Samenstelling nieuwe PC

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik een nieuwe PC kopen voor fotobewerking (Photoshop CS5), administratie en zo nu en dan ook een game. Zelf heb ik de volgende configuratie in gedachte:

1x Coolermaster Sileo 500 Black (incl. 500W voeding)
1x Moederbord Intel Asus P7P55D-E S1156 (heeft USB 3.0)
1x Processor Intel Core i7 860 (2,8/8MB)
1x CPU Cooler Scythe SCMG-2100 Mugen 2 Rev B
2x CSX DIMM KIT 2x2048 MB DDR3 1333 (totaal 8GB intern geheugen dus)
2x Seagate 1.5TB ST31500341AS 7200.11 S-ATA2 32MB (dataschijven in RAID-mirror configuratie)
1x XFX Radeon HD5830 (met 2x DVI, handig als ik ooit een extra beeldscherm koop)
1x Samsung DVD+/-R/RW SH-S223L/BEBE LS S-ATA black
1x Microsoft Windows 7 Home Premium NL OEM 64bit
1x Logitech Desktop Cordless MK300 Black
1x TakeMs Cardreader intern 64 in 1
(edit: 1x Seagate 320GB ST3320613AS 7200.11 S-ATA2 16MB als systeemschijf)

Het beeldscherm dat ik van plan ben aan te schaffen is een Eizo FlexScan EV2333WH-BK 23", die ik wil gaan kalibreren met een Color Spyder 3 Pro.

Naast het feit dat ik graag van jullie zou willen weten wat jullie van deze configuratie vinden, heb ik ook nog een vraag: zou het (met het oog op snelheid) verstandig zijn nog een aparte (320GB-)schijf aan deze configuratie toe te voegen als systeemschijf, of volstaat het een aparte partitie te maken hiervoor op de 1.5TB-schijven? Ik heb namelijk hier en daar gehoord dat RAID (mirror) niet altijd even goed samenwerkt met verschillende partities.

Alvast bedankt voor het advies!
Laatst gewijzigd door 1 op Ralph_86, in totaal 18 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hi,

Prima samenstelling behalve dat je als je weinig gamed geen CPU cooler nodig hebt, ook is in mijn ogen 2x2048= 4064 en geen 8gb.

Om diverse redenen kan ik je aanraden een extra Hd aan te schaffen. als je al je software op die schijf instaleerd en al je docs+ foto´s op de andere dan heb je nooit een probleem als je een clean install wil doen.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

lees/hoor altijd veel over een SSD voor het draaien van je software. schijnt veel sneller en stabieler te zijn! dan heb je je andere harde schijven voor data.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONHi,

ook is in mijn ogen 2x2048= 4064 en geen 8gb.

2x CSX DIMM KIT 2x2048 MB DDR3 1333 (totaal 8GB intern geheugen dus)

2x2=4 x 2048=8,192 gig werkgeheugen..... wel 8 dus ;)
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLON2x CSX DIMM KIT 2x2048 MB DDR3 1333 (totaal 8GB intern geheugen dus)
2x2x2048 = 8GB :wink: Misschien wat ingewikkeld gesteld van mijn kant, ik heb het zo overgenomen van een offerte.

Die CPU-cooler is een advies van iemand die in een computerwinkel werkt. Standaard krijg je van Intel ook een cooler bij de processor, maar die Mugen is stiller en duurzamer. Vandaar dat ik daar voor gekozen heb.

Wat betreft het scheiden van OS + software van documenten en foto's: dat is middels het maken van partities ook mogelijk, maar ik vraag me af of dat ook goed samengaat met RAID en of ik met een aparte schijf nog noemenswaardige extra snelheid zou behalen.

Bedankt voor jullie comments!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Hele mooie samenstelling.
Alleen zou ik zeker zoals Bob ook aangeeft een extra schijf erbij plaatsen voor je systeem,je hebt er alleen maar gemak van.
Als je budget het toelaat zou ik voor een ssd gaan,je weet niet wat er gebeurt zo snel.(beste inverstering in je pc voor snelheid je kan nog zon snelle cpu of geheugen hebben een normale hdd blijft altijd de vertragende factor)

Patrick
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Op Tweakers loopt een draadje over de ultieme pc voor de fotograaf.
Misschien heb je er wat aan.

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1414411
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Zo'n SSD als systeemschijf is inderdaad een goed idee, maar ik vind dat je op het moment nog veel geld betaalt voor relatief weinig opslagruimte. Het doet me een beetje denken aan de begindagen van de digitale fotografie... toen heb ik ooit nog eens 110 gulden betaald voor een SD van 128MB.

Ik denk dat ik nu maar een 'gewone' harde schijf kies als aparte systeemschijf, dan kan ik altijd nog een keer een SSD kopen als de prijzen wat gezakt zijn.

Thnx voor de tip Sugarman, inderdaad een interessant topic.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Zover ik weet kun je een opgesplitst HDD niet formateren zonder ook de data op de andere partitie kwijt te raken, een losse HDD bied daar dus wel een hoop voordelen.

Als ik een schone PC wil formateer ik mijn C: en instaleer ik alles opnieuw en heb een uur later een nieuwe pc, zonder gehannes met documenten.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik weet niet wat dit hele boeltje kost, maar zo te lezen kun je hier wel wat jaren mee vooruit.
Ik weet niet of je meteen het beste van het beste wilt hebben, maar denk dat er een behoorlijk knaak te besparen is als je net een stapje minder doet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
royvanpeufflik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2010 13:23
WoonplaatsCOLON oss

Je zou kunnen kijken voor eens ssd van rond de 64 gb die zijn niet meer zo duur en dat is genoeg om windows en je progamma's op te zetten.
Een ssd maakt je systeem ongeveer een 5 tot 10 keer zo snel en dat is wel fijn als je foto's aan het bewerken bent.
Always look on the bright side of life.
Wilzan
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2010 19:23

[quote="bobvanduin"]Zover ik weet kun je een opgesplitst HDD niet formateren zonder ook de data op de andere partitie kwijt te raken, een losse HDD bied daar dus wel een hoop voordelen.
quote]

als je 2 partities hebt, heb je dus een c en d schijf.
als je dus je c schijf formateerd, blijft je d schijf toch ongemoeid.
en heb je alle data nog.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als je een goede snelle schijf zoekt
Caviar black van WD.

Ik heb het systeem op ssd en de vluchtige systeem data (wisselbestanden, temp,internetbestanden etc) op de Caviar.
Draait super!

De harddisk is en blijft de bottle neck van een systeem.
Altijd meerdere gebruiken zodat de workload ook over meerdere disks verdeeld kan worden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONIk weet niet wat dit hele boeltje kost, maar zo te lezen kun je hier wel wat jaren mee vooruit.
Ik weet niet of je meteen het beste van het beste wilt hebben, maar denk dat er een behoorlijk knaak te besparen is als je net een stapje minder doet
De PC zelf kost me in deze configuratie zo'n 1200 euro. Het scherm kost 500 euro en daarmee blijf ik mooi binnen mijn (zelf gestelde) budget van 1700 euro. Ik wil niet het beste van het beste, maar wel een goed systeem waarmee ik (eventueel met kleine aanpassingen in de toekomst) een behoorlijk tijdje vooruit kan.
seoman schreefCOLONAls je een goede snelle schijf zoekt
Caviar black van WD.
Dat zou ook nog een overweging kunnen zijn ja... twee Caviar Blacks van 1TB i.p.v. 2x 1.5TB Seagate. Moeilijke afweging... enerzijds is die extra snelheid fijn, maar het 'kost' wel 500GB schijfruimte. Ik vraag me ook af of het echt nut heeft om zo'n snelle dataschijf te kiezen voor foto-opslag. Bij videobewerking kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar in dit geval weet ik niet of dat opweegt tegen het 'verlies' van 500GB.

Zo'n SSD is absoluut een goed idee voor een systeemschijf, maar ik vind ze nu nog te duur. 150 euro voor 64GB vind ik veel geld, dan kan ik beter wachten tot SSD echt doorbreekt en de prijzen gaan dalen... Ik zit eraan te denken om een Seagate 320GB ST3320613AS 7200.11 S-ATA2 16MB als systeemschijf aan de configuratie toe te voegen.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Dit systeem is wel heel heftig voor wat je wilt gaan doen, maar als je het geld hebt, waarom niet.

Als je dan toch zo'n kast koopt met dit soort specificaties dan zou ik er een SSD in zetten als systeemdrive, scheelt enorm in het snel opstarten en dat mag volgens mij niet ontbreken in deze samenstelling.

Volgens mij is dit systeem op de toekomst voorbereid, dan zou ik er misschien nog een bluray brander in zetten.

En heb je geen speciale eisen aan de geluidskwaliteit?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ralph_86 schreefCOLON1x XFX Radeon HD5830 (met 2x DVI, handig als ik ooit een extra beeldscherm koop)
1x Samsung DVD+/-R/RW SH-S223L/BEBE LS S-ATA black
Ik heb geen inzicht in de rekenmogelijkheden van de AMD/ATI/Radeon GPU.
Uit eigen ervaring weet ik dat Windows 7 de CUDA-mogelijkheden van Nvidia benut.
Misschien nuttig om de mogelijkheden met een Radeon te bekijken.

Overweeg een DVD-schrijver met LightScribe; hiermee is het mogelijk, door het schijfje te flippen, om zwart-wit tekst aan te brengen.
Vind ik bijzonder handig :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

mitchel1986 schreefCOLONVolgens mij is dit systeem op de toekomst voorbereid, dan zou ik er misschien nog een bluray brander in zetten.

En heb je geen speciale eisen aan de geluidskwaliteit?
Wat betreft die blu-raybrander: laatst heb ik iemand gesproken die bekend is in het wereldje van de optische media en die vraagt zich sterk af of dit systeem het wel echt gaat maken. Vooralsnog even geen blu-raybrander dus, maar die is achteraf altijd nog gemakkelijk toe te voegen.

Wat betreft de geluidskwaliteit: geen speciale eisen nee... ik sluit nu mijn laptop weleens aan op mijn speaker-set en dat klinkt ook prima. Mocht het geluid via het moederbord tegenvallen, dan kan ik achteraf altijd nog een geluidskaartje toevoegen.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONUit eigen ervaring weet ik dat Windows 7 de CUDA-mogelijkheden van Nvidia benut.
Misschien nuttig om de mogelijkheden met een Radeon te bekijken.

Overweeg een DVD-schrijver met LightScribe; hiermee is het mogelijk, door het schijfje te flippen, om zwart-wit tekst aan te brengen.
Vind ik bijzonder handig :wink:
De brander in mijn lijstje ondersteunt LightScribe, maar toch bedankt voor de tip! Ik zal me nog eens verdiepen in de vergelijkbare Nvidia-kaarten.
Laatst gewijzigd door 1 op Ralph_86, in totaal 18 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Voor info mbt graphics cards, zie Best Graphics Cards For The Money: July 2010.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En kijk ook naar "triple channel" geheugen; dat scheelt een slok op een borrel.
Ik heb de Asus P6T DeLuxe V2 met een 6GByte (3x2GByte) Kingston kit, 3x4GByte was mij te duur. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar