Flitsset voor weinig

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een flitsset voor in kleine studio / ruimte. Hij moet ook makkelijk mee te nemen zijn op lokatie.

Aangezien ik geen ervaring hiermee heb, ben ik benieuwd waar ik op moet letten?

Ik heb al wat zitten rondkijken en kwam uit op een tweetal verschillende die mooi binnen mijn prijsklasse vallen, te weten de:

* Qihe DGS-220 (studioset), 2x DGS-200 (220w/s), 2x lampstatief, 1x paraplu 82cm (silver), 1x softbox (40x60cm)
(deze set kost bij K-E € 199,00)

* ProLine Studio Apollo 180/180 kit, 2x Apollo X-180 flitskop (180w/s), 2x lampstatief, 1x paraplu (wit), 1x softbox (50x70cm), 1x luxe rolling hardcase (deze set kost bij K-E € 279,00)

Mijn gevoel zegt dat ik meer zal hebben aan de set van Qihe. Wie heeft hier ervaring mee.
Ik ben ook ruimte aan het maken in mijn agenda om te gaan naar de Zoom 2010. Uit vorige topics heb ik begrepen dat hier mooie aanbiedingen zijn.

Kortom: hellup, waar moet ik op letten, en hoe bereken je het nodige bereik in w/s?
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Ik lees even mee....
Ook ik ben op zoek naar een set, ook naar een achterwand
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Zoom kan wel eens leuke aanbiedingen hebben.
Ik gebruik Qihe en het functioneert naar grote tevredenheid. De flitskoppen zijn degelijk, goed instelbaar en werken perfect.

Over de W/s. Het ligt er een beetje aan wat je met je set wil doen. Ik heb verschillende vermogens varierend van 150 W/s (ooit mee begonnen, gebruik ik nu alleen nog voor het bijlichten, haarlichten, achtergrond inflitsen) tot 400 W/s.
Als ik overnieuw zou moeten beginnen, zou ik niet onder de 300 W/s beginnen. Het uitlichten van full body of meerdere modellen lukt een stuk beter met 300+ W/s.
Daarnaast heb je, als je gebruik gaat maken van softboxen, dat vermogen nodig om de grotere softboxen goed te kunnen gebruiken.
En heel belangrijk, hoe is de instelbaarheid. De wat minder vermogende flitskoppen beginnen meestal op 1/8ste terwijl de vermogende flitskoppen op 1/32ste beginnen. Dus meer controle.
(hier wat meer uitleg: http://www.cameraland.nl/content/view/44/25/)

Qihe bezit daarbij ook nog eens een bowensfitting wat bij het gebruik van allerlei lichtvormers erg prettig is.

De genoemde DG set is van de mindere klasse. Geen bowensfitting, begint bij 1/8 (wat soms al te fel kan zijn), bouw een stuk minder.
Vergelijkbaar met mijn eerste koop (de 150 W/s).
Dus als ik jou was zou ik wel nog kijken wat een stapje hoger kost (300 W/s of meer) en daar voor gaan.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Lijkt me een duidelijk verhaal, Rob! Goede vergelijking, met die emmers water. Alleen dat met die 1/8 en 1/32 snap ik nog niet zo goed. Maar dat is een kwestie van googlen :)

Ook ik zit te denken aan flitskoppen, maar ik zit wel met een beperkt budget. Tijdens mijn studioworkshop hebben we met Lencarta gewerkt, vrij onbekend nog, maar werkte best prettig. Toch twijfel ik wat ik moet kopen en welk budget ik daarvoor beschikbaar stel. De één zegt begin met een relatief goedkoop setje, met lage kosten om uit te zoeken hoe/wat, de ander raadt dat weer af. Ik vind het moeilijk hoor! (nu werk ik overigens nog met 2 vaste daglicht lampen, maar daar begin ik echt de beperkingen van te merken!).

Ik vraag me overigens af of het tijdens de Zoom Experience echt zoveel geld zal schelen.. vaak zijn die aanbiedingen nog een week geldig op de sites van de betreffende winkels.. Ik twijfel of ik moet gaan (heb eigenlijk alleen tijd voor zondag, maar heb weinig zin om in mijn eentje te gaan..)
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Klopt, vaak zijn die aanbiedingen nog wel even zichtbaar.
Het prettige is dat je daar toch even rustig (alhoewel rustig) kan rondkijken en vergelijken.
Vaak staan er naast de grotere dozenschuivers ook de wat meer gerichte winkels op het gebied van studioflitsers die je veel goede informatie kunnen verschaffen.
Ik heb er vorig jaar een achtergrondsysteem gescoord tegen een prettige prijs.
Het 1/8ste tov 1/32ste verhaal is niet zo ingewikkeld.
Stel dat je een 250 W/s flitskop hebt en je wil een foto maken die qua scherptediepte een lekker contrast moet hebben. Dus je fotografeert op F2.8.
Dit houdt in dat je flitskoppen niet teveel vermogen mogen geven want anders is er overbelichting.
Dan kan je die 250 W/s terugschroeven tot 1/32ste van de 250 w/s (Ik weet niet of je dat zo mag berekenen maar..dan kom je in laagste stand uit op ongeveer 8 w/s) .
Een 220 w/s die maar tot 1/8ste gaat komt in laagste stand uit op plus minus 28 W/s dus teveel licht.
De controle in stappen licht is dus veel beperkter (van vol naar 1/8 tov vol naar 1/32)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Helder, Rob, thx!
Dus een lichtsterke lens is in zulke gevallen wel een aanrader.. (ik heb alleen een 50mm F1.8).

Tijdens mijn cursus kreeg ik overigens de tip om op F8.0 en een sluitertijd van 1/60e te schieten. Maar welk wattage/etc daar nu weer bij hoorde.. daar heb ik niet op gelet :)

Je hebt gelijk vwb tips/rustig rondkijken tijdens de Zoom Experience.. maar even kijken of ik iemand zo ver kan krijgen :)
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Standaard bij het flitsen in een studio is 1/125ste bij F8.
Daar stel je het hoofdlicht op in als je verder geen aparte wensen hebt.
Een lichtsterke lens is geen noodzaak. Maar mocht je een hele beperkte scherptediepte wensen in een studio dan is het fijn een lens te hebben die een groot diafragma aan kan. Maar niet noodzakelijk om te kunnen fotograferen, noodzakelijk om je artistieke mogelijkheden uit te breiden.

Je kan ook niet zo zeggen dat als je die F waarde hebt dan moet daar die W/s bij. Dat ligt aan zoveel aspecten, afstand flitskop tot model, welke lichtomvormer gebruik je. Ik ben dan ook van het type 'meten is weten' en gebruik een lichtmeter om precies elke flitskop af te stellen zodat ik het juiste effect bereik.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

nogmaals thx, Rob! Ik ga er eens goed over nadenken!
guido1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:21

Hoi,

Ik zit ook even mee te lezen ,en heb hierover een vraagje.

Worden zwarte en witte achtergronden bij die waarde's ook echt zwart en wit?

Ik ben me ook aan het oriënteren ,en krijg nu met indirecte flits (ex380) vaak de details (plooien) van het doek nog te zien.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor een zwarte achtergrond heb je geen licht nodig, enkel afstand ;)
Voor een witte achtergrond zal je de achtergrond 1-1.5stop moeten overbelichten.
Het benodigde vermogen is hier echter afhankelijk van diverse variabelen(denk hierbij aan gebruikte diafragma/iso en headshots/fullbody/groothoek/tele/afstand bepalen ook weer de grootte van het benodigde witte stuk).
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

guido1975 schreefCOLONHoi,

Ik zit ook even mee te lezen ,en heb hierover een vraagje.

Worden zwarte en witte achtergronden bij die waarde's ook echt zwart en wit?

Ik ben me ook aan het oriënteren ,en krijg nu met indirecte flits (ex380) vaak de details (plooien) van het doek nog te zien.

nee, bij zwart zul je het model ruim van de achtergrond af moeten plaasten en bij wit zul je zelfs de achtergrond extra uit moeten flitsen met een extra kop.

Juist met indirect flitsen krijg je plooien te zien, vandaar dat veel glamour shoots gebruik maken van een ringflitser, zodat het licht recht van voor en vrij egaal komt, zo strijkt men de eventuele plooitjes en pukkeltjes vlak, als je het licht van opzij laat komen of van boven krijg je extra veel pukkeltjes, rimpeltjes etc.. te zien.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik begrijp uit bovenstaande dat het dus niet ff een setje halen is.

Ik zal me eerst maar eens meer gaan verdiepen in wat ik precies wil. Ook wat betreft de achtergrond had ik niet echt over nagedacht.
Verder ook maar eens verdiepen in welk 'vermogen' ik precies nodig heb.

En dan denk ik toch maar even doorsparen.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Wat ik van de Zoom aankondigingen begrepen heb is dat ze daar ook de mogelijkheid bieden (als je er bij komt met de drukte) om te proeven aan het studiowerk.
Ik ga er de zondag heen, beetje wandelen en workshoppen.
groetjes,
Rob
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Rittz. Deze firma is ook aanwezig op de Zoom Experience. Op hun site staat een duidelijk verhaal over wat je nodig hebt voor
een thuisstudio en wat de mogelijkheden zijn...
http://kennisbank.rittz.com/studio-fotografie.html
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Bij de Zoom van deze maand, heeft KE een boekje bijgevoegd over wat zij op de ZE 2010 allemaal aan zullen bieden. Daarin staan dus 2 falcon eyes flitssetjes en een ProLine. Nu ben ik benieuwd hoe jullie daar over denken..

nr 1:
Falcon Eyes SS110F (set) - 155E
- 2 flitsers
- vermogen 110 w/s
- vermogen regelbaar 1/8-1/1
- laadtijd (vol vermogen) 4,5 sec
- slave unit (ontvangst flits)

nr 2:
Falcon Eyes SS150F (set) 179E
- 2 flitsers
- vermogen 150 w/s
- vermogen regelbaar 1/8-1/1
- laadtijd (vol vermogen) 4,5 sec
- kleurtemp 5600 kelvin

nr 3:
ProLine Studio Apollo 300/300 kit - 369E
- 2x Apollo X-300 flitskop
- vermogen 300 w/s
- rolling hardcase
(en na wat google-werk: vermogen regelbaar 1/8 - 1/1. En KE zegt dat de set normaal 449E kost, maar op hun site staat ie voor 399E, dus maar 30E voordeel. Da's zonde)

Wat ik hieruit dus begrijp, is dat alle drie de sets dus "maar" tot 1/8e terug kunnen en dus voor te veel licht kunnen zorgen.
Stel dat je dus zo'n setje hebt, en dus "maar" tot 1/8e terug kunt. Hoe kan je het dan anders aanpassen om tóch een goede foto te krijgen? Ik snap dat je veel moet oefenen daarin, maar toch :)

Zoals ik al eerder zei, heb ik tijdens de studiofotografie-cursus eea geleerd. We werkten daar dus met Lencarta. Hun goedkoopste set kost bij een bepaalde site 335 euro, en de volgende specs:
- vermogen 200 w/s
- vermogen regelbaar 1/16-1/1
- instellamp 150w
- laadtijd (vol vermogen) 1 sec.
en dan zitten er nog een tas, een reflectiescherm en 2 paraplu's bij.

Is het dan gek dat ik denk dat ik beter voor Lencarta kan gaan, ondanks dat het nog niet zo lang op de Nederlandse markt is (het schijnt een goedkope versie te zijn van één of ander duur prominent Engels merk).

Iemand advies? :)
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

panienka schreefCOLON Stel dat je dus zo'n setje hebt, en dus "maar" tot 1/8e terug kunt. Hoe kan je het dan anders aanpassen om tóch een goede foto te krijgen? Ik snap dat je veel moet oefenen daarin, maar toch :)
Eigenlijk gaat dat niet. Natuurlijk kan je je licht naar achter verplaatsen en daarmee de kracht verminderen maar dat doet ook iets met het karakter van je licht (het wordt harder).
Ikzelf zou echt niet gaan voor een set die boven de 1/32ste als minimum heeft.
panienka schreefCOLON Is het dan gek dat ik denk dat ik beter voor Lencarta kan gaan, ondanks dat het nog niet zo lang op de Nederlandse markt is (het schijnt een goedkope versie te zijn van één of ander duur prominent Engels merk).

Iemand advies? :)
Geen idee of je beter voor de lencarta kan gaan. Ik denk zelf dat je dan beter even wat meer geld kan sparen en dan voor een Qihe, Linkstar of misschien zelfs voor Elinchrom kan gaan.
Nogmaals 200 W/s is weinig voor full body. Zeker te weinig als je ooit een grote softbox erop zou willen zetten.

Voor 439 euries heeft KE een 300 W/s set staan van Falcon Eyes. Betere keus.
groetjes,
Rob
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@panienka volgens mij snap je het voorbeeld van de emmers nog niet :)
1/8e van 110w/s zal minder licht geven als 1/8e van 300w/s.
Als het nog teveel licht is, diafragma knijpen, iso verlagen, andere lichtvormer gebruiken, meer afstand van lamp naar object, nd-filter voor lens/lamp.
Maar zoals veldje63 hierboven ook aangeeft zal het eea wel van invloed zijn op je plaatje.

Daarnaast moet je ook rekening houden met de warmteontwikkeling van die goedkopere sets.
Ik heb al van meerdere mensen vernomen dat de setjes met laag vermogen op vol vermogen soms te warm worden en dan weer moeten afkoelen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een setje met wat meer power deze zal normaliter ook weer wat sneller laden op vergelijkbare flitssterkte.

Je vergeet echter in je berekeningen de prijs en de mogelijkheden/beperkingen van je lichtvormers.
Denk hierbij aan Adapterringen/grids/snoots/barndoors/kleurenfilters/softboxen/paraplu's/beautydish en noem het maar :)
En niet te vergeten de kwaliteit en verkrijgbaarheid van deze onderdelen.
Ik heb laatst zo'n softbox van een aanbieding setje in me handen gehad, dat voelde zo gammel dus die zal het waarschijnlijk niet overleven al je die wat vaker gaat opbouwen :)

Achtergrondrol(len) en statieven en statieven voor je reflectieschermen?
Lichtmeter?

Verkrijgbaarheid en kosten van reserveronderdelen(instellampen/flitsbuizen)
Continuïteit van verkrijgbaarheid, als jij over 5jaar nog onderdelen nodig hebt en/of wilt uitbreiden kies je dan voor een pingpong merk of een merk wat al vele jaren op de markt is?(bijv. Elichrom of Hensel)

Mogelijkheid voor het triggeren (sommige flitskoppen kunnen direct communiceren met bijv. pocketwizards of hebben een ingebouwde optische slave trigger)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

even op inhaken, je kunt inderdaad de sterkte van de lampen regelen door diafrgama etc. te regelen, maar belangrijkste is dan dat je de aard van de foto's veranderd, dus hoe minder instelmogelijkheden op de lamp hoe beperkter je bent in je creativiteit, als je de afstand van de lampen tov het model verandert dan gaat dat ook gepaard met het soort licht wat op het model komt, hoe dichter je de lampen op een model kunt zetten hoe zachter en specifieker het licht, ga je de afstand veranderen, bv verder weg zal het licht bv niet alleen minder worden, maar ook harder.
Kijk dus goed naar de instelmogelijkheden van de koppen, zo kan ik de mijne traploos tot een 1/32 ste regelen , wat je veel vrijheid geeft, je kunt grote diafragma's gebruiken, lekker dichtbij en eventueel ook nuances met de kop aanbrengen (haarlichtjes, sfeerlichtjes ed. ).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik heb nog wat zitten rondneuzen met de bovengenoemde tips in mijn achterhoofd.

Ik kwam uit bij het volgende startsetje, wordt nu aangeboden bij K-E voor € 349,00

* Qihe BAS-400A (studioset), 2x BAS-400 (350w/s), 2x lampstatief, 1x paraplu 82cm (silver), 1x softbox (60x60cm)

350w/s lampen traploos instelbaar van 1/1 tot 1/32. Verder lijkt het me een leuke complete set voor dat geld.

Is het erg nuttig om er een remote bij te hebben, of kom je in beginsel goed weg met de flitskabel?

Heb je buiten deze lampen / flitsers nog meer nodig waar ik op moet letten. Bijvoorbeeld continue verlichting enz.

Het is de bedoeling dat ik in januari een fotoshoot ga doen met een aantal jongeren die wekelijks een jongerencafé bezoeken. We doen dit om ze van de straat te houden. Ze kwamen zelf met het idee toen ze mij met de camera zagen lopen.

Ik wacht het antwoord weer af.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

JWB, dat klinkt idd wel goed, zeker de prijs! Ik geloof dat het echt wel belangrijk is dat je tot 1/32e in kunt stellen, als ik dat zo lees! Ga dan nog maar eens rondsnuffelen op de ZE 2010!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar