Speedlite 430EX II blijft niet goed zitten op 7D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RB11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2010 23:36

Gisteren een speedlite 430EX II gekocht voor mijn 7D. De speedlite werkt prima. Alleen merk ik dat na enige tijd de speedlite een klein stukje (ca. halve centimeter) uit de flitsschoen schuift, met als gevolg dat de flitser niet meer werkt. Even naar voren duwen, en hij doet het weer. Het gebruik van de flitser wordt hierdoor erg onbetrouwbaar.

De bevestiging op zich gaat probleemloos. Bij het naar rechts schuiven van de borgknop hoor ik een klik. Volgens de handleiding betekent dit dat de voet vergrendeld is. Bij mij blijkt deze vergrendeling niet goed te werken.

Iemand die dit probleem herkent? Zo ja, lag het aan de flitsschoen of aan de flitser?

Groeten,

Richard
Canon 7D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200 f/4.0 IS L USM
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

probeer hem eens op een andere camera, bv als je even terug naar de winkel gaat. Of anders even bij iemand anders met een camera met een flitsschoen. Lijkt mij de meest logische, simpele en zelf te verzinnen oplossing :roll:
RB11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2010 23:36

martinus schreefCOLONprobeer hem eens op een andere camera, bv als je even terug naar de winkel gaat. Of anders even bij iemand anders met een camera met een flitsschoen. Lijkt mij de meest logische, simpele en zelf te verzinnen oplossing :roll:
Geen andere Canon bij de hand, dus terug naar de winkel. Om te voorkomen dat ik de camera onnodig moet achterlaten, moet het probleem wel enigszins betrouwbaar te reproduceren zijn. Maar ik heb ondertussen 'geoefend', dat gaat wel lukken. Dus terug naar de winkel.

Richard
Canon 7D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200 f/4.0 IS L USM
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik heb dezelfde combinatie, maar herken het probleem niet. Borging lijkt me ook eerder van de flitser dan van de camera. Hoe makkelijk schuift hij in de hotshoe eigenlijk?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik herken het deels. Echter heb ik de combinatie dan om mijn schouders hangen. Is mij al eens gebeurd dat de 430 op de grond lag. Na dat mij dit twee keer is overkomen haal ik de fliter er ook af als ik de camera om mijn schouders hang ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
RB11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2010 23:36

Rocker schreefCOLONik heb dezelfde combinatie, maar herken het probleem niet. Borging lijkt me ook eerder van de flitser dan van de camera. Hoe makkelijk schuift hij in de hotshoe eigenlijk?
Dat gaat redelijk makkelijk. Naar mijn gevoel zijn de veren wat slap. De flitser kan teveel bewegen. Aangezien er in de hotshoe veren zitten, kan het daaraan liggen. Maar ik hou het ook op de flitser. Het borg-pennetje komt overigens bij het borgen netjes naar buiten, maar kan erg makkelijk terug geduwd worden.

Komend weekend ga ik terug naar de winkel; dan zal duidelijk worden waar het probleem zit.
Canon 7D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200 f/4.0 IS L USM
RB11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2010 23:36

Apple schreefCOLON... Is mij al eens gebeurd dat de 430 op de grond lag. ...
Als ik de camera 'normaal' hanteer, dan is er na 1 tot 2 minuten geen elektrisch contact meer tussen flitser en camera. Dan weet ik wel zeker dat als ik de camera over mijn schouder hang, er al heel snel ook geen fysiek contact meer is... :lol:
Zou dat de reden zijn dat de 430 II ook draadloos kan werken met de 7D??
Canon 7D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200 f/4.0 IS L USM
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Ik kan het mis hebben, maar er zit toch ook nog een draaischijf op de flitser om hem vast te draaien op de camera? Of is dit bij de 430II niet meer? Neemt niet weg dat de 1ste bevestiging natuurlijk al correct moet zijn uiteraard...Ik zou idd Ashwins advies even opvolgen :wink:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de 430EX II heeft een schuifje, je schuift deze van links naar rechts en dan klikt hij vast. om hem vervolgens eraf te kunnen halen moet je een klein knopje indrukken en dan kun je het schuifje terugdraaien.

vind het toch vreemd dat hij eraf valt. soms laat ik de camera 2 uur of langer met flitser en al bungelen. heen en weer zwaaien. alle mogelijke fotostanden en manouvre's maar mijn flitser zit vast als een huis. dit is echter wel op een 50D. weet je zeker dat je niet iets fout doet als het indrukken van het knopje op de schuif? misschien onbewust bij het instellen van de flitser?

Succes in ieder geval

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLONdit is echter wel op een 50D
De camera heeft hier denk ik ook niet mee te maken, of in elk geval niet het type. Ik heb zelf ook de 7D, en ik heb mijn 430EXII soms dagenlang op de camera zitten als ik gewoon thuis ben. Dan wordt hij regelmatig gepakt en weer weggelegd en slingert hij ook weleens alle kanten op zonder enig probleem.
Kamiklaasie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2005 19:28
WoonplaatsCOLON Medemblik
CONTACTCOLON

Vreemd probleem.
Heb de 580EXII met zo'n zelfde sluiting. Zowel op de 1D als de 40D zit hij zo vast als een huis.
Op het circuit loop ik geregeld met de camera+flitser over mijn schouder en kom ik in bijzonder drukke situaties met veel gedrang, maar zelfs dan blijft alles keurig op zijn plaats.
Op de 40D zit hij zelfs nog vaster, omdat die een flitsschoen heeft waar het rubber rokje helemaal omheen valt. Dat heeft de 7D ook.

Het palletje wat naar beneden komt kan ik ook makkelijk indrukken, dus dat is het probleem niet.

Past het rubber rokje goed om de flitsschoen? Wellicht houd die de flitser te hoog of schuift de flitser net niet ver genoeg naar de voorkant, waardoor het palletje niet goed in het gaatje valt?

Hoe dan ook, dit klopt niet, dus ik zou even terug gaan naar de winkel met zowel je flitser als de camera.
Canon EOS 1D mkII | EOS 1D mkIII | EF 100-400 L | EF 70-200 f/2.8 IS II L | EF 24-105 L

http://www.autosport.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formidoswiftcup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.clio-cup.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.formule-ford.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bossgp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
RB11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2010 23:36

De oplossing: gisteren terug geweest naar de winkel. Het probleem gedemonstreerd en de flitser vergeleken met een andere 430. Het viel meteen op dat de andere 430 veel steviger op mijn camera stond.
Bij mijn flitser zat er speling tussen de metalen voet en het huis van de flitser. Daardoor kon de flitser ook te makkelijk bewegen t.o.v. de camera met als gevolg dat de blokkering niet goed werkte.
Kortom, mijn 430 gaat weer terug naar Canon en ik heb nu een exemplaar dat goed blijft zitten.
Wat nu nog overblijft: gaan spelen en experimenteren met de nieuwe flitser. :D

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Richard
Canon 7D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200 f/4.0 IS L USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar