijd beter.
Al met al, gewoon veel doen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Canon EOS 1Ds Mark III, Canon 70-200 f/2.8L IS II USM, Canon 24-70 f/2.8L USM, Canon 50mm F1.8
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Dark_Angelus,
Uiteraard, maar als jij al op een sluitertijd van 1/15de zit bij een ISO van 1600, dan lijkt mij dat je je ISO-waarde verhoogt naar 3200 ISO om op een sluitertijd van 1/30ste te komen, of zelfs naar 6400 ISO verhogen om op 1/60ste sluitertijd te komen.
Tuurlijk is het wel zo, dat je ISO ook niet onnodig omhoog moet schroeven. Daar ben ik zeker mee eens. Echter, als ik zie dat sommigen in low light (zonder flits) situaties door blijven fotograferen met een ISO van 400 bij een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/10de uit de hand of in ieder geval langer dan 1/30ste, dan krap ik mij toch figuurlijk achter de oren of men wel beseft waar ze mee bezig zijn.
Benny
Over het ISO verhaal, geroepen wordt om maar lekker hoog te gaan zitten, ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als jij met een 1/160 sluitertijd, op 2.8 - 3.5 goed zit met een ISO van tussen de 800 - 1600 daar lekker op blijven hangen.
Uiteraard, maar als jij al op een sluitertijd van 1/15de zit bij een ISO van 1600, dan lijkt mij dat je je ISO-waarde verhoogt naar 3200 ISO om op een sluitertijd van 1/30ste te komen, of zelfs naar 6400 ISO verhogen om op 1/60ste sluitertijd te komen.
Tuurlijk is het wel zo, dat je ISO ook niet onnodig omhoog moet schroeven. Daar ben ik zeker mee eens. Echter, als ik zie dat sommigen in low light (zonder flits) situaties door blijven fotograferen met een ISO van 400 bij een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/10de uit de hand of in ieder geval langer dan 1/30ste, dan krap ik mij toch figuurlijk achter de oren of men wel beseft waar ze mee bezig zijn.
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nieuwerf.nl
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 51
- GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40
Helemaal mee eens. Ik gebruik de zoom combi die hier genoemd wordt. De 24-70 gebruik ik zelf het vaakst.Dark_Angelus schreefCOLONIk had je vorige keer al wat dingen via de PM geadviseerd en eens kijken of we in dit topic weer wat verder gaan komen.
Merk dat veel mensen nu op die 50mm lens gaan zitten, tuurlijk is het niet een hele beste lens qua snelheid focus maar opzich een prima lensje om wat dingen mee te gaan proberen. Daarbij mocht je echt gaan investeren in een lens ga dan eens kijken richting een 35mm 2.0 van Canon. Met een 50mm kom je vaak uit op halve ledematen ed. Anders is een zoomlens natuurlijk ook een optie, veel gebruikte lenzen zijn natuurlijk de 24-70 & 70-200. De 16-35 kom ik ook geregeld tegen maar is met name interessant bij grote shows met spectaculaire visuals.
Over het ISO verhaal, geroepen wordt om maar lekker hoog te gaan zitten, ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als jij met een 1/160 sluitertijd, op 2.8 - 3.5 goed zit met een ISO van tussen de 800 - 1600 daar lekker op blijven hangen. Tuurlijk is het soms interessanter om omhoog te gooien en kijken hoever je je sluiter kan veranderen. Maar zeker als je een wat beginnende / oudere camera hebt is hogere ISO niet altijd beter.
Al met al, gewoon veel doen
- Frank64
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4126
- GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
- WoonplaatsCOLON Weert
Volgens mij wordt dit een kwestie van de bomen en het bos.
Essentie van de 1e topic was de vraag welk bestaand materiaal te gebruiken voor een 1e schoot.
Vandaar dat de 50 mm toen door mijzelf en anderen vanwege de 1.8 uit die keuze werd aanbevolen als beste keuze gezien de lichtsterkte.
Tuurlijk zijn er lichtsterkere en.of lenzen die sneller scherpstellen, maar dat was de vraag toen niet.
Het zal hem echt meer zitten in oefening en techniek. Dus veel proberen, spelen met ISO en sluitertijden de combinatie daarvan etc. Een schoot bestaat vaak uit veel meer slechte pogingen dan de enkele getoonde goede resulaten.
Daar wordt nogel eens aan voorbij gegaan waardoor het te makkelijk wordt geschetst.
Mocht je na ervaring opdoen betere resultaten boeken en zelf meer tevreden raken (én het nog steeds leuk vinden ook) kun je altijd nog denken aan een upgrade. Maar beter materiaal maakt nu eenmaal lang niet altijd betere platen zonder juiste kennis vooraf.
Dat is eigenlijk de strekking van tips die ik geef. Als fotografie zo simpel was dat het op te lossen is door aleen aanschaf van dit of dat was er geen specialisatatie (nodig) binnen de fotografie.
En waarschijnlijk ook geen keuze in materiaal (nodig) ook trouwens...![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Essentie van de 1e topic was de vraag welk bestaand materiaal te gebruiken voor een 1e schoot.
Vandaar dat de 50 mm toen door mijzelf en anderen vanwege de 1.8 uit die keuze werd aanbevolen als beste keuze gezien de lichtsterkte.
Tuurlijk zijn er lichtsterkere en.of lenzen die sneller scherpstellen, maar dat was de vraag toen niet.
Het zal hem echt meer zitten in oefening en techniek. Dus veel proberen, spelen met ISO en sluitertijden de combinatie daarvan etc. Een schoot bestaat vaak uit veel meer slechte pogingen dan de enkele getoonde goede resulaten.
Daar wordt nogel eens aan voorbij gegaan waardoor het te makkelijk wordt geschetst.
Mocht je na ervaring opdoen betere resultaten boeken en zelf meer tevreden raken (én het nog steeds leuk vinden ook) kun je altijd nog denken aan een upgrade. Maar beter materiaal maakt nu eenmaal lang niet altijd betere platen zonder juiste kennis vooraf.
Dat is eigenlijk de strekking van tips die ik geef. Als fotografie zo simpel was dat het op te lossen is door aleen aanschaf van dit of dat was er geen specialisatatie (nodig) binnen de fotografie.
En waarschijnlijk ook geen keuze in materiaal (nodig) ook trouwens...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
- Nieuwerf.nl
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 51
- GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40
Dat ook geheel in lijn met 1 van de antwoorden die ik in het eesrte topic al eens gaf. Ik heb vrij lang met een Samsung gedaanmet een 24-300 (oid) lens die maximaal f3.5 aan kon. Dit inklusief een bak ruis. Materiaal is niet de oplossing, oefening wel. Materiaal kan wel een grote stap vooruit makkelijker maken.
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Helaas komt het niet zo vaak voor dat je bij iso 800 kunt schieten, maar als dat het geval is, is het wel feestDark_Angelus schreefCOLON Al met al, gewoon veel doen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oh ja en vooral veel doen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')