flitser vraagje

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Ik heb laats bij het afdansen van mijn dochter foto's gemaakt, maar merkte dat daar de interne flitser er toch moeite mee had.
Nu ben ik aan het kijken naar een goedkope flitser, ik zal hem ws niet veel gebruiken, omdat de intresse toch bij natuurfotografie ligt.

Nu kom ik de Metz 36 € 72.20 http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=3253 , tegen en vraag me af of dit een goede koop is.

Met de zoekfuntie kom ik er achter dat Metz wel een goed merk is.
Ik vraag me af of het richtgetal van wel voldoende is.

Ik heb ook even gekeken naar de
sigma EF DG ST € 159.-- http://www.bol.com/nl/p/elektronica/sig ... index.html
Metz 48 , voor €170.20 http://www.topdeals.nl/catalog/product_ ... ts_id=3003
Maar eigenlijk vind ik deze prijs toch te hoog, daar ik hem ws niet veel gebruik.

Is de Metz 36 voldoende of is het weg gegooid geld?
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik heb zelf ook de Metz 36 AF4 op mijn eos 1000D
Een hele verbetering t.o.v de interne flitser.
Het "grootste" minpunt vind ik dat flitser alleen verticaal gekanteld kan worden.
In portret stand kan dat dus iets beperkter zijn.

Maar voor het geld vind ik het een fantastische flitser die goed samen werkt met de camera.
Zeker als je de flitser niet heel veel gebruikt.
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

kijk ook eens op dealextreme.com naar de yongnuo YN-468. een vriend van me heeft deze flitser en hij heeft enorm veel functies en is sterker dan de metz. hij kost daar meen ik 90 dollar (75 euro??) misschien kunnen andere mensen hier nog wat over vertellen?

Gr Sven
Canon
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

Voor het gemak zou ik binnen de Speetlite serie van canon blijven..
Geweldig makkelijk door het ETTL systeem. Je klikt hem er op en je hoeft nergens aan te denken, gewoon plaatjes schieten.
Het is alleen wel zo dat je toch iets duurder uit komt... (de 270ex is de "minste" flitster, en toch al €100,-)

Met de metz en sigma flitsers heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Succes ermee!
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Janvh schreefCOLONVoor het gemak zou ik binnen de Speetlite serie van canon blijven..
Geweldig makkelijk door het ETTL systeem. Je klikt hem er op en je hoeft nergens aan te denken, gewoon plaatjes schieten.
Het is alleen wel zo dat je toch iets duurder uit komt... (de 270ex is de "minste" flitster, en toch al €100,-)

Met de metz en sigma flitsers heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Succes ermee!

De Metz heeft ook gewoon ETTL hoor. :)
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik ben ook gestart met een Metz 36. werkt prima, is alleen beperkt in zijn instellingen en heeft geen automatische zoomfunctie. flitskop is ook maar beperkt verstelbaar. Voor beperkt gebruik echter een prima ding. Ik had echter wat meer mogelijkheden nodig en heb daarom uiteindelijk een andere gekocht : de Metz 48. werkt prima samen met mijn 450D. En meer draaimogelijkheden van de kop.

succes
Peter
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb, gewoon "om te proberen", zo'n manuele flitser besteld bij Konijnenberg. Kostte iets van 50 euro geloof ik. Werkt prachtig, makkelijk in te stellen, goed gebouwd. Het enige nadeel is dat de laadtijd op vol vermogen lang is. Maar ik gebruik hem zelden op vol vermogen dus ik kan er mee leven. Het is een Yongnuo trouwens.

Afbeelding
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

stefanzx-6r schreefCOLONIk heb, gewoon "om te proberen", zo'n manuele flitser besteld bij Konijnenberg. Kostte iets van 50 euro geloof ik. Werkt prachtig, makkelijk in te stellen, goed gebouwd. Het enige nadeel is dat de laadtijd op vol vermogen lang is. Maar ik gebruik hem zelden op vol vermogen dus ik kan er mee leven. Het is een Yongnuo trouwens.
gezien het rijtje wat er in het start van de topic staat ga ik ervanuit dat het moet gaan om een ETTL compatible flitser. de yongnuo's zijn prima, de YN-465 en YN-468 hebben ETTL. de YN-468 heeft als richtgetal 33.
Canon
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ohja, heb ik even over het hoofd gezien. Nouja, je kan hem altijd proberen voor die 5 tientjes. Bevalt het toch niet dan kan je hem altijd gebruiken als achtergrond flitser bijvoorbeeld.
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Allemaal al vast bedankt voor jullie reactie's.

Ik heb weer wat om over na te denken.

De yongnuo's trekken me niet, te onbekent voor mij.
Ik moet idd een ETTL compatible flitser hebben, omdat het echt voor een enkele keer is.
Mischien ook nog maar eens goed naar de canon 270 EX kijken, evt via MP, daar deze wel een zoom heeft en de Metz 36 niet.
Tevens lees ik op kieskeurig dat er verschillende mensen problemen met de Metz 36 hebben.

Dus voorlopig nog genoeg om over na te denken.
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nog even wat achtergrondinformatie over Canon en flitsers van andere merken. Daar Canon die merken niet achter de schermen laat kijken moeten ze 'reverse engineering' toepassen, gewoon pielen totdat het 'n keer werkt. Gezien alle positieve verhalen lukt dat prima, maar misschien toch 'n puntje om rekening mee te houden. Een Canon (merk-eigen) flitser zal in ieder geval in 99% werken, een third-party flitser misschien niet. (Misschien ook wel, natuurlijk ;).)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eppeau
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2009 20:03
CONTACTCOLON

Na zo'n 50 flitsen is mijn Yongnuo letterlijk ontploft. Van garantie heeft niemand gehoord als deze stuk gaat. Dus wat mij betreft is die 50 euro gewoon weggegooid geld.

Wat wil je bereiken met de flitser? Is het bedoeld als kleine invulflits?
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Na ongeveer 300 flitsen werkt die van mij nog prima. Hopelijk blijft dat zo
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als het zo maar voor nu en dan is zou ik of de Metz nemen ook al heeft deze geen "zoom" of de Canon 270 EX, heb de laatsgenoemde ook en is een erg handig gemakkelijk (zitten maar 2 knopjes op) flitsertje, alleen niet al te sterk, maar altijd nog veel beter dan de ingebouwde (tweemaal meer vermogen, 13 tov 27)
Grootste voordeel van de Canon is zijn formaat, past eigenlijk altijd wel ergens in je tas en der gaan maar 2 baterijtjes in met een redelijke oplaadtijd en flitsduur.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Die metz 36 heeft wel degelijk een zoom mogelijkheid, alleen niet automatisch.
Nu heb je alleen iets aan de zoom als je recht naar voren flitst. Bij bouncen via plafond heb je er niets aan.
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Iedereen bedankt voor het meedenken.

De flitser moet voor mij echt simpel zijn, er op zetten, en het denkwerk mag de flitser samen met de camera doen.
Ik zal hem ws toch weinig gebruiken, en dan is het wel makkelijk als ik niet eerst een paar uur na hoef te denken hoe zat het ook al weet????? :lol:

Aan de andere kant heb ik ook zoiets van als ik toch een flitser aanschaf, waarom niet iets meer uitgeven en dan gelijk een goede flitser, en dan denk ik aan de 430 EX II. Deze heeft voldoende vermogen, de kop kan alle kanten op draaien en mocht ik er veel mee gaan doen dan kan deze ook nog handmatig ingesteld worden. :? :lol: :?

Wat ik me wel af vraag is het verstandig om gelijk een diffuser er bij te kopen?
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Als merk gaat mijn voorkeur toch uit naar metz, dat blijft toch het A merk op flitsgebied.
Als je meer wilt dan de 36 kan kun je altijd nog naar de Metz 48 AF-1 kijken, ( of de 58 AF-1 of 76 MZ-5 natuurlijk, maar dan wordt het langzaam duur). Naar mijn idee heb je aan een diffuser helemaal niets.
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

nog ff een update van mijn kant.
Ik heb vorige week een 420 EX met een diffuser er bij, via mp kunnen kopen, voor de prijs van een Metz 36.

Nu nog een keer de tijd en gelegenheid om er mee te oefenen.
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
hadeha
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2010 09:10

en werkt het goed
wil zelf ook zo`n flitser kopen voor mijn 450d
Gebruikers-avatar
jan.veen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

ik zou echt gewoo gaan voor een canon flitser ik heb ook de metz 36 gehad ik vond hem ronduit slecht binnen huis slecht berijk en zeker geen verbetering op de interne flitser.
na een jaar was hij ook al kapot
Ik heb nu sinds 8 maanden de 430 ex en zeker een top flitser binnen huis maar iik voor macro.

mijn tip geef iets meer uit en koop voor 200 euro een canon speedlite 430
canon eos 400 D+grip|sigma 10-20 |sigma 17-70|tamron 70-300 telelens|sigma 105 mm macro|50 mm 1.8 II|en wat filters|speedlite 430 EX II

http://jan-veen.fotoport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar