RAW + JPG opslaan

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

RAW + JPG: twee bestanden voor het geval ik ooit een opname zou maken van onwezenlijke schoonheid :lol:
Bij een haperent kaartje heb ik dan meer kans dat er nog eentje bruikbaar is.

RAW: als ik denk dat het kaartje vol kan raken en het wisselen van kaarten geen optie is.
(Kouwe handen, regen, wiebelend in de dakgoot staan)

JPG: als ik de hoogst mogelijke "frame rate" wil gebruiken (sport en wetshirt-competities :twisted: )

Selecteren doe ik met Windows Photo-Viewer (die ook een CR2 "on the fly" converteert), de Windows Verkenner en de repeterende "delete"-toets :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Precies Meneer Rijk en ik gebruik een viewer die geen RAW bestanden in kan lezen.
Maar het belangrijkste is inderdaad omdat de JPG bestanden al een bepaalde bewerking hebben mee gekregen vanuit de camera.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

@bobvanduin: er is niets mis met alleen jpeg gebruiken.
Waarom dan ik dan toch ook raw gebruik, zal een voorbeeldje geven,
gisteravond was ik op een feestje, de dochter van een vriend van mij was jarig, en ze vroeg of ik wat foto's
wilde maken.
De foto's die ik gemaakt heb vinden ze leuk, het gaat hen zoals ik al eerder zei om de registratie en niet zozeer
om de kwaliteit van de foto.
Even alles op hen pc gezet, iedereen blij.
Laat er nou net een foto bij zitten waar ze een vergroting van wilt hebben, helaas, de foto is minder mooi als ik
gewild zou hebben (belichting net niet goed, compositie net niet) en dat zien zij zelf ook wel.
Gelukkig heb ik de raw versie ook, en raw is beter te bewerken als jpg om de eenvoudige redenen
dat als je jpg gaat bewerken de kwaliteit er niet beter van word.
Raw kan je echter prima bewerken zonder verlies van kwaliteit en daarna omzetten naar jpg.
Uiteraard ga ik de foto's van dit feestje niet bewaren, als zij geen wensen meer heeft dan delete ik ze allemaal
omdat er voor mij geen fotografische waarde aan zit en zij heeft dan toch alle foto's al.
Dit zou uiteraard anders worden als het een betaalde opdracht zou zijn maar daar ben ik lang niet goed
genoeg voor.
Maar goed, dat is één van de redenen dat ik de raw's bewaar, ik heb ook al eens wat foto's van een paar jaar terug bewerkt
omdat ik sommige dingen in het bewerken wat beter onder de knie heb gekregen dan toen ik de foto maakte,
dan ben ik toch weer blij met mijn raw's.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Jeroen heeft wel wat info op het web staan over RAW en JPG. De keuze kan afhankelijk zijn van de situatie, maar tegelijk zie ik het nut niet van in.
http://www.fotojeroen.nl/extra/uitleg/f ... in_raw.php
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Bedankt voor je uitleg. Even voor de duidelijkheid: Ik snap erg goed dat mensen enkel in Raw schieten, de voordelen daarvan zijn mij meer dan duidelijk, ook wanneer men voor enkel jpg schiet zijn de voordelen mij duidelijk, jou uitleg heeft het voor mij ook duidelijk gemaakt waarom men in sommige ZELDSAMEN momenten ook in raw+jpg wil gebruiken. Ik krijg echter het idee dat er veel mensen zijn die dit altijd doen en dat snap ik nou niet...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONJPG: als ik de hoogst mogelijke "frame rate" wil gebruiken (sport en wetshirt-competities :twisted: )

Jan toch op jouw leeftijd :)



Hmmmmm, vraagje heb je dan ook een beige regenjas aan? :twisted:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Oude ogen hebben balsem nodig :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

LOL
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Roewin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2009 10:08
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik fotografeer in RAW en, zo nodig, zet extraheer ik de JPEG-afbeelding via een kleine shell-extensie.
Uit de Pixelmanianieuwsbrief:
"Instant JPEG from RAW
RawWorkflow.com heeft een handig freewareprogrammaatje voor het extraheren van JPEG-beelden uit RAW-bestanden op de markt gebracht. Het hulpprogramma heet Instant JPEG From RAW, afgekort IJFR, en is gemaakt voor gebruik op Windows- en Macintosh-computers. Het programma werkt via integratie met het besturingssysteem. Na installatie kunt u met één rechtermuisklik JPEG-beelden uit uw RAW-bestanden halen."

Hele artikel: http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?r ... kelid=1016
Programma downloaden: http://www.rawworkflow.com
EOS 1000D+ kitlens+sigma 35-135mm / www.hanswind.nl/albums
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Duidelijke verhalen allemaal. Ik heb mij camera nu op RAW gezet en ben van JPG afgestapt. Scheeld iniedergeval ruimte op mijn geheugenkaartje en de RAW's gingen toch al door DXO. Ik merk er dus niets van.

Altijd leuk om te weten hoe andere mensen dit hebben ingesteld. :P
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Leuke 'discussie'.. Ik schiet sinds ik Lightroom gebruik alleen nog maar in RAW.. Het enige nadeel dat ik tov van jpg kan ontdekken is dat de files groter zijn en dus de overdracht langer duurt... maar verder net zo makkelijk! :)
Alles gaat vanaf de camera toch gelijk LR in, en daarvandaan maakt het niks uit of ik nu een jpg export of een raw export moet maken.. Dus als ik snel wat foto's nodig heb heb ik die net zo snel als dat ik ze in RAW+jpg op had geslagen.. Ik kom namelijk toch niet in de verkenner, maar alles gaat via export in LR.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar