DPP en bestandsgroote.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

ik heb een vraag over het omzetten van RAW via DPP naar jpeg.
Wanneer ik dit doe is de JPEG daarna ongeveer 9 a 10 mb. Dit is een stuk groter als de 4 mb die de originele jpeg is.

Dit zal normaal zijn, maar waarom is dit en kan ik dit ook verkleinen zonder veel verlies van kwaliteit?
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Anoniem 3

Verkleinen is een koud kunstje:
File,
convert and save, daar kun je, bij resize, de juiste verhouding ingeven.

De kwaliteit, zal, bij niet al te veel verkleinen, er op het gezicht niet onder lijden.
Voor plaatsen hier op het forum, houd je als grootste waarde 900 aan.

Succes ermee.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik resize met LR naar 900x900 en dan worden mijn RAW files niet veel groter dan 1Mb. Dus veel licht groter dan 1Mb en donkere foto's minder dan 1Mb. Allemaal JPG en allemaal 100% qualiteit. Dit zijn voor mij de internet varianten die ik op Photobucket dump voor fora. En voor de rest exporteer ik naar JPG zonder grootte wijzing voor mijzelf en dan zijn het JPG's van ik geloof ongeveer 8Mb voor een 50D.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als ik de vraag van de TS goed begrijp, gaat het niet om het 'resizen' van de foto. Hij constateert dat als hij een RAW bestand als JPG opslaat in DPP (zonder te resizen) dat de grootte van het bestand ongeveer twee keer zo groot is als de grootte van het JPG bestand dat direct uit de camera komt. Ik heb dat net even getest, en zie dat inderdaad ook.

Afbeelding

Het heeft er dus alle schijn van dat er in de camera een sterkere mate van JPG-compressie wordt toegepast dan (standaard) in DPP. Bij het converteren en opslaan in DPP kun je nog de gewenste "Image quality" instellen. Als je dat schuifje wat naar links trekt voordat je opslaat, zul je ook vanuit DPP een kleiner JPG bestand krijgen. Zoals je ziet kun je met de waarde 7 voor "Image quality" dezelfde bestandsgrootte krijgen als direct uit je camera.
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Pieterr schreefCOLONAls ik de vraag van de TS goed begrijp, gaat het niet om het 'resizen' van de foto. Hij constateert dat als hij een RAW bestand als JPG opslaat in DPP (zonder te resizen) dat de grootte van het bestand ongeveer twee keer zo groot is als de grootte van het JPG bestand dat direct uit de camera komt. Ik heb dat net even getest, en zie dat inderdaad ook.

Afbeelding

Het heeft er dus alle schijn van dat er in de camera een sterkere mate van JPG-compressie wordt toegepast dan (standaard) in DPP. Bij het converteren en opslaan in DPP kun je nog de gewenste "Image quality" instellen. Als je dat schuifje wat naar links trekt voordat je opslaat, zul je ook vanuit DPP een kleiner JPG bestand krijgen. Zoals je ziet kun je met de waarde 7 voor "Image quality" dezelfde bestandsgrootte krijgen als direct uit je camera.

Ja dit bedoel ik inderdaad :)
Ik zal eens testen met de image quality als ik deze aanpas.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Heeft alles te maken met de resolutie van DPP en niets te maken met Imagequality... DE resolutie staat volgens mij standaard op 350dpi. Voor afbeelding gewoon op je scherm is 72dpi meer dan genoeg en zul je zien dat de bestanden ook een stuk kleiner worden zonder aan kwaliteit in te hoeven boeten ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@JimmySX: Hoe zal ik het aardig zeggen? Wat jij zegt, klopt niet. De DPI-waarde heeft hier helemaal niets mee te maken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Tja het blijft moeilijk blijkbaar dat fysieke eigenschappen bepalen wat je ziet :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON@JimmySX: Hoe zal ik het aardig zeggen? Wat jij zegt, klopt niet. De DPI-waarde heeft hier helemaal niets mee te maken.
De TS heeft het over grote jpg bestanden... Ik bedoel dus dat de output resolutie op 350 staat en daardoor dus de jpg's zo groot zijn! Dus wat ik zeg klopt wel. Output resolutie op 72 en de jpg's hebben een 'normale' grote.
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

JimmySX schreefCOLON
Pieterr schreefCOLON@JimmySX: Hoe zal ik het aardig zeggen? Wat jij zegt, klopt niet. De DPI-waarde heeft hier helemaal niets mee te maken.
De TS heeft het over grote jpg bestanden... Ik bedoel dus dat de output resolutie op 350 staat en daardoor dus de jpg's zo groot zijn! Dus wat ik zeg klopt wel. Output resolutie op 72 en de jpg's hebben een 'normale' grote.
Nee, klopt helemaal niets van.
Probeer het eens uit zou ik zeggen. De waarde die je bij de resolutie ingeeft is alleen een veldje, daar kun je alles invullen wat je wilt.
De bestandsgrootte en de kwaliteit zal in alle gevallen gelijk blijven (als je alleen de resolutie aanpast natuurlijk). ;)
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

@shooter1 Verhip je hebt gelijk! :D
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde geconstateerd. Ik denk dat het ook met de mate van compressie te maken heeft.

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat 'getal van 72' was overigens vroeger op de 300D en ik dacht ook 10D 300. Toen iedereen op de 350/20D overging was ook iedereen in de war, terwijl dat geen ruk uitmaakt. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar