De tachtigers

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

Beste Eos-digitaal forumgenoten!,
Laatst van school de opdracht gekregen om 75+ plussers te fotograferen met mijn visie in de foto.
Mijn visie: ouderen zijn actieve mensen die lang niet altijd voor de buis hangen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Opbouwende kritiek is altijd welkom!

Groetjes!
Jan59

Uit het leven gegrepen... momenten... een heel mooi iedee !
Als je mensen kunt vinden die gewoon dat doen wat ze normaal ook doen, en je mag er foto's van maken voor een foto-forum...
Mooi !
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Je beschrijft je visie met betrekking tot je onderwerp.
Heb je ook een visie met betrekking tot de beeldelementen die je toepast?
Bv. heb je bewust soms voor vignetering gekozen? Of de groothoekeffecten? Of de scherptediepte?
En hoe heb je de foto's omgezet in zwart-wit? En waarom?

Niet lullig bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd hoeveel je met je beeld bezig bent geweest! Dat willen ze op school ook zien, denk ik. Welke school doe je ?? :)
... Spiegel-Werk ...
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

Ik heb voor groothoek gekozen om de beelden wat meer te versterken d.m.v. vertekening. Monochroom inleveren was een gedeelte van de aflevereisen. De lensvignetering heb ik gekozen om het beeld wat meer karakter te geven, even een ouder tintje geven aan het beeld.

Ik studeer dus fotonica op het ROC A12 in Ede, heb nog wel eventjes te gaan, want mijn leerperiode duurt 4 jaar en ben nu bezig met mijn 2e.

Bedankt voor de reacties, toppie.

Groetjes!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jij ook bedankt voor je reactie !!!
Altijd leuk om over beeld te praten!

Wil zelf ook nog graag een keer een foto-opleiding doen, maar zit voorlopig onder de pannen....
Bevalt je opleiding?
... Spiegel-Werk ...
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

Jazeker, de opleiding bevalt mij prima. Je krijgt ieder jaar 4 blokken waarvan je 3 blokken leertaken krijgt en 1 blok op stage gaat, 1 blok duurt 10 weken. Ik kan wel even een mailtje sturen wat zo'n leertaak nou precies inhoudt... Het enige nadeel is dat de beoordeling van de leraar toch een kwestie van smaak is, dit stelt mij wel een beetje teleur. Verder heb ik iedere les met plezier gevolgd en nog steeds erg gemotiveerd in mijn vak! Het papiertje als fotograaf is na mijn weten alleen niet erg belangrijk, maar je leert wel erg veel, bijvoorbeeld met de technische camera werken, digitale achterwanden, hasselblad, etc, etc.

Groeten,

Photographer in the making
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Grappig om de diverse varianten te zien van deze opdracht. Op een ander forum heeft een collegastudent ook zijn serie gepost.
Wat me wel duidelijk opvalt is het kwaliteitsniveau verschil tussen jullie.

Ik vind je foto´s erg simpel en recht-toe-recht-aan. Het lijkt haast alsof je niets geplanned hebt maar gewoon een wandeling door de wijk hebt gedaan met camera mee en het lijkt me dat je toch meer eigen insteek moet doen voor de fotografieopleiding.

Mijn mening is dan ook dat ik niet onder de indruk ben van je serie, ik vind hem niet goed verzorgt, ik vind je zwart-wit omzetting erg contrastloos en vlak, de compositie is erg krap en scheef en plaatst het onderwerp niet goed in zijn omgeving.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Jan59

Daar snap ik nu echt niks van ! Ik ken dus niemand op die foto's maar laat ik 't zo eens zeggen zoals het zou kunnen zijn.
De ene man was architect en werkt nu nog steeds op de centimeter nauwkeurig in zijn tuin. De andere man doet nog steeds
van alles en nog wat met bloemen en zo, had vroeger een bloemen winkeltje. De ander fietst al zijn halve leven lang, vroeger
bij de plaatselijke amateur club. De laatste wandelt elke dag 2,4 kilometer. HOE moet je zoiets dan WEL doen ? Recht toe recht
aan foto's zijn toch niet verkeerd of zo ? Snap ik dus echt niet ! Als ik die opdracht had gekregen waren mijn foto's ongeveer
hetzelfde. Mensen fotograferen in hun eigen omgeving is juist moeilijker dan zomaar iemand fotograferen op straat. De factor
smaak speelt hier ook natuurlijk een rol. Of is het te simpel om een wielrenner met fiets op de foto te zetten en een voetballer
met een bal ? Een boer in zijn koeien stal met vork en wat hooi of een bakker voor zijn oven met brood in zijn hand.........

Stel je kreeg een opdracht om Johan Cruijf te fotograferen, en je zou weten dat de goede man eigenlijk de pest heeft aan dat
hele media gedoe incl. de fotograven die altijd langs de lijn staan en de kleedkamer in komen en zo. Hoe zou je dat dan doen ?
Ik zou 'm een plastic fototoestel geven met de opdracht het kapot te maken ! Daarvan foto's maken alleen met toestemming
van Johan Cruijf. Dus geen bal... ik ken de goede man niet persoonlijk ik zou dus alleen maar kunnen hopen dat hij van zo'n grapje houd !

Sorry, zo zie ik dat verhaal... hopelijk is het geen bezwaar dat ik dit schrijf.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Erg leuk idee en mooie foto's.... alleen jammer dat ze met een Nikon zijn gemaakt :D
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

Ik weet dat ze met een nikon zijn gemaakt, ik had zelf geen objectief met veel vertekening en op school lag de 18-105 van nikon in combinatie met de d90. Zelf heb ik sinds kort de 7d, prachtding!

Groetjes!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Op hert eerste gezicht zijn je onderwerpen en de poses wel okay. Maar zodra we even verder kijken, dan valt de kwaliteit een beetje tegen. Ook al maak je plaatjes waarbij het onderwerp het belangrijkst is, dan nog mag je wel kijken naar de uitwerking er van. En juist daar schort het, zoals Bob ook al opmerkte. Persoonlijk noem ik dit meer grijs-fotografie dan zwart/wit (lees: weinig contrast, vlak - heb je de zwart/wit omzet-functie van photoshop gebruikt?).

Verder mag je wel wat meer op de omgeving letten: er groeit uit de eerste twee heren een antenne uit het hoofd (de eerste een schoorsteentje, de tweede een lantaarnpaal). Die eerste foto bevat een paar stukjes geparkeerde auto, waarom ben je niet net een heel klein beetje naar rechts gegaan zodat die er af vallen? Je scherptediepte vind ik daar ook niet super overigens. De rest van de techniek mag je zelf bedenken.

Having said that, de vierde doet mij persoonlijk het meest. En da's jammer, want juist die plaat laat niet zien waar die man vroeger misschien wel mee bezig is geweest. We zien een heer op leeftijd, lopend met een stok. Hij kijkt recht in de lens en de plaat is grijs. Maar toch heeft het wat...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

bedankt voor je reactie, ja die paal was mij ook opgevallen, zou hem nog weg shoppen maar daar heb ik niet meer aan gedacht.
Zwart omzetting heb ik via Bridge gedaan, wat dus eigenlijk hetzelfde werkt als photohop. Hoe zou je het anders doen?

GR
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Leendertcanon schreefCOLONIk weet dat ze met een nikon zijn gemaakt, ik had zelf geen objectief met veel vertekening en op school lag de 18-105 van nikon in combinatie met de d90. Zelf heb ik sinds kort de 7d, prachtding!

Groetjes!
Dan is het goed... :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Leendertcanon schreefCOLONHoe zou je het anders doen?
Er zijn een heleboel methodes om van kleur naar Z/W te gaan. De standaard omzettingen van PS zijn vast, daar kan je niets aan instellen en wijzigen. Maar gebruik je bijvoorbeeld de kanaalmixer, dan kan je al heel veel meer. Hier vind je een mooi overzicht van een aantal mogelijkheden. Succes!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Leendertcanon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2010 21:39

Aaah, bedankt..
Laatst geleerd met photoshop heb er alleen niet zo diep over nagedacht om dit mt Z/W toe te voegen.
Nogmaals hartstikke bedankt!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar