Dierentuin ''De Wissel'' te Epe.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Beste allemaal,

Hierbij mijn eerste serie foto's die ik op het forum post. 13 Mei 2010 zijn mijn vriendin en ik naar de dierentuin in Epe geweest.
Uiteraad toen de camera meegenomen, en een poging gedaan om een paar mooie platen te schieten.
De camera is een EOS 450D met de standaard 18-55mm lens, en de 55-250mm lens (inmiddels ook de 50mm 1.8 erbij). Onderstaande foto's zijn alleen gemaakt met de 55-250mm. We hadden de camera en 55-250mm lens net in ons bezit, dus we waren nog veel aan het uitproberen.
Daarom heb ik een kleine selectie gemaakt van foto's die in mijn ogen 'goed' gelukt zijn.

Er zijn 3 foto's gemaakt met ISO 800. Hoe vinden jullie deze qua ISO? Ik denk dat ik in het vervolg beter max. 400 kan doen, of is dit zo nog aanvaardbaar?
Toen ik deze foto's had gemaakt had ik hier eigenlijk geen flauw benul van, inmiddels heb ik er wel e.e.a. over gelezen.

Op het forum heb ik al een heleboel mooie foto's gezien (soms bijna/helemaal tegen het professionele aan), dus ik weet zeker dat ik een boel van jullie kan opsteken. Ik ben benieuwd of jullie naar aanleiding van het zien van deze foto's enkele tips of andere opbouwende kritiek hebben.

Alvast bedankt,

Kajotan.

1. 1/160 F10 I200
Afbeelding
2.1/160 F9 I200
Afbeelding
3.1/200 F5 I800
Afbeelding
4.1/200 F7.1 I200
Afbeelding
5.1/200 F7.1 I200
Afbeelding
6.1/200 F5.6 I400
Afbeelding
7.1/160 F5.6 I800
Afbeelding
8.1/160 F5.6 I800 Deze foto heb ik behoorlijk moeten verkleinen (in Paint) voordat ik hem kon uploaden.........
Afbeelding
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

mooie plaatjes hoor, vooral voor je eerste dierentuinshoot met de 450D.
Ik vind ze alleen allemaal wat aan de donkere kant, heb je bewust de belichting een stop teruggedraaid?
Mooi die scherpte op 7 !
grtz..
walter
Laatst gewijzigd door 2 op waltergriffioen, in totaal 16 keer gewijzigd.
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

Voor de eerste keer helemaal niet verkeerd.

Ik vind de foto's wel wat aan de donkere kant en ik mis wat scherpte (waarschijnlijk door het verkleinen)
Beide zijn door wat bewerking van de foto's goed op te lossen.

foto 7 en 8 zijn wa mij betreft de mooiste.
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Jan59

Nummer 3 is een wat rare vogel in deze serie, heb 't dus over de kooi.
Mooie foto's en inderdaad een tikkie donker. In DPP kun je dat verbeteren.
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jan59 schreefCOLONNummer 3 is een wat rare vogel in deze serie, heb 't dus over de kooi.
Mooie foto's en inderdaad een tikkie donker. In DPP kun je dat verbeteren.
DPP?? Wat is dit? Nooit van gehoord.
Hier kan ik de foto's mee bewerken dus? Gratis software (zoals Picasa)?

Ik vind de foto's inderdaad ook een beetje donker. Dit is na deze ontdekkingsfase (voor zover deze ooit afgelopen is) al wat verbeterd. Ik moet de foto ná het maken van de foto ''iets'' te donker hebben bij het terug kijken. Als ik de foto's dan upload naar de computer, zijn ze goed (op de computer zijn de foto's allemaal wat lichter van kleur dus).

Verder iemand nog een idee over de ISO?

Groet Kajotan.
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

DPP is digital photo professional http://www.canon-europe.com/support/software/dpp/
wat volgens mij ook bij je 450D komt (meegeleverd)
Dit is erg makkelijke software voor de basisbewerkingen en zelfs om RAW foto's te bewerken!

grtz
walter
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
fotocarol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 18:58
WoonplaatsCOLON eethen

Verder iemand nog een idee over de ISO?

Ik vind een iso van 800 niet bezwaarlijk, soms kun je echter niet anders.
Maar het is natuurlijk aan jezelf om wat jij acceptabel vind qua ruis (hoop dat ik me zo goed uitdruk)
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Dank voor de reactie's allemaal!
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Zijn er nog mensen met tips?
Even afgezien van het feit dat ze wat donker zijn... :)

Kajotan.
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een prima eerste shoot. Zowel met je nieuwe materiaal als om hier binnen te komen!

Ik zou in ieder geval eens iets met de tips over nabewerking doen op deze plaatjes (en desnoods die resultaten ook als update laten zien? Knappen ze echt van op hoor!

Nog een tip (je vraagt erom... :wink: )
Op een aantal foto's staan de dieren echt in het midden. Misschien al eens gehoord van de regel van derden?

Probeer eens om af en toe je onderwerp op 1/3 links of rechts van het totaal te zetten.
Met de meeste ruimte daar waar het beestje (of ander onderwerp) heen kijkt/loopt.
Of het onderwerp op 1/3 van de boven- of onderkant. Zodat je of meer voorgrond of meer achtergrond te zien krijgt.

Dat zal je foto;s wat meer spanning geven. Gewoon uitproberen en vergelijken.
Als je hier vaker kijkt moet je er ook maar eens op letten.

Succes en veel plezier ermee
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar