De 70-300 usm is of de 70-200 L F4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

GIlex schreefCOLON@JimmySX, de 70-300IS is geschikt voor fullframe, het is een EF lens namelijk de 55-250IS niet. Dat is een EFS lens.
Er zijn hier op het forum enkele gebruikers die de 70-300IS op een 5DmkII gebruiken ;)
Uiteraard heb je helemaal gelijk!!! :mrgreen:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

JimmySX schreefCOLONMoet wel lachen om sommige uitspraken hoor! Ik ben geen pro dus ik hoef geen witte lens! Ik ben ook geen pro maar dat neemt niet weg dat ik graag goed spul in huis wil hebben om mn hobby goed te beoefen. Ik ken hobbygitaristen die spelen op duurderde gitaren dan de pro's..... :D
Ik heb ook eens een goede raad gelezen;

Het uiterlijk van de uiteindelijke foto is belangrijker dan het uiterlijk van de foto apparatuur.

Ik heb ook met deze keuze gelopen, de 70-200 L of 70-300 IS maar ik ben aan het sparen voor de L serie.

Het behoudt van een groot diafragma bij inzoomen vind ik persoonlijk belangrijker dan die 100mm extra.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

JimmySX schreefCOLONMoet wel lachen om sommige uitspraken hoor! Ik ben geen pro dus ik hoef geen witte lens! Ik ben ook geen pro maar dat neemt niet weg dat ik graag goed spul in huis wil hebben om mn hobby goed te beoefen. Ik ken hobbygitaristen die spelen op duurderde gitaren dan de pro's..... :D
Tuurlijk mag iedereen uitgeven aan z'n hobby wat hij zelf wil en is het geen punt als hobbyist ook met pro spullen te werken alleen vraag ik mij hardop af of het altijd nodig is. Ik vind het te makkelijk om altijd maar L lenzen te adviseren. Tuurlijk zijn het de beste lenzen maar heb je de geboden kwaliteit altijd nodig als hobbyist.

Maar goed, iedereen die tegenwoordig zondags een boswandeling maakt moet ook een goretex jas hebben die vroeger aleen voor een expeditie naar de noordpool werd verkocht. Geld moet rollen zullen we maar zeggen. Maar begrijp me niet verkeerd ik misgun niemand z'n L lens alleen laten we discusie wel zuiver houden en kijken naar wat iemand echt nodig heeft. Verkooppraatjes houden ze maar in de winkel. :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb de 70-300 IS UMS gekocht, bij de fotozaak rade ze mij ook deze lens aan en rade de 70-200L af. Niet omdat het een slechte lens is maar door mijn verhaal over wat ik met de lens wil doen gaven zij het advies de 70-300 te kopen.
Als aanvulling op mijn hele set heb ik de 430EX speedlight gekocht.. :D ben nu wel weer even klaar met kopen! Denk dat ik voorlopig behoorlijk uit de voeten kan!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Snip schreefCOLON
JimmySX schreefCOLONMoet wel lachen om sommige uitspraken hoor! Ik ben geen pro dus ik hoef geen witte lens! Ik ben ook geen pro maar dat neemt niet weg dat ik graag goed spul in huis wil hebben om mn hobby goed te beoefen. Ik ken hobbygitaristen die spelen op duurderde gitaren dan de pro's..... :D
Het uiterlijk van de uiteindelijke foto is belangrijker dan het uiterlijk van de foto apparatuur.
Nou nog meer goede raad dan maar:
Goedkope apparatuur of dure appartuur, als je het moment mist zal je foto altijd klote zijn....

Zoals ik al aangaf, het zijn beide goede keuzes dus je kunt geen miskoop doen in dit geval. :D

@Richard:
Zoals ik al aangaf, het zijn beide goede keuzes dus je kunt geen miskoop doen in dit geval.

@Judithh:
Heel veel plezier met je aankopen! Het is een fijne lens, en ik weet zeker dat je er blij mee gaat zijn! :)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Judithh schreefCOLONIk heb de 70-300 IS UMS gekocht!
En Judith, wat zijn je ervaringen? Ik overweeg ook over te stappen... bevalt de 70-300 inderdaad beter dan de 55-250?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mij bevalt hij zeker beter dan de 55-250 :D
De 55-250 is ook geen slecht objectief, zeker gezien de prijs, maar de 70-300 usm is bevalt mij beter!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

en nu toch maar overstappen naar L glas?

(zag dat je hem alweer te koop hebt staan namelijk)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

alweer?? hij heeft nog niet te koop gestaan hoor.. :wink:
Ik ga inderdaad de overstap maken naar een 70-200 2,8 IS USM
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

nee ik doelde met 'alweer' op het feit dat het zo vlak na de aankoop vd lens is dat ie weer te koop staat ;)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

[mierenneukerij]dan is de 'spatie' er tussen vergeten: al weer [/mierenneukerij] ;)
agpoppe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2011 09:28

Ik heb zelf de 70-300 IS USM een jaar of twee gehad, in eerste instantie op een 450D en later op een 5D MkII. Vindt het een mooie lens waar prettig mee te werken is met een zeer goede kwaliteit/prijs verhouding. Sinds een maand of twee ben ik echter overgestapt op de 70-200 F4/IS en dat is toch wel weer een aardige stap beter. De 70-200 is sneller, scherper en heeft een mooiere blur dan de 70-300 (deze komt soms een beetje onrustig over).

Heb zelf ook lang getwijfeld vanwege de hoge investering en de verschillende keuzen (F4 met/zonder IS, 2.8 met/zonder IS & thirdparty). Uiteindelijk ben ik niet voor de 2.8 gegaan vanwege het extra gewicht (5D + 70-200F4 is al zwaar genoeg) en omdat ik reeds wat ander 2.8 objectieven heb. Daarnaast gebruik ik het objectief voornamelijk buiten met voldoende licht.

Als ik opnieuw voor de keuze zou staan tussen de twee ging ik direct weer voor de 70-200, tenzij je het extra bereik natuurlijk nodig heb
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Ik heb ook beide lenzen (gehad). Eerst had ik de 70-300mm IS aangeschaft vanwege de prijs en op advies van Konijnenberg omdat ik de IS gewoon nodig heb vanwege mijn reuma. De 70-200 non IS viel af vanwege de missende IS en de 70-200 IS vanwege de prijs die ik toen niet kon opbrengen. Dus heb ik de 70-300 IS aangeschaft zodat ik in ieder geval wat had en ging ik sparen voor de 70-200 IS (de 55-250 wilde ik al gelijk niet hebben vanwege de toch mindere kwaliteit).

Ik heb met veel plezier gebruik gemaakt van de 70-300 IS maar vond toch de AF langzaam en luidruchtig (niet overdreven maar in ieder geval hoorbaar) vooral bij het fotograferen van mijn katten. De AF was bij de katten eigenlijk de boosdoener want ook met katten krijg je vaak maar 1 kans op een mooi shot. Buiten met veel licht was het heerlijk werken met de 70-300 vooral toen ik nog Uilen kon fotograferen. Ging je naar de avond of stond je onder een boom in de schaduw dan werd het al snel een probleem omdat je gewoon te snel te weinig licht had en dan werd scherpstellen én belichtingstijd dus de boosdoener. Vandaar dat mijn verlangen naar de 70-200 IS steeds groter werd.

Uiteindelijk heb ik mijn 70-300 IS nog goed kunnen verkopen en heb ik de 70-200 IS F4 aangeschaft :D Nou, ik kan zeggen dat dat echt een flinke stap vooruit is zeker wat AF betreft. Die is echt supersnel en stil! De kleuren van mijn foto's zijn echt veel helderder en mooier. Contrast is ook heel mooi. Natuurlijk is het de F4 versie waarmee je ook beperkt bent met licht maar toch is het een hele vooruitgang t.o.v. de F5.6 op de 70-300 waar je al heel snel aanzit, ik dacht al vanaf 150mm. Kortom de kwaliteit is echt heel erg goed van de 70-200 F4 IS en ik ben er echt heel erg gelukkig mee!

Het verschil in mm is aardig wat n.l. 100mm in het voordeel van de 70-300 maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat je vanaf zo'n 150mm met de 70-300 hard achteruit gaat in scherpte. Maak je met de F4 op 200mm een foto dan is hij nog ragscherp en een mooie uitsnede/crop op de pc is zo gemaakt.

Weer later heb ik van, een mede EOS'ser, voor het geval ik de 100mm buiten toch ga missen, een Soligor Pro 1.4 Teleconverter overgenomen en met testshots daarmee ook hele mooie resultaten. Natuurlijk wordt de F4 mét converter ook een F5.6 dus daar moet je qua licht rekening mee houden.

Kortom, ik zou zeggen, je hebt nu de 55-250mm waar je best wel tevreden mee bent dus houdt die nog even aan en ga sparen voor de 70-200 F4. Kun je makkelijk zonder de IS dan is het prijsverschil tussen beide (70-200 en 70-300) niet groot en zou ik direct voor de 70-200 gaan. Is IS wel een pré dan zou ik zeker door sparen voor de 70-200 IS. Natuurlijk is het een heleboel geld maar zoals al eerder gezegd door anderen blijven deze lenzen heel erg waardevast wat natuurlijk ook meetelt.

Met de 70-300 heb je ook een mooie lens in handen dus een miskoop doe je daar zeker ook niet mee. Ga ze in ieder geval beide uittesten bij de winkel en neem dan pas je definitieve beslissing. Succes met je keuze!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank Sidonia, inmiddels heb ik de 70-200 4 is usm al in bezit...topic is al ouder, de OP is van oktober... :D
De lens bevalt overigens super, niets geen klagen!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Hoi Judith,

Ja, het is een ouder topic maar ik heb eerder geen tijd gehad om het forum te bezoeken. Bovendien dacht ik dat mijn ervaringen toch goed waren om te melden om zo anderen, die (in de toekomst) voor dezelfde keuze staan, te informeren :D

Maar goed, je bent dus toch voor de 70-200 IS gegaan: idd een geweldige lens en je zult er echt geen spijt van krijgen! Heel veel plezier ermee!!!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar