Ervaringen met de GiSTEQ PhotoTrackr™ GPS Photo Locator DPL7

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Met het oog op een wandelreis door de Dolomieten afgelopen maand, heb ik mij in mei de GiSTEQ PhotoTrackr™ GPS Photo Locator DPL700 aangeschaft. Hierbij wat ervaringen met het dingetje en de bijbehorende software.

Wat is het?

De GiSTEQ PhotoTrackr™ GPS Photo Locator DPL700 is een kleine GPS, een waterbestendig kokertje van 7.5 x 3 cm groot met een gewicht (incusief AA-batterij) van 78 gram. Het dingetje dient om foto's te geo-localiseren. Het werkt op één AA-batterij. Op het moment van schrijven kost hij ongeveer €65.

Afbeelding


Basis gebruik en bediening

Met een bijgeleverde karabijn-haak hang je de GiSTEQ aan je fototas of rugzak. Aan het begin van de trip zet je hem met één druk op de knop aan, aan het eind weer uit. De GPS unit zelf is dus wel heel simpel in gebruik (de software voor het koppelen van fotobestanden aan coordinaten, na gebruik, is een ander verhaal...). De GPS heeft drie lampjes die aangeven dat het ding aan staat (of niet), zoekende is naar een GPS signaal of een fix heeft, en een alarm-lampje voor als de batterij leeg raakt.

De koppeling van fotobestanden aan een locatie gebeurt op basis van de tijdstippen van de foto's: de positie die in tijdstip het dichtst bij het fototijdstip is, wordt gebruikt. Eerste aktie is dan ook, vóór de trip, te zorgen dat de klok van de camera gelijk loopt. Dit kan handmatig via de camera, of via de door GiSTEQ bijgeleverde software (en tevens met Canon EOS Utility) als de camera via USB aan de computer is gekoppeld.

Hier zit ook een eerste potentieel probleem bij langere tochten (die van ons was 3 weken): de interne klok van een camera verloopt snel (1-3 seconden per dag voor een 450D is mijn ervaring). Nu is enkele seconden afwijking weliswaar niet zo problematisch, maar als het langer wordt (minuten), wordt het dat wel. De claim van GiSTEQ dat synchronisatie in principe "slechts één keer" nodig is, is dan ook zeker onjuist. Vlak voor iedere tocht dien je opnieuw te synchroniseren.

Van te vóren is de eenheid, software-matig via de pc, in te stellen op hetzij een positielog per xx seconden (b.v. iedere 30 seconden), hetzij een positielog bij een zekere verplaatsing (b.v. om de 25 meter).

De GPS unit heeft een ruim geheugen. Ik heb hem op onze wandeltocht 14 dagen operationeel gehad, voor 5-8 uur per dag, met iedere 30 seconden een positielog: en dat vormde geen enkel probleem qua geheugenruimte.

Iedere keer dat de unit in het veld aan en uit wordt gezet, maakt het een apart logbestandje aan. Dat aan- en uitzetten is iets, waar ik overigens erg aan moest wennen. Het ding is zo klein en on-intrusief, dat je hem al snel vergeet. Een enkele keer vergat ik hem aanvankelijk aan te zetten; zéér regelmatig vergat ik hem uit te zetten.


Het vréét batterijen!

Het grootste probleem tijdens gebruik 'in het veld' vond ik de snelheid waarmee het dingetje batterijen consumeert. Tip: gebruik Duracell en niets anders. Ik was, El Cheapo als ik soms kan zijn (Hollander he?!), gevallen voor een multipack aanbieding Phillips batterijen. Dat heeft me stukjes van het traject gekost, door een rap lege batterij. Alhoewel Gisteq claimt dat de unit zeker 10-15 uur continue op één batterij functioneert, ben ik al snel over gegaan op het standaard verversen van de batterij aan het begin van iedere nieuwe dagelijkse loop-etappe, ook als de dag er voor de unit maar kort (b.v. 2-3 uur) aan had gestaan.


Uitlezen en geo-localiseren van foto's

Weer thuis, lees je het logbestand van de unit in door hem via USB aan de computer te koppelen. GiSTEQ levert software bij de unit voor dit uitlezen (en het koppelen van posities aan fotobestanden). Het leeglepelen van de unit is relatief simpel (en het vraagt na leeglepelen of je de logfiles op de unit zelf wilt wissen of niet). Het werken met de logbestanden daar na, is echter minder simpel. De software is wat ondoorzichtig.

Na installatie van de software dien je deze eerst éénmalig te updaten naar een nieuwere versie. Dit gaat niet zonder slag of stoot, en de software blijft suggereren dat de update niet gelukt is, ook al is het in werkelijkheid wél gelukt.

Ook de benodigde registratie van de mapping API (waarmee in het programma de gedownloade posities direct op een Google-map te tonen zijn) is niet straightforward, ook al omdat de help-functie achterloopt bij de huidige opzet van de (Google) webpagina waar dit moet gebeuren. Het koste mij veel tijd en proberen (en ik ben zelfs niet in staat meer uit te leggen hóe het uiteindelijk lukte). Start echter via http://maps.gisteq.com (en dit adres staat niet in de help-files bij de configuratie! Ik vond ze via een review op internet).

Die configuratie-hordes eenmaal genomen, blijft het programma wat ondoorzichtig. Het werkt niet erg intuitief (wat ik zelf een big no-no voor software vindt, zéker dit soort software), heeft opties waarvan doel en werking onduidelijk zijn, en het koppelen van fotobestanden aan posities lukt mij eigenlijk alleen via de stap-voor-stap wizard, niet via het gewone programma-menu. Kortom: echt te spreken over het benodigde software deel ben ik niet. Het werkt allemaal wel (na een hoop geschutter bij de configuratie), maar erg ondoorzichtig.

De drie stappen voor geo-locatie zijn in basis:

1) inlezen van de logfile(s) uit de GPS via de software;
2) importeren van de te geo-localiseren foto's in de software;
3) koppelen van posities aan foto's (gaat tamelijk automatisch)

GPS-coordinaten worden weggeschreven in de EXIF van de opname.

De software bied de mogelijkheid foto's daarna direct vanuit het programma te uploaden naar enkele populaire foto-sharing sites (b.v. Flickr).

De GPS logbestanden zélf zijn overigens ook te exporteren, bijvoorbeeld naar Google Earth KML file (maar ook: GPS, GPX, NMEA of CSV bestand). Ook hier geldt: het is wat puzzelen voor je door hebt hoe het op de juiste manier te doen (niet via "trip records" bovenaan in het menu en dan "trip database export": maar door in het lijstje van log-files rechtsonder, een file te selecteren, rechtsklikken en dan "export Google Earth file" (of b.v. csv file) te kiezen). Helaas is het (voor zover ik kan ontdekken) niet mogelijk bestanden te combineren alvorens ze te exporteren. Wie dus meerdere dagen aan elkaar wil koppelen tot één kaartbeeld, dient dit achteraf door handmatige manipulatie van de geexporteerde files te doen.

Nauwkeurigheid en prestatie

Over het presteren van de GPS zelf (behalve dan de batterij-consumptie) ben ik zéér te spreken. Het dingetje is nauwkeurig, en functioneert ook onder moeilijke omstandigheden waar menig andere GPS het laat afweten, zoals dichte bebossing. In een eerdere test binnen Nederland, functioneerde het zelfs uitstekend op de onderste verdieping van een dubbeldeks-trein.

Waar het mis gaat, is soms nabij hoge bergwanden, en nabij/binnen bebouwing. Onderstaand bijvoorbeeld, is te zien dat de posities gaan scatteren zodra een rifugio (berghut) is bereikt:

http://i19.photobucket.com/albums/b176/marcoaliaslama/Tisi_scatter.jpg

Een vreemde systematische "verschuiving" van het traject trad op nabij een bergwand:

http://i19.photobucket.com/albums/b176/marcoaliaslama/fiume_afwijking.jpg

Dit is niet altijd het geval echter: een route daadwerkelijk langs een (andere) steile (nagenoeg verticale) wand is uitstekend weergegeven (let echter weer op de scatter bij de Rifugio in het dal):

http://i19.photobucket.com/albums/b176/marcoaliaslama/lagazuoi_correct_scatter.jpg

(ik wil niet uitsluiten dat in het eerste geval, de fout in Google Earth zit).

Vanwege de scatter die in/nabij bebouwing ontstaat (ook nabij, blijkt uit een test op de binnenplaats hier), lijkt deze GPS logger mij wat minder geschikt voor inzet in stedelijk gebied.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar