[Verzameltopic] - Kritiekkring 4 - Zwart/wit - Ronde #1

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
dit is de eerste ronde van een gloed nieuwe kritiekkring, de kritiekkring zwart/wit. Deze kritiekkring is opgericht om met elkaar alle facetten van zwart/wit foto's te bespreken.

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# VFRood
# IrmaM
# roelie-ulft
# Herrick
# mmk
# keesvdh

Op dit moment heeft de kritiekkring zijn maximale aantal deelnemers bereikt en is er geen ruimte voor nieuwe leden. Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.
Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

Omdat het de eerste keer is deze keer iets langer de tijd om foto's te plaatsen. De eerste 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 24 SEPTEMBER en de commentaren op VRIJDAG 1 OKTOBER . Veel plezier en succes!!

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 4 weken. Je krijgt drie weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Laatst gewijzigd door 1 op IrmaM, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Om de kritiek kring maar gelijk te starten hierbij mijn eerste drie foto's. Ik heb voor deze eerste keer wel uit mijn archief geput en twee foto's uit Toscane gekozen van vorig jaar en 1 foto die ik enkele weken geleden heb gemaakt in het Korenburgerveen in Winterswijk. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Groeten Irma

Foto 1: Toscane

6134

Foto 2: Toscane

6135

Foto 3: Schapen in het Korenburgerveen

6136

Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Let the games start :)

Ik ga even denken wat ik ga doen. Wordt waarschijnlijk recent werk. Ik kan met zwart-wit niet zomaar zeggen: ik ga ervoor op stap :)
Binnenkort zal ik hier dus mijn bijdrage gaan plaatsen. Iedereen veel succes!
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

pffft zolang wachten nog om een reactie te mogen geven :( heel veel succes allemaal!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Ik ga proberen om nieuw materiaal te plaatsen, maar kan het nog niet helemaal beloven.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Brand rustig los hoor met commentaar, dat mag altijd! Het is alleen de bedoeling dat je uiterlijk 1 oktober commentaar op alle foto's hebt gegeven. Dan sluiten we nl. deze ronde en starten we weer met een nieuwe. Maar laten we de discussie gelijk open gooien, dat maakt het alleen maar leuker!
Groeten Irma
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Hallo, hierbij mijn bijdrage.

foto1

6189

foto2

6188

foto3

6187

Roelie-ulft.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk weer een nieuwe kritiekkring. Irma en de rest heel veel plezier en succes met de Zwart/Wit foto's. :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ook vanuit de "kritiekkring 2 - Natuur" heel veel plezier en succes met jullie nieuwe kring. Ik kijk uit naar alle mooie plaatjes, vind zwart/wit fotografie altijd er mooi al heb ik er zelf echt geen kaas van gegeten :-) Have fun!
(tijdelijk afwezig!)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Okay, komt mijn inzending :)

Ik ben bij Nieuwe Statenzijl geweest, bij de Kiekkaaste.

1. De Kiekkaaste

6249

2. Uitzicht van onder de Kiekkaaste op kreekje

6250

3. Slikken en rietkragen vanuit de Kiekkaaste

6251

Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

bij deze met enige huivering mijn inzending voor deze kritiekkring.
ik ben vanmiddag eens op pad geweest (net zoals iedere zondagmiddag) naar het bos, er is er 1 in het bos gemaakt en 2 op de weg er naar toe
1

6340

2

6341

3

6342




groet kees
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Hierbij mijn inzending

1.

6781

2.

6780

3.

6779

Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Pet af voor de foto's die hier staan !! :shock:
Leuk om een nieuwe kritiekkring te zien, en wat voor één....
Hier ga ik een abonnementje op nemen!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

mmk schreefCOLONpffft zolang wachten nog om een reactie te mogen geven :( heel veel succes allemaal!
Als je nou snel plaatst, dan mag je zelfs als eerste al commentaar geven :P

Alvast bedankt voor het commentaar, gumpje :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Na een lange 'fotostilte' van mijn kant (helaas gaat werk soms toch voor plezier :( ) wordt het nu echt tijd dat we de discussie over onze foto's starten. Ik ben heel erg blij met de eerste ronde van onze kritiekkring. Prachte foto's allemaal, heel gevarieerd en een goed beeld van wat je allemaal kunt met zwart-wit fotografie (en waarom het echt meerwaarde kan hebben!). Ik hoop dat we veel van elkaars feedback zullen leren en daardoor alleen maar weer meer zin zullen krijgen om aan de slag te gaan voor de nieuwe ronde. Bij deze bijt ik dus de spits af, en ben ik heel benieuwd naar jullie opmerkingen. Schiet ook maar raak op mijn commentaar, het is ook maar mijn bescheiden mening, en dat is alleen maar goed voor de discussie.
Groeten Irma

Herrick
Prachtige serie, heel erg mooi en een goed voorbeeld van de kracht van zwart/wit.

#1. 6781 - Dit vind ik de mooiste. Hele mooie contrasten, goede dieptewerking, je wordt echt de foto ingeleid door de stenen op de voorgrond. Vraag me af of je met een iets lagere positie dat nog meer had bereikt.


#2. 6780 -Mooi gezien met die twee boten. Ik heb persoonlijk wat moeite met de plaatsing van de horizon en de boten precies in het midden. Beeld wordt erg in tweeen gedeeld zo. Mogelijk kun je kiezen voor of de lucht, of het water. Bij kiezen voor de lucht zou ik het contrast daarin wat vergroten.


#3. 6779 - Prachtig verstild beeld. Mijn beeld raakt alleen wat verstoord door de 'zwarte plekken' aan de horizon, ligt mogelijk aan mijn scherm, maar doordat ik nu niet kan zien wat het is leidt dat mijn oog af van de geweldige voorgrond. Mogelijk iets scherper maken of juist helemaal verwijderen?


Keesvdh
Waarom die huivering? Nergens voor nodig, drie mooie beelden van echt hollandse landschappen. Wel zijn alle drie foto's wat 'vlak', vrij grijs (vooral #2), wat meer contrast aanbrengen tussen wit en zwart zou ze wat 'dieper' maken.

#1. 6340 - Mooi bospad, je wordt goed de foto ingeleid.Hij is verder niet zo heel erg 'spannend', mogelijk wat meer gebruik maken van het bankje op het eind van het pad.


#2. 6341 - Deze foto vind ik persoonlijk de minste van de drie. Hij is erg grijs en vlak, maar ook de compositie is niet zo spannend met de horizon precies in het midden. Dat maakt hem ook druk, je hebt het gras op de voorgrond en de mooie lucht, weet je niet zo goed waar je naar moet kijken. Ook de paaltjes leiden dan nog weer af. Alleen de molen met de lucht zou ook al een erg mooi, wat rustiger beeld geven.


#3. 6342 - Echt Hollands plaatje, vooral de lucht valt hier erg op, mooi. Wel is de lucht op sommige plekken wat 'uitgebleekt' (overbelicht). Kontrasten in de lucht zou je nog wat kunnen versterken, wordt het nog krachtiger. Ook hier zou ik weer kiezen om wat van de voorgrond af te halen en accent te leggen op de lucht.


VFRood
Prachtige serie, heel erg mooi, je voelt gewoon de stilte en het sombere van de dag. Uitstekende keuze hier voor het zwart wit. Mooie contrasten in de foto's.

#1. 6249 - Ben benieuwd waar Nieuwe Statenzijl ligt en wat een Kiekkaaste is? Heb natuurlijk wel een idee, en spannend is het zeker wel in deze foto. Je wordt er mooi naar toegeleid door het vlonderpad. Foto is ook goed in balans met meer riet links en het wat donkere stuk rechts.


#2. 6250 - Mooi weer beeld ingeleid. Het lijkt wel of de foto wat 'scheef' is. Is denk ik gezichtbedrog, maar ik heb de neiging om hem iets naar links te draaien. Verder vind ik de lucht hier niet zoveel toevoegen aan het mooie beeld aan de voorgrond. Lucht is wat te veel, zou deel weg kunnen.


#3. 6251 - Mooi, verstild beeld. Wel heeft deze foto heeft veel erg lichte (overbelichte stukken) en ook veel zwarte dichte stukken en maar weinig tussenliggende grijstinten. Bv. onderin heeft hij weinig contrast bij de golfjes. Ik vind het daardoor geen prettig beeld om heel erg lang naar te kijken. Is ook niet makkelijk deze foto te maken, zit heel erg veel contrast in. Als je in Raw werkt zou je er nog aan kunnen denken twee foto's te mergen om daardoor wat meer grijstinten ook te krijgen.


Roelie-ulft
Leuke serie, ook leuk om naast alle landschappen ook wat portretten te zien, is toch weer een heel ander effect van het zwart-wit gebruik.

#1. 6189 - Dit vind ik de leukste foto van de drie. Hij roept ook vragen op over de vrouw op de foto, waar kijkt ze naar, of is ze aan het nadenken, dat maakt de foto spannend. Scherpte diepte is mooi, positie van de vrouw is goed. Heel klein puntje: jammer dat de punt van de achterste toren er net niet op staat. Ook is de ruimte rechts wat veel, zou iets minder kunnen.


#2. 6188 - Nu beweeg ik me op moeilijk terrein, want portretten zijn iet helemaal mijn ding, dus erg leuk dat deze erbij zit, ook weer een uitdaging voor het geven van feedback. Het mooiste van deze foto zijn de ogen van deze vrouw. Echt prachtig. In beide zit ook het zo belangrijke 'glimmertje', heel erg goed vastgelegd. Minder mooi is de brede schaduw aan de onderkant, dat doet echt afbreuk aan deze foto en leidt af waar het hier omgaat, die mooie ogen. Verder nog een vraag: het gezicht glimt behoorlijk. IK weet niet of je daar bewust voor hebt gekozen? Anders de volgende keer even met wat poeder het gezicht doen, dan wordt het wel mooier. Overigens wel goed gedaan dat je ondanks het glimmen geen overbelichte stukken hebt.


#3. 6187 - Mooi pad, mooi het beeld in geleid. Deze foto mist wel het nodige contrast, vooral in de bomen. Daardoor is hij toch wat vlak en mist de diepte.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De afgelopen weken was ik met/op vakantie en heb ik niet echt de tijd gehad te reageren in dit topic. Het eerste weekje werken zit er weer op dus ga ik me nu op ZW plaatjes storten. Allereerst moet ik zeggen dat het me zwaar tegenvalt. Ik had in kleur een flink aantal platen uitgezocht die m.i. een goede kandidaat zouden zijn voor deze exercitie. Niets blijkt minder waar. Dat is dus meteen de eerste les van dit feestje: Niet elke plaat is per definitie een goede voor ZW. Maar welke dan wel :shock: :roll: :shock: Hier een poging daar achter te komen:

1. Een oudje van de Strabrechtse Heide

7237

2. Oostkappele

7242

3. Neeltje Jans

7239

“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

IrmaM schreefCOLON Foto 1: Toscane
6134

Foto 2: Toscane
6135

Foto 3: Schapen in het Korenburgerveen
6136
#1 Fijne plaat. Compositie technisch was een stapje nar rechts (en daardoor ietsje meer ruimte tussen baal en boom) niet verkeerd geweest
De omzetting vind ik fijn. Het komt niet onnatuurlijk over en de voorste baal springt er net genoeg uit
#2 Super. Jammer dat de lucht niet net een tintje lichter is
#3 Heel gaaf idee en uitvoering ook erg aangenaam. Wat ik jammer vind is dat er twee koppen uitsteken en niet een, maar goed. De omzetting vind ik wat grijs. Dat zie je ook terug in het histogram. Misschien iets te netjes.
roelie-ulft schreefCOLONHallo, hierbij mijn bijdrage.
foto1
6189
foto2
6188
foto3
6187
#1 niet zo'n mooie omzetting het gezicht is veel te donker en steekt niet af van de achtergrond. Dat kun je oplossen door met name met het oranje kanaal in de kanaalmixer (o.i.d.) te spelen
#2 Het idee vind ik Fantastisch, maar waarom zo voorzichtig? dat gezicht mag er uit knallen. Veel groter contrast dus (mooie blik trouwens). Kijk voor de grap eens een paar Elseviers in. De foto's bij het grote interview rond pagina 30. Daar zie je goed hoe het kan werken.
#3 Sorry, maar deze vin ik veel te druk Hier werkt ZW m.i. dus niet, hier heb je de kleuren nodig om de lijnen (onderscheid pad/bomen te benadrukken.
VFRood schreefCOLON 1. De Kiekkaaste
6249
2. Uitzicht van onder de Kiekkaaste op kreekje
6250
3. Slikken en rietkragen vanuit de Kiekkaaste
6251
Kars, nu heb ik deze platen elders ook al van een reactie voorzien en ik blijf bij mijn standpunt dat ZW voor plaat # 1 niet werkt. De kast is gewoon te groot als onderwerp
#2 is beter, maar hier een beetje hetzelfde als bij roel: ik ga nergens naar toe en ZW maakt het alleen maar een grijze bedoening
#3 vind ik dus geweldig! Heel mooie omzetting lekkere contrasten en ook een heel fijn tafereel (ik hoed van leeg)

keesvdh schreefCOLONbij deze met enige huivering mijn inzending voor deze kritiekkring.
ik ben vanmiddag eens op pad geweest (net zoals iedere zondagmiddag) naar het bos, er is er 1 in het bos gemaakt en 2 op de weg er naar toe
16340
26341
36342
Waarom huivering? Ik ben wel benieuwd waarom je dat schrijft ;)
#1 Zie mijn eerdere opmerking bij plaat 3 van roel Door de omzetting en en drukte wordt het een vlakke plaat in mijn ogen. Ik heb er zelf een tijdje mee zitten spelen, maar ik kom tot de conclusie dat dit type platen dus niet zo geschikt is voor ZW.
#2 Deze plaat vind ik compositie technisch niet zo heel interessant :oops:. De horizon zou ik wat hoger leggen met de molen op de gulden snede. Probeer bij het omzetten in je hoofd te houden dat je de kijker moet helpen met kijken. Trek zijn aandacht daar naartoe waar je hem hebben wilt 9dat is de hele truck m.i. ;))
#3 veel spannender omzetting! Echt heel veel beter en spannender. De molen en huis steken af tegen de omgeving. Nu nog een leuk lijntje zodat de kijker de plat ingeleid wordt en je hebt een top plaat.
Herrick schreefCOLONHierbij mijn inzending
1. 6781
2. 6780
3. 6779
Wat een heerlijke serie heel mooie omzettingen en bovendien platen die zich ervoor lenen.
#1 gaaf de eerste steen licht is en de volgende donker terwijl de omgeving juist omgekeerd is. misschien nog een tikje grijs (zeker t.o.v. de overige platen
#2 Mjum (ik ga niet zitten mieredingessen ;))
#3 3 werf Hoera :D :D :D Echt heel gaaf!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

6134
6135
6136
foto 1 leuk, nette foto maar ik denk als je iets meer afstand had gehouden vanaf de eerste rol hooi/stro dat je nog meer diepte had bereikt en de eerste rol niet zoveel aandacht had opgeeist.
foto 2 erg goed gezien, het soort pad leid je de foto in en je vraagt je af wat je bovenaan tegen gaat komen.
foto 3 schaapje schaapje heb je zwart-witte wol, erg leuk om te zien dat het omzetten naar z-w met dieren ook erg leuk kan zijn, ook precies het goede standpunt genomen zodat heel je beeld ik gevuld met schaap.

6189
6188
6187
foto1 mooi portret, ik denk dat de foto nog beter had geweest als je wat meer frontaal was gaan staan zodat je beide ogen of iig wat meer van het gezicht had kunnen zien.
foto 2 , ik schrok me rot, de eerste vraag die in me opkwam was of die mevrouw dood was, wat een ontzettend verstarde blik ik vind dit ook de minste uit de serie.
foto 3 het bos pad , ik heb er zelf ook zo'n foto tussen zitten en ik vind het moeilijk om een spannende foto van dit onderwerp te maken. al trekt deze foto van jou je wel lekker het beeld in .

6249
6250
6251
foto 1 de kiekkaste(lijkt wel zeeuws) net als wat ik hier al eerder heb gelezen vind ook ik het onderwerp erg groot en aanwezig misschien had meer afstand een optie geweest maar wss had je dan de vlonders er weer niet op gehad , dus is dit de beste oplossing wel een mooie omzetting naar z-w.
foto 2 mooi beeld lekker rustig ondanks het drukke riet , iets meer naar links had m.i wel wat meer aan de foto toe kunnen voegen.
foto 3 heel gaaf hier houd ik wel van weinig in beeld en mooi rustig, als je je gedachte de loop laat kan het zelfs een beetje dramatisch overkomen...

6781
6780
6779
foto 1 prachtig beeld , de beste als je het mij vraagt, ik denk in tegenstelling van wat andere denken dat een lager standpunt het beeld niet had versterk omdat je dan meer lucht gaat zien.
foto 2 een vrij saaie foto vind ik....ik had gekozen voor OF heel veel water OF heel veel lucht in beeld.
foto 3 prachtig maar ik zou toch die stipjes even weg proberen te halen aan de horizon.

7237
7242
7239
foto 1 ik zou deze foto wel eens in kleur willen zien volgens mij is hij dan mooier , ikvind het nu een vrij onrustig en druk beeld door de pollen gras die overal en nergens opduiken.
foto 2 dit is een hele gave foto, precies de goeie omzetting naar z-w mooie diepte en heerlijk scherp misschien dat de lucht nog iets meer contrast mogen hebben.
foto 3 vind ik de minste, ik woon in de buurt van neeltje jans en ik kan er op deze foto niets van terug vinden , hij zou ook op texel gemaakt kunnen zijn , ook hier zou de lucht iets meer contrast mogen hebben , de lucht is hier niet zo heel fraai en ik denk dat ik gekozen zou hebben voor meer water dan lucht in beeld...en ik had mijn diafragma meer geknepen zodat de zon meer een ster werd.


Mvg kees
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

keesvdh schreefCOLON 7239
foto 3 vind ik de minste, ik woon in de buurt van neeltje jans en ik kan er op deze foto niets van terug vinden , hij zou ook op texel gemaakt kunnen zijn , ook hier zou de lucht iets meer contrast mogen hebben , de lucht is hier niet zo heel fraai en ik denk dat ik gekozen zou hebben voor meer water dan lucht in beeld...en ik had mijn diafragma meer geknepen zodat de zon meer een ster werd.

Mvg kees
Normaal zou ik niet meteen reageren, maar je opmerkingen aangaande foto 3 kan ik niet goed begrijpen. Waar ie genomen is is natuurlijk niet interessant, het gaat om het beeld.
Dan je punt over meer water en minder lucht :? :? :? Dan zou die wolk er af vallen, zou een beetje heel raar staan lijkt me? En het contrast in de lucht? Ik zie diepezwarten en bijna geclipte witten, wil je nog meer? Zou je deze nog verder uit elkaar trekken (= meer contrast) dan krijg je harde randen in de, daar heb je ze weer wolken.
De Wolken: Diafragma knijpen heeft dan natuurlijk helemaal geen enkel zin. Je hebt een heldere bron nodig om een ster te kunnen krijgen een lamp, de zon, reflectie in een druppel. Difuus door of zoals hier via een wolk kun je wel vergeten. (Oh en er is trouwens helemaal geen zon meer op deze plaat die is allang en breed vertrokken ;) maar dat terzijde).

Marc

P.s. ik zie nu dat de exif is weggevallen. Ga ik aan werken. Plaat drie is genomen met F/16 om er zeker van te zijn dat ie van voor naar achter scherp zou zijn. Waarschijnlijk was F11 ook goed geweest. Wel het bewijs dat je van wolken geen ster kunt maken ;)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

@MMK nou nou, op je teentjes ?

als je een foto een naam geeft bv neeltje jans dan verwacht ik iets anders op de foto dan alleen strand?
ik zie diepzwarten daar waar de foto aan de bovenzijde eindigt (vignatering) zo lijkt het tenminste.

ik zal het wel fout gezien hebben die witte vlek in het midden van de foto leek mij de zon. vandaar geknepen diafragma, ik begrijp ook dat je om een ster te creeren helder licht nodig hebt.

ik vind het onbeschoft om te zeggen dat ik een foto geen donder aan vind want wat voor jou het einde is kan voor mij niet zo heel veel betekenen
dit is mijn eerste kritiek kring waar ik probeer te vertalen wat ik zie ? dat valt voor de eerste keer nog niet mee moet ik je zeggen...


@de rest gaat het altijd zo keihard hier tegen elkaar ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar