Filmen met de camera wie doet het?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLON@jimmySX, hier maak je dus al de eerste denkfout ;)
In het "raw" videomateriaal zit namelijk veel minder marge mbt bewerkingen in vergelijking met RAW foto's.
Bij filmen met je Canon DSLR is een van de belangrijkste elementen het van je picture styles.
Zie hier waarom: http://vimeo.com/7256322


Ik kreeg toevallig vandaag 2 clips onder ogen waarbij het wel erg leuk is om te zien hoe ze in videoclips spelen met scherptediepte en in een clip zelfs met een tilt/shift :)
http://www.youtube.com/watch?v=nyEOJPjXl4U&&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=dEU0MS82sD4&hd=1
Eeeh thanks voor de filmpjes! Maarre denkfout? Die picturestyles doen hetzelfde als nabewerking alleen dan in kant en klare presets toch? Je hebt zelfs een Magic Bullet Grader preset. Dus het concept is hetzelfde als graden oftewel colorcorrection! De Raw data van film mag dan minder marge hebben, eris altijd ruimte om kleur te corrigeren. Dus met een stukje goede colorcorrection software moet je hetzelfde resultaat als picturestyles kunnen behalen lijkt me. :wink:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JimmySX schreefCOLONDe Raw data van film mag dan minder marge hebben...
Bevat MOV onbewerkte data van de sensor (want dat is RAW)?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@boels069: Nee zeker niet. De .MOV bevat zwaar gecomprimeerde H.264 video. Wat er precies in zit kun je achter komen als je zo'n filmpje opent met MediaInfo.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Wat Pieterr zegt! 12 minuten filmen kost je bijna 4GB dus dat is een behoorlijke compressie idd!

Btw thx voor de link Pieterr! ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Daarom stond "raw" ook tussen quotes in mijn vorige bericht :P
@Jimmy kijk nog even naar het vimeo filmpje uit mijn vorige bericht.
Daar laat hij duidelijk zien dat je middels het finetunen van een picturestyle een optimale hoeveelheid dynamisch bereik registreren.
Dit vereist wel nog kleurcorrectie achteraf.

Maar als je opneemt met de standaard picture style heb je die data niet, dus dan kan je kleuren corrigeren wat je wil maar dan trek je enkel een ruis naar boven in de donkere gedeeltes en zit je nog steeds met overbelichte stukken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Laat ik dan de eerste zijn die niet zo positief is.

Ja natuurlijk wel over de grote sensor, lenskeuze, optiche stabilisatie.
Maar niet zo over de framerate. Omdat we allemaal minimaal 50Hz televisies hebben en de US en UK minimaal 60Hz komen we met de dSLR behoorlijk te kort. 24 of 30 fps. Hierdoor krijg je een schokkerig beeld als je bv aan het pannen bent of wanneer personen, voorwerpen door het beeld bewegen.

Omdat ik de reacties al hoor aankomen. Ja de filmstudios gebruiken ook steeds vaker een dslr. Dat kan ook wel en het beeld is weer vloeiend te krijgen maar hier heb je nogal zware software voor nodig. Adobe premiere van cs5 krijgt dit niet voor elkaar.

Daarom gebruik ik zelf nog mijn sony HDr HC5E die wel op 50fps filmt en zelfs een slow feature heeft waar de framerate tot iets van 90 of 100 fps kan worden opgehoogd om een mooie vloeiende slowmotion te maken.

Ik hoop natuurlijk dat de techniek het uiteindelijk toelaat om in tenminste op 50 fps te kunnen filmen.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

JimmySX schreefCOLON@MarcoEOS550D: De jongens waarmee ik was afgelopen woensdag liepen allebei met een 550D....Ze maken er oa clips ermee!
Welke objectieven gebruiken deze jongens voor het filmen?
Groeten Rolf.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Leon de 7D kan gewoon met 60fps in 1280x720 opnemen hoor ;)
Ik zag je reactie ook in het "microphone topic" maar wil hier graag nog even op reageren :)
Ben het namelijk niet eens met je stelling, aangezien je nu zegt dat je zonder professionele? nabewerking geen fatsoenlijke film uit je DSLR krijgt?

Waar het namelijk in het grootste gedeelte van de gevallen fout gaat is de sluitertijd, als deze te hoog staat krijg je last van "stotteren".
Bij 24fps is het advies om 1/50e te gebruiken bij 30fps is het advies om 1/60e te gebruiken tbv een vloeiende beweging.
De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is nd-filters en dan met name vari-nd.

Kijk maar op vimeo of youtube, daar staan genoeg voorbeelden die het effect van sluitertijd op video laten zien.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw pc/codecs het niet voor elkaar krijgen om de video van je 5d fatsoenlijk af te spelen, daar had ik zelf bij me oude pc ook last van.
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 21 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLON @Jimmy kijk nog even naar het vimeo filmpje uit mijn vorige bericht.
Daar laat hij duidelijk zien dat je middels het finetunen van een picturestyle een optimale hoeveelheid dynamisch bereik registreren.
Dit vereist wel nog kleurcorrectie achteraf.

Maar als je opneemt met de standaard picture style heb je die data niet, dus dan kan je kleuren corrigeren wat je wil maar dan trek je enkel een ruis naar boven in de donkere gedeeltes en zit je nog steeds met overbelichte stukken.
Hhhmmm okay....dus achteraf niet toe te passen net zoals DPP zeg maar?? (ik denk ook nog teveel foto :mrgreen: )
Ik zie ook nog niet de logica hoe je dmv een picturestyle overbelichting kunt oplossen....Ik ga me maar nog even in de materie verder verdiepen!

Dank voor je uitleg zover WireWess! :D
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Kollie schreefCOLON
JimmySX schreefCOLON@MarcoEOS550D: De jongens waarmee ik was afgelopen woensdag liepen allebei met een 550D....Ze maken er oa clips ermee!
Welke objectieven gebruiken deze jongens voor het filmen?
De meest standaard lens die er is een 18-55 kitlens. Ze hebben er clips meegemaakt die oa op TV Oranje te zien zijn. Echt onder de indruk was ik zelf niet echt van hun kunnen :wink:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

dubbel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door 1 op JimmySX, in totaal 21 keer gewijzigd.
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Leon Koggel schreefCOLONLaat ik dan de eerste zijn die niet zo positief is.

Ja natuurlijk wel over de grote sensor, lenskeuze, optiche stabilisatie.
Maar niet zo over de framerate. Omdat we allemaal minimaal 50Hz televisies hebben en de US en UK minimaal 60Hz komen we met de dSLR behoorlijk te kort. 24 of 30 fps. Hierdoor krijg je een schokkerig beeld als je bv aan het pannen bent of wanneer personen, voorwerpen door het beeld bewegen.
.
Volgens Wikipedia : Shooting Video in 30p mode gives no interlace artifacts but can introduce judder on image movement and on some camera pans

Persoonlijk zie ik zelf het verband niet tussen het aantal Herzen van een TV en framerates.... :?:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Dat de 7d al wel in 60fps opneemt wist ik niet. Misschien toch interessant om me eens wat meer in de 7d te verdiepen.

Of jullie vinden of 30 fps wel of niet te doen is lijkt me een onzinnige discussie. 30 fps is gewoon te weinig het is niet voor nix dat video camera's 60 of meer opnemen. Ik weet ook dat de sluitertijd invloed heeft op het wel of niet vloeiend zijn van het beeld. Mn pc is niet de boosdoener als je adobe premiere pro draait van cs5 heb je namelijk een serieuze PC nodig.

We zijn thuis al jaren video freak en hebben de afgelopen 3 jaar 6 verschillende camera's versleten. flutpogingen zijn leuk maar geven niet het resultaat naar waar ik opzoek ben. Ik ben iemand die openstaat voor nieuwe dingen en ja ik wil heel graag de optische kwaliteit van canons lenzen benutten. De 5DII viel me zelf heel erg tegen beelden zijn niet vloeiend en je mist 26 frames elke seconde die je er niet achteraf bij kan plakken zonder dat je het ziet.

Als een fotograaf een bruidsreportage schiet verwacht de klant dat het piekfijn in orde is. Als wij een trouwerij filmen willen we dat ook piekfijn afleveren en met de 5dII is dat vooralsnog onmogelijk.

Neemt niet weg dat ik de 7d van een kennis zeker een keer wil lenen om te kijken wat voor beelden daaruit komen.

Even over de frame rate en verversing van je scherm. Met frame rate en verversing wil je synchroon lopen. dus 50 fps bij 50/100/200/400 Hz en 60fps bij de UK en US standaard van 60/120/enz Hz loopt dit niet synchroon dan krijg je onrust wat op bv 100Hz minder waarneembaar is maar wel afbreuk doet op de rust van het beeld. met 25 fps kun je dus ook synchroon lopen maar het verschil tussen 25 en 50 fps is duidelijk zichtbaar in de bewegingen.

Om een lang verhaal kort te maken zelf vind ik dat filmen met een dSLR nog teveel in de kinderschoenen staat. Wel denk ik dat we binnen nu en een halfjaar firmware updates krijgen waarin 50fps beschikbaar word in full HD en dan sta ik vooraan in de rij.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Leon Koggel schreefCOLONOmdat ik de reacties al hoor aankomen. Ja de filmstudios gebruiken ook steeds vaker een dslr. Dat kan ook wel en het beeld is weer vloeiend te krijgen maar hier heb je nogal zware software voor nodig. Adobe premiere van cs5 krijgt dit niet voor elkaar.
Er is een verschil tussen film en video. Zo'n beetje alle Hollywood films worden op 24p uitgebracht. Een hedendaagse Blu-ray speler of Mediaplayer kun je content op 1080@24p laten afspelen. Het is je TV die ervoor zorgt dat dat er mooi uit ziet. Dat je bij het maken van een film moet oppassen voor judder tgv snelle pans leert iedereen die een filmopleiding volgt. Als je op een handycam-achtige manier met een DSLR zonder statief los uit de heup gaat schieten op 24p zal het resultaat je inderdaad tegenvallen.

Meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/24p
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Video
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Since its announcement at Photokina 2008 the Canon EOS 5D Mark II has been the trailblazing camera for shooting Full High Definition video with a DSLR camera. In a similar manner Canon's XF-series of HD camcorders offered a huge leap forward in the capabilities of Canon's camcorder range thanks to a broadcast quality MPEG-2 4:2:2 codec and CF card recording. Richard Walch and Bryce Gubler used a combination of the EOS 5D Mark II and the XF305 camcorder to shoot the fast-action kart film, 'The Racetrack'. CPN editor Steve Fairclough spoke to them about the project and how the two cameras dovetailed during the shoot.
Walch adds: "Those split seconds in the movie where you go 'wow', those are shot with the 5D Mark II because you have to really design the shot and then 'boom' you do it. You can pick the lens - 14mm, 600mm, 300mm, macro or tilt and shift. All of these lenses have specific uses and you simply decide, execute and you have the effect you want. I used the EF14mm f/2.8L II USM, the EF16-35mm f/2.8L II USM, the EF70-200mm f/2.8L IS II USM, the EF500mm f/4L IS USM, the EF600mm f/4L IS USM, the EF50mm f/1.2L USM to get the shallow depth-of-field and I used the TS-E24mm f/3.5L II tilt and shift lens. For the flag shot I used the TS-E17mm f/4L tilt and shift lens."
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... n_video.do
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

@Boels069: Ondanks het hoge infommercial gehalte prachtig om te zien! Dank hiervoor!
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Jan59

Filmen met de 7D vond ik al klasse en nu met de 5D M2 is het een beetje mooier.
Als je heeelll fanatiek er mee aan de gang gaat en voor 10.000 euro aan spullen koopt, kun je dezelfde resultaten halen als met een >25.000 euro dure pro-cam !

Ik heb zoiets gekocht... en probeer er iets mee te doen ;
http://www.habbycam.com/Habbycam_SD_Sho ... dbrace.htm

Een link naar een kort filmpje op Photobucket : Maastricht, de ME krijgt ervan langs van de kids.... klik op de afbeelding en je gaat naar Photobucket....
Afbeelding

Bovenstaande videoclip is kleiner gemaakt voor internet, het originele bestand is een 100Mb groot. HD video vreet ruimte, op 'n normale CD gaat maar een paar minuutjes HD video.
De 7D met 24-105 werd ervoor gebruikt.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Deze gasten hebben een 5DmarkII onder een HexCopter gemonteerd.....ook errug apart :D http://vimeo.com/16129663
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Jan59

:shock: DAT is klasse ! Maar ik vraag mij wel af of de politie (of andere overheidsinstanties) er gelukkig mee zijn. In een dicht bevolkt landje als het onze
is het wel linke boel. Je moet dan echt buiten een dorp/stad wonen of gaan spelen. Maar het is mooi, nu zou 't kompleet zijn als je de beelden real time kon
zien op je laptop. In een bos jagen met dat ding naar beestjes voor wat foto's lijkt me nu ook weer niet juist.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

@Jan59 Ik zou al eerst ernstig overwegen of ik uberhaupt wel m'n camera eronder zou binden :D
Ik denk trouwens dat het in de toekomst daar wel naar toe gaat. Realtime op je laptop de beelden kunnen zien. Een soort van LiveView op je scherm.
Ik vind het wel stoer gedaan hoor! En gewoon lekker binnen op kantoor ook :D
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar