Tips/Voorbeelden gezocht backstage fotografie bij concerten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Het is een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb, maar ik ben zeker nog wel actief bezig met fotografie, enkel de tijd en zin ontbreekt me vaak om de foto's uit te zoeken, te bewerken en hier online te zetten.
Mede doordat ik voor mijn werk ook al een hele dag achter de pc zit.
Gisteren ben ik begonnen met wat achterstallig uitzoekwerk, dus ik hoop binnenkort ook weer eens wat online te zetten hier zodat jullie allemaal kunnen zien waar ik mee bezig ben geweest. (veel concerten, wat natuurfotografie en belachelijk veel foto's van mijn vakantie in zuid Frankrijk)

Nu mijn vraag:
Volgende week heb ik het voorrecht om bij een concert te mogen fotograferen, maar niet alleen het concert zelf, ook vooraf bij de soundcheck, backstage etc.
Ik ben hier en daar op zoek geweest naar voorbeelden of tips voor mooie of creatieve backstage foto's maar ik heb eigenlijk niets gevonden.
Hebben jullie misschien wat voorbeelden of tips voor me?
Het zal gaan om foto's die weergeven wat er gebeurt, dus geen fotoshoot waarbij de artiest doet wat ik vraag.
Al zal ze vast wel eens iets willen doen wat ik vraag als ik een leuk idee heb, maar dat is in principe niet de bedoeling.

Alvast bedankt mensen!
blaauw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 18:00
WoonplaatsCOLON Abcoude
CONTACTCOLON

Helpt dit: http://adform.nl/categorien/fotografie/ ?
Met name januari 2009
www.blaauwendraad.org
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Dat helpt zeker!
Het zal trouwens in de sugarfactory in Amsterdam zijn, mocht er iemand toevallig daar ooit wat gedaan hebben.
Op hun eigen site heb ik ook al het een en ander gevonden.
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Meer voorbeelden c.q. tips zijn welkom! :-)
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kijk eens in het showcase forum bij showbizz / entertainment.
Met name Dark_Angelus, zonder anderen te kort te doen, heeft daar een aantal topic met concert fotos
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Bedankt voor de tip, maar het gaat niet om het fotograferen van het concert zelf, daar heb ik geen tips meer voor nodig al zeg ik het zelf :)

Maar voor het backstage gedeelte zoek ik wat mooie/leuke/creatieve voorbeelden.
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

dan heb ik je mogelijk niet goed begrepen....
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Jon schreefCOLONHet is een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb, maar ik ben zeker nog wel actief bezig met

Nu mijn vraag:
Volgende week heb ik het voorrecht om bij een concert te mogen fotograferen, maar niet alleen het concert zelf, ook vooraf bij de soundcheck, backstage etc.
Ik ben hier en daar op zoek geweest naar voorbeelden of tips voor mooie of creatieve backstage foto's maar ik heb eigenlijk niets gevonden.
Hebben jullie misschien wat voorbeelden of tips voor me?
Het zal gaan om foto's die weergeven wat er gebeurt, dus geen fotoshoot waarbij de artiest doet wat ik vraag.
Al zal ze vast wel eens iets willen doen wat ik vraag als ik een leuk idee heb, maar dat is in principe niet de bedoeling.

Alvast bedankt mensen!
Lijkt me vrij duidelijk ;)

Ik twijfel er over om een groothoeklens te lenen/huren voor deze gelegenheid. (16-35 F2.8L b.v.)
Nu is mijn meeste groothoek 28 met de Tamron 28-75 F2.8 of 24 met de Canon 24-105 F4L die ik van mij Pa kan lenen maar F4 lijkt me sowieso niet ideaal voor deze gelegenheid.
Is dat een goed idee, of kan ik beter gewoon proberen creatief te zijn met de middelen die ik tot mijn beschikking heb? (incl. apparatuur van mn Pa: 2x40D, 28-75F2.8, 50mmF1.8, 200mmF2.8LII, 24-105L, 60mmF2.8macro speedlite 270ex)
Huren heb ik op zich wel zin in, maar is logistiek een beetje lastig omdat ik uit Zeeland kom.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mooie en creatieve foto's maken is wel erg ruim genomen, hierbij volstaat alles wel :P
Er zijn een aantal zaken waar je van te voren over na moet denken.
Wie is jouw klant/doelgroep?
Wat verwacht de klant als eindproduct?
Wat wil je met de foto's vertellen?
Heb je voorbeelden van foto's wat volgens jou mooi en creatief is?
Is het overdag of 's avonds?
Ben je al eerder op die locatie geweest onder dezelfde omstandigheden?

Ik kan namelijk wel roepen dat je minimaal een 5d2 en 85 1.2 nodig zal hebben, maar een band die overdag zorgt voor een achtergrondmuziekje bij de lokale braderie zou je weg kunnen komen met wat goedkopere hardware ;)
Voor het gemak ga ik er vanuit dat er weinig daglicht beschikbaar is en de ruimte relatief krap is, dus een canon 10-22/16-35 en bijv een 580ex zal wel een lekkere basis zijn.
Maar het is aan jou om te bepalen welke lenzen/perspectief/belichting bij jouw fotografie style gaat passen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Bedankt voor je opmerkingen.

Het is 's avonds en ik ben er nog nooit zelf geweest, maar ik heb ondertussen wel foto's van de locatie gezien.
Mijn klant is in principe de artiest en de foto's zullen als ze goed genoeg zijn c.q. in het thema passen bij het volgende album gebuikt worden.

Een 16-35 lijkt mij idd ook erg geschikt, echter er is geen budget om deze aan te schaffen.
Ik ben bang dat ik met mijn 28-75 er niet genoeg op ga krijgen .

Voorbeeld, tsja daar was ik nou net naar op zoek :)
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Backstage is altijd wat lastig, meestal zijn het erg kleine ruimten met onmogelijk TL-licht. Voor het optreden zijn de muzikanten meestal druk bezig met hun zelf (dwz concentreren, warmspelen, gitaarstemmen etc.) en hebben ze meestal geen tijd voor je. Na het optreden is alles wat meer ontspannen en kan je vaak wat ontlading zien. Wanneer ze nog een optreden hebben die avond hebben ze haast om op tijd weer weg te komen. Natuurlijk hangt e.e.a. ook af van het soort concert dat gegeven wordt.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

precies wat mijn voorganger zegt zijn diverse factoren van invloed achter de schermen.

Misschien handig eerst te informeren of er bands zijn die meteen na hun optreden moeten vertrekken en of er bands zijn die opnames voor een optreden niet willen (net vanwege de spanning).
en als laatste natuurlijk welke ruimtes je niet mag betreden cq waar je niet mag fotograferen
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Nieuwerf.nl schreefCOLONBackstage is altijd wat lastig, meestal zijn het erg kleine ruimten met onmogelijk TL-licht. Voor het optreden zijn de muzikanten meestal druk bezig met hun zelf (dwz concentreren, warmspelen, gitaarstemmen etc.) en hebben ze meestal geen tijd voor je. Na het optreden is alles wat meer ontspannen en kan je vaak wat ontlading zien. Wanneer ze nog een optreden hebben die avond hebben ze haast om op tijd weer weg te komen. Natuurlijk hangt e.e.a. ook af van het soort concert dat gegeven wordt.
Het zal een jazz/pop concert zijn, als dat iets mocht verduidelijken.
Ellie Wijman-Loots schreefCOLON Misschien handig eerst te informeren of er bands zijn die meteen na hun optreden moeten vertrekken en of er bands zijn die opnames voor een optreden niet willen (net vanwege de spanning).
en als laatste natuurlijk welke ruimtes je niet mag betreden cq waar je niet mag fotograferen
Er zal maar 1 band zijn, en die hebben mij gevraagd om dit te doen, dus ik denk wel dat ik foto's mag maken :), maar ik zal het voor de zekerheid nog even vragen aan de artieste zelf of er momenten zijn waarop ze het liever niet wil.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Persoonlijk zou ik 28mm op een 40D bij lange na niet genoeg groothoek vinden voor backstage, maar dat is ook erg persoonlijk. Ik zou zelf voor op een 40D dan alleen weer eerder voor de 17-55 f2.8 IS kiezen, zowel dat net wat meer bereik als beeldstabilisatie kunnen hun voordeel opleveren.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Ik ben een beetje laat, maar is alles gelukt? ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Ja het is best wel gelukt, ik was van te voren erg zenuwachtig maar het viel allemaal erg mee.

Het was erg gezellig met de band, en vooral ook erg bijzonder om een concert (gedeeltelijk) van de andere kant mee te beleven.
Ik had geen lens meer gehuurd, en ik heb me wel gered met mijn 28mm groothoek.
Het licht was in sommige situaties echt waardeloos en daarom was ik blij dat ik ook mijn 50mm 1.8 bij had.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Super! Ben benieuwd naar de pics hoor!!! ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
Jon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 17:45

Ik weet niet wanneer en of ik de pics hier kan en mag delen, maar als ik het kan ga ik het zeker doen!

Er staan op twee webzines al foto's van het betreffende concert, alleen van het concert zelf dan natuurlijk, en ik moet zeggen dat de kwaliteit van die foto's me positief stemt m.b.t. mijn eigen foto's.

Vooral omdat een van de mannen die stond te fotograferen zo'n dikke witte toeter had en ik alleen mijn plastic fantastic en Tamron 28-75 ter beschikking had.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar