Lightroom op extern schijf

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Hallo allemaal

Zou graag lightroom op een extern usb opslag willen zetten.
Zodat ik deze overal kan inpluggen. (laptop/pc)
Nu zegt de winkelier dat usb opslag daar waarschijnlijk te licht voor dat is.
En daar kapot van zal gaan.
Iemand hier ervaring mee ?


Grt Frank
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Wil sowieso niet. Lightroom ondersteunt het volgens mij niet, zo'n stand-alone play; er worden ook bestanden in de Windows-directory geïnstalleerd die je vervolgens dan mist. Er zijn maar weinig programma's die dat wel ondersteunen.
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

http://www.digitallifesavers.com/adobe- ... stallation

Hier wordt wel iets gezegt over "Change Install Location"
Heb niet gechecked of het kan, maar zoals ik kan lezen en zien op de website is het mogelijk

gezocht op: "installation Lightroom on Extrernal disk" met google....

USB 2.0 zou denk ik snel genoeg moeten werken.
"Nu zegt de winkelier dat usb opslag daar waarschijnlijk te licht voor dat is.
En daar kapot van zal gaan. "
Is een apart verhaal.... nooit van gehoord...
Canon Shooter
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Kapot gaan zal een USB niet zo gauw, hij zou hoogstens tegen de max data transfer aan kunnen lopen.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

wat je moet zoeken is een Lightroom Portable. Dat is de officiele term voor applicaties die stand-alone draaien op een USB stick bijvoorbeeld zonder dat er dingen in de Windows terechtkomen. Ik heb eens gezocht en het schijnt dat het moet kunnen, maar heb er geen ervaring mee.
Nu moet je wel met een aantal zaken rekening gaan houden. Lightroom heeft een catalogus nodig die hij ergens weg moet kunnen schrijven. Als je ook foto's importeert zal hij die hoogstwaarschijnlijk willen gaan kopieren dan ook naar je usb stick. Je moet dus zorgen dat je voldoende ruimte hebt op je stick. Raw format foto's nemen toch al gauw 10 tot 12 mb PER foto in beslag dus een kaartje van 8Gig dumpen via lightroom op een stick moet je al minsten een stick van 16gb hebben. Ik denk dat het het beste is om een portable harddisk (die bestaan ook in laptop formaat) te kopen en het daarmee te proberen...

Jeroen
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

@Niels bedankt voor je link en wat ik lees is dat het gewoon kan .
@Jeroen het was ook de bedoeling om hem op een portable harddisk te zetten
En die is 500 gig , wil daar dus ook de raw bestanden neer zetten (alles dus).
Groot voordeel is dan dat niet een cataloog met bewerkingen hoef over te zetten van mijn laptop naar de pc.

Ga het vanavond uit proberen

Bedankt voor jullie tip`s
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hou er ook rekening mee dat als je alles op 1 externe disk zet die je ook nog eens gaat meeslepen, dat je wel een groot risico neemt op dataverlies, een HDD is namelijk niet het meest stabile opslag medium. waarom denk je er niet aan om een netwerk te maken thuis, zodat je alles op je PC opslaat en dmv een netwerk aansluiting je bestanden ook beschikbaar maakt vanaf je Laptop. Zo kun je 1 catalogus maken die je ook kunt openen vanaf je laptop. Verder zie ik niet het nut van het meeslepen van je hele catalogus, als je op locatie wil werken aan de shoot die je dan doet kun je ook lightroom instaleren op de laptop, je foto´s importeren in je Laptop-Lightroom, als je thuis bent je catalogus exporteren en importeren op je PC.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
alexkoel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2010 17:26

Ik moet bekennen dat ik het met LR3 nog niet heb geprobeerd, maar alle voorgaande versies van LR weigerde om de catalogus op een netwerk schijf te plaatsen.
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Hallo @Bob

Het is dat ik op mijn werk “af en toe” tijd over heb om aan foto`s te werken (laptop)
Het lijkt mijn toch heel makkelijk straks als de serie klaar is hem thuis op de p.c. te bekijken en nog te verbeteren qua kleur,….. enz.
Puur omdat ik thuis een goed beeldscherm heb, maar wel heel veel werk thuis niet meer hoef te doen.
weet dat je ze ook als cataloog met bewerking`s kunt overzetten maar dan moet ik ook de raw bestanden overzetten.
zie het nu als een bewerking prog. Dat op deze manier makkelijk werkt. Vandaar!

Grt Frank
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja ik weet dat je ze als catalogus incl bewerkingen kunt overzetten, maar ik zou er dan zelf eerder voor kiezen om al je foto´s op je laptop te zetten en als je thuis bent je goede beeldscherm aansluit op je laptop. Maar dat is slechts mijn mening ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLON maar ik zou er dan zelf eerder voor kiezen om al je foto´s op je laptop te zetten en als je thuis bent je goede beeldscherm aansluit op je laptop

dat had ook gegaan , maar heb niet zoveel werkgeheugen en mijn vriendin wil ook nog ooit achter de laptop !

maar het werkt prima kan ik je nu vertellen :D


grt Frank
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar