Ervaringen met tekentablet voor fotobewerking?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Wie van de EOS-sers heeft ervaring met tekentablets voor het bewerken van foto's, in het bijzonder portretten?
- Is het handiger dan een muis, bijv bij het selecteren van een gebied in een foto?
- Werkt de combi van pen/tablet en express-toetsen goed?
- Is drukgevoeligheid praktisch en voorkomt het wisselen van penseelformaten?
- Welke maat is aan te bevelen? Ik denk aan een mediumformaat (A5/A5 wide), is dat bruikbaar?
- Andere tips of opmerkingen?

Alvast dank voor de reacties!
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Dat klopt en had ik gedaan, maar per ongeluk niet vermeld. Dom, sorry.
Het zijn echter beperkte en gedateerde ervaringen. Wellicht zijn er inmiddels meer/andere gebruikers.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb een tablet van Medion en het ding werkt verder prima maar ik vind met de muis werken toch fijner.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Leuke vraag. Ben ik ook benieuwd naar. Ik hoor goede dingen over tablets van Wacom, maar dat lijkt ook zo'n beetje de de-facto marktleider te zijn.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Werk niet zo veel met de tablet maar het is vooral wennen aan het begin en je bent erg geneigd de muis weer te pakken. Het is dan een kwestie van doorzetten, zeker aan aan het begin is het niet handiger dan een muis.

Zeker voor de fijnere selectie en werk met bruch en penselen is het fijn.

Met de drukgevoeligheid heb ik geen ervaring maar ik vraag mij af of je hier mee voorkomt dat je andere maten bruches moet pakken. Maar nogmaals weinig ervaring mee.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik heb een Wacom Intuos 3W en ik vind het heerlijk om te werken met een pen in mijn hand, ipv met de muis. Voor fotobewerkingen is hij heel handig, snel in -en uitzoomen, verplaatsen vanalles. Ik zou niet meer zonder willen. Daarnaast heb ik minder last van mijn arm bij het werken. Overigens heb ik een A4 versie en dat is best groot, weer een ding bij de pc, misschien was ik beter af geweest met een A5-formaat.
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

- Is het handiger dan een muis, bijv bij het selecteren van een gebied in een foto?
Ja,je kan veel makkelijker en nauwkeuriger selecteren.

- Werkt de combi van pen/tablet en express-toetsen goed?
Die gebruik ik niet,gebruik alleen de ronde knop in het midden,die heb ik ngesteeld om in en uit te zoomen

- Is drukgevoeligheid praktisch en voorkomt het wisselen van penseelformaten?
ja,vind het ideaal hoe harder je drukt hoe dikker de lijn

- Welke maat is aan te bevelen? Ik denk aan een mediumformaat (A5/A5 wide), is dat bruikbaar?
Heb zelf een wacom bamboo fun a5 en dat is goed te doen met een 24" monitor.

- Andere tips of opmerkingen
de pen werkt ook als muis,maar je kan je gewone muis er gewoon naast blijven gebruiken.
je hebt nu ook tablets die ook op je vingers reargeren soort van tochscreen idee.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb ook een Wacom, Model Ctf 420, ca. 2 jaar geleden gekocht bij de Aldi.
Op de momenten dat ik veel wil bewerken pak ik mijn tablet met pen erbij. Het selecteren gaat veel gemakkelijker, vergt eerst even wat oefening. Daarnaast kun je inderdaad veel preciezer werken.
Als ik dergelijke intensieve bewerkingen met de muis doe dan zit ik altijd heel verkrampt achter de pc en met zo'n tablet is het veel relaxter werken.
Mijn tablet heeft formaat A5 en dat is genoeg voor wat ik er mee doe.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb een Wacom Intuos, A5 formaat. Ook ik zou niet meer zonder willen. Een muis is niet eens aangesloten op mijn PC. Het A5 vlak vertegenwoordigt mijn beide breedbeeldschermen 1 op 1 en dat werkt fijn en erg intuïtief. Selecteren is met de muis een erg lastige klus, met een pen (en een redelijk vaste hand) het bekende plakje cake. Klonen bijvoorbeeld is ook eenvoudig. Ik heb nog geen nadelen ondervonden van de pen tablet. En door de sneltoetsen werkt het ook snel in Photoshop zoals BWK aangeeft. De drukgevoeligheid gebruik ik bij brushes en dat werkt fijn. "Hard" drukken bij grote vlakken en zachtjes bij de grensvlakken. Dat de drukgevoeligheid ruim 1000 niveaus heeft is vooral theoretisch lijkt mij. In de grafische vormgeverswereld wordt er veel gewerkt met de pen tablet en dat is geen toeval natuurlijk. De controle over een pen is vele malen groter dan de controle over een muis.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
morkman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 476
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:35
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Ik heb de Wacom Intuos4 tablet medium en zou niets anders meer willen.
Toetsen geheel naar wens programeerbaar in welke applicatie je ook bevind hij switch automatisch om.

b.v. ik heb een aantal toetsen en handelingen geprogrameerd in PS en dat ook voor LR als ik dan PS op de voorgrond hebt
zijn de toetsen voor PS actief en dat gebeurt dus voor LR idem.

Zelfs voor IE heb ik een aantal toetsen geprogrameerd.

gr,

Rob
Gebruikers-avatar
Bernadette
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2009 18:05

Sinds januari 2007 gebruik ik thuis de Wacom Graphire4 omdat ik in een periode dat ik (erg) veel bezig was om foto's te leren bewerken en dit deed met de muis, polsproblemen kreeg. Ik heb niet veel ruimte naast mijn toetsenbord en daarom had ik gekozen voor het A6 formaat. Ik was in het begin bang dat dit erg klein zo zijn, maar voor mij werkt dit prima; geen geschuif meer over een grote oppervlakte en de pen werkt zeer nauwkeurig. Ook is de pen voldoende drukgevoelig en doseerbaar tijdens fotobewerkingen, maar ook met andere programma's b.v. Word/Excel/PowerPoint werkt het heel fijn. Je kunt gewoon typen met de pen tussen je vingers en dan snel overschakelen met de pen naar het tablet als je iets moet aanklikken. Ik vind het echt super werken met het tablet en de polsproblemen zijn verledentijd :D , dus voor mij thuis nooit geen muis meer! (Helaas moet ik het op mijn werk wel met een muis doen :cry: )

Groetjes, Bernadette
[size=75]Canon EOS 450D / EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS / EF 28-105 1:3.5-4.5 II USM / EFS 55-250mm f/4-5.6 IS[/size]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik gebruik sinds 2000 een Wacom tablet en ze gaan eigenlijk niet af. Voor zaken als photoshop is het best handig. Nadeel is wel het 'omschakelen' als je b.v. ook af en toe een laptop gebruikt of op je werk gebruik maakt van een reguliere muis. Mede daarom gebruik ik eigenlijk alleen nog maar een gewone muis.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ik werk met 2 wacom tabletten, een kleintje voor de laptop en een groot model A4 voor de pc, ik wil niet anders meer, werkt perfect ook voor fotoshoppen, ik heb er ook een muis bij, maar die gebruik ik nooit.
voorkomt overigens ook problemen met je pols waar je wel last van kunt krijgen met een muis, dus dat is ook weer een voordeel ;-)
T'is wel wennen in het begin, mijn man kan er b.v niet aan wennen, maar goed die mag ook niet achter mijn pc :mrgreen:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Dank voor al jullie reacties. Toch maar op zoek naar aan tablet. Deels ingegeven door 3 dagen bewerken met een muis (erg precies, lasergeval) maar dat ging niet echt lekker op sommige momenten. Daarnaast nu (zo te lezen erbij horende) last van pols en onderarm. Met jullie commentaren erbij betekent dat nu op zoek naar een tablet. Bedankt allemaal!
Gewoon... spullen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar