Vraag over continuous lighting

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jeroengerssen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 13:30

Graag ondersteuning bij de volgende vraag (lees onderstaande tekst met in het achterhoofd een complete leek op het gebied van off shoe belichting)

Wij hebben een goedkope flitsset aangeschaft met een softbox en een paraplu. Hierbij schieten we met de canon 430 ex off shoe. De problemen waar wij tegenaan lopen zijn:

- batterijen supersnel leeg
- vaak weigeren van apparatuur

Nou zie ik op filmpjes softboxen die continu licht afgeven. Is dit doordat hier goede professionele flitslampen inzitten waarbij je deze ook normaal aan kan zetten? en die dan bijflitsen op het moment van afdrukken?

Nou heb ik zo hier en daar wel eens wat gelezen over continuous lighting, wordt bovenstaande dan hiermee bedoeld?

Tot slot de vraag of het een oplossing kan zijn om met simpele spots (? watt) met een dimmer ook goede effecten te krijgen? In ieder geval totdat we meer ervaren zijn met de flitsapparatuur zoals beschreven?
canon 40D en toebehoren
IBOOK2
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2010 10:54

dat licht is een gewoon gloeilampje wat de fotograaf een beetje een idee geeft waarheen het licht geworpen gaat worden. op het moment van de flits afgaat dit even uit en na de flits weer aan. is in de meeste gevallen niet genoeg om een foto mee te maken. je kan idd ook continu licht gebruiken maar dan heb je toch ook vaak veeeel licht nodig. natuurlijk kan je met iedere lamp je onderwerp belichten (hoeveel hang af van het formaat van het onderwerp en de afstand van de lamp) zorg wel voor de juiste witbalans.
maar leren werken met flits kost tijd, het is niet anders.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wellicht is het tijd om eerst eens andere batterijen in je flitser/trigger te proberen?
Hoeveel shots kan jij ongeveer schieten met je huidige batterijen?
Het weigeren van je apparatuur kan vele oorzaken hebben.

De rest is hierboven al aangeven.
Mijn advies is om eerst te achterhalen waarom je set nu niet goed werkt.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

jeroengerssen,

Ga 100% voor andere batterijen! :wink:

Sinds ik Eneloop gebruik, nooit geen problemen meer gehad. Ik had soms precies hetzelfde als jou, maar sinds er Eneloop in mijn flitsers zit, geen (afkloppen!) problemen meer. Strobisten gaat prima. :)

Het continue licht wat jij bedoelt, is een zogenaamd "model licht". De fotograaf heeft dan een indicatie hoe het licht op 't model valt. Dit kun je aanzetten of uitzetten; wat de voorkeur van de fotograaf is.

Wat echt continue licht betreft als belichting: Eerst was ik hier nooit zo'n voorstander van, maar je ziet wel gelijk hoe het licht op 't model valt. Het overwegen misschien soms waard, aangezien het geen wat je ziet ook krijgt. Wel is het zo, als je voor deze vorm van belichten kiest, dat je dan ook goede continue lichten moet gebruiken met een daglicht temperatuur en geen bouwlampen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

jeroengerssen schreefCOLON - batterijen supersnel leeg
- vaak weigeren van apparatuur
Begrijp ik goed dat je je reportage flitser gebruikt om je flitsset aan te sturen?
Mocht dit zo zijn, dan is de eerste stap om een radiotrigger aan te schaffen. Geen probleem meer met lege batterijen en je apparatuur weigert ook niet zo vaak meer.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
jeroengerssen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 13:30

Bedankt voor de reacties. Binnenkort even naar Konijnenberg om aantal situaties waarin we fotograferen uit te leggen en dan zaken tegen elkaar afwegen...
canon 40D en toebehoren
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar